روانشناسی کودک ، ضرورت و اهمیت آن در دوران کودکی


روانشناسی کودک ، ضرورت و اهمیت آن در دوران کودکی

روانشناسی کودک و کاربردهای آن چیست؟

درواقع دوران کودکی دوره ای است که بسیار نقش مهمی در زندگی آینده‌ی فرد دارد ،پس اگر میخواهید کودکتان مرحله های رشد خود را با شادی پشت‌سر بگذارد و همیشه موفق شود ضروری است که برای او برنامه و تربیت صحیحی در نظر بگیرید .

شخصیت هر فردی در زمان کودکی او پایه گذاری میشود و به همین خاطر است که بسیاری از والدین از روانشناسی کودک استفاده میکنند .
روانشناسی کودک به پدر و مادرها آموزش میدهد تا بهتر نیاز های کودک خود را شناخته و به اندازه ی توانایی کودک از او انتظار داشته باشند و راه های فرزند پروری را بیاموزند.

جهت ارتباط و دریافت مشاوره کودک تلفنی با کارشناسان گپچه کلیک کنید.

روانشناسی كودک چیست؟

روانشناسی کودک  درواقع یکی از زیر شاخه های روانشناسی است که نیاز های کودک را از نظر علمی بسیار دقیق مورد بررسی قرار میدهد و بهترین روش های فرزندپروری را به والدین آموزش میدهد تا بتوانند رابطه ی صمیمی تر و همچنین تاثیر گذار تری با کودک خود داشته باشند .
رابطه صمیمانه کودک با پدر و مادر باعث ایجاد سبک دلبستگی در کودکان میشود.
 همچنین وجود سبک دلبستگی برای روابط اجتماعی آینده ی کودک ، داشتن دید مثبت ، سازگاری و ...‌تاثیر بسیار زیادی دارد . 

بعلاوه روانشناسی کودک، به بررسی مراحل رشد تسلط های جسمانی و پیشرفتی که کودکان در حرکت هایشان دارند و همچنین رشد از نظرعاطفی و پیشرفت پروسه اجتماعی شدن کودک میپردازد. 
پس روانشناسی کودک در شکل گرفتن شخصیت کودکان بسیار موثر است . 
کودکی دورانی است که با تجربه ها و آموخته های خود ، شخصیت بزرگسالی را شکل میدهد .
به همین علت است که مشاوره گرفتن از
روانشناس کودک را به شما عزیزان توصیه میکنیم .
 

حتما بخوانيد: علت پرخاشگری کودکان + روش برخورد با آن​

ضرورت و اهمیت روانشناسی کودک

گرچه کودک بسیار کنجکاو و عاشق یادگیری است؛ ولی این فرآیندی طولانی می‌باشد و هر مرحله رشدی، کودک با چالش‌هایی روبرو می‌شود که توانایی‌های مختلفی را می‌طلبد. به همین دلیل نقش والدین در شکل گیری توانایی‌های شناختی و جسمانی کودک بسیار پررنگ است. با توجه به اینکه کودک در سال‌های اولیه زندگی بسیار ناتوان است، نیازمند مراقبت‌های والدین می‌باشد. در واقع طولانی بودن زمان یادگیری مهارت‌های اولیه کودک پیش زمینه‌ای برای الزام یادگیری مهارت‌های فرزندپروری والدین است چرا که شما نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت و آینده کودک خود ایفا می‌کنید به همین دلیل روانشناسی کودک امروزه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

روانشناسی کودک، یادآور این موضوع است که والدین بایستی به سلامتی روانی کودک خود اهمیت دهند و همان طور که جسم او را تغذیه می‌کنند، شرایطی را برای او فراهم کنند تا بتواند از لحاظ روحی و روانی نیز شکوفا شود و استعدادهایش تجلی یابند. مشاوره تربیت کودک، با بررسی عوامل موثر در رشد کودک، به شما کمک می‌کند تا با کاهش ریسک فاکتورهایی که باعث بروز مشکلات روانی و عاطفی در فرزندتان می‌شود، او را در برابر اختلالات روانی واکسینه کنید.

حتما بخوانيد: درمان چاقی کودکان + بهترین راه های درمان آن​

نحوه اجرای اصول روانشناسی کودک توسط والدین

در ادامه به برخی از مهم‌ترین اصول روانشناسی کودک اشاره می‌کنیم.

.1 رعايت ثبات در رفتار با كودک؛ به اين معنا كه والدين به اصول تربيتی پايبند باشند چرا كه این ثبات موجب ايجاد نوعی امنيت خاطر در کودک شود.

.2 همسو بودن والدین در شیوه‌های تربیتی حائز اهمیت است، تا فرزند شما در يادگيری اصول دچار دوگانگی نشود.

.3 نقش تقلید کودکان از والدین خود، در شیوه‌های تربیتی نکته دیگری است که نباید نادیده گرفته شود.

.4 برای ارتباط برقرار كردن با كودک از شيوه گوش دادن فعال استفاده كنيد.

.5 برای فرزندتان الگوی مناسبی باشيد و آنچه را كه خود به آن عمل می‌كنيد را از كودک خود بخواهيد.

.6 برای كودک محدودت‌هايی در آزادی قرار دهيد تا مطابق يک اصول درست و منطقی مهارت‌های زندگی را بياموزد.

.7 همه خواسته‌های كودک لازم نيست برآورده شود؛ تحمل اندکی ناکامی متناسب با سطح رشدی کودک در فرآیند تربیت او لازم است.

.8 در مورد شكست‌های كودک خود ميانه رو باشد؛ او را مورد تحقیر و سرزنش قرار ندهید و شكست‌هایش را بزرگ نكنيد.

.9 سعی کنید گاهی دنیا رو از نگاه کودک خود ببینید و همواره نگاه بالا به پایین به فرزند خود نداشته باشید. از تخیلات و تصورات او بپرسید و به نقاشی‌های او توجه بیشتری داشته باشید

.10به اوقات فراغت کودک خود اهمیت بدهید و به عنوان پاداش از روش‌های مختلفی استفاده کنید. برای اثربخشی و تکرار یک رفتار در کودک خود می‌توانید لیستی از برنامه‌های متنوع را بر حسب علاقه کودک برنامه ریزی کنید و به عنوان پاداش برای او در نظر بگیرید.

چه موضوعاتی در روانشناسی کودک مورد توجه قرار میگیرد؟

روانشناسی کودک به مطالعه ابعاد مختلف رشدی در کودک، بررسی نیازهای کودک در هر مرحله رشدی، سبک‌های فرزند پروری و پیشگیری و درمان مشکلات روحی یا رفتاری در کودکان می‌پردازد که در ادامه به طور خلاصه توضیح می‌دهیم.

.1 مطالعه ابعاد مختلف رشدی در کودک

مبحث رشد، ابعاد مختلف جسمی، عاطفی، روانی، شخصیتی، توانایی‌های شناختی، اخلاقی و... را مورد بررسی قرار می‌دهد. روانشناسی کودک با بررسی و مطالعه همه جانبه رشد در حوزه‌های مختلف، شرایطی را فراهم می‌کند تا شما بتوانید متناسب با سطح رشدی کودک خود با او ارتباط برقرار کنید و آموزش‌های لازم را متناسب با سن او اعمال کنید.

.2 بررسی نیازهای کودک در هر مرحله رشدی

کودک در هر مرحله رشدی نیازهایی دارد که متناسب با سن او برخی از نیازها در اولویت قرار می‌گیرند. توجه به این نیازها باعث می‌شود که کودکتان مطابق هنجارها، رشد یابد و نیازهای روحی و جسمی‌اش به شیوه‌ای مناسب رفع شوند.

.3 مطالعه در مورد سبک فرزندپروری

سبک فرزند پروری از موضوعات اساسی در روانشناسی کودک است. آگاهی و دانش والدین در مورد شیوه‌های فرزند پروری مناسب، فرصتی استثنایی برای کودک فراهم می‌آورد تا در آینده فردی سازگار و بدون اختلالات روانی باشد. در واقع در بهزیستی روانی فرد تاثیر چشمگیری دارد. همچنین در هر خانواده ممکن است تعداد فرزندان متغیر باشد که خوب آشنایی با سبک های فرزندپروری می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا همه فرزندان در یک شرایط برای رشد و پیشرفت قرار بگیرند.

.4پیشگیری و درمان مشکلات روحی یا رفتاری

یکی دیگر از حوزه‌هایی که در روانشناسی کودک مورد توجه قرار می‌گیرد، مشکلات روحی و رفتاری در کودکان است. با توجه به اینکه کودکان درک صحیحی از هیجانات خود ندارند و از طرفی در ابراز هیجانات خود نیز مشکل دارند، بروز مشکلات رفتاری در آن‌ها بسیار شایع است. در صورتی که برای درمان آن اقدام نشود ممکن است به اختلالات روانی تبدیل شوند که پیامدهای منفی آن زندگی کودک را به کلی تحت تاثیرات منفی خود قرار می‌دهد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره آنلاین رایگان با مشاورین و متخصصان مجرب گپچه در تماس باشید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج