چطور استعداد کودکانمان را شناسایی کنیم؟


چطور استعداد کودکانمان را شناسایی کنیم؟

بیشتر والدین تمایل دارند استعداد کودکان خود را کشف کنند تا بتوانند مسیر رشد و پیشرفت را برای کودک خود مطابق با استعدادش فراهم کنند. این کودکان که والدین آگاه دارند قطعاً می توانند درآینده موفق تر عمل کنند. ممکن است تعدادی از افراد بر این باور باشند که یک کودک هنوز به قدری آگاهی ندارد که بتوان برای آینده او پیش بینی کرد. اما یک موضوع مهم استعداد های ذاتی یک کودک است که می تواند به ما کمک کند تا علایق و استعداد های او را بشناسیم و او را به مسیر درست هدایت کنیم.

اهمیت پی بردن به استعداد کودکان

هر کودک با یک سری خصیصه و توانایی های ذاتی متولد می شود. آدم های موفق کسانی هستند که استعداد های خود را کشف می کنند و در جهت پرورش آن تلاش می کنند. کشف این استعداد گاهاً بسیار اتفاقی است. به طور کلی می توان گفت کودکی که یک استعداد ذاتی در یک زمینه دارد و آن را از والدین خود به ارث برده است باید در محیط درست قرار بگیرد تا بتواند استعداد خود را شکوفا کند.

می توان به جد گفت که زمان طلایی برای پی بردن و کشف استعداد کودک، دوران کودکی است. والدین آگاه سعی می کنند در دوران کودکی استعداد های کودک خود را کشف کنند و شرایط را برای موفقیت کودک خود فراهم کنند.

برای آگاهی بیشتر و ارتباط با مشاوره کودک کلیک کنید.

پیشنهاداتی برای پی بردن به استعداد فرزندان

اگر شما جز والدینی هستید که به دنبال کشف استعداد فرزند خود هستید به شما پیشنهاد می کنیم راه کار های روانشناسی را مطالعه کنید قطعاً می تواند برای شما مفید باشد. در ادامه چند مورد مهم را بررسی می کنیم.

کودکان بهترین راهنما برای کشف استعداد‌هایشان هستند

اولین و مهم ترین منبع برای این که بتوانید به توانایی های کودک خود پی ببرید این است که کودک خود را آزاد بگذارید و به او حق انتخاب بدهید. قطعاً کودک شما به سمتی خواهد رفت که علاقه مندی های او در آن  قرار دارد. برای این که فرزند شما در یک مسیر موفق شود باید به ان علاقه داشته باشد. بنابراین تلاش کنید برای کمک به فرزند خود هیچ گاه با جهت گیری های از پیش تعیین شده به او راهنمایی هایی نکنید که او را از علایق خود دور کند.

همیشه به یاد داشته باشید که کودک شما با شما متفاوت است و فرزند شما ابزاری برای رسیدن به آرزوهای تحقق نیافته شما نیست. استعداد فرزند شما ممکن است با خواسته ها و علایق شما متفاوت باشد بنابراین تلاش کنید که خواسته های خود را نادانسته به فرزند خود تحمیل نکنید.

آزمون های روانی برای کشف کردن استعداد فرزندان

روانشناس بالینی در زمینه کشف استعداد نیز می توانند به شما کمک موثری کنند. آزمون های روانی که توسط متخصص بالینی از کودک شما گرفته می شود می تواند یک راهنمای علمی و دقیق برای تعیین استعداد و علایق کودک شما باشد.

یکی از مطالعات مهمی که در حوزه هوش انجام می شود بررسی انواع هوش است. هوش یک مبحث کلی دارد و در کنار آن به هوش های مختلف مانند هوش موسیقی، هوش ریاضی، هوش کلامی و... نیز توجه میشود. با انجام این آزمون می توانید به استعدادهای کودک خود پی ببرید. آزمون هوش وکسلر از معتبرترین آزمون ها در این زمینه است.

با تفسیر نتیجه آزمون می توانید استعداد فرزند و علاقه های او را کشف کنید و به او کمک کنید تا بتواند در مسیر درست قرار بگیرد. بهترین حالت برای این تست ها انجام آن تحت نظر روانشناس و در یک فضای تخصصی است. علاوه بر نمرات و نتایج آزمون، تفسیر نتایج توسط روانشناس و توصیه های او نیز بسیار مهم است.

کتاب ها یکی از بهترین منابع برای شکوفایی استعداد فرزند

والدین می توانند با استفاده از مقالات، کتاب ها و تحقیقات به عمل آمده در زمینه هوش و کشف استعداد درک کامل تری از شرایط کودک خود داشته باشند تا بتوانند فرزند موفق تری تربیت کنند.

حرکات کودک یک راهنمای عالی برای کشف استعدادش

بیشترین زمان کودک با والدینش سپری می شود. بنابراین والدین بیشترین نظارت را بر کارهای کودک خود دارند. از این رو به راحتی می توانند ببینند که فرزند ان ها به چه چیزهایی علاقه دارد و چه مواردی هیچ گاه او را جذب نمی کند. و در همین راستا محیطی را برای او فراهم کنند که به او کمک کند سریع تر به رشد توانایی های خود بپردازد.

حتما بخوانید: تربیت فرزند + 8 روش طلایی تربیتی برای والدین

با مشاهده استعداد کودکان را کشف کنیم

با دقت رفتارهای فرزند خود را زیر نظر بگیرید. با این کارمی توانید توانایی ها و علاقه مندی های او را به راحتی کشف کنید. با مشاهده رفتارهای کودک و نحوه برخورد او با مسائل و بررسی میزان تسلط او به استعداد های ذاتی کودک خود پی خواهید برد. با مشاهده رفتار، در کنار تست های هوش و توصیه روانشناس شما به خوبی می توانید اطلاعات کاملی را در مورد استعداد کودک خود به دست آورید.

1. کودک تحلیل گر به طبقه بندی وسایل علاقه دارد

تعدادی از کودکان از همان سال های اول و بدون آموزش به راحتی می توانند اسباب بازی های خود یا وسایل مختلف را به راحتی طبقه بندی کنند. این کودکان از طریق شنیدن به خوبی یاد می گیرند. و قطعاً چنین کودکانی می توانند تحلیل گران ماهر و افراد منظمی شوند. سعی کنید در برنامه روزانه این کودکان حل مسائل ریاضی و جفت کردن وسایل با الگو را به کرات قرار دهید.

2. کودکان پرحرف

اگر فرزندی دارید که دائماً در حال حرف زدن است و استعداد فرزند در این است که داستان های تخیلی تعریف کند یا این که تمام تلاش خود را می کند تا شما را با استدلال قانع کند جز افرادی است که به وکلای خبره و روزنامه نگاران عالی تبدیل می شوند. از ایین گونه کودکان بخواهید برای شما داستان های مختلف تعریف کنند. کتاب هایی را برای این کودکان تهیه کنید که تصویر کمتر و بیشتر متن دارد.

3. کودکانی که علاقه به دستکاری وسایل دارند

این دسته از کودکان علاقه به کشف کردن و دستکاری کردن وسایل دارند. اگر کودک شما اسباب بازی های خود یا هر وسیله دیگری را باز می کند و مجدد امکان بستن آن را مانند اول دارد جز این دسته از کودکان است. شیوه ی یادگیری در این کودکان دیداری- فضایی است. در آینده چنین کودکانی به سمت رشته های مکانیک، مهندسی و ... می روند. شما برای تقویت استعداد فرزند با توانایی یادگیری دیداری – فضایی سعی کنید اسباب بازی هایی را برای او تهیه کنید که بتواند بسازد و مجدد خراب کند. سعی کنید شیوه کار کرد دستگاه ها و اصول مکانیک وسایل را به گونه ای که برای او قابل درک باشد برای او توضیح دهید. این گونه کودکان گاهی در حین کنجکاوی ممکن است به خود آسیب بزنند پس به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

4. کودکان خیالباف

اگر استعداد کودک شما در داستان سرایی است و معمولاً دوستان تخیلی دارد با احتمال زیاد در آینده به فعالیت های هنری روی بیاورد. این گونه افراد در بزرگ سالی به سراغ رشته هایی چون بازیگری، سرودن شعر، طراح لباس و ... می روند. سعی کنید این دسته از کودکان را به کلاس موسیقی، کنسرت، تئاتر ببرید و اگر تمایل به تعریف داستان های خیالی دارد به او گوش بدهید.

5. کودک علاقه مند به درست کردن پازل

اگر کودک شما می تواند مسائلی چون پازل را به راحتی حل کند باید بدانید که استعداد کودک در پیدا کردن نقاط مبهم است. برای این که بتوانید به این کودکان در کشف استعدادهایشان کمک کنید برای آن ها پازل و جدول تهیه کنید. این دسته از کودکان به کارهایی مانند محقق، دیرینه شناس، کاراگاهی و... علاقه مند خواهند بود.

6. استعداد کودک با توانایی رهبری کردن

تعدادی از کودکان توانایی مدیریت و رهبری دوستان خود را دارند. با این دسته از کودکان به نحوی رفتار کنید که فضا برای اظهار نظر و خواسته های خود را داشته باشند، سپردن یک وظیفه مانند چیدمان اتاقش و ... برای این کودک می تواند مفید باشد. سعی کنید برای حل بعضی از مشکلات از این کودکان کمک بگیرید و از او راه حل بخواهید. 

7. کودک پر جنب و جوش

اگر کودک شما آرام و قرار ندارد و اکثر کارهای خود را با عجله انجام می دهد و به اسباب بازی های پر تحرک علاقه نشان می دهد جز کودکانی است که یادگیرنده جنبشی- بدنی هستند. این کودکان سعی می کنند مشاغلی را برای خود انتخاب کنند که مجبور به نشستن پشت میز نباشند. سعی کنید در برنامه روزانه این کودکان فعالیت های فیزیکی بیشتری قرار دهید. فعالیت هایی مانند ساز زدن، آواز خواندن، رقصیدن، نقاشی و مجسمه سازی برای کشف استعداد کودکان با این توانایی می تواند مفید باشد.

حتما بخوانید: چطور فرزندانی شاد تربیت کنیم ؟

چند تصویه طلایی برای کشف استعداد کودک

- به کودک اجازه خیال پردازی بدهید.

- سعی کنید کودکان را به تحلیل کردن وادار کنید برای او سوال هایی با مضمون چیستی مطرح کنید.

- به کودک اجازه دهید آزمون و خطا کند.

- سعی کنید علایق خود را به کودک تحمیل نکنید.

- سعی کنید برنامه هایی برای زمان های تفریح او تدارک ببینید که بسیار متنوع باشد. فعالیت هایی از قبیل فعالیت های هنری، ورزشی، فکری و... می تواند به کشف استعداد کودکان کمک کند.

- هیچ گاه فرزند خود را با دیگر کودکان مقایسه نکنید. زیرا استعداد فرزند شما و توانایی های او با دیگر کودکان کاملاً متفاوت است.

- هیچ گاه کودک را به اجبار وادار به یادگیری موضوعی نکنید.

- نظرات کودک را بشنویم و به علایقش اهمیت بدهیم.

به کودک در مسیر شناسایی استعدادش حق انتخاب بدهید

به کودک خود اجازه دهید برای خودش طبق علایقش تصمیم بگیرید و شما فقط نقش راهنما را داشته باشید. نهایتاً این کودک شماست که هدف خود را انتخاب می کند پس سعی کنید با راهنمایی های درست و فراهم کردن فضایی مناسب با روحیات و علایق کودک او را در مسیر کشف استعداد هایش قرار دهید.

شما به عنوان والد امکان این را دارید که به او پیشنهادهایی را بدهید ولی او را به انجام هیچ کاری وادار نکنید. شما می توانید برای کشف استعداد کودکان خود او را به انواع کلاس های هنری، ورزشی و ... ببرید و سپس به او امکان انتخاب رشته ی مورد علاقه اش را بدهید و بدون این که در معرض سلایق شما قرار بگیرد به راحتی رشته مورد علاقه اش را انتخاب کند. 

بیشتر بخوانید:

پرورش کودک ( از بدو تولد تا 7سالگی)

کودک باهوش و راهکارهایی برای پرورش استعداد کودکان

تربیت کودک و انتخاب بهترین روش تربیتی توسط والدین​

 شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین و روانشناس تلفنی ما در مركز مشاوره آنلاين گپچه در تماس باشید. 

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج