نحوه ارتباط و گفتگو با افراد جدید


نحوه ارتباط و گفتگو با افراد جدید

توانايي برقراری ارتباط موثر و نحوه ارتباط با افراد جدید یکی از مهمترین مهارت هایی است كه در همه ابعاد زندگی و روابط شخصي كمك كننده مي باشد. برخي افراد هنگام ارتباط و گفتگو با افراد و دوستان جدید دچار اضطراب مي شوند و برخي ديگر در كمال آرامش و راحتي مي توانند ارتباط برقرار كنند، ارتباط پذيري با افراد مختلف امري کاملاً امکان پذیر و آسان است و با تغییرات ساده در نوع مکالمه  و ارتباط ،گفتگو لذت بخش مي شود.

خواه یک فرد درون گرا یا برون گرا باشيد در بیشتر اوقات عدم برقراري ارتباط موثر شرايطي اعصاب خردکن یا شرم آور به وجود مي آورد و كار راحتي برای همه افراد نمي باشد.هرکسی سبک مکالمه متفاوتی داردبه عنوان نمونه افراد برون گرا شخصیت  در هر وضعیت اجتماعی با افراد جديد ارتباط برقرار مي كنند و معمولا دوستان زيادي دارند اما اگر فردي درونگرا باشيد در برقراري ارتباط و گفتگو کلافه خواهيد شد

نكات نحوه ایجاد و برقراری ارتباط با دوستان

  1. پيدا كردن دوستان جدید و برقراری ارتباط با آنها بسیار مهم است و در ارتباط اول با فردي جديد با روشي دوستانه خود را معرفی و صحبت کنید و با او دست دهید .
  2. به صحبت های طرف مقابل با دقت توجه و گوش کنید و بدون اينكه حرفش را قطع كنيد نظرا خود را با او درميان بگذاریدتوجه داشته باشيد هر چه بیشتر گوش دهید طرف مقابل را بهتر خواهيد شناخت.
  3. سوال پرسيدن فرصت کافی برای گفتگو و آشنايي بيشتر به شما مي دهد .
  4. به محض ملاقات با فردي جدید مشکلات خود را با او در میان نگذارید درعوض سعي كنيد بيشتر آن را بشناسيد و به تدریج مشكل خود را با او در میان بگذارید.
  5. همیشه هنگام گفتگو و ارتباط با دوستان جديد لبخند بزنيد و ارتباط چشمی برقرار كنيد .
  6. خود را درگیر گفتگوهای کوچک و ساده نکنید و در مورد موضوعات مختلف سر صحبت را باز كنيد.

مهارت های ارتباطی و گفتگو فردی

شروع مکالمه

گاهی اوقات سخت ترین قسمت ارتباط با افراد جدید شروع گفتگو است. به عنوان نمونه:

اگر در صف کافی شاپ منتظر نوبت هستيد با جمله "اینجا چه خوب است؟ من هرگز هیچ كدام از نوشیدنی های آن را امتحان نكرده ام" و يا  "به نظر شما امروز روز خوبي نیست؟، شروع صحبت را باز كنيد.

دقت در بيان کلمات

اصطلاحات ، کلمات و عباراتی که انتخاب می کنید در پیام گفتگوي شما تأثیر گذار است بنابراين هنگام تلاش برای برقراری ارتباط موثرتر ، مخاطب خود را در نظر بگیرید یادگیری کلمات جدید و افزایش میزان لغات برای هوشمند کردن ارتباط و گفتگو با افراد و دوستان جديد بسيار مهم است.

انتخاب فرد مناسب

به دنبال فردی باشيد که بیان دوستانه داشته باشد مثلا با فردي كه با شما تماس چشمی برقرار كرده، لبخند بزنید و با سوالی گفتگو را با آن شروع کنید . اغلب مهماني ها مكان خوبي براي شروع گفتگو است مانند "آیا شما اسفناج را امتحان کرده اید؟یا "آیا می توانید نحوه استفاده از این دربازکن را به من نشان دهید؟" .

قضاوت نكردن

قضاوت بدون فكر در مورد افراد و موقعیت آنها، مانع برقراری ارتباط و گفتگو درست می شود بنابراين در ابتدا براي ارتقاء مهارتهای ارتباطی ذهن باز لازم است.به گفته روانشناسان بسیاری از ما وقتی با دیگران ارتباط برقرار می کنیم قضاوت های سریع انجام می دهیم  ونوعی تفکر موقعیتی درست / غلط ، خوب / بد ، مطلوب / نامطلوب را ايجاد مي كند در حقيقت قضاوت نادرست به گفتگو و مكالمات و توانایی ایجاد رابطه با دیگران به شدت آسیب مي رساند.

به كار بردن كلمات و عبارات ساده

برای نحوه ارتباط و گفتگو با افراد جدید لازم نیست خیلی رسمی گفنگو كنيد بلكه با بيان كلماتي ساده از قبيل "سلام" یا "خوبي" شروع کنید .به كار بردن كلمات ساده در شروع  گفتگوشخص مقابل وادار به صحبت كردن با شما مي شود.

لبخند زدن

یک تکنیک کلیدی برای ایجاد ارتباط و گفتگوي بهتر لبخند زدن است.لبخند زدن نه تنها باعث می شود از نظر جسمی احساس بهتری داشته باشید ، بلکه طبق تحقیقات ، شما را مودب ، دوست داشتنی و شایسته نشان مي دهد .

تشویق افراد به صحبت كردن

طبق تحقیقات ، زماني كه افراد اين فرصت را داشته باشند كه در مورد خود شان صحبت کنند ، همان حس لذت بردن از غذا و پول در مغز آنها ایجاد می شود.

بنابراين در وهله اول بدون قضاوت درباره افرادي كه قصد گفتگو با آنها داريد ، به دنبال تشويق و ترغيب آنها به صحبت در مورد خودشان باشيد.

سكوت

گاهی براي برقراري ارتباط ممکنه سکوت احساس ناخوشایندی ایجاد کند اما در مواقعی بهتر است به عنوان نمونه ،اگر فردی از برقراری ارتباط چشمی اجتناب می کند یا به هدفون گوش می دهد و در حال خواندن روزنامه است یعنی دوست ندارد صحبت کند

گوش دادن

 گوش دادن به اندازه گفتگو در برقراري ارتباط مهم است. برای داشتن گفتگویی موثر خوب گوش را با نظرات خنثی از قبيل "جالب است" یا  "بیشتر بگویید" انجام دهيد.

اساسی ترین و قدرتمندترین روش برای برقراری ارتباط با شخص دیگر گوش دادن است. مکالمه مانند خیابان دو طرفه است و به ازاي صحبت بايد گوش كردن را نيز انجام دهيد.برای ارتقا مهارت شنیدن دو نوع مختلف گوش دادن وجود دارد: "گوش دادن و درک کردن" و "گوش دادن و پاسخ دادن" افرادي كه در برقراري ارتباط و گفتگو از گوش دادن و درك كردن استفاده مي كنند در روابط بین فردی موفقي دارند.

نكات خوب گوش دادن:

  • از قضاوت خودداری کنید
  • هنگام گفتگو به احساسات فرد متقابل توجه کنید
  • تأمل همدلانه هنگام گفتگو
  • هنگام صحبت به چشمان فرد مقابل نگاه کنید.
  • با تکان دادن سر یا گفتن "اوه" یا "بله" در حال گوش دادن سخنان فرد را تصدیق کنید .

استفاده از زبان بدن

مهم ترين بخش ارتباط  موثر و سنجش تأثیر صحبت های خود توجه به زبان بدن فرد مقابل مهم است  زبان بدن را با خواندن نشانه های بدنی از قبيل وضعیت قرارگیری بدن ، تماس چشمی و حرکات دست انجام است.

نکات تأثیرگذاری زبان بدن عالی

  • زبان بدن اغلب نشان دهنده آرامش یا استرس و افزایش اعتماد به نفس در براقراي ارتباط موثر مهم است.
  • دست دادن محکم به فرد متقابل
  • تماس چشمی چند بار در یک لحظه
  • لبخند زدن ( باعث ایجاد احساسات مثبت و قابل اعتماد نشان دادن شما مي شود.)
  • از دست زدن به صورت فرد خودداری کنید
  • سر تکان دادن یکی از موثرترین نشانه های زبان بدن است اشاره کردن با سر نشانه ي فهمیدن، موافقت و حمایت حرف های طرف مقابل را می دهد

 شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره روانشناسی با مشاورین و متخصصان مجرب ما در در تماس باشید. 

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج