نحوه تفکر نابغه ای + و راه کارهای روانشناسی


نحوه تفکر نابغه ای +  و راه کارهای روانشناسی

براي نابغه اي فكر كردن نيازي به نابغه بودن نيست ، انسان ذاتاً خلاق است و ظرفیت آن برای ايجاد ایده های خلاق در پیشرفت فناوری نقش اساسی دارد. همه انسان ها داراي  فکر و مغز و دسترسی به دنيايي نامحدود دارند بنابراين با آموزش مغز از ظرفيت نیروی آن براي تفكری خلاق و تفکر نابغه ها استفاده كنيد. ذهن افراد مختلف است به عنوان مثال ، برخی از مغزها زبانهای مختلف ، مسائل ریاضی ، برخی بازی های فکری و یادآوری شماره ها بهتر ياد مي گيرند كه همه آنها تحت تاثير قدرت مغز و خلاقيت هستند.

روش های زیادی برای تقویت خلاقیت و ارتقاء مهارت های تفکر نابغه ای وجود دارد در ابتدا بايد افكارمنفي در مورد خود را كنار بگذاريد و سطح دانش خود را افزايش دهيد همچنين روی ایجاد عادت های خوب مانند نوشتن ایده های خود و بهره وری تمرين کنید و همواره خودتان مانند يك نابغه تصور كنيد.

ويژگي هاي تفكر افراد نابغه

ذهن باز در نوابغ

نوابغ با ذهني باز و نگرش کودکانه به هر مشکل یا موقعیتی نگاه مي كنندذهن آنها نسبت به رویکردهای جدید و متفاوت موقعیت های زندگی باز و به راحتي با آنها كنار مي آيند.مثلا نوابغ به طور مداوم از خود سوالاتي از قبيل "چرا؟و  "چرا که نه؟و "چه می شود اگر؟" می پرسند  و به اين ترتيب با چالش هاي پيش رو بهتر برخورد مي كنند.

در نظر گرفتن تمام جوانب مسائل

دوم ، نوابغ با دقت تمام جنبه های یک مسئله را بررسی می کنند ، از نتیجه گیری امتناع می ورزند و به جای آن اطلاعات بیشتر و بیشتری جمع می کنند و از عجله در قضاوت اجتناب می کنند

چگونه فكر كردن

در تحقیقات اخیر درباره مغزهای خلاق ، افرادی که خلاقیت بیشتری دارند قدرت ذهن بالايي دارند نوابغ ترجیح می دهند از طريق يك چک لیست دقیق و گام به گام به نتیجه برسند و از اين طریق مشکل را حل كنند.بنابراين تفكري نابغه اي و خلاق بايد تصمیم بگیرید جسورانه از منطقه امن خود خارج شوید و راه های جدیدتر ، بهتر ، سریع تر و ارزان تری را براي حل مسائل در نظر بگيريد.

شخصیت

نوابغ شخصیت و صفات منحصر به فردی دارندآنها قانون شکن ، تغییر دهنده ، بصیر و پیشگام هستند شخصیت نوابغ معمولاً بسیار گوشه گیر و ساکت یا بسیار برون گرا و از نظر اجتماعی هوشمند هستنداما در كل تمام آنها شخصیتهایی قدرتمند و تأثیرگذار و داراي اراده قوی و مصمم  هستند.

راه كارهای روانشناسی برای داشتن تفكر نابغه ها

مدیتیشن

مدیتیشن تمرین شماره یک مغز براي هوشمندانه تر فکر كردن است. انجام مدیتیشن به طورمنظم افکار شما را خلاق و در نتيجه نابغه اي می کند.

تمرين کنجکاوی

تمرین تفکر خلاق تنها زماني اتفاق مي افتد كه کنجکاو باشید. هر نوع کنجکاوی به مغز کمک می کند عميق تر فكر كند و راه حل هاي مختلفی براي مشكلات خود تدوين كنيد درست مانند تفكر نابغه ها .

صحبت كردن

با صبحت كردن در مورد مشكلات و موضوعات خود با ديگران افکار شما نمايان مي شود و با پذيرفتن نظرات و برداشت های دیگران درباره همان موضوع علت تفكرهاي متفاوت یا مشابه با خود را بررسي كنيد. در نظر گرفتن افكار افراد ديگر ذهن را آماده پذیرفتن و استدلال و در نتيجه تفكر نابغه ای می کند.

صبوری

صبوري به مغز فرصت هوشمندانه فکر کردن را آموزش مي دهد. نوابغ به اندازه کافی صبور هستند و خود را با چالش هاي گوناگون  رو به رو مي كنند.

پیاده روی

پیاده روی علاوه بر ورزش بدنی باعث افزایش تفکر خلاق می شود.30 دقیقه پیاده روی روزانه برای سلامت جسمی و روحی بسیار مناسب است

خواندن بيشتر

 خواندن تفكر تخیل و تمرکز را بهبود می بخشد و مهارت های تفکر انتقادی را در فرد تقویت می کند.خواندن داستان هاي کوتاه بر،روزنامه ، مقاله ، شعر یا مجله (مانند نشریات علمی ، فناوری یا هنری) گزينه هاي موثري هستند.

استفاده از نمودارها و تصاویر

از نمودارها و تصاویر براي ايجاد تفکر بصری در حل مشکلات خود استفاده می کرد به طور كلي زماني كه با یک مسئله انتزاعی روبرو مي شويد نمودارها و نقشه های ذهنی ابزارهای بصری بسیار خوبی هستند كه قدرت ذهني را تنظیم كنند.

حل مسائل ریاضی بدون ماشین حساب

حل مسئل رياضي با ذهن خود عملکرد بهتر مغز و فکر را تسريع مي بخشد.

به خاطر سپردن شماره تلفن ها

درست مثل مسائل ریاضی ، حفظ كردن شماره تلفن حافظه را تمرین و تقويت مي كند.

شطرنج بازی

اگر مي خواهيد تفكر نابغه ها داشته باشيد شطرنج بازي كردن را انتخاب كنيد، شطرنج مهارت های تفکر را افزايش و علاوه بر بهبود حافظه از پیر شدن آن جلوگيري مي كند.

نوشتن ایده های خود

هر روز ايده هاي خود را یادداشت کنید ،نوشتن ايده ها به ذهن كمك مي كند با گذشت زمان از ايده ها الهام  براي انجام یک کار هنری ، اختراع یا راه حلی برای مشکلات زندگی پيدا كند.

ارتباط با طیف گسترده ای از افراد

درسته كه اغلب افراد نابغه اي داراي شخصیت منزوی هستند اما براي تفكر خلاقانه نياز به مکالمه های مکرر با دوستان ، خانواده ، همکاران و مربیان و آشنايي با دیدگاه های و نظران آنها داريد به اين ترتيب ذهن با طيف گسترده اي از نظريات خلاقانه و نواور مي شود.

سلامت جسمی

تفکر نابغه ای و خلاق  انرژی زیادی از بدن دريافت مي كند ، بنابراین داشتن رژیم غذایی سالم ، ورزش و خواب کافی بسيار مهم است  و در صورت عدم سلامت جسمی  در تمرکز و ارائه ایده های جدید با مشكل رو به رو خواهيد شد.

روزه داری متناوب

یک استراتژی افزايش قدرت مغزی مولد گرسنگی است ، مطالعات نشان می دهد روزه داری متناوب باعث افزایش هورمون رشد انسانی (HGH) می شود که برای عملکردهای بدن و رشد ارتباطات عصبی در مغز مهم است.

  • هر روز یک کلمه جدید یاد بگیرید و از آن در جملات خود استفاده کنید
  • هنگام خواب رویاهایتان را به خاطر بسپارید و ثبت کنید
  • مشکلات یا افکار خود را با صدای بلند بگویید.

 شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین و متخصصان مجرب ما در مركز مشاوره آنلاين گپچه در تماس باشید. 

بیشتر بخوانید:

خصوصیات و ویژگی رفتاری آدم‌های باهوش

روش های مطالعه موثر و کاربردی​

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج