خودبیمارپنداری اینترنتی یا سایبرکندریا چیست؟


خودبیمارپنداری اینترنتی یا سایبرکندریا چیست؟

اغلب افراد، حداقل برای یک بار هم که شده، دچار سردرد شده اید و برای تسکین آن به روش‌های مختلفی رجوع کرده اید تا آن را درمان کنید؛ مراجعه به پزشک، مصرف مسکن، مصرف داروهای گیاهی، ماساژ درمانی و غیره از راهکارهایی است که برای تسکین استفاده کرده اید؛ با این وجود، برخی افراد در هنگام سردرد، به اینترنت مراجعه می‌کنند و در این مکان، به دنبال راهکار درمانی هستند.

این افراد علت سردرد خود را در اینترنت جستجو می‌کنند و مطالب مختلفی را در این مورد مطالعه می‌کنند؛ آنگاه، بدترین دلایلی را که به سردرد مربوط است، به خود نسبت می­دهند. به عنوان مثال، این افراد ممکن است مطلبی را در مورد تومور مغزی که یکی از علائم آن سردرد است،  بخوانند و دلیلی سردرد خود را ناشی از وجود تومور مغزی در سر خود بدانند. در حقیقت، چنین افرادی، از یک بیماری اختلالی به نام خود بیمارپنداری اینترنتی یا سایبر کندریا رنج می‌برند.

این بیماری به گونه ای است که طی آن، فرد بیمار، همواره دچار یک حالت اضطرابی بی مورد است که طی آن، نگران ابتلا به بیماری ­های جسمی و روحی است. این افراد، همواره با  مراجعه به تارنماهای متفاوت، مطالب مرتبط با بیماری‌های مختلف را مطالعه کرده و به دنبال علائمی هستند که در خودشان وجود دارد و آنن را به بدترین حالت ممکن تفسیر می‌کنند.

در حقیقت، این افراد، وقتی کوچکترین نشانه­ای از بیماری می­بینند، آن را هشداری بزرگ برای خود قلمداد می‌کنند و همواره در نگرانی به سر می‌برند. این اختلال نتیجه عصر مدرن و دسترسی آسان به اینترنت و اطلاعات اینترنتی می‌باشد.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که هر کسی که علائم و دلایل بیماری را در اینترنت جستجو می­کند، دچار سایبرکندر نیست؛ با این وجود، می‌توان گفت، افراد به شدت نگرانی که به طور مداوم و غیر منطقی، علائم و دلایل بیماری‌های مختلف را در اینترنت جستجو می‌کنند و آن‌ها را به خود نسبت می‌دهند، به این نوع اختلال، مبتلا هستند.

این امکان برای هر کسی وجود دارد که علت بیماری‌های مختلف را به صورت کاملاً طبیعی در اینترنت جستجو کند؛ با این وجود، با مشاهده برخی از علائم آن بیماری ها، خود را مبتلا به آن‌ها نمی‌داند.

این بیماری، همانند سایر بیماری ها، علائم و نشانه ­هایی دارد که در ادامه این مطلب، به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

نشانه‌های اختلال سایبرکندریا

افراد مبتلا به این نوع اختلال ذهنی، به طور مداوم افکار آزار دهنده ­ای دارند که این طرز فکر موجب می‌شود که آن‌ها گمان کنند که از بیماری‌های جسمی یا روحی مختلفی رنج می‌برند. با این وجود، این افکار کاملا شدید و غیرمنطقی هستند و حتی این امکان وجود دارد که در صورت عدم مشاهده علائم یک بیماری، با خود فکر کنند که شاید در آینده به این بیماری، مبتلا شوند.  

یکی از مهم­ترین نگرانی­ های چنین افرادی، سلامتی آنهاست. این افراد، همواره نگران سلامتی خود هستند و اگر در این مورد، کوچک­ترین بحثی صورت بگیرد، به سرعت  مضطرب می‌شوند. با این وجود، نکته ای که حائز اهمیت است، این است  که نگرانی و اضطراب آن ها، با علائمی که دارند، تناسبی ندارد و بسیار بیشتر از آن است.

این افراد همواره در حال مرور اینترنت و مطالعه علائم بیماری­های مختلف هستند و این علائم را در خود جستجو می‌کنند. آن‌ها با مراجعه به شبکه ­های مجازی اجتماعی، و مطالعه علائم بیماری‌های مختلف، در پی کوچک­ترین نشانه­ای هستند که در خود دارند؛ در این صورت، خود را بیمار می­دانند.

در صورتی که افراد به مدت شش ماه، به این کار ادامه دهند و نگرانی‌های غیرمنطقی و نامعقولی از بیماری‌های مختلف را در خود ایجاد کنند، آنگاه می‌توان به نتیجه رسید که این افراد،  به بیماری سایبرکندریا، یا خودبیمارپنداری اینترنتی مبتلا شده است.

علائم سایبرکندریا

به نظر شما آیا جستجوی اینترنتی و مطالعه در مورد بیماری­های مختلف، اشتباه است ؟

به نظر نمی­توان گفت که هیچگاه این کار را انجام ندهید. چرا که جستجو و مطالعه اینترنتی، برای درک بهتر بیماری­ها و شناخت راه­های پیشگیری از آن ها، لازم است؛ با این وجود، در صورتی این کار مفید است که منجر به بروز اختلال سایبرکندریا نگردد.

لازم نیست نگران وجود بیماری در خود باشید و مضطرب شوید. اگر احساس می­کنید که از یک بیماری جسمی یا روحی رنج می‌برید، بهتر است به جای مطالعه اینترنتی، به پزشک و روانشناس مراجعه کنید. متخصصان، با معاینه شما، و مشاهده علائم موجود، بهتر می­توانند سلامتی یا بیماری تان را تشخیص دهند و در صورت وجود بیماری، راه حلی را برای درمان شما پیشنهاد می‌دهند و بیماری تان را درمان می‌کنند.

جالب اینجاست که افراد مبتلا به  خودبیمارپنداری اینترنتی، ممکن است برای معالجه و درمان، بارها به پزشک و روانشناس مراجعه کنند و درمان شوند. حتی پزشک می­تواند به آن‌ها اطمینان دهد که از سلامتی لازم برخوردارند و نیاز به درمان ندارند؛ با این وجود، آن‌ها هنوز آرامش ندارند و حتی گاهی به مصرف خودسرانه دارو می‌پردازند.

این امکان وجود دارد که افراد مبتلا به این بیماری، به دلیل نگرانی و اضطراب فراوانی که دارند، به بیماری­های دیگری نیز دچار شوند. آنها، به طور معمول، جهت درمان اختلال  خودبیمارپنداری اینترنتی، به روانشناس ارجاع می­شوند؛ با این وجود، این اختلال را انکار کرده و یا آن را پنهان می‌کنند.

حتی این امکان وجود دارد که فرد بیمار، خود را مبتلا به انواع بیماری‌های جسمی و روحی بداند؛ با این وجود، اختلال سایبرکندریا را انکار می‌کند.

راه­های درمان اختلال خودبیمارپنداری اینترنتی

درمان‌هایی که برای اختلالات اضطراب در نظر رفته می‌شود، یکسان است. با توجه به اینکه، یکی از شاخه‌های مربوط به اختلال اضطراب، بیماری خودبیمارپنداری اینترنتی است؛ بنابراین می‌توان از درمان‌های اختلال اضطراب برای درمان، این بیماری نیز بهره جست. در حقیقت، این اختلال با روان درمانی، قابل درمان است؛ با این وجود، گاهی نیز ممکن است جهت کاهش علائم و نشانه‌های بیماری،  داروهایی تجویز شود.

البته باید توجه داشت که داروها، اغلب دارای نقش کنترل کننده هستند و شیوه اصلی درمان، از طریق روان درمانی می‌باشد. بنابراین، نخستین گام در درمان اختلال سایبرکندریا، مراجعه به روانشناس است.

دارو درمانی خودبیمارپنداری اینترنتی

دارو درمانی برای درمان اختلال سایبرکندریا، معمول نیست و فقط در برخی موارد خاص از این شیوه استفاده می‌شود. دلیلی که برای عدم استفاده از دارو در درمان این اختلال وجود دارد این است که اگر فرد بیمار، تحت دارو درمانی قرار بگیرد، این فکر در ذهن او خطور می‌کند که وی بیماری خاصی دارد و روانشناس از بیان واقعیت در این مورد پرهیز می‌کند.

معمولاً به دلیل اضطراب بالای این افراد، داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی تجویز می­شود. همچنین، مهارکننده‌های بازجذب سروتونین یا SSRI نیز در درمان این اختلال روان شناختی کاربرد دارد.

روان‌ درمانی مرتبط با اختلال خودبیمارپنداری اینترنتی

بهترین روش­های درمانی جهت درمان این بیماری، عبارت اند از: روانکاوی، طرح­واره درمانی و رفتاردرمانی شناختی یا  CBT.

در حقیقت، در هنگام بروز بیماری در فرد، روانشناس در صدد شناسایی و اصلاح تصورات اشتباه و جایگزینی باورهای صحیح به جای آن‌ها است.

با بهره گرفتن از روانکاوی می­توان ریشه این باورها را شناسایی کرده و و آن‌ها را مرتفع نمود.

روانشناسان و متخصصان مرکز مشاوره گپچه در خدمت شما هستند تا در هر کجا که هستید، یاری‌تان کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره آنلاین کلیک کنید.

بیشتر بخوانید:

تغییر باور ذهنی و طرز فکر به روش ساده

5 راهکار برای حضور ایمن فرزندان در فضای مجازی​

 نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج