بحران چهل سالگی و بررسی مشکلات و درمان بحران میانسالی


بحران چهل سالگی و بررسی مشکلات و درمان بحران میانسالی

روانشناسی بحران چهل سالگی

بحران چهل سالگی دقیقاً با گذر از سن چهل سالگی در افراد اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه این بحران ممکن است بین سنین ۳۷ تا ۵۰ سالگی به سراغ افراد بیاید.

به عقیده بیشتر روان‌شناسان، افراد غالباً در محدوده سنی ۴۷ سالگی با بحران میان‌سالی روبه‌رو می‌شوند. در واقع، در تحقیقاتی که محققان این علم روی مردم  132 کشور مختلف انجام دادند، مشخص شد که حس افسردگی یا ناکامی در سن 47 سالگی به اوج خود می‌رسد.

سخت‌ترین دوران زندگی افراد، دوره میان‌سالی است؛ این دوران، هم برای مردان و هم برای زنان، سخت‌ترین دوران تلقی می‌شود. در این ایام، منحنی احساسات افراد به کم‌ترین حد خود می‌رسد. با این وجود نباید آنقدر‌ها هم نگران این وضعیت شد؛ چرا که اگر افراد بتوانند با چالش‌های این دوران روبه‌رو شوند و آن را حل کنند، آنگاه این منحنی دوباره به سرعت به نقطه اوج خود برخواهد گشت.

بحران چهل سالگی مختص به جنس خاصی نیست و هم در مردان و هم در زنان مشاهده می‌شود؛ با این وجود، از نظر محتوا تفاوت‌هایی با هم دارند.

مردان در دوران میان‌سالی، روی دستاوردهای‌شان و شکست‌هایی که منجر به ناامیدی آنها شده، تمرکز می‌کنند؛ در حالی که تمرکز زنان در دوران میان‌سالی، مربوط به گذر دوره جوانی، کاهش جذابیت‌های جنسی و از دست دادن زیبایی‌های ظاهری آنهاست. 

جهت ارتباط با مشاوران گپچه و دریافت مشاوره خانواده تلفنی با ما در تماس باشید.

مشکلات و چالش‌های بحران میانسالگی

«بحران چهل­ سالی» همانند «بحران نوجوانی»، با چالش‌های فراوانی همراه است و اغلب افراد با این چالش‌ها روبه‌رو می‌شوند. در حقیقت، بحران میان‌سالی همانند بحران نوجوانی، برخی از افراد را با چالش‌های خاص خود درگیر می‌کند و موجب بروز ترس، اضطراب و گاهی هم ناامیدی می‌گردد. همچنین، با رسیدن افراد به دوران میان‌سالی، ترس‌هایی مرتبط با این دوره، در وی بروز می‌کند و افراد از اینکه شور و شوق جوانی، سلامتی و رفاه خود را از دست دهند، دچار اضطراب می‌گردند؛ در نتیجه، احساسات منفی و ناخوشایندی در آنها ظاهر می‌گردد.

زمانی که فرد در میان‌سالی با بحران شدید حاصل از این دوران مواجه می‌شود، اختلالات خلقی در وی ظاهر می‌گردد؛ در حقیقت، اضطراب ناشی از دستاوردها و شکست‌های گذشته و نگرانی‌های آینده، بر روی خلق و خوی فرد تأثیر می‌گذارد و منجر به ایجاد آشفتگی روحی و افسردگی در وی می‌گردد و بر جنبه‌های شخصیتی او تأثیر می‌گذارد.

بحران میان‌سالی در مردان

بحران چهل ­سالگی در مردان، همراه با تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی می‌باشد که بر بخش‌هایی از زندگی آنها اثر می‌گذارد. منظور از بحران چهل سالگی در مردان، همان یائسگی مردانه می‌باشد که با پیامد‌های روانی، فردی، اجتماعی و روحی متفاوتی همراه است.

مردان در این دوران، دچار اضطراب و عصبانیت می‌شوند و احساس افسردگی می‌کنند و از مشکل ناتوانی جنسی و کاهش میل جنسی رنج می‌برند؛ همچنین، با مشکلات خواب مواجه می‌شوند و دچار  بی‌حوصلگی، کسالت، تحریک‌پذیری، کاهش حافظه، خستگی، ریزش مو و دردهای استخوانی نیز می‌گردند.

علائم و نشانه‌های بحران چهل سالگی در مردان

از علائم و نشانه‌های بحران چهل سالگی مردان می‌توان به مشکلات حافظه، احساس نارضایتی از خود و اضطراب و نگرانی اشاره کرد.

(1) مشکلات حافظه:

از بحران‌های دوران میان‌سالی در مردان، می‌توان به کاهش حافظه و تغییر عملکردهای ذهنی اشاره کرد. مشکلات حافظه ای در مردان در هنگام تصمیم گیری‌ها بروز می‌کند؛ وقتی فرد می‌خواهد در مورد مسئله ای تصمیم بگیرد، به زمان بیشتری برای اخذ تصمیم خود نیاز دارد؛ در حقیقت، با بحرانی همانند بحران نوجوانی، مواجه می‌شود و در تصمیم گیری و انتخاب و اتخاذ تصمیمات لازم، دچار سردرگمی و آشفتگی می‌گردد.

(2) احساس نارضایتی از خود:

یکی دیگر از علائم بحران چهل سالگی مردان، این است که آنها در این سن با احساس دلتنگی و احساس نارضایتی از خود مواجه می‌شوند. به عقیده پزشکان و روان­شناسان، این حالت در مردان، با حالت بی‌قراری، تشویش، رخوت و رنج فراوان همراه است و ملال نامیده می‌شود. با این وجود، اغلب مردانی که با این شرایط مواجه می‌شوند، هیچگاه این مسئله را قبول نمی‌کنند که از مشکل روحی روانی رنج می‌برند و هرگز در پی راهنمایی گرفتن یا مشاوره نیستند و اغلب حاضر به داشتن مشاور و صحبت کردن در این مورد نمی‌شوند.

(3) اضطراب و نگرانی:

ممکن است که مردان در زندگی با اضطراب فراوانی مواجه شوند؛ با این وجود، این اضطراب در سنین میان‌سالی و بیشتر از چهل به بیشترین حد خود می‌رسد؛ اما اغلب این حالت خود را بروز نمی‌دهند. با افزایش اضطراب، مشکلات خواب از جمله بی‌خوابی ظاهر می‌گردند. اغلب مردان در این دوران، وقتی به رخت خواب می‌روند، در خوابیدن مشکل دارند و کیفیت خواب آنها مناسب نیست و خواب با کیفیتی ندارند. به غیر از این موارد، نگرانی، اضطراب و ترس ناشی از مرگ نیز در این سن به سراغ آن‌ها می‌آید. ممکن است نگران این باشند که خود و یا نزدیکان و اطرافیانشان از دنیا بروند.

حتما بخوانید: مشاور خوب و ویژگی های آن + ارتباط با مشاور خوب در تهران و دیگر شهرها

بحران میان‌سالی در زنان

مشکل‌ترین دوره از زندگی برای زنان، دهه‌ی چهارم زندگی آنان است. زنان در این سنین، احساس می‌کنند که زیبایی آنها نسبت به گذشته کمتر شده است و فکر می‌کنند که دیگر مانند گذشته جذابیت و زیبایی ندارند و این مسئله ای است که ذهن آنها را به خود درگیر می‌کند و برایشان بسیار آزاردهنده است.

اغلب زنان با شروع یائسگی و ورود به بحران چهل سالگی فکر می‌کنند که دوران جوانی و نشاط­ آنها به اتمام رسیده است. در حالی که این دوره نیز، جزئی از دوره‌های زندگی محسوب می‌گردد و زنان با رسیدن به این سن، پخته تر شده اند و می‌توانند با کسب تجربیات جدید، به سطح بالایی از تجربه برسند.

در زنان، متوسط سن یائسگی، 52 سالگی است؛ با این وجود، زمان وقوع این دوران در آن‌ها از 40 تا 58 سالگی متغیر است. زنان، در این دوران، مانند مردان علائمی را تجربه می‌کنند؛ با این وجود، باید نسبت به مردان، آمادگی بیشتری در قبال تغییرات جسمانی داشته‌ باشند و باید در این دوران، مصرف غذاهای مقوی و ویتامین‌ها را بیشتر در دستور غذایی خود قرار دهند.

درمان بحران میان‌سالی:

در صورتی که فکر می‌کنید، دچار بحران چهل سالگی و میان‌سالی شده‌اید و یا شریک زندگی­تان، در این بحران به سر می‌برد، در ابتدا باید مطالعات خود را در این زمینه افزایش دهید و آگاهی و علم خوبی نسبت به این مسئله به دست آورید؛ شما هنگامی که افکار و احساسات درونی خود را برای فرد بی­طرفی که شما را قضاوت و سرزنش نمی‌کند، بازگو می‌کنید، این امر، موجب تخلیه احساسات و هیجان شما می‌گردد و سبب می‌شود تا بهتر بتوانید در مورد تصمیمات خود، فکر کنید و تصمیم بهتری بگیرید.

اگر قادر به سپری کردن بحران چهل سالگی نباشید، احتمال ابتلا به مشکلات روانی مانند افسردگی، در شما افزایش می‌یابد. جهت اطلاعات بیشتر و درمان افسردگی کلیک کنید.

به افکار و احساسات خود، با دید منفی نگاه نکنید؛ چرا که ممکن است بخش مثبتی در افکار شما، نهفته باشد و آن را ندیده باشید. توجه داشته باشید، در صورتی که بتوانید با دقت و هوشمندانه به این مسئله نگاه بیندازید، متوجه خواهید شد، تمامی مواردی که منجر به بروز بحران میان‌سالی یا بحران چهل سالگی می‌شود، الزاماً بد نیستند.

بعد از بروز افکار منفی و روبه‌رو شدن با آن‌ها، تلاش کنید تا از این افکار رهایی یابید. با مطالعه و کسب مهارت، در ذهن و افکار خود، محل امنی ایجاد کنید. همواره در تلاش باشید تا ذهن آرامی داشته باشید و با احترام نهادن به افکارتان، به آن‌ها بها بدهید.

در مورد مشکلاتی و مسائلی که در روابط شما ایجاد شده، گفتگو کنید. به عنوان مثال، در ارتباط با مشکلات و مسائل پیش آمده تحت تأثیر میان‌سالی، در روابط زناشویی یا در روابط بین شما و  فرزندتان، با همسر یا فرزند خود گفتگویی داشته باشید و بحران میان‌سالی خود را با آنها در میان بگذارید.

روانشناسان و متخصصان گپچه در خدمت شما هستند تا در هر کجا که هستید، یاری‌تان کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با مادر ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید:

10 مورد از شایع ترین اختلالات رفتاری بزرگسالان

مشاوره زناشویی + برای چه مشکلاتی باید برای مشاوره همسر اقدام کنیم؟

 نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج