ترس از ازدواج در زنان چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟


ترس از ازدواج در زنان چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟

 دلایل ترس از ازدواج در زنان    

ازدواج از مهمترین تصمیم‌های هر فرد در زندگی است که باید با علاقه و آگاهی کامل انجام شود. برخی از دختران به دلایل متعددی از ازدواج کردن می ترسند و آن را به تعویق می اندازند. البته این ترس مقداری طبیعی است و ممکن است افراد فکر کنند که پس از ازدواج امنیت و آسایش خود را از دست می دهند. ولی فرار از ازدواج و به تعویق انداختن آن کار درستی نیست چرا که ازدواج باید در زمان مناسب خود انجام شود؛ بالاخره هر کاری وقتی دارد.  در ادامه مقاله به بررسی دلایل ترس از ازدواج در زنان و راه های مقابله با آن می پردازیم. ضمن اینکه مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند ترس‌های خود را بشناسید

برخی از دلایل اصلی  ترس از ازدواجدر زنان را در ادامه ذکر کرده‌ایم. نکته مهم اینجاست که ازدواج تصمیمی شخصی است که بسیار به وضعیت فردی و خانواداگی شما بستگی دارد. بنابراین ممکن است دلایل شما برای تعویق ازدواج با دیگران متفاوت باشد. بهتر است برای شناخت بهتر درونیات خود با مشاور متخصص در این مباحث درد دل کنید

شخصیت اجتنابی

زنان دارای اختلال شخصیت اجتنابی افرادی هستند که  به دلیل ترس از مورد تمسخر واقع شدن و مورد محبت قرار نگرفتن، روابط محدودی دارند و از انجام کارهای جدید استقبال نمی کنند. ازدواج کردن برای این افراد رابطه‌ای گسترده و جدید است که می‌تواند استرس زیادی برایشان به وجود بیاورد.

انتظار برای گزینه های بهتر

برخی از دختران، با وجود خواستگارهای مناسب، آن ها را رد می‌کنند و فکر می‌کنند که ممکن است مورد های ایده‌آل‌تری برای ازدواج پیدا کنند. این تفکری وسواسی است و حتی ممکن است ریشه در کمبود اعتماد به نفس داشته باشد که با کمک یک روانشناس قابل حل است.

ترس از مسئولیت‌ پذیری یا ازدواج

تعهد و مسئولیت پذیری یکی از اصول اساسی زندگی مشترک است. افرادی که دوران مجردی خود را بسیار راحت و به دور از مسئولیت سپری کرده اند از مسیولیت‌پذیری می‌ترسند و نگران این هستند که از عهده آن برنیایند. با کمک گرفتن از یک روانشناس می توانید مسئولیت‌پذیری خود را تقویت کنید تا با اطمینان بیشتری برای ازدواج اقدام کنید.

ترس از ازدواج بخاطر تجربه‌های تلخ دیگران

همه ی افراد در زندگی خود داستان شکست‌ها و تجربیات تلخ دیگران را شنیده اند و از آنها می ترسند. یکی از دلایل ترس از ازدواج در دختران این است که فکر می‌کنند ممکن است این تجربه ی تلخ برای آن ها نیز پیش بیاید و در زندگی مشترک خود شکست بخورند. همه ی افراد در طول زندگی‌شان در معرض شکست های مختلف هستند؛ اما اگر شما آگاهانه تصمیم‌ بگیرید احتمال این شکست‌ها را به حداقل می رسانید.

ترس از مسخره شدن نه ازدواج

برخی از افراد به نظر و حرف دیگران بسیار اهمیت می دهند و دوست دارند با فردی ازدواج کنند که از هر نظر مورد تایید دیگران باشد و می ترسند که مبادا مورد تمسخر دیگران قرار بگیرند. این طرز تفکر ممکن است ریشه در عدم اعتماد به نفس داشته باشد و باعث شود که فرد در تصمیم‌گیری های دیگر خود نیز با مشکل مواجه شود.

ترس از نرسیدن به اهداف ازدواج

برخی از دختران می ترسند که پس از ازدواج نتوانند اهداف خود را دنبال کنند و مجبور شوند که کارهای شخصی خود را نیمه کاره ول کنند. اغلب دختران نگران این هستند که  پس از ازدواج نتوانند درس بخوانند و یا کار کنند. این را بدانید که اگر ازدواج آگاهانه و با معیار های درست انجام شده باشد، می تواند یک مشوق برای رسیدن به اهداف و شکل گیری هدف های جدید باشد.

ترس از ازدواج در زنان و ترس از رابطه جنسی

رابطه جنسی یکی از مهم ترین پایه ها و اهداف زندگی مشترک است ولی برخی از دختران از برقرای رابطه جنسی و از دست دادن بکارت خود می ترسند. این ترس بسیار طبیعی است و می توانید با کمک گرفتن از یک روانشناس به آن غلبه کنید. اما در موارد شدیدتر که معمولا بعد از ازدواج زوجین متوجه می شوند اختلال ترس از دخول در زنان به پیشروی رابطه زناشویی لطمه می‌زند.

راه های مقابله با ترس از ازدواج در زنان

ترس از ازدواج در میان دختران تقریبا طبیعی است و با به کار گیری راه های مناسب می توان این ترس را تا حدوی کاهش داد. برخی از راه های مقابله با ترس از ازدواج به شرح زیر می باشد:

مشخص کردن معیار های ازدواج

زمانی که احساس کردید برای ازدواج آمادگی دارید، برای خود ازدواج موفق و معیارهای ازدواج را تعریف کنید به طوری که بتوانید همسر آینده خود را تجسم نمایید. شناخت این معیارها به شما کمک می‌کند که دیگر نگران بهتر بودن موردهای بعدی برای ازدواج نباشید و فرد مورد نظر خود را راحت تر انتخاب کنید.

ترس از ازدواج در زنان | تغییر نگرش

به این فکر کنید که شاید امروز مجرد بودن را دوست داشته باشید و برای تان لذت بخش باشد ولی در آینده دوست دارید که متاهل باشید و برای خود خانواده ای تشکیل دهید. تنهایی یک روز برای تان خسته کننده می شود و ممکن است که آن روز ازدواج کردن برای تان سخت و دیر شده باشد. هم چنین اگر نگران تجربه های تلخ دیگران هستید به این فکر کنید که همه ی ازدواج ها سرانجام یکسان ندارند و اگر شما با علاقه و آگاهی همسر آینده خود را انتخاب کنید، احتمال شکست خود را در زندگی مشترک به حداقل می رسانید.

شناخت توانایی ها و نقاط ضعف 

توانایی های خود را بشناسید و سعی کنید آن ها را در جهت متعهد بودن و مسیولیت پذیری تقویت کنید. در صورتی که مسئولیت پذیری خود را تقویت کنید دیگر از تعهد در زندگی مشترک نمی ترسید.

قبول واقعیت ترس از ازدواج

قبول کنید که همان طور که شما کامل نیستید و ضعف هایی دارید، همسر آینده تان نیز کامل نیست و نقاط ضعفی دارد. ایده آل ترین آدم ها نیز برای خود نقاط ضعف و کاستی دارند ولی این مهم است که شما همسرتان را  بر اساس معیار های خود انتخاب کنید و از درستی معیار های تان مطمین باشید.

ترس از ازدواج در زنان | کمک مشاور

اگر احساس می کنید که ترس از ازدواج برایتان مشکل جدی است و مانعی برای ازدواج شده است بهتر است که با یک روانشناس صحبت کنید و از او کمک بگیرید. روانشناس به شما با روش هایی مثل درمان شناختی رفتاری و یا روان درمانی کمک می کند که دلایل هراس از ازدواج خود را بشناسید و راحت‌تر بتوانید با آن مقابله کنید.

 شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین و متخصصان مجرب ما در مركز مشاوره آنلاين  گپچه در تماس باشید. 

بیشتر بخوانید:

زوج درمانگر خوب کیست و چه زمان باید به آن مراجعه کنیم؟

پیش نیاز ازدواج و اهمیت شناخت پیش از ازدواج

سوالات آشنایی قبل از ازدواج + روش پرسش سوالات قبل از ازدواج

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج