روانشناسی خانواده و اهمیت آن در زندگی


روانشناسی خانواده و اهمیت آن در زندگی

خانواده یک واحد زیستی است که بر اساس زندگی مشترک و روابط زناشویی شکل می گیرد. امروزه برخی از خانواده ها در جامعه وجود دارند که دچار بحران های بسیاری شده و اختلافات گوناگونی را تجربه می کنند. این موضوع، موضوعی بسیار مهم و حیاتی است. این که شما در خانواده ای زندگی می کنید که دچار بحران های فراوانی است موجب ایجاد اختلاف و فاصله بین اعضا و فرزندان آن خانواده است. بنابراین برای رسیدگی و استفاده از روانشناسی خانواده برای مشکلی هر چند کوچک بسیار مهم است. روانشناس خانواده و متخصصان مرکز مشاوره گپچه در خدمت شما هستند تا در هر کجا که هستید، یاری‌تان کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره خانواده تلفنی کلیک کنید.

اهمیت روانشناسی در خانواده چیست؟

در درجه‌ی اول ما باید بدانیم خانواده چیست و هر یک از اعضا چه وظایفی در این چارچوب به عهده دارند.
خانواده  : مهم ترین چارچوب در شکل گیری رفتار های افراد است.
پس لازم است افراد اهمیت خانواده را بفهمند و آن را درک کنند تا بعد از آن بتوانند اهمیت روانشناسی خانواده را نیز به خوبی متوجه شوند و برای رفع مشکلات خانواده تلاش کنند.

همانطور که در قسمت بالا نیز گفتیم : اکثر رفتارهای افراد در خانواده تکوین میابد (شکل میگیرد) و به صورت کلی خانواده را میتوان مانند یک زنجیره ی بی انتها دانست که به هم وصل شده اند و هیچ گاه جدا نمی شوند .
زمانی که دختر و پسری تصمیم میگیرند باهم ازدواج کنند و یک خانواده برای خود تشکیل میدهند باید درنظر گرفت که این دو نفر ؛ در خانواده های متفاوت از نظر میزان محبت، تنبیه ها، تشویق ها، مذهب، آداب و رسوم، محیط زندگی و…. بزرگ شده اند کاملا با یکدیگر متفاوت بوده و از نظر رفتاری و عملکرد به هیچ وجه شبیه یکدیگر نخواهند بود.
از این رو باید توجه نمود که در خانواده چگونه باید رفتار کرد ، زیرا این زنجیره ادامه پیدا میکند ؛ پس مسائل و مشکلات مربوط به خانواده بسیار با اهمیت و ضروری میباشد.

روانشناس خانواده کیست؟

روانشناس خانواده در واقع یک مشاوره روانشناختی است که افراد را در داشتن روابط بهتر با خانواده و برطرف کردن اختلافات بین آنها راهنمایی میکند و به آنها می آموزد که چگونه بدون تهدید کردن یکدیگر با هم به توافق نظر برسند.

نگرانی های روانشناسان بیشتر شامل موارد زیر میشود:

- روابط بین زوجین

- روابط بین پدر و مادرها و فرزندان

- کودک آزاری و کم توجهی

روانشناس خانواده در چه مواردی میتواند به افراد کمک کند؟

- روانشناس خانواده به افرادی که از استرس و اضطراب مواردی همچون؛ (طلاق، ازدواج مجدد، خانواده های ترکیبی) رنج میبرند کمک میکند.

- مراجعینی که یکی از عزیزانشان فوت کرده اند و به سختی میتوانند با این موضوع کنار بیایند کمک و احساس همدردی میکند تا بهتر بتواند با این مسئله کنار بیاید و آن را قبول کند.

- کودکانی هم هستند که بر اثر یک اتفاق تلخ بسیار ترسیده شده اند، روانشناس خانواده سعی دارد به این کودکان کمک کند تا با ترس شان روبرو شده و با آن مقابله کنند.

روانشناس خانواده چه می کند؟

روانشناس خانواده یک فرد کاملا مسلط و آموزش دیده میباشد که در زمینه های گوناگون به حل مشکلات خانوادگی افراد میپردازد، مشکلاتی اعم از؛ روابط خانوادگی و جنبش یک خانواده، برای مثال:

- برخی از رفتارهای زشت و زننده‌ی کودک

- متفاوت بودن نظر پدر و مادران در تربیت و پرورش کودک

- مصرف مواد مخدر

- مشکلات در رابطه با سلامت روان

و هرگونه مسئله درباره یکی از اعضای خانواده که باعث میشود بنیان خانواده از هم گسسته شود ؛ روانشناس میتواند به آنها کمک کند.

- مسائلی که برای روانشناس خانواده خیلی اهمیت دارد؛ احتیاجات و دلایل، درخواست ها و همچنین جنبش های خانواده هاست که بتواند آنها را دریافت و احساس کند.

- روانشناس برای داشتن نتیجه‌ی بهتر، سعی میکند از تمامی مشکلات اقتصادی و اجتماعی که مراجعه کننده دارد باخبر شود زیرا این مشکلات بر کل خانواده اثر خواهند گذاشت.

- روانشناس خانواده سعی میکند با هر کدام از اعضای خانواده جداگانه صحبتی داشته باشد و پیش از آنکه با همه ی آنها بصورت دست جمعی صحبت کند، اگر لازم شد از تست های روانشناختی برای آنها استفاده کند.

اهداف روانشناس خانواده چیست؟

هدف روانشناس خانواده این است که در گروه از اهداف دست جمعی خانواده صحبت به میان بیاید و راهکارهایی برای رسیدن به این اهداف ارائه شود و ارتباط بسیار محکمی با افراد خانواده برقرار میکند تا بتواند، روابط افراد خانواده را باهم بهتر و استوار کند و این افراد بتوانند با گفت و گوی دست جمعی مسائل خود را برطرف کنند.

روانشناسان خانواده، بصورت مداوم هر زمان در حال آموزش و شناسایی روش ها و راهکارهای جدید برای داشتن بهترین کارکرد( عملکرد) خود هستند.؟؟

روانشناسی خانواده در چه زمینه هایی به شما کمک می کند

1. افراد با کمک روانشناس خانواده می توانند احساس مسئولیت پذیری را در خود پرورش و به مرور زمان افزایش دهند.

2. با کمک روانشناسی مربوط به خانواده، می توانید پایه مشکلات خانوادگی خود را به راحتی پیدا کرده و آن ها را حل کنید.

3. با کمک روانشناسی می توانید شناخت کاملی نسبت به زندگی و امور شخصی خود پیدا کرده و به آرامش درونی دست پیدا کنید.

4. با کمک روانشناسی خانواده، اعتماد به نفس شما بالا رفته و می توانید به درستی ریشه مشکلات خانوادگی را پیدا کنید.

5. روانشناسی به شما کمک می کند تا درک درستی از زندگی پیدا کرده و یک زندگی رضایت بخش برای خودتان رقم بزنید.

6. با کمک روانشناسی، افراد ابتدا خود را به کمال می رسانند تا بتوانند کودکان خود را به خوبی پرورش دهند.

در چه مواردی لازم است به متخصصان و روانشناس خانواده مراجعه کنیم

- نارضایتی از رابطه جنسی

- ناتوانی در مدیریت خشم هنگام عصبانیت

- عدم تفاهم و درک متقابل از همسر

- کاهش درگیری خانواده ها، اختلاف با خانواده همسر و ارائه راهکار برای بهبود زندگی

- اختلاف نظر در حوزه مشکلات نوجوان و تربیت کودکان

- مشکلات شغلی و اجتماعی

- بررسی معضلات و افزایش بهداشت روانی خانواده

- وجود تنش و استرس در خانواده با توجه به آسیب شناسی افراد

- مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان و عدم شناخت چالش های تربیتی فرزندان

- وجود مشکلات ارتباطی با افراد دیگر در خانواده

برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده​ کلیک کنید.

تاثیر رفتار والدین در آینده و نگرش کودک

روانشناسی خانواده بسیار مهم است , در صورتی که شما به عنوان یک زوج و یا فردی که در شرف ازدواج است این متن را مطالعه می کنید باید بدانید والدین مهم ترین نقش را در شکل گیری و تربیت یک انسان را دارند.

رفتار شما در منزل با کودک خود و در محیط خانواده مهم ترین چیز در شکل گیری نگرش کودک نسبت به خود و رفتار خود و جامعه ی خود است. از این رو شما باید با کودک و یا فرزند خود رفتاری مناسب داشته باشید. به طور مثال پدر و مادری که با کودک خود پرخاشگری می کنند و یا با یکدگر دچار اختلاف هستند کودکی پرخاشگر، عصبی و منزوی را وارد جامعه می کنند  و این کودک بعد ها در جامعه دچار مشکلات فردی و عاطفی خواهد شد. از طرفی کودکی که در خانواده ای آرام و با محبت بزرگ می شود فردی کاملا منطقی، آرام و اجتماعی بار می آید. 

همان طور که گفته شد بیشتر خانواده ها دچار بحران های شدیدی هستند. از این رو باید این امر را از بین برد. اگر شما در خانواده ی خود به عنوان فرزند یک خانواده‌ی نا آرام هستید و یا به عنوان والدینی نا آرام هستید، بهترین راهکار برای از بین بردن بحران خانوادگی و حل مشکلات، مشورت با مشاور است. باید بدانید این مشکلات هر چند کوچک مشکلات کمی نبوده و باعث ایجاد مشکلات بزرگ تر خواهند شد از این رو نباید از کنار آن ساده گذر کنید. 

کلام آخر

بنابراین امروزه بیشتر خانواده ها دچار بحران هایی هستند که با کمک روانشناسی خانواده می توانند به راحتی آن ها را از بین ببرند. به طور کلی رفتار والدین در محیط خانواده در شکل گیری نگرش کودکان و نوجوانان بسیار مهم بوده و رفتار آن ها با توجه به محیط خانواده شکل می گیرد. در نتیجه خانواده هایی که دچار بحران و مشکلات شدیدی هستند، با مراجعه به متخصصان روانشناسی خانواده می توانند به خوبی بر مشکلات خود غلبه کرده و با استفاده از راهکار های مناسب، روابط خانوادگی خود را به شکل قابل توجهی بهبود دهند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره آنلاین با مشاورین و متخصصان مجرب ما در در تماس باشید.

بیشتر بخوانید: 

اهمیت احترام در خانواده و چگونه می توان به خانواده خود احترام گذاشت؟

صمیمیت در خانواده، صمیمیت در جمع های خانوادگی

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج