ترس ازدواج در مردان چه دلایلی دارد؟


ترس ازدواج در مردان  چه دلایلی دارد؟

یکی از باورهای غلط درباره دلایل ترس ازدواج در مردان این است که آن‌ها به خاطر تنوع طلبی جنسی‌شان علاقه‌ای به رابطه پایدار و متعهد ندارند و این زنان‌اند که خواهان ازدواج هستند! اما حقیقت این است که با وجود تفاوت‌های زنان و مردان، مردها نیز به یک همراه و همدم نیاز دارند. عدم توجه به این نیازها در طی رابطه زناشویی دیدگاه مردان را نسبت به ازدواج منفی می‌کند. ترس مردان از ازدواج باعث می‌شود برای رفع نیازهایشان به دنبال راه‌های دیگری باشند. بدین ترتیب روابط جنسی پیش از ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج، انحرافات جنسی و... گسترش پیدا می‌کند. آگاهی از دلایل ترس مردان از ازدواج به شما کمک می‌کند تا راهی برای رفع آن پیدا کنید.

برای دریافت مشاوره ازدواج و راهنمایی از کارشناسان گپچه کلیک کنید.

چرا مردان از ازدواج می ترسند؟

شاید اصلی‌ترین دلیل ترس مردان از ازدواج، سنگینی بار مالی ازدواج و تبعات مالی آن در صورت جدایی است. هدف مردان از ازدواج نیز نقش مهمی در ترس‌های آنان دارد. انگیزه های ازدواج اگر به درستی انتخاب شوند، راه حل مناسب در مقابل هر کدام از این ترس‌‌ها مشخص می شود.

1. هزینه‌های بالای شروع ازدواج

با افزایش توقعات و مصرف گرایی، سختگیری خانواده‌ها و جوانان برای شروع ازدواج بیشتر شده است. در شرایط اقتصادی کنونی، تامین مسکن، خودرو، هزینه‌های مراسم ازدواج و مشتقات آن، بزرگترین ترس مردان از ازدواج است. در حالی که چنین تشریفاتی ضروری نیستند و جز اهداف نادرست ازدواج قرار می‌گیرند.

2. نداشتن شغل و پشتوانه مالی

علاوه بر هزینه‌های شروع زندگی، تامین هزینه‌های جاری و مدیریت آن نیز از ترس‌های مردان است. بالا رفتن سال‌های تحصیل بدون وجود بازار کار مناسب، نداشتن شغل ثابت، عدم اعتماد به نفس و ترس از شکست و خدشه دار شدن غرور آن‌ها، همه می‌تواند باعث ترس از ازدواج در مردان شود.

3. تعهد بی چون و چرا

شاید این مسئله در مورد همه مردان صدق نکند اما اکثر مردان، از اینکه بخواهند تمام محدودیت‌های ازدواج و همسرشان را بپذیرند، می‌ترسند. برای مردان ازدواج یعنی پایان آزادی و این تفکر اشتباه، به این دلیل است که آن‌ها اصول ازدواج درست و ملاک انتخاب همسر مناسب برای ازدواج را نمی‌دانند.

4. عشق واقعی وجود ندارد

بسیاری از مردان نمی‌دانند که آیا ازدواج یا یک فرد خاص، ارزش تحمل فشارها و سختی کشیدن را دارد یا نه. دلیل آن هم این است که عشق حقیقی وجود ندارد و مردان نمی‌دانند از خود یا از شریک زندگی خود چه می‌خواهند و این عدم خودشناسی و بی هدفی باعث می‌شود که نتوانند در ازدواج مصمم باشند. 

5. تربیت ناکارآمد والدین و سیستم آموزشی

تفکراتی که امروزه در ذهن مردان برای ازدواج وجود دارد، عمدتا ثمره تربیت والدین، جامعه و نظام آموزشی است. طبیعتا اگر تربیت و آموزش صحیح بود، این حجم از مشکلات زناشویی و آمار بالای طلاق در جامعه وجود نداشت. ازدواج برای کامل شدن انسان و رسیدن به آرامش جسمی و روحی است، باوری که از تفکر اغلب مردان امروزی عملا حذف شده است و حتی باعث افسردگی در آن‌ها نیز می‌شود.

6. تجربه‌های تلخ بالا بردن ترس مردان از ازدواج

اولین احساس و اولین شکست، باعث بی اعتمادی مردان به زنان و کاهش اعتماد به نفس آن‌ها از خودشان می‌شود. شکست عشقی و تجربه علائم افسردگی و عدم درمان شکست عشقی بر دیدگاه مردان از زنان تاثیر منفی می‌گذارد.

7. عدم توانایی مسئولیت پذیری

پسرانی که معمولا تا سنین بالا زیر نظر خانواده زندگی می‌کنند، مهارت‌های زندگی را نمی‌آموزند. در واقع مسئولیت پذیری در آن‌ها تقویت نشده، پس نمی‌توانند از پس مسئولیت‌های زندگی بر بیایند. حتی اگر هم ازدواج کنند، همچنان برای حل مشکلات خود به والدین شان وابسته خواهند بود.

8. شاید زمان ازدواج نیست

اگر در رابطه با مردی هستید و درباره ازدواج با او نظر متناقضی دارید، شاید حقیقتا آمادگی روحی و روانی ازدواج را ندارد. این فشار کمکی به متعهد و تلاشگر شدن مرد نمی‌کند، بلکه باعث افزایش ناامیدی و ترس‌هایش شده و ممکن است علی رغم میل باطنی خود، از شما دور شود.

آیا ترس یک مرد از ازدواج طبیعی است؟

این یک فوبیای مشروع و خاص است که هر ساله زندگی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد؛ با این حال، مردان اغلب بیشتر از زنان به گاموفوبیا مبتلا هستند.

گاموفوبیا چیزی بیش از یک ترس خفیف از تعهد است؛ با وجود این فوبیا، فکر ازدواج می تواند منجر به یک حمله پانیک کامل و ترس شدید در آن فرد شود.

چه زمانی ترس از ازدواج تبدیل به گاموفوبیا یا ازدواج هراسی می شود؟

زمانی که این ترس‌ها آن قدر شدید شود که فرد حتی با شنیدن کلمه ازدواج، دچار ترس و استرس شدید شود و زندگی فرد را مختل کند؛ در این زمان نیاز به درمان های دارویی و مداخلات روانپزشکی و مشاوره است.

چگونه بر ترس ازدواج خود غلبه کنیم؟

در زیر چهار توصیه برای غلبه بر ترس ها و ایجاد یک ازدواج رضایت بخش و پایدار آورده شده است:

1. انتظارات واقع بینانه را توسعه دهید.

2. بالا بردن آگاهی خود در زمینه ازدواج و خودشناسی.

3. دلیل و هدف از ازدواج خود را بدانید.

4. از توانایی خود برای بدست آوردن یک زندگی زناشویی خوب مطمئن شوید.

5. همسر ایده آل خود را پیدا کنید همسری که شرایط فعلی زندگی و مالی شما را قبول و درک کند.

6. ترس ها و افکار و عقاید اشتباه خود را درباره ازدواج دور بریزید برای اینکار از مشاور کمک بگیرید.

7. از یک روانشناس یا مشاور با تجربه کمک بگیرید. متخصصان وبسایت روانشناسی آنلاین گپچه در خدمت شما هستند تا در زمینه ترس از ازدواج یاری‌تان کنند.

سخن آخر

در نهایت اینکه یک همسر خوب و ازدواج موفق می‌تواند بر تمام جنبه‌های زندگی انسان تاثیر بسیار مثبتی بگذارد و شرایط روحی فرد را به طور چشمگیری دگرگون کند. پس توصیه می‌شود که مردان ترس‌ها و باورهای غلط را نسبت به ازدواج کنار بگذارند و به دنبال همسر ایده‌آل‌ خود باشند. برای رهایی از ترس ازدواج، می‌توانید از کمک روانشناس استفاده کنید. متخصصان گپچه در خدمت شما هستند تا در زمینه ترس از ازدواج یاری‌تان کنند.

 شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین و متخصصان مجرب ما در مركز مشاوره آنلاين گپچه در تماس باشید. 

بیشتر بخوانید:

سوالات آشنایی قبل از ازدواج + روش پرسش سوالات قبل از ازدواج

اگر ازدواج نکنیم چه میشود و چه چیزی را از دست می دهیم؟​

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج