نحوه رفتار و پرورش کودکان سرطانی


 نحوه رفتار و پرورش کودکان سرطانی

برخورد با کودکان سرطانی برای والدین و اطرافیان معمولا چالش‌های فراوانی را به همراه دارد. وجود ضعف‌های متعدد جسمانی و قرار گرفتن در معرض درمان‌های دشواری نظیر شیمی درمانی منجر به حساسیت‌های عاطفی زیادی در این گروه از کودکان می‌شود. آشنایی با نیازهای کودکان سرطانی و افزایش اطلاعات در زمینه نحوه برخورد با آن‌ها به شما کمک می‌کند تا در روند درمان در کنار آن‌ها بمانید و بتوانید در رشد و بهبود آن‌ها سهم بیشتر و مؤثرتری داشته باشید. همچنین برای ارتباط و راهنمایی بیشتر توسط مشاوره کودک گپچه کلیک کنید.

به عنوان والدین باید بدانید که کودکان مبتلا به سرطان به خصوص آن‌هایی که سن کم‌تری دارند، نیاز بیشتری به حمایت عاطفی شما دارند. این حمایت عاطفی اگر به شیوه درستی صورت بگیرد می‌تواند در روند بهبودی فرزندتان تأثیر بسزایی داشته باشد. به این منظور تلاش کنید تا ساعات بیشتری را برای گفت‌وگو با کودک اختصاص دهید. در این زمان به او اجازه دهید تا ترس‌ها و احساساتش را صادقانه با شما در میان بگذارد. توجه داشته باشید که هرگز او را به خاطر احساساتش سرزنش نکنید. اما در عین حال تلاش کنید تا روحیه مثبت خود را حفظ کرده و این روحیه را به او نیز منتقل کنید. برخورداری از مهارت کنترل احساسات در برخورد با کودکان سرطانی اهمیت بسیاری دارد. اگر دائماً در حال گریه و ناراحتی باشید کودک به شدت از این مسئله آسیب می‌بیند و در کنار سرطان در معرض ابتلا به افسردگی دوران کودکی نیز قرار می‌گیرد. از آنجایی که اعتماد به نفس و روحیه قوی از جمله فاکتورهای مهم در روند درمان سرطان محسوب می‌شوند افسردگی می‌تواند یکی از موانع مهم در مسیر بهبودی در نظر گرفته شود.

در ادامه به چند نکته کلیدی دیگر اشاره شده است که توجه به آن‌ها نیز می‌تواند در فرزند پروری مثبت شما و کمک به کودک مبتلا به سرطان اهمیت بسزایی داشته باشد.

برای پرورش کودکان سرطانی گاهی به آن‌ها فضا بدهید

درست است که کودکان مبتلا به سرطان اغلب احساسی هستند و وابستگی بیشتری به والدین خود دارند. با این حال لازم است که گاهی به آن‌ها این فرصت را بدهید که مقداری از شما فاصله بگیرند و بتوانند با افکار و احساسات خود تنها باشند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند که در مسیر رشد، استقلال را نیز تجربه کنند و بتوانند به تنهایی نیز از پس احساسات منفی خود برآیند.

زمان‌های خاصی را به عنوان اوقات فراغت خانوادگی در نظر بگیرید

پیوندهای خانوادگی قوی یکی از عواملی است که روحیه کودکان سرطانی را تقویت می‌کند و به آن‌ها در مسیر درمان انرژی می‌دهد. به همین خاطر تلاش کنید تا زمان‌هایی را در نظر بگیرید که در آن موقع همه افراد خانواده بتوانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند و در این زمان بازی‌ها یا سرگرمی‌های جذابی را فراهم کنید تا همه اعضای خانواده بتوانند در آن مشارکت داشته باشند و احساسات مثبت خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

برای پرورش کودکان سرطانی برنامه غذایی سالمی را برای او فراهم کنید

تغذیه مناسب در کودکان مبتلا به سرطان بسیار اهمیت دارد. آن‌ها ممکن است به دلیل بودن در معرض عوارض شیمی درمانی نسبت به بعضی غذاها بیزار شوند و اشتهای خود را از دست دهند. در این شرایط تلاش کنید تا تنوع غذایی بیشتری برای فرزندتان فراهم کنید. کودکان معمولا از خوردن غذاهای مورد علاقه خود بسیار شاد می‌شوند و به سادگی از این کار کوچک روحیه می‌گیرند. در نتیجه تلاش کنید تا غذاهای سالم را طبق سلیقه و اشتهای کودک برایش فراهم کنید تا از این طریق بتوانید پس از جلسات درمانی کمی حال و هوای کودک را عوض کنید.

 کمک به کنار آمدن کودک با عوارض سرطان

کنار آمدن با عوارض سرطان معمولا چه برای کودکان سرطانی و چه برای بزرگسالان امر بسیار دشواری است. برای مثال از دست دادن موها و به وجود آمدن مشکلات پوستی در پی شیمی درمانی می‌تواند تا حد زیادی روحیه افراد را تضعیف کند. برای اینکه بتوانید به کودکتان کمک کنید با او در این باره صحبت کنید و در مورد پیامدهای بلند مدت درمان به او اطلاعات بدهید. روشن کردن این نکته که درمان با وجود تمام سختی‌ها برای از بین بردن بیماری ضروری است و در نهایت فواید آن از عوارض زودگذر بیشتر است به کودک کمک خواهد کرد تا بتواند راحت‌تر این مسئله را هضم کند و بهتر با آن‌ کنار بیاید.

در عین حال تلاش کنید تا با فراهم آوردن حمایت‌های جامع خانوادگی و درگیر کردن کودک در فعالیت‌های موردعلاقه‌اش به او کمک کنید تا این شرایط را آسان‌تر پشت سر بگذارد. اگر احساس می‌کنید پس از شیمی درمانی کودک تا حد زیادی گوشه‌گیر شده و اعتماد به نفس خود را از دست داده ترجیحا به یک روانشناس مراجعه کنید تا از دچار شدن کودک به افسردگی پیشگیری کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در تمام زمینه های روانشناسی، شما عزیزان می توانید با مشاورین و متخصصان مجرب ما در مركز مشاوره آنلاين  گپچه در تماس باشید. 

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج