چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟


چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

بسیار نادر است زندگی بدون دغدغه و مشکل پیش برود، به همین خاطر مسائل و مشکلاتی هستند که امکان دارد حل نشدنی نزد افراد تلقی شوند.

تفاوتی نمی کند که غم و اندوه برای درگذشت یک عزیز باشد یا استرس و اضطراب زیاد، بلکه مهم است بدانید که در هر مشکلی که پیش روی شما قرار می گیرد میتوانید با کمک روانشناس مسئله را حل و ریشه یابی کنید.

چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

1-فقدان و مرگ

با اینکه مرگ نقطه پایانی و اجتناب ناپذیر زندگی است، اما با این حال مدارا با آن آسان نیست. هر شخصی مرگ عزیزی را تجربه کرده است اما روش مدارا و مقابله با آن در افراد متفاوت است.

مراسمات عمومی و خصوصی سوگواری یک از روش های مرسوم میان مردم هستند، اما دوری از حقیقت های این واقعه تلخ، می تواند در بلند مدت مشکل ساز شود. در اینجا روانشناسان قادر هستند تا شیوه درست مدارا با مرگ کسی که به شما نزدیک بوده است را پیش روی شما قرار بدهند.

2-اضطراب و استرس

هر یک از بخش های زندگی استرس زا هستند و بسیاری از موقعیت ها و شرایط مانند مصاحبه های شغلی، شرکت در آزمون و... اضطراب را در افراد به وجود می آورد.

اگر استرس و اضطراب ناشی از این مشکلات مهار نشود، زمینه ساز مشکلات اجتماعی و مسائل روحی و روانی را فراهم خواهد کرد.

روانشناسان در این مورد هم منبع استرس را شناسایی کرده و شیوه های مقابله با آن و مدیریت را شرح می دهد.

3-افسردگی

احساس ناامیدی و یاس خود نشانه محکمی بر وجود افسردگی است.

البته برخی عقیده دارند که افسردگی به یکباره زوال خواهد آمد، اما چنین تصویری کمتر رخ می دهد. افسردگی بیماری روانی شایعی است که طی آن شخص بیمار نسبت به بسیاری از چیزها ناامید شده و احساس خستگی می کند و بعضا در مدیریت احساسات و عواطف خود هم ناکام خواهد بود. در مورد افسردگی روانشناسان منبع آن را شناسایی کرده و مسیر رو به رشد برای رسیدن به نگرش مثبت و موفقیت را به شخص بیمار نشان خواهد داد.

4-ترس و فوبیا

موارد و اتفاقات بسیاری از ترس در افراد وجود دارد که شرایط زندگی عادی را به زندگی مشقت بار بدل خواهد کرد. ترس از عنکبوت و سوسک و یا ترس از ارتفاع شایع ترین نوع ترس در افراد است. سیتوفوبیا نیز نوعی از ترس است که طی آن فرد از خوردن ترس داشته که این نوع بر سلامتی او اثرات مخرب بسیاری می گذارد.

یک روانشناس زبده، شما در برابر غلبه با این ترس ها همراهی کرده و از پیشروی این ترس ها و فوبیا در حالات روحی شما جلوگیری می کند.

5-مسائل و روابط خانوادگی

در روابط خانوادگی و مسائل مربوط به آن همیشه پستی و بلندی هایی وجود خواهد داشت. با این که برقراری رابطه یکی از قسمت های پرهیاهوی زندگی افراد است، اما برای برخی نیز مولد استرس و اضطراب است.

روانشناس به صورت فردی و یا گروهی، نقاط کور این روابط را شناسایی کرده و آنها را با روش هایی تبدیل به نقاط قوت می کند.

6-عادات مخرب و اعتیاد

برخی افراد برای آنکه درد ناشی از مسائل و مشکلات اساسی در زندگی کمی التیام پیدا کند، به سیگار کشیدن و استعمال مواد مخدر و الکل رجوع می کنند.

روانشناس در این زمینه به عنوان مشکلاتی پیچیده تر نسبت به آن رسیدگی کرده و می تواند مشکلات زیر را هم رفع کند:

1-اعتیاد 2-مشکلات تغذیه ای 3-مدیریت و غلبه بر اضطراب 4-اختلالات خواب

7-بهبود کارایی

تعداد محدودی از افراد موفق در دنیا ابتدا با ترسیم هدف خود، آن را برای خود محقق کرده اند. مثلا ورزشکاران بدن خود را برای شرایط رقابت و بازی آماده می کنند. افرادی غیر از ورزشکاران هم می توانند با این ترفند خود را برای کسب آمادگی برای مقابله با فراز و فرودهای زندگی آماده کنند.

همانند تمرین قبل از سخنرانی، روانشناس قادر است شما را در داشتن بهترین عملکرد و کارایی برای رخ دادن اتفاقی بزرگ و هیجان انگیز آماده کند، تفاوتی ندارد که آن اتفاق بزرگ المپیک است یا آزمون کنکور.

8-مثبت اندیشی

روانشناسان از طریق شنوایی خود و با رعایت بی طرفی ذهن شما را برای مثبت اندیشی آماده سازی می کند. افرادی که نزد روانشناس می روند، غالبا راه حل مشکل خود را زمانی پیدا می کنند که در حال تفکر با صدای بلند هستند.

شرح مشکلات در هنگام راحتی و آسودگی به شخص دیگر، به بیشتر افراد کمک می کند تا ذهن خود را روشنی بخشند و خود را برای انجام وظیفه آماده کنند. لذا روانشناسان شنونده های خوبی هستند چرا که آنها برای این کار آموزش دیده اند. اگر گوش مفت برای بیان مشکلات خود می خواهید، روانشناسان بهترین گزینه ها هستند!

9-مشکلات روحی و روانی

برخی مواقع علائم زیادی سرچشمه گرفته از مشکلی بزرگتر هستند. مشکلات روحی و روانی به اشکال گوناگون جلوه می کنند. آنها معمولا چهره خود را تغییر می دهند و تنها با کمک یک متخصص می توان چهره واقعی آنها را شناخت.

مشکلات روحی و روانی با علائم متفاوت، بیماری های زیر را در بر می گیرند:

1-اختلالات دوقطبی 2-اختلال افسردگی عمده 3-اسکیزوفرنی 4-اختلال اضطراب پس از حادثه

بهترین کمک کننده و روانشناس گزینه ای مناسب در زندگی

پاکسازی ذهن، کنترل و مدیریت استرس و اضطراب، ترس و فوبیا و سایر مشکلات رایج در زندگی انسان ها، از جمله مواردی هستند که روانشناس می تواند شما را در مقابله با آنها مساعدت کرده و زمینه ساز شادی و نشاط در زندگی شما باشد. او در از بین بردن افسردگی و مشکلات روانی نیز کمک کننده خواهد بود.

در نخستین قدم برای حل مشکلات، می بایست یک روانشناس یا مشاور آنلاین معتمد و کاربلد را پیدا کرد. سپس می بایست با او رابطه دوستانه و موثر برقرار کرد و بعد برای آنکه زندگی به بالاترین سطح شادابی و نشاط ممکن برسد، با او همکاری لازم را داشت.

بیشتر بخوانید:

روانشناس خوب و نحوه انتخاب آن​

روانشناسی چیست و تاثیر آن در زندگی انسان و خانواده ها

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج