اختلال دوقطبی ( افسردگی شیدایی ) + بررسی علل آن


اختلال دوقطبی ( افسردگی شیدایی ) + بررسی علل آن

در زندگی روزمره همه ی انسان ها شادی و غم هایی وجود دارد که زود گذر هستند ولی اگر فردی را در نظر بگیریم که به صورت مداوم در طول درگیر غم و شادی باشد و اصلا نمیتواند کنترل افکار و رفتار خود را در دست بگیرد حتی الامکان باید به مشاوره دوقطبی مراجعه کند که به این حالت در علم روانشناسی افسردگی شیدایی یا اختلال دو قطبی میگویند.
در این مقاله سعی داریم تا شما همراهان عزیز را با عوارض اختلال دوقطبی و راهکارهای درمانی آن آشنا کنیم تا اگر دچار این بیماری شدید از این راهکارها استفاده کنید. 

مشاوره دو قطبی

افرادی که دچار اختلالات خلقی هستند بخاطر نوسانات خلقی که دارند ، بسیاررنج می کشند.
این افراد معمولا ، در یک روز بسیار خوشحال و سرحال هستند و روز بعد بسیار بد خلق و افسرده میباشند.
دوره های افسردگی در اختلال دوقطبی انواع مختلفی دارد در برخی طولانی تر شده و گاهی هم این دوره به صورت مختلط باشد.
این اختلال در زمان نوجوانی شروع میشود و در دوران بزرگسالی خیلی کم پیش می آید و در بین زنان و مردان یکسان میباشد.

علت اختلال دو قطبی چیست؟

پژوهش ها نشان می دهند که زمینه های ژنتیکی و ارثی نقش زیادی در شکل گیری این اختلال دارند. افراد مبتلا معمولا در بستگان درجه یک خود نیز نمونه هایی از دو قطبی را گزارش کرده اند.این زمنیه های ژنتیکی می تواند فرد را مستعد آن کند که در واکنش به محیط نامناسب، علایم آشفتگی خلقی بیشتری را از خود نشان دهد و به احتمال بیشتری به اختلال دو قطبی مبتلا شود. تفاوت در نحوه ی عملکرد مغز افراد مبتلا به این اختلال نیز باعث می شود تا نیاز آن ها به دارو درمانی ضروری باشد. مشاوره دو قطبی و داروها کمک می کنند  تا مراکز مربوط به کنترل هیجانات در مغز بهتر عمل کند و فرد بتواند بر حالات خلقی خود تسلط بیشتری داشته باشد.

اختلال دو قطبی چه انواعی دارد؟

  • اختلال دو قطبی نوع ۱

در این نوع، فرد مبتلا حتما دوره ای از شیدایی را تجربه می کند هر چند ممکن است نشانه ای ازافسردگی نداشته باشد. البته ممکن است تجربه ی افسردگی نیز در این نوع، اتفاق بیفتد اما وجود آن برای تشخیص در جلسات مشاوره دو قطبی ضروری نیست.

  • اختلال دو قطبی نوع ۲

در این نوع، فرد حتما یک یا چند دوره از افسردگی را به صورت کاملا شدید تجربه می کند. به گونه ای که ممکن است اطرافیان به او برچسب افسرده بزنند. این در حالی است که علایم خفیفی از شیدایی نیز بروز می کند که هایپومانیا نامیده می شود.به همین دلیل تشخیص اصلی برای چنین فردی از افسردگی به اختلال دو قطبی نوع ۲ تغییر می کند.

  • اختلال دو قطبی با تناوب سریع

همانطور که از نام آن بر می آید، در این حالت فرد با حالات خلقی که به سرعت تغییر می کنند مواجه است. فرد مبتلا ممکن ات در طی یک سال، ۴ بار نوسان خلقی داشته باشد.به عنوان مثال در دوره ای بسیار شاد، سپس بسیار غمگین و مجددا بسیار شاد شود.این دوره ها به هم آمیخته هستند و به سرعت تغییر می کنند. اطرافیان ممکن است از تغییرات فرد متعجب شوند و او را فردی دم دمی مزاج و عجیب و غریب ببینند.

  • اختلال خلق ادواری (سیکلوتایمیا)

فرد مبتلا به ادواری خویی نیز مانند اختلال دو قطبی، نوسانات خلقی را تجربه می کند با این تفاوت که شدن نوسانات در او کمتر است و مدت زمان درگیری او با علایم بیشتر است.چنین افرادی معمولا به عنوان افراد دم دمی شناخته می شوند و تداوم حالات شان در صورت عدم درمان می تواند منجر به اختلال دو قطبی نیز شود. مشاوره دو قطبی علاوه بر درمان فرد یه خانواده او نیز کمک می کند.

مهم ترین علایم اختلال دو قطبی در دوره ی افسردگی چیست؟

علایم افسردگی یک فرد دوقطبی با آنچه ممکن است همه ی ما در بعضی اوقات تجربه کنیم کاملا متفاوت است.چنین فردی در طول دوره افسردگی، احساس ناامیدی، غم و تنهایی عمیقی را تجربه می کند.تمایلی به انجام دادن کارهای روزانه ندارد و از فعالیتی لذت نمی برد. ممکن است بی دلیل عصبانی یا کج‌خلق شود و با اطرافیان بدرفتاری کند و یا افکار و رفتارهای معطوف به خودکشی را به طور جدی دنبال کند.در طول این دوره فرد تمایلات جنسی بسیار کمتری نشان می دهد، قادر به تصمیم گیری های هرچند ساده نیست، منزوی و بی تحرک است و علایم جسمی مانند کم شدن وزن و اشتها، مشکلات خواب، بیداری و علایم خستگی مزمن را بروز می دهد. افراد دوقطبی در فاز افسردگی ممکن است نخواهند هیچ فردی را ملاقات کنند و یا همه ی کارهای شان را متوقف کنند. گویا زندگی برای ان ها متوقف شده است و کاملا سیاه و بی دلیل است.

مهم ترین علایم اختلال دو قطبی در دوره ی شیدایی

دوره ی شیدایی دوره ای سرشار از انرژی، هیجان و ایده پردازی است. در این دوره بر خلاف دوره ی افسردگی، فرد احساس انرژی مضاعفی دارد، بسیار خوش بین و ایده پرداز است و احساس می کند می تواند هر کاری را انجام دهد. فوران انرژِ در فرد می تواند او را به سمت انجام کارهای خطرناک، مضر و یا دردسر ساز نیز سوق دهد. در طی این دوره فرد خود را به طرز نامعقولی برتر از دیگران می بیند، اگر کسی در ایده های خوش بینانه اش تردیدی وارد کند، به شدت عصبانی می شود، تمایل بسیار زیادی به برقراری رابطه جنسی دارد و ممکن است صداهایی را بشند یا افرادی را ببیند که وجود ندارند.فرد شیدا می تواند به طرز عجیبی ولخرجی کند، با دیگران صمیمی تر از قبل رفتار کند و مرزهای خود در روابط بین فردی را ازدست دهد.

جهت ارتباط با مشاوران و روانشناسان مرکز مشاوره روانشناسی گپچه با ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

آیا با اختلال شخصیت مرزی آشنایی دارید و راه درمان آن را میدانید؟​

10 مورد از شایع ترین اختلالات رفتاری بزرگسالان

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج