طلاق توافقی و مراحل آن + مدت و هزینه


طلاق توافقی و مراحل آن + مدت  و هزینه

طلاق توافقی چیست؟

همانطور که می‌دانید طلاق توافقی در صورتی انجام می شود که هر دو زوجین به صورت تفاهمی طلاق بگیرند. در نظر داشته باشید که در این نوع طلاق درباره نفقه و مهریه و حتی جهیزیه هر دو طرف با هم تصمیم می گیرند و به دادگاه مراجعه می کنند و قاضی در صورت طلاق گرفتن تفاهمی زوجین، طلاق آن ها را صادر می کند و به صورت رسمی از هم جدا می شوند در غیر این صورت قاضی به افراد قوانینی می گذارد و در صورت پذیرش زوجین این نوع قوانین،  قاضی رای طلاق را صادر خواهد کرد.

طلاق توافقی چقدر طول می کشد ؟

اگر زوجین برای طلاق توافقی تصمیم بگیرند بایستی در ابتدای کار پرونده خود را از طریق وکیل به دادگاه بدهند و قاضی، پرونده آن ها را در نوبت بگذارد. سپس مشخصات سجلی خود را باید به صورت درست وارد کنند و برای غربالگری و مشاوره اقدام کنند. در نظر داشته باشید که این مشاوره طلاق توافقی حدود 45 روز طول می کشد البته در نظر داشته باشید که طول جلسات مشاوره زوجین به عهده زن و شوهر است و هرچقدر بخواهند می توانند در این مشاوره ها شرکت کنند. در آخر اینکه اگر بعد از مشاوره و غربالگری زوجین از طلاق توافقی منصرف شوند آن ها می توانند به دادگاه خانواده گواهی ارسال کنند و از منصرف شدن خود را اطلاع رسانی کنند. از طرفی اگر افراد بعد از سه ماه زوجین باز قصد طلاق از هم داشته اند می توانند از طریق وکیل به دادگاه مراجعه کنند و پرونده خود را به جریان بیاندازند.

نکته قابل توجه :

اگر زوجین بدون گرفتن رای طلاق به دفتر خانه طلاق مراجعه کنند، طلاق توافقی رسمی نخواهد شد و افراد هنور زن و شوهر هستند. از طرفی دفتر خانه نیز نباید بدون رای قاضی طلاق را اجرا کند.

طلاق در دوران عقد

افراد زیادی در دوران عقد تصمیم به طلاق توافقی دارند که در ادامه به چند نکته مهم طلاق در دوران عقد می پردازیم :

دلایل گوناگون طلاق در دوران عقد :

دلایل زیادی برای طلاق در دوران عقد وجود دارد که عبارتند از :

  • عقد های طولانی مدت
  • توقعات بی جا زوجین
  • عوض شدن رفتار و برخورد هر یک از زوجین
  • دلیل های خانوادگی
  • ازدواج در سن کم

انواع طلاق در دوران عقد

اگر طلاق در دوران عقد از طرف زن یا مرد باشد می توانند از نوع طلاق توافقی، از هم جدا شوند و هر یک راه خود را ادامه دهند.

طلاق توافقی در دوران عقد

در نظر داشته باشید که طلاق توافقی در دوران عقد بسیار کار راحت و آسانی است فقط بایستی افراد مشکلات مهریه و نفقه را با هم توافق کنند و سپس به دادگاه مراجعه کرده و از هم جدا شوند. زوجین باید قبل از طلاق در دوران عقد حتما به مشاوره بروند تا راهنمایی های لازم در این زمینه را کسب کنند.

تنصیف دارایی مرد برای طلاق در دوران عقد به چه معناست؟  

در دوران عقد تنصیف دارایی مرد وجود دارد که در این مرحله مرد بایستی هر اموالی که بعد از خواندن خطبه عقد با طرف مقابل بدست آورده است را با زن خود نصف کند فقط در ارث گرفتن مرد هیچ زنی نمی تواند از مرد خود اموالی را نصف کند یا بخواهد.

مدارک لازم برای طلاق توافقی:

برای طلاق توافقی باید عقد نامه، شناسنامه و کارت کلی هر دو فرد وجود داشته باشد. اگر هر یک از کارت کلی زوجین در اختیار دادگاه قرار نگرفته باشد ولی شماره ملی خود را بدانند هیچ مشکلی برای طلاق وجود نخواهد داشت ولی اگر شماره ملی را نیز نداند بایستی فرد به دفتر خانه ای که آن جا خطبه عقد جاری شده است مراجعه کند و عقد نامه یا همان رونوشت را دریافت کند و به دادگاه تحویل دهد.

نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر قبل از صادر کردن طلاق، افراد از جدا شدن پشیمان شوند دادگاه رای طلاق را صادر نخواهد کرد ولی اگر بعد از صدور رای دادگاه به دفترخانه زوجین از طلاق منصرف شوند و هیچ یک به دفتر خانه نروند دیگر پرونده آن ها راکد خواهد شد و از طرفی اگر یکی از زوجین به دفتر خانه مراجعه نکنند می توانند زوج دیگر به راحتی طلاق خود را ثبت و رسمی کند. در آخر اینکه اگر وکیل هر یک از زوجین برای طلاق در دفتر خانه حضور نداشته باشند، از طرف دادگاه یک محاکمه برای خانواده زوج فرستاده می شود و رضایت زوجه را باید بگیرند.

نکته : همانطور که می‌دانید در طلاق توافقی خلعی اگر زن باکره نباشد از طریق ثبت طلاق می تواند تا پایان طلاق آنچه را که بدل کرده رجوع کند. فرد برای اینکه از کار زن جلوگیری کند می تواند در دادگاه علیه آن شکایت کرده و مهریه را ابرا کند.

از طرفی در نظر داشته باشید که یک زن باکره عده ندارد و رجوع کردن هم برای آن متصور نخواهد بود.

نکته : اگر هر یک از زوجین از طلاق گرفتن از هم در دفتر خانه پشیمان شوند، کسی مجبور به طلاق دادن آن ها نخواهد شد و بایستی با تفاهم از هم جدا شوند.

نکته : در حین طلاق گرفتن اگر زن باکره باشد دادگاه گواهی پزشکی را صادر خواهد کرد ولی اگر دوشیزه نباشد برای آزمایش دادن بارداری زن بایستی اقدام کند.

طلاق توافقی و امکان پاک کردن طلاق از شناسنامه

بعد از ثبت و رسمی کردن طلاق هر یک از زوجین می توانند به اداره ثبت احوال مراجعه کنند و از شناسنامه های خود نام های هم را حذف کنند.

توافق نامه طلاق توافقی

اگر قبل از ثبت طلاق هر یک از افراد پشیمان شوند جریان انداختن پرونده متوقف خواهند شد ولی اگر توافق به صورت مکتوب بین دو زوجین صورت بگیرد هیچ مشکلی در دفتر خانه صورت نخواهد گرفت. دقت کنید که اگر زوجین در دادگاه خارج از مرتبط بودن موضوع برای طلاق توافقی تصمیمی بگیرند در این صورت قاضی به این طلاق رای نخواهد داد و بایستی زوجین تصمیم درست را بگیرند تا این نوع طلاق صورت بگیرد.

مشاوره اجباری طلاق توافقی و همه چیز در خصوص آن

همانطور که می‌دانید در طلاق هایی که در دادگاه ها صورت می گیرد بایستی قبل از گرفتن هر تصمیمی، زوجین چند جلسه مشاوره بروند تا در روند اجرایی پرونده آن ها خللی ایجاد نشود. زوجین برای طلاق و مشاوره گرفتن باید در سایت ثبت نام کنند و مشخصات خود را به صورت دقیق در آن جا بنویسند تا اقدامات اولیه صورت بگیرد. بعد از غربالگری قاضی دادگاه آن ها را به مشاوره دعوت می کند تا مشکلات خود را برطرف کنند و میل به طلاق نداشته باشند. در غیر این صورت افراد گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر می کنند و برای رای دادن قاضی به طلاق، به دادگاه مراجعه خواهند کرد.

طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج کشور

اگر زن یا مرد در خارج از کشور باشند و فاصله زیادی از هم دارند و قصد طلاق را گرفته‌اند می توانند برای طی این مراحل نزد وکیل خود بروند و از طریق سفارت هر کشور این اقدام صورت بگیرد. دقت کنید که هر وکیل مدارک های زوجین را جمع کرده و در اختیار دفتر خانه قرار می دهد. از طرفی تکلیف مهریه و حضانت فرزندان خود طبق توافقاتی که بین زوجین صورت گرفته انجام می شود. در آخر اینکه دفتر خانه برای اجرای طلاق هر دو زوجین را به سامانه تاک معرفی می کند و در صورت داشتن مشکلی در روند طلاق توافقی ، این مشکل توسط وکیل اصلاح می شود و زوجین از هم جدا خواهند شد.

و اینکه افراد می توانند برای طلاق به همسر وکالت بدهند که به آن حق طلاق می گویند و در صورت تفاهم، زوجین می توانند از هم جدا شوند.

مهریه در طلاق توافقی

در طلاق های توافقی افراد با هم تفاهمی از هم جدا می شوند و برای دادن مهریه یا نگرفتن آن با هم تصمیم می گیرند و به دادگاه برای ثبت و رسمی کردن طلاق اقدام می کنند که به این نوع طلاق، طلاق خلع می گویند. به عنوان نمونه : زوجین برای گرفتن و دادن مهریه به تفاهم می رسند و در دادگاه زن مهریه خود را می گیرد.

گواهی بکارت و آزمایش بارداری

همانطور که گفته شد دادگاه در حین اقدامات طلاق توافقی اگر زن بالای 50 سال باشد یانسه می شود و دیگر به آزمایش نیازی نیست ولی اگر زیر 50 سال و باکره باشد قاضی دادگاه گواهی را ارائه می دهد در غیر این صورت باید زن آزمایش بارداری دهد. دقت کنید که این اقدامات بایستی قبل از حکم طلاق صورت بگیرد.

حضانت فرزندان در طلاق توافقی

یکی از مهم ترین قسمت در طلاق توافقی گرفتن حضانت فرزندان است که بایستی افراد قبل از طلاق تصمیم نهایی درباره این موضوع را بگیرند. اگر فرزندی پسر باشد حضانت آن را از 15 سال تمام می توانند بگیرند و اگر دختر باشد تا 9 سالگی پیشه مادر خواهد بود. در صورتی که بالای 18 سال باشند از خود فرزند سؤال خواهند پرسید که پیش کدام می خواهد زندگی کند،از طرفی باید هر زوجین از حقوق ثابت برخوردار باشند تا دادگاه رای را برای گرفت حضانت فرزند خود بدهد.

نتیجه گیری:

وقتی زن و مرد برای طلاق توافقی تصمیم می گیرند زوجین می توانند طبق تصمیمات خود به دادگاه مراجعه کنند و رای دادگاه را برای طلاق دریافت کنند که در حین این اقدامات قاضی زوجین را برای مشاوره و غربالگری می فرستد.

ما در این مقاله سعی کردیم تمام اطلاعات درباره طلاق توافقی و مراحل آن با هزینه و مدت را برای مخاطبان بازگو کنیم. تصیه می کنیم قبل از گرفتن تصمیم طلاق توافقی این مقاله را با دقت بالا مطالعه فرمائید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با روانشناسان گپچه و دریافت مشاوره رایگان  با ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

طلاق اولین گزینه ما در زندگی یا آخرین گزینه؟

آسیب‌های طلاق بر فرزندان و مشکلات آنها در بزرگسالی

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج