آیا ترک اعتیاد در خانه خطرناک است؟ راه حل چیست؟


آیا ترک اعتیاد در خانه خطرناک است؟ راه حل چیست؟

ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر یا خود درمانی اعتیاد درصورتی که بستر مناسب و شرایط درست ترک کردن در منزل فراهم نباشد؛ قطعا خطرناک خواهد بود. و نه تنها منجر به ترک نمی‌شود؛ بلکه مشکلات بسیاری چون: عود اعتیاد، کاهش و از بین رفتن انگیزه ترک و حتی اعتیاد به مواد و یا داروهایی که به اشتباه در مسیر خود درمانی اعتیاد استفاده شده است؛ بوجود خواهد آمد.

اما ترک اعتیاد در خانه غیر ممکن نیست و چه بسا اگر به درستی صورت پذیرد یک راه‌کار مفید خواهد بود. اگر به دنبال راه حل صحیح و بدون عواقب برای ترک اعتیاد در خانه هستید، به شما این اطمینان را می‌دهیم که با صرف 5 دقیقه مطالعه این مطلب به آگاهی کامل و روشی درست نسبت به ترک اعتیاد در خانه برسید.

ترک اعتیاد در خانه خطرناک نیست اگر نکات زیر را رعایت کنید.

قبل از شروع به ترک اعتیاد در منزل باید یکسری نکات را درنظر گرفت. به عنوان مثال: برنامه‌ریزی دقیق و مطابق با راهنمایی‌های معتبر، اساس موفقیت در ترک اعتیاد است. شناخت محیط و عوامل تحریک‌کننده اعتیاد نیز از مراحل اولیه استراتژی ترک خواهد بود.

ترک مواد مخدر در خانه

از سویی حضور و حمایت فراهم شده از خانواده نه‌تنها افتتاحیه موفق در این راه است، بلکه توانایی در پایداری این مسیر را نیز تضمین می‌کند.

  1. استفاده از منابع معتبر و اطلاعات دقیق درباره ترک اعتیاد. 
  2. ایجاد یک برنامه‌ریزی محکم و دقیق برای مدت زمان و روش‌های ترک.
  3. شناخت و تشخیص محیط و عوامل محرک اعتیاد برای جلوگیری از آنها.
  4. آموختن و استفاده از تکنیک‌های آرامش و تمرینات تنفسی.
  5. جلوگیری از تماس با محیط‌ها یا افراد مستعد به مصرف مواد.
  6. شرکت در گروه‌های حمایتی و بهره‌گیری از تجربیات افراد مشابه.
  7. مشاوره و راهنمایی پزشک متخصص برای کاهش تدریجی مواد.
  8. استفاده از راهکارهای موثر برای جلوگیری از عود به مواد.
  9. پیگیری دائمی از فرآیند ترک اعتیاد.
  10. در صورت عدم موفقیت در ترک، حتماً به متخصصین مراجعه کنید تا راهنمایی لازم را دریافت کنید.
  11. موفقیت در ترک اعتیاد نیازمند صبر، اراده قوی و همچنین حمایت از فرد بیمار و بهره‌وری از متخصصان است.

با رعایت نکات بالا که با یک برنامه ریزی دقیق قطعا صورت می‌پذیرد؛ به جرات می‌توان گفت فرد بیمار یک تجربه خود درمانی اعتیاد بدون بازگشت را خواهد داشت.

خطرات ترک اعتیاد در خانه

فرد مبتلا به اعتیاد زمانی که تصمیم به ترک می‌کند؛ ترک اعتیاد در خانه را اولین و ساده‌ترین راه حل می‌داند. چراکه عوامل متعددی چون موارد زیر سبب می‌شود تا از نظر خود درست‌ترین تصمیم را بگیرد.

- صرف وقت زیاد در مراکز ترک اعتیاد
- هزینه‌های بالای مراکز ترک اعتیاد
- ترس از کمپ ترک اعتیاد (به دلیل خبرهایی که از برخی مراکز در خصوص کیفیت پایین مراکز و روش‌های نادرست ترک اعتیاد شنیده است.)

دلایل ذکر شده در بالا برای فردی که تصمیم به خود درمانی اعتیاد کرده است؛ بسیار قابل قبول خواهد بود و از نظر آن این سبک از ترک باعث احساس راحتی بیشتر و سهولت در ترک می‌گردد. اما غافل از آن‌که ترک در منزل در صورتی‌که شرایط درست آن فراهم نشده باشد؛ بسیار خطرناک خواهد بود.

شایان ذکر است که وجود بستر مناسب برای ترک اعتیاد در منزل اصلی‌ترین عامل برای پاسخ منفی به سوال « آیا ترک اعتیاد در خانه خطرناک است؟» خواهد بود. اما درصورت عدم استفاده از روش‌های علمی و منطقی در خود درمانی اعتیاد، حتما خطرات جبران ناپذیری از لحاظ جسمی و روحی برای فرد بیمار بوجود خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: ترک اعتیاد و نکاتی حیاتی قبل از اقدام برای تغییر

از جمله خطرات ترک اعتیاد در منزل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

افزایش عود و یا بازگشت به اعتیاد در صورت خود درمانی اعتیاد

اولین گزینه عود و یا لغزش و بازگشت به اعتیاد در این روش افزایش می‌یابد. زیرا فرد برای این نوع از ترک باید یک انگیزه درونی قوی داشته باشد تا در برابر وسوسه‌های زمان ترک مقابله کند. از طرفی وجود یک مشاور متخصص کمک بسزایی خواهد کرد؛ تا فرد وجود یک حامی قدرتمند را در کنار خود حس کرده و در دوره خود درمانی با مشاوره درست از داروها و روش‌های صحیح بهره ببرد.

درصورتی که فرد به تنهایی اقدام به ترک نماید؛ به دلیل آگاهی کم قاعدتا به هر ریسمانی چنگ می‌زند تا ترک اتفاق بیوفتد و به اصطلاح پاک گردد. در این حالت اگر انگیزه قوی و شرایط درستی وجود نداشته باشد حتما فرد دچار عود اعتیاد می‌گردد.

عوارض جسمی جبران ناپذیر با ترک نادرست اعتیاد در منزل

بطور معمول، ترک مواد مخدر بدون راهنمایی و پشتیبانی متخصص ممکن است خطرات جدی به همراه داشته باشد. به عنوان مثال می‌توان موارد زیر را در این خصوص در نظر گرفت.

- عوارض جبران‌ناپذیری نظیر ایست قلبی یا سکته
- مصرف داروهایی مانند: متادون یا سایر داروها برای کمک در فرآیند ترک مواد مخدر( اما باید توجه داشت که استفاده بی‌رویه از این داروها ممکن است به علاوه از ترک ماده مخدر، به اعتیاد به داروها نیز منجر شود.)
- زمانی که فرد بیمار تلاش کرده‌ است تا در منزل خود درمانی اعتیاد را داشته باشد؛ اما به نتیجه مطلوب نرسیده‌ است، ممکن است با شکست و ناامیدی روبرو شود. که این امر می‌تواند منجر به بروز مشکلات روحی و افسردگی در او شود.

یک روش پیشنهادی برای ترک اعتیاد در منزل

بهترین و کارآمدترین و در عین حال سریعترین روش خود درمانی در منزل بهره‌مندی از مراکز ترک اعتیاد معتبری است که علاوه بر خدمات حضوری در کمپ، خدمات ترک در منزل را نیز ارائه می‌دهند.

موسسه راهی به سوی نور با وجود نیروی کارآمد و متخصص خود با روشی متفاوت بدون درد و خماری به افراد مبتلا به اعتیاد (زن و مرد) کمک می‌کند، تا تجربه‌ای عالی و بدون بازگشت از ترک اعتیاد در منزل را کسب کنند.

پیشنهاد یک روش برای ترک اعتیاد در منزل

خدمات ترک اعتیاد در منزل توسط تیم منسجم و با تجربه موسسه راهی به سوی نور را می‌توان این‌گونه شرح داد:

  1. اعزام تیم پزشکی (دکتر برای ترک اعتیاد در منزل)
  2. وجود مددکار باتجربه و دلسوز
  3. مشاوره به خانواده و فرد معتاد
  4. انجام تست‌های پزشکی لازم

لازم به ذکر است تمام موارد فوق در صورتی منجر به یک ترک موفق می‌شود که خانواده فرد بیمار بستر مناسب برای ترک را فراهم نموده و حامی اصلی او در این مسیر باشند.

پشتیبانی متفاوت برای خانواده‌ها در مسیر ترک اعتیاد در منزل

در این مطلب سعی کردیم تمام زوایای ترک اعتیاد در منزل را شرح دهیم. از دید فرد بیمار این روش سریعترین و راحت‌ترین راه برای ترک اعتیاد است، اما باتوجه به اینکه یک خود درمانی اعتیاد موفق زمانی نتیجه می‌دهد که فرد بیمار انگیزه کافی و تصمیم جدی برای ترک داشته باشد.

در صورتی که شرایط ترک در منزل چون: دوری از محیط و افراد مستعد به اعتیاد، حضور مشاور متخصص، آگاهی کامل از ترک و ... محیا نشود؛ مشکلات روحی و جسمی گریبان‌گیر فرد بیمار خواهد شد.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج