تعلل و به تعویق انداختن کارها و بررسی دلایل آن


تعلل و به تعویق انداختن کارها و بررسی دلایل آن

دلایل تعلل و به تعویق انداختن کارها در افراد چیست؟ چرا عده‌ای تلاش می‌کنند تا جایی که امکان دارد فعالیتی را انجام ندهند یا آن را با تاخیر بیاندازند؟ پشت گوش انداختن کارها و تاخیر در انجام دادن آن‌ها مشکلی است که خیلی از افراد با آن سروکار دارند. همه ما کم یا زیاد این کار را انجام داده‌ایم اما اشخاصی هستند که به تعویق انداختن کارهای‌شان اتفاقی است که همیشه برای‌شان رخ می‌دهد. گاهی نتایج این کار بسیار مخرب و به ضرر شخص تمام می‌شود. در ادامه مطلب به بررسی دلایل و تاثیرات نامطلوب این کار و همچنین ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع این مشکل خواهیم پرداخت.

چه افرادی کارهای خود را به تعویق می‌اندازند 

اشخاصی که کارهایشان را به تعویق می‌اندازند همه یک خصوصیت مشترک دارند و آن هم اهمال کاری است که به هر دلیلی کاری که باید انجام دهند را به زمان دیگری موکول می‌کنند. هر چیزی می‌تواند بر روی آن‌ها تاثیر بگذارد تا کارشان را در زمانی که باید، انجام ندهند. اهمال کاران شامل دو دسته می‌شوند. دسته اول اهمال کاران منفعل که در قبال هر بهانه‌ای بدون هیچ مقاومتی تسلیم می‌شوند و از انجام دادن کارشان دست می‌کشند. دسته دوم اهمال کاران فعال هستند که همه کارهایشان را به هردلیلی به عقب می‌اندازند با این توجیه که اگر در زمان دیگری آن را انجام دهند خیلی بهتر می‌توانند این کار را کنند و اگر در دقیقه نود برای آن زمان بگذارند خودشان هم راضی‌تر هستند.

دلایل به تعویق انداختن کارها

کمال گرایی

همه انسان‌ها از ابتدا آموخته‌اند هر کاری که انجام می‌دهند باید بسیار فوق العاده و عالی باشد و هیچ انتقادی به آن وارد نباشد. این خصوصیت باعث می‌شود تا زمانی که ندانیم آن کار را بدون نقص انجام می‌دهیم یا نه به موقع به سمت کارمان نمی‌رویم و کارمان را خیلی دیرتر شروع می‌کنیم و یا به زمان دیگری آن را موکول می‌کنیم. در حالی که افراد موفق دائم از اشتباهاتشان درس می‌گیرند.

نداشتن برنامه ریزی از دلایل به تعویق انداختن کارها

وقتی که برنامه ریزی نداشته باشیم و خودمان را موظف نکنیم که کارمان را باید در یک زمان مشخص انجام دهیم، به هر دلیلی انجام دادنش را به تعویق می‌اندازیم و آن را انجام نمی‌دهیم.

استرس از دلایل به تعویق انداختن کارها

استرس، همیشه از این که شما کاری را انجام دهید یا به درستی انجام دهید جلوگیری می‌کند. اگر شما به طور کلی شخصی باشید که استرس از او دور نمی‌شود، حتی اگر بخواهید به صورت ارادی هم آن را کنترل کنید نمی‌توانید. استرس به طور ناخودآگاه بر شما تاثیر می‌گذارد و شما کارتان را رها می‌کنید. این مورد را بیشتر افراد در زمان امتحانات تجربه کرده‌اند. 

توجه به زمان

اگر به طور مداوم بخواهیم به زمان توجه کنیم که چقدر وقت داریم کاری را انجام دهیم و هر لحظه زمان را بررسی کنیم به جایی می‌رسیم که فکر می‌کنیم زمان کافی نداشته و از پس آن در آن زمان برنماییم. پس آن را رها می‌کنیم و به زمان دیگری موکول می‌کنیم.

علاقه نداشتن

اگر کاری را دوست نداشته باشید هیچ وقت علاقه به انجام آن ندارید. ممکن است شما این مسئولیت را فقط برای این که مجبور هستید یا نمی‌خواهید روی کسی که این کار را به شما محول کرده زمین بیندازید آن را قبول کرده‌اید. در نهایت انجام آن را به زمانی دیگر می‌اندازید.

ترس از نتیجه 

گاهی ترس از نتیجه کار، ما را از انجام دادن آن باز می‌دارد. این که ما فکر می‌کنیم ممکن است این کار نتیجه خوبی را به همراه نداشته باشد، سعی می‌کنیم انجام دادن آن را برای زمان دیگری بگذاریم.

باور نداشتن خود از دلایل به تعویق انداختن کارها

خودمان را باور نداریم و فکر نمی‌کنیم که بتوانیم کاری که می‌خواهیم را به درستی انجام دهیم. همین باور نداشتن باعث می‌شود کارمان را انجام ندهیم.

تاثیرات به تعویق افتادن کارها بر روی انسان

افرادی که کارهای‌شان را به تعویق می‌اندازند در تمام مدت به فکر این هستند که کارهای عقب افتاده را انجام دهند و هیچ وقت تاثیر کارهایی را که انجام می‌دهند در زندگیشان نمی‌بینند. همیشه به خاطر کارهایی که انجام نداده‌اند استرس دارند و نمی‌توانند در حال زندگی کنند و مدام به فکر آینده و کارهایشان هستند.

 راهکارهای مناسب برای جلوگیری از به تعویق انداختن کارها

شناختن خود

خودتان را بشناسید و بدانید که چه کارهایی از دست شما برمی‌آید. بعد از این که خودتان را شناختید فقط کارهایی را یپذیرید که به آن علاقه دارید و توانایی انجام آن را خواهید داشت.

مدیریت مناسب زمان

قبل از این که کارتان را شروع کنید تخمین بزند که چقدر زمان نیاز دارید، واقع بینانه‌ترین زمان ممکن را تخمین بزنید و بدانید حداکثر کارتان در این زمان انجام می‌شود. سپس در این زمان برنامه ریزی کنید و با مدیریت زمان، کارتان را به خوبی و به موقع انجام دهید

مسئولیت پذیر بودن از راهکارهای جلوگیری به تعویق انداختن کارها

مسئولیت پذیر باشید و بدانید کاری را که به شما محول شده باید در زمانی مناسب انجام دهید و درست در زمانی که باید به اتمام برسانید. اگر این خصوصیت را در خودتان تقویت کنید هیچ چیزی نمی‌تواند مانع این بشود که کارتان را به تعویق بیندازید. این کارها هر چقدر هم مورد علاقه شما نیست اما به شما محول شده و شما آن را پذیرفته‌اید.

تغییر از کمال گرا بودن به واقع گرایی

واقع گرا باشید. درست است که شما علاقه دارید همه چیز به بهترین نحو ممکن سپری شود اما این را بدانید که همیشه این اتفاق نمی‌افتد. پس برای این که کارتان را در همان لحظه انجام دهید انتخاب هدف‌های منطقی که رسیدن به آن امکان پذیرتر است را در برنامه خود داشته باشید و بدانید که همه چیز قرار نیست بی‌نقص باشد.

کم کردن حجم کار از راهکارهای جلوگیری از به تعویق انداختن کارها

حجم کاری که باید انجام دهید را کم کنید. وقتی که حجم کارتان زیاد باشد شما به طور ناخودآگاه از انجام دادن آن‌ها دوری می‌کنید. با کم کردن حجم کاری می‌توانید به این امیدوار باشید که کارتان را در زمانی که باید انجام می‌دهید. مطمئن باشید اینگونه به موفقیت های مد نظرتون هم خواهید رسید. 

تشویق خود بعد از انجام کار

برای خود یک تشویق در نظر بگیرید که بعد از انجام کارتان به خودتان بدهید. این کار باعث می‌شود که به دنبال پاداشتان باشید. پس به سرعت کارتان را انجام می‌دهید و آن را به تعویق نمی‌اندازید و برای انجام هر کدام از آن‌ها انگیزه پیدا می‌کنید. مشاوره شغلی  به شما کمک می کند تا بتوانید انگیزه های لازم برای پیشبرد کارتان را خلق و حفظ کنید.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین و روانشناس آنلاین گپچه در تماس باشید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج