خرید رفتن با کودکان چگونه لذت بخش کنیم؟


خرید رفتن با کودکان چگونه لذت بخش کنیم؟

وقتی که ما کودک خود را درست آموزش بدهیم که نحوه خرید کردن به چه صورت است  و او را تشویق کنیم،کودکمان یاد میگیرد که چگونه درآمدهایش را در آینده مدیریت کند و مقدار زیادی از پولش را ذخیره کند.

آداب خرید کردن با کودکان

زمانی که با کودکتان به خرید میروید حتما اوبرای خریدن خوراکی و چیزهای دلخواهش اصرار و پافشاری میکند؛بعداز آن شما تصمیم میگیرید که قانون هایی که درخانواده برای خرید کردن دارید را به کودکتان هم آموزش بدهید تا اوهم رفتار درستی را در فروشگاه ها داشته باشد،اگر این قانون ها را درست به او بفهمانید بسیاری از ناراحتی ها و مشکلات خرید حل میشود.

رفتار صحیح والدین هنگام قشقرق کودک در فروشگاه و جلوگیری از آن.

اکثر کودکان زمانی که وارد فروشگاه میشوند با دیدن آن همه خوراکی رنگارنگ و خوشمزه ازپدر و مادر خود میخواهند که آنها را برایشان بخرند و اگر والدین بگویند نمیخریم کودکان شروع به گریه و سروصدا میکنند و میگویند شما هیچوقت برای من چیزی نمیخریدو...
والدین هم احساس میکننداگر برایش نخرند آبروریزی میشود و تن به خواسته ی کودک میدهند و برایش میخرند ولی به کودک مدام میگویند《دفعه ی آخره،دیگر باخودم به فروشگاه نمی آورمت،آبرویمان را جلوی مردم بردی》و امثال اینها؛ دوباره این غر زدن های پدرو مادر تا مسیر خانه تمامی ندارد.
این کار شما بسیار اشتباه است کودک با این کار یاد میگیرد که هرچیزی بخواهد با گریه و سرو صدا میتواند به دست بیاورد؛ولی اگر کودک گریه و زاری کرد و شما برایش آن چیز را نخریدید او میفهمد که اینکارش بیهوده است و رفتارش را اصلاح میکند.
البته مهم ترین نکته در آموزش《هماهنگ بودن والدین در
 تربیت کودک است》.

جهت اطلاع بیشتر و ارتباط با مشاوران مرکز مشاوره کودک کلیک کنید.

نکات مهم در خرید با کودکان

1.سعی کنید کودکتان راگرسنه باخود به فروشگاه نبرید یعنی حتما بعد از ناهار یا شام باشد،زیرا کودک اگر گرسنه باشد بیشتر جذب خوراکی ها میشود و واقعا هم حق دارد.

2. قبل از رفتن به فروشگاه با او بازی خرید کردن و پرداخت پول و ... را بکنید و به او بگویید درساعت فلان به فروشگاه میرویم درآنجا اینکارهایی که دربازی انجام دادیم را باید انجام بدهیم.

3. برای او معلوم کنید که چه چیزی قرار است بخرید مثلا بگویید میخواهیم انروز برویم برا مامان لباس ورزشی بخریم چون برای باشگاه نیاز دارد یا برای منزل باید خرید کنیم و پودر کیک هم میخریم تا وقتی برگشتیم برایت کیک درست کنم.

4. در فروشگاه ،کودک را سرگرم خرید کنید  و به او مسئولیت بدهیدمثلا؛ چندقلم از لیست خرید را به او بگویید برایتان بیاورد و در سبد بگذارد مثلا:پودر ژله یا شامپو بچه را او انتخاب کند و چیزهای دیگر را...به این صورت کودک سرش گرم خرید کردن میشود و کمتر بهانه گیری میکند و اعتماد به نفس میگیرد، مسئولیت پذیر هم میشود،پس قبل از اینکه اوبرای خودش هدفی مشخص کند و به سراغ انواع خوراکی برود شما برای او هدف مشخص کنید.

5. خرید کردن را برایش یک گردش علمی کنید تا فضا برایش لذت بخش باشد مثلا به اوبگویید زمانی که مواد غذایی را برمیداریم باید به تاریخ آن توجه کنیم که تاریخش نگذشته باشد به این صورت کودک بسیار سرگرم خرید میشود.

6. خرید کردن در فروشگاه باعث تقویت مهارت یادآوری کودکان میشود.کودکانی که درسن ۲ و نیم سالگی هستند تبلیغاتی راجع به مواد غذایی یا چیزهای دیگر را دیده اند میتوانند به خوبی به یاد بیاورند، پس به آنها بگویید مثلا؛که فلان مای بیبی یا فلان خمیر ندان را برایم بیاور که در تلویزیون تبلیغ کرده است او سریع آن را پیدا خواهد کرد و چقدرهم خوشحال میشود و برایش لذت بخش است.

7. کودکان از سن ۳ و نیم سالگی توانایی فهم پس انداز کردن را دارند پس دراین سن به آنها یادبدهید و همچنین آنها در فروشگاه با دیدن شما که قبل از برداشتن هرچیزی به قیمت آن توجه میکنید میفهمند که میزان مصرف یعنی چه!

8. به کودکان اجازه انتخاب بدهید، بین دوتا جنس بگذارید انتخاب کند که کدام را بردارد؛با این کار "قدرت انتخاب و تصمیم گیری"پیدا میکنند.

9. اگر درباره کیفیت مواد غذایی فروشگاه با آنها صحبت کنید، به اینصورت آنها یاد میگیرند که چه غذاها و خوراکی هایی برایشان سالم تر است.

10. لازم نیست که برای جایزه دادن به کودکتان وسایل گران قیمت بردارید یک جایزه ارزان قیمت هم آن ها را خوشحال میکند.
به او راستش را بگویید؛بخاطر اینکه فلان چیز گران بود نتوانستم آن را برایت بخرم و خودم هم خیلی ناراحت هستم؛ کودکان احساس صادقانه شمارا درک کرده و حرفتان راقبول میکنند.

11. اگر کودکتان به وسیله ای مثل خمیر دندان یا مسواک وغیره احتیاج دارد به او بگویید حواست باشد هرکجا که مسواک و خمیر دیدی به من بگویی. اینگونه کودک یاد میگیرد و متوجه میشود که برای خرید وسایل مورد نیاز و ضروری به فروشگاه آمده اید.

12. حواستان باشد یک یا دوتا از لوازمی که کودکتان درلیست خرید اضافه کرده را اول کاربردارید و بقیه وسایلش را درآخر بردارید چون اگر ببنید که تمامی لیست خودش را برداشته است دیگر تحمل ایستادن ندارد و میخواهد به خانه برگردد و شما هنوز خرید خودتان تمام نشده است.

13. خرید با پول تو جیبی:اگر کودک در فروشگاه چیز گران قیمتی را خواست به او بگویید من که فکر میکنم به این احتیاجی نداری ولی اگر خودت فکر میکنی خیلی احتیاجش داری با پول توجیبی های خودت بخر،"اینگونه کودک بیشتر قدر پول را میداند و بر روی هرچیزی دست نمیگذارد."

14.انتخاب به عنوان جایزه: اگر کودکتان چیزی را درفروشگاه خواست به اوبگویید؛وقتی برچسب های ستاره ات مثلا ۲۰ تا شدند برایت این چیز را که دوست داری جایزه میخرم،به این صورت کودک برای بهتر کردن رفتارو کارهایش تلاش بسیاری میکند تا ستاره هایش به تعداد گفته شده برسد و جایزه را از والدین خود بگیرد.

15.درآخر کودکتان را بغل کنید و ببوسید و از او تشکر کنید که به شما کمک کرده" بگویید که چقدرخوشحال هستید که با او به خرید رفتید و چقدر به شما خوش گذشته است"، تا کودک این کارها را درخریدی دیگر،دوباره تکرار کند.

چگونه می توانید هنگام خرید اوقات دلپذیر و لذت بخشی داشته باشید؟

از درگیر شدن با کودکتان بپرهیزید.
سرگرم کردن کودک با اسباب بازی هایش
درصورت آرام بودن کودک،اورابغل کنید و ببوسید تابفهمد که کارش را دوست داشته اید.
فهرستی از لوازم مورد نیازتان را تهیه کنید تا کمی توجه هم به کودکتان داشته باشید.
با او حرف بزنید و کمی بازی کنید.
به او توجه کنید.
به او یادبدهید که درفروشگاه ندود زیرا به خود آسیب میزند یا وسیله ای ممکن است بیفتد و بشکند.
اگر کودک علاقه به خرید ندارد اسباب بازی هایش را برای سرگرمی اش همراه خودداشته باشید شاید به آنها احتیاج پیدا کنید.
هنگام پول دادن به صندوق ، حمل وسایل تا ماشین ، هل دادن چرخ دستی ، آوردن وسایل از ماشین تا خانه بگذارید کودکتان به شما کمک کند.

 شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین و متخصصان مجرب ما در مركز مشاوره آنلاين در تماس باشید. 

بیشتر بخوانید:

هیپنوجلی چیست و چه عواملی موجب خندیدن در خواب می­شود؟

رشد عاطفی کودک و نقش والدین در آن

اصول و نحوه تربیت کودک در 7 سالگی

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج