خانواده موفق و بررسی ویژگی های آن


خانواده موفق و بررسی ویژگی های آن

داشتن یک خانواده موفق به نوعی تضمینی بر سلامت و آرامش تمامی افراد آن خانواده محسوب می شود. پس شاید عجیب نباشد که امروزه بسیاری از افراد برای حفظ سلامت خانواده خود در جلسات  مشاوره خانوادهشرکت می کنند.  خانواده جایی است که فرد را برای زندگی آینده و گسترش روابط اجتماعی آماده می شود، پس در خانواده ای که آشفتگی و پریشانی زیاد باشد، مطمئنا در تربیت فرزندان و ایجاد زمینه های شکوفایی موفق نخواهد بود. در خانواده موفق نیازهای اساسی فرد تامین از جمله حسِ حمایت عاطفی، عشق و امنیت تامین می شود. خانواده می‌تواند حامی تمام اعضای خود برای روبه‌ رو شدن با چالش‌ها و سختی‌های زندگی روزمره باشد. برای اطلاع بیشتر درباره ویژگی خانواده موفق در ادامه مطلب با ما همراه باشید. 

خانواده های موفق نیز مانند خانواده های دیگر ممکن است دچار مشکلات مختلفی شوند؛ از جمله  اختلافات خانوادگی باهم و یا دیگر اعضای فامیل، مسایل مالی و نارسائی‌های عاطفی و مواردی چون اعتیاد و یا طلاق و غیره . اعضای این خانواده  احتمال دارد که از کار خود اخراج شوند، عزیزانشان را از دست بدهند  و یا ثروتی را بر باد دهند. اما آنچه که علی‌رغم وجود مشکلات خانواده موفق را شکل می دهد این است که هیچ‌گاه در مواجهه با بدترین مشکلات یکدیگر را تنها نمی‌گذارند و همیشه پشتیبان هم هستند. مشکل یکی از اعضای خانواده مشکل همه تلقی می شود و همه با هم آن را حل می کنند. هرگز اجازه نمی‌دهند مسائل و مشکلات موجود روابط اعضا را خراب و یا خانواده را از هم بپاشد.

ویژگی خانواده موفق چیست

اهمیت خانواده به قدری است که اعضای خانواده موفق با وجود تمام مشغله هایی که دارند سعی می کنند وقتی را برای بودن در کنار هم اختصاص دهند. فرقی نمی کند که چقدر سرشان شلوغ باشد؛ در هر شرایطی برای اعضای خانواده ارزش خاصی قائل اند. این ارزش گذاری ها سبب افزایش احساس صمیمیت و پایداری بنیان خانواده می شود. برای اینکه خانواده ای موفق داشته باشید لازم است تا زمانی را در کنار یکدیگر بگذرانید بدون اینکه حواستان پیش گوشی موبایل تلویزیون و یا چیزهای دیگر باشد. با هم غذا خوردن، بازی کردن، رفتن به گردش، تماشای مسابقات ورزشی، لذت بردن از فعالیت‌های تفریحی کارهایی هستند که می‌توانید همراه با خانواده انجام بدهید.

ارتباطات سازنده اعضای خانواده

اعضای خانواده باید احساسات خود را با یکدیگر در میان بگذارند. اعضای خانواده موفق راحت در مورد مسائل روزمره با یکدیگر صحبت می کنند؛ نگرش ها و دیدگاه های خود را بیان می کنند. اعضای خانواد موفق هرگز با تحقیر و توهین با یکدیگر صحبت نمی کنند و در صورت بروز بحث و دعوا سریع اختلافات بین خود را حل می کنند. چرا که برای یکدیگر ارزش قائل اند و می دانند که هیچ چیز نمی تواند جای خانواده را بگیرد. اعضای خانواده باید سعی کنند تلاش خود را جهت درک کردن یکدیگر به کار ببرند و روی مهارت های ارتباطی خود تمرکز کنند. یعنی یاد بگیرند با یکدیگر رک و صادق باشند اما در عین حال انعطاف و رفتار دوستانه داشته باشند.

برای اطلاع بیشتر و دریافت مشاوره خانواده میتوانید بامشاورین ما در ارتباط باشید.

نقش محبت در خانواده

اعضای خانواده موفق به خاطر کارهای محبت آمیزی که انجام می دهند از یکدیگر قدردانی می‌کنند. قدر دانی و محبت باعث افزایش صمیمیت می شود و به آدم ها برای ادامه رفتار خوبشان انگیزه می‌بخشد. علاوه بر این محبت و قدردانی اعتماد به نفس را در اعضای خانواده افزایش می دهد. خانواده های موفق قدر دانی خود را به صورت کلامی و در عمل ابراز می کنند. زمانی که بچه ها کار خوبی می کنند، به مادر در شستن ظرف ها کمک می کنند، اتاق خود را تمیز می کنند و یا به دیگر اعضای خانواده کمک می کنند آنها را تحسین و از رفتارشان تشکر کنید. می توانید قدر دانی خود را به صورت یک یادداشت کوچک یا نامه و یا یک شاخه گل ابراز کنید. می‌توانیم در تعریف و تمجید به جزئیات آن کار خوب اشاره کنیم

هدف خانواده موفق 

از ویژگی های خانواده موفق این است که همیشه در تصمیم گیری ها منافع دیگر اعضا را نیز در نظر می گیرند و به این فکر می کنند که تصمیمشان چه تاثیری بر زندگی اعضای خانواده دارد. هیچ گاه خودخواهانه عمل نمی کنند و در موارد بسیاری به خاطر راحتی خانواده خود فداکاری می کنند. سعی می کنند هیچ وقت در گفتار و رفتار موجب رنجش و ناراحتی یا دردسر یکدیگر نشوند. اعضای خانواده موفق از سلامت روانیبرخوردارند و در تصمیم‌گیری‌ها از خرد جمعی بهره می‌برند و صلاح خانواده برایشان در اولویت خواهد بود.

 شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره آنلاین  با مشاورین و متخصصان مجرب ما در تماس باشید. 

بیشتر بخوانید:

روانشناسی خانواده و اهمیت آن در زندگی

اهمیت احترام در خانواده و چگونه می توان به خانواده خود احترام گذاشت؟

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج