شکاک بودن چه علائم و نشانه ­هایی دارد؟


شکاک بودن چه علائم و نشانه ­هایی دارد؟

به احتمال زیاد تا حالا با افراد شکاک هم صحبت شده ­اید. این افراد، اغلب بدبین و دارای خصوصیات ویژه­ای هستند. شما برای معاشرت و ارتباط با افراد شکاک، مهارت­ هایی نیاز دارید، که در زیر به آنها می­پردازیم.

شخصیت افراد شکاک، چگونه است؟

موضوع بحث ما در این مقاله، شخصیت افراد شکاک است. معنی شک را می­توان بدگمانی، بدخیالی، سوء ظن، فکر و ذهنیت بد داشتن نسبت به کسی، دانست. در معنای دیگر، شکاک، فردی است که درمورد  افکار و گفتار سایر افراد، خیال و ذهنیت نادرست دارد؛ این نوع از افکار، می‌تواند آنقدر بر ذهنیت فرد تأثیر بگذارد که موجب تصورات اشتباه شود؛ در این شرایط، فرد تصور می‌کند که آن چه را که در ذهنیت و اندیشه او شکل گرفته، درست یا اشتباه، آن را واقعی می‌داند.

در کشور ما، این اختلال روانی، به وفور قابل مشاهده است؛ در بسیاری از موارد، برای فردی که دارای مشکل شکاک بودن است و به آن مبتلاست، نمایان و شناخته شده نیست. در فرهنگ جامعه ما، اغلب مردم، این مشکل را با غیرت مردانه و تعصب و حسادت زنانه، اشتباه می­گیرند.

در نتیجه، آنها با دلسوزی، حمایت و مراقبت سکوت می­کنند و فرد بدبین را به اشتباه می­گیرند. این همان اختلال شخصیت شکاک است. در موارد حاد، به دلیل بروز علائم مخرب ناشی از آن، این بیماری زودتر تشخیص داده می­شود و حتی ممکن است که کار بیمار، به بستری شدن و درمان نیز بیانجامد.

با این وجود، به طور کلی، ما با افرادی برخورد می­کنیم که نسبت به محیط و اطرافیان خود، دچار شک و تردید هستند و به ذهنیت ناسالمی دارند و فکر می­کنند که افراد همگی ناسالم و گناهکار هستند و تا زمان اثبات خلاف این موضوع، این ذهنیت در ذهن آنها باقی می‌ماند. این در حالی است که افراد سالم، چنین تصوری را ندارند.

معمولا این افراد نسبت به همه بی ­اعتماد و مشکوک هستند و منکر احساس بی اعتمادی خود می شوند و این مسئله را به دیگران نسبت می­دهند؛ آنها عصبانی و ستیزه جو می‌باشند و بدون داشتن مدرک کافی، به همسر خود مشکوک هستند. آنها به اختلال شخصیت و پارانوئید دچار شده اند و به دنبال جنگ و دعوا هستند.

این گرایش­ها، از ابتدای بزرگسالی آغاز می­شود؛ دوستان و نزدیکان این فرد، نباید در حضور جمع با وی شوخی کنند. این افراد، مشغله ذهنی مداوم دارند و در مورد وفاداری دوستان و نزدیکان، تردیدهای اثبات نشده دارند.

حتی اگر فردی یکبار توسط فردی مورد آزار و اذیت قرار بگیرند، ، هرگز چنین شخصی را نمی­بخشند و واکنش پرخاشگرانه ای از خود نشان می­دهند. معمولاً برای یافتن سرنخ و تنش عضلانی، کاوش در محیط ضروری است و این موارد، از خصوصیات افراد بدبین و شکاک می‌باشد.

افراد شکاک، در زندگی زناشویی و جنسی خود، اغلب از نوعی حسادت و بیماری رنج می­برند؛ آنها بدون داشتن دلیل خاصی در ارتباط با وفاداری همسر یا شریک جنسی خود، این تردید و شبهه را روزی ابراز می‌کنند و زندگی را به کام خود و همسرشان تلخ می­نمایند.

اگر در ابتدای دوران نامزدی یا آشنایی، متوجه این سوء­ظن یا حسادت شدید، حتما به یک متخصص یا مشاور مراجعه کنید. افرادی که دچار این نوع از بیماری هستند، تا آخر عمر خود از اختلالات شخصیتی رنج می­برند و با دیگران مشکل دارند؛ این مشکل، در زمینه شغلی و ازدواج، شدیدتر می شود.

برای معالجه و درمان افرادی که دچار این بیماری هستند، نیاز به روان درمانی و مصرف داروهایی در طولانی مدت است؛ این بیماری، بیشتر در مردان مشاهده می‌شود.

شخصیت افراد شکاک در جامعه

افراد بدبین و شکاک، ضد قانون هستند و از قوانین حاکم بر خانه، مدرسه و جامعه فرار می­کنند. این اختلال شخصیتی، از ۱۵ سالگی آغاز می­گردد و شامل رفتارهایی مانند سرقت، نقض حقوق دیگران، تقلب و دروغ می باشد.

این افراد، نسبت به مسئولیت‌ها ‌و ایمنی خود و دیگران، کوتاهی می‌کنند؛ وانمود می‌کنند که از نظر مالی، قادر به حفظ رفتار شغلی خود نیستند. آنها از سرقت اموال دیگران، پشیمان نیستند. این اختلال، یکی از خصوصیات افراد بدبین در جامعه است که در جوانی درمان می‌شود.

اختلال در افراد مشکوک در روابط عاطفی

افرادی که از اختلالات شخصیتی این چنینی رنج می‌برند، توانایی روابط بین فردی را ندارند و از احساسات و رفتارهای تکانشی آشکاری برخوردارند. آنها در روابط دوستی ناپایدار و در روابط بین فردی متشنج هستند و با نوسان بین دو قطب آرمانی و بی ارزش، مشخص می­شود.

آنها دارای اختلالات هویتی مستمر هستند. از خصوصیات این افراد، می‌توان به این مسئله اشاره کرد که آنها در هر مشکلی دائماً تهدید به خودکشی یا می­کنند و سعی در آسیب رساندن به خود را دارند. بی­ثباتی عاطفی به دلیل ماهیت واکنشی می‌باشد که منجر به ایجاد احساس پوچی، پرخاشگری و تفکر بدبینانه وابسته به استرس یا علائم تجزیه­ای شدید می شود.

در هنگام درمان اختلالات روانی، جهت کنترل تکانه ­ها، از برخی داروها، مانند داروهای ضد افسردگی و جنون، استفاده می‌شود.

شیوه برخورد با افراد شکاک

در اینجا، مسئله مهمی که اهمیت دارد، شیوه برخورد با افراد مشکوک است؛ شکاک بودن و بدبینی یکی از طرفین در ازدواج، می­تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ حسادت یکی از طرفین، سوء­ظن یکی از آن­ها، احساس مالکیت داشتن نسبت به طرف مقابل، عدم امنیت از سمت یکی از طرفین و غیره را می‌توان بیان کرد.  

در این شرایط، زندگی با فرد شکاک، می‌تواند برای طرف مقابل به یک کابوس دائمی تبدیل گردد.

توجه داشته باشید که زندگی میدان نبرد نیست؛ بنابراین، هیچگاه برای تلافی اقدامات این شخص شکاک، اقدام نکنید. رازهای روابط تمام شده­ خود را با همسرتان در میان نگذارید و هر آنچه را که لازم است، تا حد معمول به وی یادآوری کنید.

توجه داشته باشید که هیچگاه این اجازه را به همسرتان ندهید که سؤالات فراوانی بپرسد.  

روی نقاط ضعف وی تمرکز نکنید. به عنوان مثال، اگر خواهر و برادرتان در انجام کاری بهتر از همسر شما است و همسرتان در این مورد حساس است، این مسئله را به وی یادآوری نکنید؛ به عبارت دیگر، سعی نکنید او را با دیگران مقایسه کنید.

شما باید به گونه ای که توجه همسرتان به این موضوع جلب نشود، با یک مشاور در تماس باشید و از راه حل­های او، برای کمک به آرامش وضعیت فعلی استفاده کنید. همسرتان را مانند روزهای اول رابطه، دوست داشته باشید و به وی محبت کنید.

دقت کنید که دلیل اصلی این بیماری و شکاک بودن افراد، این است که آنها احساس تکراری بودن می‌کنند و فکر می‌کنند که توسط شریک عاطفی خود، مورد  فراموشی قرار گرفته اند؛ بنابراین، بهترین راه برای حل این مسئله قبل از هر چیز، دوست داشتن و محبت کردن است.

مشاوره، راهکاری برای درمان بدبینی و شکاک بودن افراد

شیوه رفتار شما با افراد مشکوک، می‌تواند در هر فرد متفاوت باشد؛ در صورتی که شما فرد شکاکی هستید، آنگاه توصیه می­شود که خود را جای شخص مقابل قرار دهید. تمام دلایلی را که به واسطه آن، همسرتان را محکوم کردید، به خوبی نظاره کنید؛  در صورتی که خود را تبرئه کردید، بدانید که اشتباه می­کنید.

زیرا شما حتی به بیانات خود نیز اعتماد ندارید و می­دانید که همه آنها بهانه­های ساده­ای بیش نیستند و این شرایط ممکن است برای شما نیز اتفاق بیفتد.

با وجود این دلایل، اگر هنوز هم شک دارید، بهتر است که با همسرتان صادقانه و بدون اینکه او را متهم کنید، در این مورد گفتگویی داشته باشید و علت مسائلی را که فکر می­کنید، اشتباه و خطاست، از او بخواهید و منطقی بودن یا نبودن آنها را بررسی کنید.

به نظر می‌رسد که بهترین کمک برای شما، ارتباط با یک مشاور خانواده است؛ مشاور خانواده، می‌تواند شما را در جهت قضاوت و شفاف سازی مسائل مرتبط، بی­ طرفانه راهنمایی کند.

 شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین و روانشناس تلفنی و متخصصان مجرب ما در گپچه در تماس باشید. 

بیشتر بخوانید:

10 مورد از شایع ترین اختلالات رفتاری بزرگسالان

با شوهر غیرتی و بد دل چگونه برخورد کنیم ؟​

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

سمانه حبیبی:

شوهر من همین‌مسئله رو داره، و مردا شکاک بودن رو با غیرتی بودن اشتباه میگیرند.


پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج