هیپنوجلی چیست و چه عواملی موجب خندیدن در خواب می­شود؟


هیپنوجلی چیست و چه عواملی موجب خندیدن در خواب می­شود؟

هیپنوجلی، همان خندیدن در خواب است؛ هیپنوجلی، امری به نسبت شایع می باشد و معمولا در این مورد، دلیلی برای نگرانی دیده نمی شود. در بیشتر موارد، پژوهشگران اعتقاد دارند که دلیل خندیدن در خواب تحت تأثیر یک رویا، با حرکات سریع چشم انجام می گیرد که کاملا بی‌ضرر است.

هیپنوجلی، فرآیند خندیدن در خواب

به فرآیند خندیدن در هنگام خواب، هیپنوجلی می­گویند. این یک فرآیند بسیار معمول است. این رویداد، به طور معمول در نوزادان دیده می­شود و والدین را ترغیب می­کند تا هنگام خواب کودک، از اولین خنده وی عکس بگیرند!

در کل، خندیدن در هنگام خواب، خطر آفرین نیست. در موارد نادر، این حالت را می توان به عنوان نشانه ه­ایی از یک مشکل عصبی در نظر گرفت.

درک چرخه­ های خواب با حرکات سریع چشمی (REM)

زمانی که در حال بررسی و تحلیل مسئله خندیدن در هنگام خواب هستیم، متوجه می شویم که درک خواب، امری بسیار مهم است. خواب اصلی شامل دو نوع خواب با حرکات سریع چشمی و خواب بدون حرکات سریع چشم، می باشد. در طول شب، چندین چرخه خواب با حرکات سریع چشمی و بدون آن حرکات وارد می­کنید.

مراحل خواب بدون حرکات سریع چشمی

مرحله اول: این مرحله، مربوط به محدوده زمانی می شود که که شما از حالت بیداری به حالت خواب می­روید. این مرحله، بسیار کوتاه است. طی این مرحله، تنفس کند شده، عضلات شما به تدریج شل می­شوند و امواج مغزی تان کند می­گردند.

مرحله دوم: این مرحله، مربوط به محدوده زمانی می گردد که در آن زمان، فرد در حالت خواب سبک قرار دارد؛ خواب سبک، پیش  از به مرحله خواب عمیق است. زمانی که شما در مرحله خواب سبک به سر می برید، ضربان قلب و تنفس تان کاهش بیشتری می­یابند و عضلات تان نسبت به قبل، شل تر و آرام تر می­شوند. حرکت چشم­ها در زیر پلک متوقف شده و فعالیت های مغزی در دوره ­های متناوب فعالیت الکتریکی، کاهش می یابد و کُند می گردد.

مرحله سوم: برای برخورداری از احساس شادابی، مرحله آخر خواب ضروری است. این مرحله، معمولاً در ابتدای شب صورت می گیرد. در این مدت، میزان ضربان قلب، تنفس و امواج مغزی، در کمترین حدّ خود قرار دارند.

بخش عمده ای از خواب ، وقتی اتفاق می افتد که در حالت خواب با حرکات سریع چشمی باشیم. این حالت، به طور معمول پس از یک ساعت و نیم خواب به وقوع می پیوندد. در این مرحله از خواب، چشم­ها در زیر پلک، به سرعت حرکت می­کنند.

در این دوره، امواج مغزی متغیر است؛ با این وجود، تقریباً شبیه حالت بیداری است. روند تنفس نامنظم بوده و ضربان قلب و فشار خون، شبیه حالت بیداری است،؛ همچنین، دست­ها و پاهای فرد به صورت موقتی از کار می افتند و فلج می شوند. به همین دلیل اعمالی را که، در هنگام رویا انجام می دهید بدون استفاده از دست ها و پاهای شما است.

به طور معمول، عمل خدیدن در خواب و رویا، در خواب با حرکات سریع چشمی صورت می­گیرد، با این وجود، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، در خواب بدون حرکات چشمی نیز این عمل خندیدن  صورت می گیرد. این وضعیت، گاهی پاراسومنیا یا اختلال خواب نیز نامیده مس شود. پاراسومنیا، نوعی اختلال خواب است که در هنگام خواب، منجر به ایجاد حرکات غیر طبیعی، برداشت ها یا احساسات غیر عادی می­شود.

 چه عواملی موجب خندیدن افراد در هنگام خواب می­شود؟

عمل خندیدن در خواب، نگران کننده­ نیست. محققان در سال 2013 در مطالعات خود نشان دادند که این عمل، یک فرآیند فیزیولوژیکی بی­ضرر است که در خواب REM و هنگام دیدن رویا اتفاق می­افتد. اگرچه این رویداد می­تواند در خواب غیر REM نیز رخ دهد؛ با این وجود، احتمال وقوع آن در این حالت، بسیار کم است.

(1) اختلال رفتاری خواب با حرکات سریع چشمی

خندیدن در خواب خطر آفرین نبوده و ندرتاً می­تواند نشانه یک مشکل جدی مانند اختلال رفتاری خواب با حرکات سریع چشمی باشد. در این اختلال رفتاری، در هنگام خواب REM، فلج اندام­های حرکتی رخ نمی­دهد. در این حالت، فرد از نظر جسمی و فیزیکی نسبت به رویاهای خود عکس العمل نشان می­دهد.

این امکان وجود دارد که شرایط موجود شامل صحبت کردن، خندیدن و فریاد زدن باشد و در صورتی که در این حالت از خواب بیدار شوید، آنگاه رویای خود را به یاد می­آورید. اختلالات رفتاری خواب با حرکت سریع چشمی، ممکن است با اختلالات دیگری چون زوال عقلی با اجسام لویی و بیماری پارکینسون نیز مرتبط باشد.

(2) پاراسومنیا یا ناهنجاری خواب

خندیدن در خواب می­تواند با اختلالات خواب غیرREM نیز مرتبط باشد. در این صورت، این وضعیت خواب، به گونه ای مشابه با حالت نیمه خواب و بیداری است. این نوع از ناهنجاری ها می تواند حالت خواب آلودگی و ترس در خواب را نیز شامل گردد.

به طور معمول، این وقایع کوتاه بوده و کمتر از یک ساعت طول می­کشد. این حالت، بیشتر در کودکان مشاهده می­گرددد؛ با این وجود، احتمال وقوع آن  در بزرگسالان نیز وجود دارد.

عواملی مانند  ژنتیک، استفاده از داروهای آرام بخش، کم خوابی یا عدم وجود خواب مناسب، تغییر در زمان خواب و استرس، می توانند منجر به افزایش خطر ابتلا به این ناهنجاری های خواب شوند.

دقیقاً مشخص نیست که چرا نوزادان هنگام خواب می­خندند. ما به طور کامل نمی­دانیم که نوزادان نیز خواب می بینند یا خیر. با این حال، آنها نیز خواب مشابه با حرکات چشمی سریع مشابه با نام خواب فعال را نیز تجربه می­کنند. چرا که با اطمینان نمی­توان گفت که کودکان نیز خواب می­بینند.

این اعتقاد وجود دارد که خندیدن نوزاد در خواب، بیشتر از اینکه نوعی پاسخ به رویا دیدن باشد، اغلب به صورت یک واکنش غیرارادی است . برای نمونه، اغلب پژوهشگران به این مسئله اشاره کرده اند، این امکان وجود دارد که نوزادان در طول خواب فعال خود، بخندند یا حرکات ناگهانی انجام دهند.

هنگامی که نوزادان به این نوع از خواب وارد می­شوند، بدن آنها قادر است که به صورت ناخودآگاه حرکاتی انجام دهد. گاهی ممکن است که این حرکات، با خندیدن نوزاد نیز همراه شود. در موارد بسیار نادر، انواع خاصی از تشنج در نوزادان دیده می شود که می­تواند منجر به خندیدن های بدون کنترل گردد؛ این نوع از خندیدن های بدون کنترل، تشنج ژلاستیک نیز نامیده می­شوند.

جهت اطلاع بیشتر و ارتباط با مشاور کودک کلیک کنید.

دلایل تشنج در کودکان و راه­های درمان آنها

تشنج­ در کودکان، معمولاً کوتاه مدت بوده و در حدود 10 تا 20 ثانیه طول می­کشد.  شاید این وضعیت از حدود 10 ماهگی آغاز گردد؛ این حالت، ممکن است زمانی روی دهد که کودک خواب است و در این حالت، می تواند منجر به بیداری وی شود.

اگر در طول روز، چندین بار متوجه شرایطی شدید که طی آن نگاه نوزاد شما با خیره شدن همراه  است و یا حرکات بدنی غیر طبیعی دارد و یا ناله می کند، حتماً این موضوع را با یک پزشک متخصص اطفال در میان بگذارید.

تشخیص این حالت، دشوار است؛ احتمالاً پزشک اطفال در مورد وضعیت نوزاد شما اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشد. برای اطمینان، ممکن است یک سری آزمایشات تشخیصی درباره این موضوع لازم باشد.

نتیجه گیری در مورد دلیل خندیدن در خواب یا هیپنوجلی

می دانیم که در برخی موارد، خندیدن در خواب، نشانه یک سری از ناهنجاری ها است؛ با این وجود، این مسئله معمولاً بی­ خطر است و نباید به خاطر این مسئله زیاد نگران شد. درواقع، خندیدن نوزادان و کودکان خردسال، در هنگام خواب، امری معمولی و بی خطر است و جای هیچ گونه نگرانی ندارد.

این مسئله را می­توان طبیعی دانست، خصوصاً اگر با رفتارهای غیرمعمول همراه نباشد. در صورتی که دچار ناهنجاری ها و مشکلات خواب هستید، باید در این باره با پزشک خود گفتگویی  داشته باشید تا شما را  برای انجام آزمایش تکمیلی، به یک پزشک متخصص خواب ارجاع دهد.

 شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی با مشاورین و متخصصان مجرب ما در تماس باشید. 

بیشتر بخوانید:

اختلال اوتیسم و نکاتی که والدین باید در مورد آن بدانند

بالا بردن تمرکز در کودکان و راهکارهایی برای افزایش آن

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج