چگونه در برابر شیطنت های کودک صبور باشیم ؟


چگونه در برابر شیطنت های کودک صبور باشیم ؟

همه‌ی ما بی شک شیطنت کودک و کودکان لجباز و یک دنده را درخانواده داشته ایم و به خوبی با کارهایشان آشنا هستیم.
امروزه افراد بخاطر مشکلات و گرفتاری هایشان وشرایط سخت مالی به سختی میتوانند لجبازی های کودکانشان را تحمل کنند و با آن ها کنار بیایند، بخصوص موقع مهمانی یا وقتی که خسته هستند واز کارهای روزمره خلاص شده اند و به استراحت نیاز دارند.
این پست به خاله و عمه و مادر و مادربزرگ نیز کمک میکند تا بیشتر با کودک پر انرژیشان کنار بیایند.
لازم به ذکر است که همه ی کودکان لجبازی نمیکنند و بیشتر میتوان در برابر آنها خونسرد بود.

وضع قوانین و برنامه هایی در خانه :

رفتارها و نکته هایی که بسیار برایتان مهم و با ارزش هستند را از کودکی به فرزندخود یا بدهید تا با گذشت زمان آنها برایش یک عادت خوب بشوند و آنها را فراموش نکند با این کار آنها کمتر رفتارهای نامناسب از خود نشان میدهند و شما نیز کمتر عصبانی خواهید شد، برخی رفتارهایی که میتوانید به کودک آموزش دهید مانند؛سلام کردن و چگونگی برخورد با بزرگتر ها و کودکان دیگر،درست و مرتب غذا خوردن و آرام صحبت کردن.

واضح صحبت کنید :

باکودکتان بازبانی ساده و راحت حرف بزنید تا او همه ی حرفهایتان را به درستی درک کند و بفهمد به این صورت شما مجبور نیستید چندین بار یک حرف را برایش توضیح دهید و تکرار کنید.
بعد ازاینکه حرفهایتان تمام شد به او هم اجازه ی صحبت کردن بدهید تا او هم اگر سوالی ازشما دارد بپرسد و با روش درست زندگی کردن و قوانین آن آشنایی پیدا کند.

درک و انتظار واقع بینانه از کودک :

خوب است که شما هم این واقعیت را قبول کنید که کودک ۵ ساله ی شما صبرو تحملش بسیار کمتر از بزرگترها است.
مثلا وقتی که شما با خواهر خود صحبت میکنید و کودکتان وسط حرفتان میپرد او را دعوا نکنید که چرا وسط حرفمان پریدی؟ زشته!! و این حرفها.
بهتر است آرامشتان را حفظ کنید و با لحنی بسیار آرام به او بگویید که زمانی که دونفر باهم صحبت میکنند و تو میخواهی حرفی بزنی باید انگشتت را به نشانه ی اجازه گرفتن بالا بیاوری تا من بفهمم که تو میخواهی حرف بزنی و ما هم به تو اجازه حرف زدن میدهیم.

داشتن خواب کافی:

خوابتان را منظم کنید زیرا بی خوابی و کم خوابی باعث سردرد میشود و همچنین شما را کلافه میکند و حوصله ی کودکتان را نخواهید داشت پس وقتی که کودکتان خواب است مهم ترین کار این است که خودتان هم بخوابید نه اینکه در فضای مجازی باشید و یا خانه را مرتب کنید.
اگر شب درست و به موقع بخوابید مطمئنا صبح با نشاط بیشتری بیدار خواهید شد.

ورزش کردن :

سعی کنید بیشتر به سلامت جسم و روح خود توجه کنید ورزش کردن را دربرنامه روزانه خود قرار دهید زیرا باعث سلامتی اعصاب و روان شما خواهد شد.

کنترل اعصاب :

دربعضی مواقع ممکن است درمهمانی باشید یا برای خرید به فروشگاه رفته باشید و کودکتان با لجبازی هایش اعصاب شما راخورد کرده است،برای اینکه به اعصابتان مسلط شوید اول برای چند ثانیه نفس عمیق بکشید و بعد به آرامی به کودکتان بگویید که درچه موقعیتی هستید.
اگر با پرخاشگری وبا لحنی تند با او صحبت کنید مطمئن باشید که لجبازی او بیشتر و بیشتر خواهد شد و ممکن است آن رفتار را دوباره تکرار کند و شما نیز عصبی تر خواهید بود.
و از آنجایی که کودکان پدر و مادر خود را الگو قرار میدهند اگر شما عصبانی بشوید به اویاد داده اید که در موقعیت های مختلف میتواند عصبانیت خود را نشان دهد وآن را کنترل نکند.

بنابراین اگر از روش های بالا نتیجه ی دلخواهتان را نگرفتید میتوانید از یک روانشناس کمک بگیرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مشاور کودک میتوانید در این لینک با ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

هیپنوجلی چیست و چه عواملی موجب خندیدن در خواب می­شود؟

تاثیر تفاوت های فردی در یادگیری

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج