خیانت قابل بخشش است؟ بررسی راههای بخشیدن خیانت در روانشناسی


خیانت قابل بخشش است؟ بررسی راههای بخشیدن خیانت در روانشناسی

چه زمانی خیانت قابل بخشش است؟

زندگی ما انسان ها به صورت سیاه و سفید نیست. جنبه های خاکستری زندگی می توانند انسان های خوب را شبیه انسان های بد جلوه دهند و می توانند عشق واقعی را برای مدتی نشان دهند. بیشتر افرادی که خیانت می کنند عاشق پارتنر اصلی خود هستند و بیشتر افرادی که خیانت می کنند همیشه خیانتکار نیستند. آن ها دروغگو و بد هم نیستند. آن ها انسان هستند و حتی افراد خوب نیز گاهی اوقات اشتباهات فاجعه باری مرتکب می شوند. پش همه ما اشتباه می کنیم، اما می توان خیانت را بخشید؟

آیا خیانت به معنای پایان رابطه است؟

خیانت به معنای پایان برخی روابط خواهد بود. برخی خیانت را تحمل خواهند کرد و اگرچه بدشان می آید، اما نادیده می گیرند.

برای برخی افراد این دلیل کافی است. همین خیانت می تواند یک نقطه عطف باشد، فرصتی برای رشد جداگانه و با هم و ارتباط مجدد به شیوه ای که غنی تر، قوی تر، نزدیک تر و پایدارتر است. برای این که چنین رشدی اتفاق بیفتد، زمان، تفکر، صداقت و فشار حداکثری از سوی هر دو نفر لازم است.

راه های زیادی برای صدمه زدن به یک رابطه وجود دارد و خیانت فقط یکی از آن هاست.

خیانت باعث شکست ویرانگر در روابط می شوند، اما تنها چیزی نیست که می تواند به یک رابطه آسیب برساند. گاهی اوقات خیانت نشانه ای از شکست است. راه های زیادی برای آسیب زدن به یک رابطه وجود دارد، مانند بروز ندادن عشق، محبت یا تایید، فقدان صمیمیت فیزیکی یا عاطفی و منفی نگری، قضاوت یا انتقاد. همه ما، حتی دوست داشتنی ترین و متعهدترین افراد هم هر از گاهی این کارها را انجام می دهیم.

اما سوال اصلی این است که خیانت قابل بخشیدن است؟ می توان بعد از خیانت به زندگی قبل بازگشت؟

چگونه از ضربه‌ خیانت، بهبود یابیم؟

برای اینکه رابطه از خیانت التیام یابد، نیاز به صداقت هر دو نفر وجود دارد. اگر رابطه‌ای در اثر خیانت ویران شده باشد، بهبودی به آنچه اشتباه رخ داده و آنچه برای بهبودش نیاز است، بستگی دارد، اما اگر هر دو نفر باور کنند که این رابطه ارزش جنگیدن را دارد، می توانند راه خود را پیدا کنند و این راهی برای بخشیدن خیانت است.

بیشتر بخوانید: رابطه ناسالم چه نشانه هایی دارند و چه رابطه هایی را باید تمام کرد؟

چطور خیانت را ببخشیم؟

بخشیدن خیانت ممکن است؟

اگر هنوز مطمئن نیستید خیانت قابل بخشش است یا نه به موارد زیر دقت کنید. در ادامه راه هایی را توضیح می دهیم که کمک می کنند خیانت بخشیده شوند چون اگر تصمیم به بخشیدن خیانت بگیرید باز هم باید راه آن را بدانید.

وعده صادقانه ای که رابطه دیگر تمام شده است

بی آن که چیزی بگوید. اگر شما به یک خیانت ادامه دار پی برده اید، باید مطمئن باشید که شریک زندگی تان مایل است به طور کامل طرف مقابل را ترک کند و این شامل هیچ گونه ارتباط و دوستی نمی شود.

اگر او برای پایان دادن به رابطه دیگر مقاومت کند، هیچ شانسی برای بهبودی وجود ندارد. پس به بخشش فکر نکنید. در واقع اولین قدم برای بخشیدن خیانت این است که هیچ رابطه موازی دیگری وجود نداشته باشد.

یک عذرخواهی از صمیم قلب

بدون این یک مورد پیشرفت زیادی نخواهید کرد. اگر شریک زندگی شما یک عذرخواهی واقعی نکرده است، شما همچنان به آن نیاز دارید. اگر او شما یا ازدواج را به خاطر این رابطه سرزنش می کند، مسئولیتی را بر عهده نمی گیرد و شما احساس پشیمانی نمی کنید، آن را طلب کنید.

راه بخشیدن خیانت جلب اعتماد است

پارتنر خیانتکار شما اکنون حقوق خود در خصوص حریم خصوصی مربوط به دوره قبل از خیانتش را از دست داده است. برای اعتراف به آن، او باید به آنچه روانشناسی «سیاست میز آشپزخانه» می نامد متعهد باشد.

یعنی حالا باید همه چیز از جمله تلفن همراه، تبلت و کامپیوترش در دسترس شما باشد. اگر او رمز عبور خود را به شما نگوید، سوظن شما فروکش نخواهد کرد. چه از آن استفاده کنید و چه نکنید، به دسترسی نیاز دارید.

خیانت های پی در پی بس است

آیا او همچنان به شما می گوید که چقدر متاسف است؟ آیا او رنجی را که برای شما به بار آورده است تصدیق می کند؟ آیا او بدون هیچ پیش شرطی به شما نزدیک می شود تا به این مساله رسیدگی کند؟ اگر او این کار را نکند، شما کاملا احساس انزوا خواهید کرد و ناراحت خواهید شد. معمولا بخشش خیانت دو سال طول می کشد. شما به یک پارتنر حامی نیاز دارید تا به ادامه راه کمک کند.

یک ارزیابی صادقانه از رابطه

باید توجه کرد خیانت نشانه کدام مشکل در رابطه است. حتی اگر شما کسی نیستید که خیانت کرده اید، از خودتان بپرسید که آیا این رابطه نیازهای شما را برآورده کرده و آیا ارزش نجات دادن را دارد یا خیر؟ بخشش یک خیانت، زمان، دلدادگی و صبر زیادی می طلبد. اگر رابطه مسیر خود را طی کرده است، چرا با خیانت او عصبانی می شوید؟ در واقع قبل از پاسخ به سوال چطور خیانت را ببخشیم باید فکر کنید رابطه قبل از خیانت کیفیت لازم را داشت یا نه؟

برای بخشش خیانت باید یک جدول زمانی ایجاد کنید

چطور خیانت را ببخشیم؟

در حال حاضر ممکن است احساس کنید که برای همیشه بدبخت خواهید شد و محدودیت های زمانی را در نظر بگیرید. اگر کاملا مطمئن هستید که می خواهید این رابطه را ادامه دهید، حداقل یک سال به خودتان فرصت دهید و سپس دوباره ارزیابی کنید.

کشف اینکه شریک زندگی شما بی وفا بوده است، چیزی جز یک آسیب عاطفی نیست. شما نباید انتظار داشته باشید که در عرض چند ماه از مرگ کسی که دوستش دارید به راحتی بگذرید. با همین احترام و حساسیت به بهبود وضعیت خود بپردازید.

ارزیابی منصفانه از توانایی شما در بخشش

با خودتان صادق باشید. آیا واقعا تا به حال توانسته اید چنین موردی را ببخشید؟ همه نمی توانند. آیا در گذشته به راحتی یا اصلا توانسته اید کسی را ببخشید؟ آیا شما از آن دسته افرادی هستید که کینه به دل می گیرید؟

اگر اینطور است، شما باید تصمیم بزرگی بگیرید. شما می توانید بمانید یا می توانید او را ترک کنید. اما نمی توانید فقط برای اینکه شریک زندگی خود را به خاطر خیانتش شکنجه دهید، رابطه تان را ادامه دهید.

درباره خیانت اطلاعات کسب کنید

نباید به دنبال همه جزئیات ماجرای خیانت شریک زندگی‌تان باشید. زیرا هنگامی که این نکات خرد کننده را بدانید، نمی توانید آنها را نادیده بگیرید. و بعد باید این اطلاعات را هر روزه به یاد آورید.

شما واقعاً نمی خواهید بدانید که پارتنرتان در کمد سرایدار اداره رابطه جنسی داشته، اما ممکن است بخواهید بدانید که این رابطه دیگر چقدر جدی بود. آیا یک بار اتفاق افتاده بود؟ یا این یک داستان عاشقانه پنج ساله بود؟ دانستن این که رابطه دیگر چه معنایی برای پارتنرتان دارد و تاریخچه زناشویی تان، می تواند در درک آنچه باید انجام دهید، کمک‌ کننده باشد.

انتظارات واقع گرایانه داشته باشد

اگر انتظار دارید یک روز از خواب بیدار شوید و تمام بقایای ماجرا از بین رفته باشد، مسلما چنین نخواهد بود و ناامید خواهید شد چون بخشیدن خیانت یک روند است که باید اصولی طی شود. مهم نیست که چقدر در حرکت رو به جلو موفق باشید، این موضوع رابطه شما را برای همیشه تغییر داده است.

حتی زوج هایی که بر خیانت غلبه می کنند، هنوز هم این ماجرا را به عنوان یک تغییر دهنده بازی تصدیق می کنند. ممکن است ببخشید اما فراموش نخواهید کرد و این ممکن است چیز خوبی باشد. این یک یادآوری برای هر دوی شماست که رابطه شما ارزشمند است و نه اینکه هیچ کدام از شما هرگز برای بازسازی چنین ضربه دردناکی کاری انجام نخواهید داد. 

یادتان باشد خیانت قابل بخشش است، اما اراده ای فولادین از هر دو طرف می خواهد. یک خواست واقعی برای زنده کردن رابطه ای که یک بار تا مرز نابود شدن پیش رفته است. پس باید برای فراموشی خیانت و بخشیدن آن برنامه داشته باشید. در غیر اینصورت خیانت کردن دوباره تکرار می شود و هر بار صدمات جدی تری به شما وارد خواهد کرد.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج