اهمیت احترام در خانواده و چگونه می توان به خانواده خود احترام گذاشت؟


اهمیت احترام در خانواده و چگونه می توان به خانواده خود احترام گذاشت؟

در هر رابطه ای رعایت و حفظ احترام متقابل از اصول اخلاقی مهم به شمار می آید. سلامت روان افراد یک خانواده در گرو احترام آنها به یکدیگر می باشد. هر فرد می بایست با اختیار شخصی خود، این رفتار را در پیش گیرد. روابط سالم در خانواده به واسطه همراه شدن صمیمیت و احترام شکل می گیرند. نقش احترام در خانواده در حوزه عزت نفس فردی نیز اثرگذار است. بدین ترتیب پرورش اشخاصی دانا و بالغ در بستر یک خانواده سالم میسر می گردد. مفهوم احترام با ادب گره خورده است. بدین معنا که حتی در زمان بروز اختلاف، طرفین با صبوری به سخنان هم گوش فرا دهند و رفتار خود را کنترل کنند.

برای ارتباط با مشاور خانواده گپچه میتوانید بر روی لینک کلیک کنید.

به منظور رعایت احترام متقابل در خانواده چه رویکردهایی توصیه می گردد؟

1. مودب باشید

از بیان کردن واژه هایی مانند «لطفا» و «متشکرم» نترسید. خود را جای فرد مقابل بگذارید. اگر کسی درخواستی را با لحن دستوری بیان کند، به طور حتم برای شما ناخوشایند به نظر می رسد. بنابراین همانطور که برای خود می پسندید با دیگران نیز محترمانه برخورد نمایید. اغلب رعایت این مسئله به ویژه در خانواده فراموش می شود. بنابراین به خاطر داشته باشید که با ادب و احترام در خانواده رفتار کنید. انتخاب جملات مناسب که لحنی مودبانه داشته باشند، در این راستا حائز اهمیت است. به عنوان مثال به جای استفاده از افعال دستوری (این کار را انجام بده)، جمله خود را به شکل سوالی (می توانی این کار را انجام دهی؟ لطفا) بیان کنید.

نکاتی برای احترام متقابل در خانواده

بهترین شیوه برای نشان دادن احترام متقابل در خانواده بر عهده گرفتن مسئولیت کارهای شخصی است. پس از انجام فعالیت های مختلف و به هم ریختن وسایل، آشفتگی را به حال خود رها نکنید، تا فرد دیگری به مرتب کردن آن بپردازد. جمع کردن لباس های کثیف، نظافت شخصی و انجام بخشی از کارهای روزانه منزل از جمله رفتارهای مناسب در این زمینه می باشد. بدین ترتیب می توانید برای وقت دیگر اعضا خانواده خود ارزش قائل شوید و آنها نیز بالطبع از ملاحظه شما خوشحال می شوند.

2. نحوه صحیح مخالفت کردن را یاد بگیرید

یکی از رفتارهای پر تکرار در زمان اختلافات سرزنش می باشد. رعایت احترام در خانواده به ویژه در این لحظات اهمیت بسیاری دارد. چنانچه از رفتار کسی رنجیده اید، به جای سرزنش وی و خطاب کردن او، از احساسات خود حرف بزنید و دلیل ناراحتی خویش را برای وی توضیح دهید. بدین ترتیب لحن گفتگو را تلطیف کرده و از جریحه دار شدن بحث جلوگیری به عمل می آورید. از دیگر سو با اشاره به فرد مقابل و سرزنش، او را در حالت دفاعی قرار داده و امکان ایجاد یک مکالمه سالم را از دست می دهید.

انسان ها در زمان عصبانیت و ناراحتی کنترل کمتری بر رفتار خود دارند. در چنین شرایطی نقش احترام در خانواده را نباید فراموش کنید. بنابراین در صورت بروز اختلاف ابتدا به خود فرصت دهید، نفس عمیق بکشید و به حرف هایی که می خواهید بیان کنید فکر کنید. عکس العمل ناگهانی همواره پشیمانی بعدی را در پی دارد. چنانچه متوجه شدید تحت تاثیر احساسات قرار گرفته و تمرکز کافی ندارید، تا بازیابی آرامش خود، صبر کنید.

برای اینکه ادب و احترام در خانواده را تجربه نمایید، اختلافات گذشته را رها کرده و دائما به اشتباهات پیشین افراد اشاره نکنید. این رفتار نه تنها کمکی به حل اختلاف کنونی نمی کند، بلکه منجر به تحریک احساست نیز می شود.

گوش کردن را یاد بگیرید. افراد همواره تمایل دارند حرف بزنند و دیدگاه خود را بیان کنند. کمتر کسی در زمان بروز اختلاف به نظرات و صحبت های فرد مقابل توجه می کند. یکی از پایه های اصلی احترام در خانواده مهارت گوش دادن است. حتی اگر نمی خواهید نقطه نظر خود را تغییر دهید، با ارزش دادن به حرف های شخص مقابل و شنیدن سخنان او، احترام خود را نمایان می سازید. گوش دادن فقط به معنی شنیدن نیست، بلکه باید آنچه گفته شده را مد نظر قرار دهید و برای آن اهمیت قائل شوید.

تن صدای خود را کنترل کنید. بالطبع با فریاد زدن نمی توانید ادب و احترام در خانواده را به کودک خود بیاموزید. بالعکس با این رفتار آنها را می ترسانید. چنین کودکی همواره ناراحتی های خود را با فریاد بیان کرده و توانایی و مهارت صحبت کردن را فرا نمی گیرد. این رفتار در مقابل بزرگسالان نیز اختیار صحبت و بیان مشکلات را از آنها سلب کرده و حل مشکل را غیرممکن می سازد.

برای تغییر عقیده خود آماده باشید. تفاوتی ندارد شما چه نقشی در خانواده دارید، یا در چه سنی هستید، هر فردی می تواند اشتباه کند. احترام در خانواده باید متقابل باشد. بنابراین اگر متوجه نکته ای در صحبت های فرد مقابل شدید، اشتباه خود را بپذیرید، عذرخواهی کرده و نظر خود را تغییر دهید.

توجه و محبت به یکدیگر برای ارتباط و احترام متقابل

3. توجه و محبت خود را نشان دهید

وقتی کسی مکالمه ای را شروع می کند، با دست کشیدن از کارهای دیگر و تمرکز بر او و گفته های او، حضور خود و اهمیتی که برای آن فرد قائل هستید را نشان دهید. تمام حواس خود را بر او متمرکز ساخته و بگذارید سخنان خود را به اتمام برساند. از قطع کردن حرف های فرد مقابل و ایجاد وقفه در صحبت های او بپرهیزید. ادب و احترام در خانواده به واسطه چنین رفتارهایی مشخص می شود.

برای عزیزان خود زمان بگذارید و اجازه دهید متوجه شوند که برای شما ارزش دارند. انجام فعالیت های لذت بخش مانند تماشای فیلم، آشپزی، گردش و غیره در این زمینه موثر بوده و باعث نزدیکی افراد می شود. گذراندن اوقات فراغت در کنار خانواده، دستیابی به صمیمیت را تسهیل می کند.

با حمایت از علایق یکدیگر، زمینه ساز احترام متقابل در خانواده شوید. همانطور که هر فرد ویژگی های  منحصر به فردی دارد، سرگرمی های متفاوتی را نیز ترجیح می دهد. درباره علایق خانواده خود کنجکاو باشید، از آنها سوال کنید و آنها را در انجام این فعالیت ها همراهی نمایید.

نسبت به ناراحتی های افراد خانواده بی توجهی نکنید. یکی از بهترین راه های نشان دادن احترام متقابل در خانواده دلجویی و دلداری است. با گوش دادن به ناخوشی های افراد می توانید به آنها کمک کنید تا آرامش خود را بازیابند و از آنچه که آزارشان می دهد، اندکی رها گردند.

برای آگاهی بیشتر میتوانید مقاله روانشناس خانواده و اهمیت آن در زندگی و خانواده چیست را بخوانید.

اهمیت احترام به فرزندان در خانواده

4. اهمیت احترام به فرزندان را بشناسید

نحوه ابراز احساسات در هر فرد متفاوت است. هر شخصی زبان عشق مخصوص و ویژه ای دارد. بدین معنی که عشق خود را به شیوه ای منحصر به فرد نشان داده و نیاز دارد دیگران نیز به همین روش به او محبت کنند. با یادگیری زبان عشق عزیزان خود، می توانید آنها را از محبت خویش مطمئن سازید. ادب و احترام در خانواده به یاری عشق و محبت پدیدار می گردد. از جمله رویکردهای متفاوت زبان عشق شامل: تشویق کلامی، هدیه دادن و هدیه گرفتن، برقراری تماس فیزیکی اعم از بوسه، آغوش و لمس محبت آمیز می باشد. بر همین اساس با شناسایی ترجیحات اعضا خانواده می توانید همانطور که تمایل دارند به آنها عشق بورزید. با کلمات، عشق خود را ابراز کنید، برای آنها هدایای کوچک و جذاب بخرید یا آنها را در آغوش بگیرید.

تشویق کودکان امری بسیار تاثیرگذار در حین پرورش آنها به حساب می آید. بنابراین زمانی که رفتار مودبانه ای را انجام می دهند، یا درخواستی احترام آمیز را مطرح می کنند، مطمئن شوید که آنها را تشویق کرده و خشنودی خود را از رفتار خوب آنها ابراز نمایید. استفاده از واژه هایی مانند «ممنون» در میان جملات خود و ابراز قدردانی از رفتار آنها، کودک را به ادامه این رویکرد ترغیب می کند. احترام متقابل در خانواده از کودکی باید نهادینه گردد. بعلاوه فراموش نکنید تلاش های سخت آنها را مورد تشویق قرار دهید و تنها به نتیجه نهایی نپردازید. برای مثال در صورت باخت در یک مسابقه ورزشی به جای تمرکز روی نتیجه، در مورد تلاش و زحمت او صحبت کنید و نشان دهید که به وی افتخار می کنید.

حفظ حریم شخصی در بین اعضا خانواده به منظور دستیابی به احترام متقابل و جلوگیری از بروز اختلاف ضرورت دارد. اهمیت این امر به ویژه در رابطه با فرزندان می باشد. فرزندان برای نمایش استقلال خود، شروع به تعیین حد و مرز می کنند. به این رفتار وی احترام گذاشته و از حریم خصوصی او حفاظت کنید.

شما نیز برای فرزند خود مرزهای اخلاقی و اصولی را تعریف کنید. یادگیری محدودیت ها از الزامات است. با توجه به نقش احترام در خانواده کودک باید یاد بگیرد، احترام به حریم خصوصی نیز متقابل بوده و می بایست توسط همه رعایت گردد. ممکن است در کودکی درک این مسئله برای آنها سخت باشد، اما تاثیر این آموزش در بزرگسالی نمایان می شود. یکی از نکات مهم در تعیین چارچوب ها، لحن بیان می باشد. برای اجتناب از ترساندن کودک همواره لحنی خنثی و مناسب را به کار ببرید. تعیین مرزها می بایست با شیوه ای مستحکم و نه به شکل درخواست بیان شود. در عین حال استفاده از عبارات محترمانه را نیز از یاد نبرید.

یکی از راهکارهای موثر در تشویق فرزندان به همکاری، استفاده از طنز و شوخی می باشد. کودکان علاقه زیادی به چنین مسائل دارند. بنابراین با این شیوه می توانید زمان غذا را به کودک خود یادآوری کرده و یا او را به مسواک زدن ترغیب کنید.

نحوه واکنش نشان دادن به شرایط متفاوت و احترام در خانواده را یاد گرفته و به فرزندان خود بیاموزید. در زمان عصبانیت از تکنیک های مفید بهره برده و مدیتیشن، نقاشی و غیره را امتحان کنید. استفاده از تصاویر بصری می تواند کودکان را در بیان احساسات یاری رساند. طرح های لازم را به شکل کاغذ آماده کرده و در اختیار کودک بگذارید. بدین ترتیب کودک با اشاره به تصویر مد نظر قادر است احساس خود را نشان داده و شما می توانید علت ناراحتی را کشف کنید.

اهمیت احترام در خانواده و پیشگیری از آسیب ها اجتماعی

اهمیت احترام در خانواده و پیشگیری از آسیب های اجتماعی

از طریق این حس انسان ها یاد می گیرند برای خود و تمامی انسان ها ارزش قائل شوند. احترام به خویشتن و خودباوری ارتباط اساسی دارند. نبود یا کمبود آن منجر به بروز آسیب های اجتماعی شده و تمایل به مواد مخدر، الکل و انجام اعمال مخاطره آمیز را در کودکان افزایش می دهد. فردی که نحوه احترام گذاشتن را در خانواده نیاموزد، به دیگران نیز اهمیت نداده و رفتاری نامناسب را در پیش می گیرد. بدرفتاری در نوجوانی و جوانی در این شرایط مورد انتظار است. بعلاوه در بزرگسالی نیز نمی تواند روابط سالمی را ایجاد کند.

آشنایی با مفهوم احترام در بین اعضا خانواده

در نهایت باید اعتراف کرد احترام در میان اعضا خانواده به معنی پذیرش تمامی تفاوت ها و تمایزات یکدیگر بوده و منجر به برانگیختن حس اعتماد، رفاه و امنیت می شود. بنابراین حتی در صورت اختلاف به خاطر داشته باشید که با احترام برخورد کنید. مرزهای اخلاقی را رعایت کرده و احساسات طرف مقابل را در نظر بگیرید. نقش احترام در خانواده را همواره به خود یادآوری کرده و به لحن بیان، انتخاب جملات و عبارات توجه ویژه ای داشته باشید. بدین گونه می توانید از روابطی سالم و آرامش بخش برخوردار شوید. عزت نفس و کرامت را تجربه کنید و پیوسته احساس عشق، اهمیت و ارزشمند بودن داشته باشید.

منبع: wikihow

بیشتر بخوانید:

مشاوره زندگی چه کمکی میتواند به خانواده ها کند؟

تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده​

بهبود روابط زناشویی از دیدگاه مشاور خانواده​

نظرات کاربران

ثریا حمامی:

نقش ادب و احترام در بین اعضا خانواده از نحوه برخورد پدر و مادر به فرزندان شروع میشه


پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج