جایگاه و نقش مادران در تربیت فرزندان


جایگاه و نقش مادران در تربیت فرزندان

اهمیت مادر در تربیت کودک چیست؟

اهمیت نقش مادر در تربیت فرزند در هر جامعه ای مورد بحث است. با توجه به شکل عمومی خانواده، مادر زمان بیشتری را با فرزند سپری می کند و در نتیجه تاثیر بیشتری در آموزش، تربیت فرزند و شکل گیری شخصیت وی ایفاء می کند.

گرچه این به معنای کنار گذاشتن پدر در این موضوع نیست. پدر و مادر در هر زمینه ای، با مشورت، تصمیم می گیرند چگونه با فرزندان خود رفتار کنند. ضروری است که مادر به نقش خود در تربیت فرزند واقف باشد و از تمام پتانسیل موجود برای انجام روش درست بهره بگیرد. مشاوره کودک تاثیر مثبتی در این مسیر دارد و کمک زیادی به والدین می کند.

از مهمترین نقش های یک زن، می تواند قرار گرفتن در جایگاه یک مادر باشد. مادر نقشی پر رنگ در کیفیت زندگی کودک دارد. مراقبت از کودک، آموزش و ابراز محبت و عشق به فرزند از مهمترین کارهایی است که مادر در ارتباط با کودک انجام می دهد. نقش والدین و چگونگی حمایت و مراقبت از کودک در نحوه رشد کودک تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل پرداختن به نقش مادر در تربیت فرزندان و رشد اولیه کودک ضرورت دارد.

مادر در رشد استعدادها و تربیت فرزندان چه نقشی دارد؟

شکوفایی استعداد کودک به رابطه امن او با دیگران، به خصوص والدین مرتبط است. بر اساس مطالعات انجام شده، هر فردی در دوران کودکی، یادگیری گسترده ای از اطرافیان خود دارد. مادر در تمام جنبه های رشد کودک، مثل اجتماعی، عاطفی، جسمی، شناختی و استقلال وی نقش فعال و مهمی دارد. به همین دلیل پرداختن به جایگاه مادر در تربیت فرزند دغدغه مادران زیادی است و سعی می کنند اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند.

نقش مادر در آموزش دوران کودکی

نقش مادر در آموزش دوران کودکی چیست؟

پنج سال ابتدایی زندگی کودک، زمان شکل گیری شبکه های سیناپسی در مغز است. در این مرحله تماس انسانی در کودکان بسیار پررنگ است و کودک از آن استقبال می کند. چگونگی تعامل و مشارکت والدین با کودک در فعالیت های مربوط به رشد شناختی، عاطفی و اجتماعی، رفتار کودک در سال های آتی را تعیین می کند.

پیشنهاد می شود مادر با آموزگار فرزندش در تماس باشد تا درباره آموزش های کودک به روز باشد و بتواند در خانه روند یادگیری کودک را ادامه داده و با آموزگار وی همراه باشد.

مهمترین  مسئولیت و نقش مادر در تربیت فرزندان

مادر نه تنها در نقش مادر بلکه به عنوان دوست و همراه فرزندش، مسئولیت های زیادی به عهده دارد. در ادامه به بررسی مختصر مهمترین مسئولیت های مادر در رشد فرزند می پردازیم.

مادر قوی ترین پیوند عاطفی را با کودک دارد

مادر به عنوان فردی که اولین ارتباط را با کودک برقرار می کند، تاثیرات عمیقی نیز روی کودک می گذارد. چه در زمان بارداری و چه پس از زایمان، تعامل مادر و کودک، در رفتارهایی که سال ها بعد کودک نشان خواهد داد، منعکس خواهد شد.

مادر می تواند محیطی مناسب برای رشد و توسعه کودک ایجاد کند

عموما" مادر اولین فردی است که مسئول مراقبت از کودک است. در نتیجه تاثیر زیادی بر محیطی دارد که کودک در آن رشد می کند. مادر می تواند فضای مناسب برای حرکت، خلاقیت و بازی کودک فراهم کند.

حتما بخوانید: چطور استعداد کودکانمان را شناسایی کنیم؟

مادر مشاهده گر رشد رفتاری کودک است

اهمیت مادر در تربیت فرزند، در رفتار کودک دیده می شود. مادر، بیشتر از هر فرد دیگری، فرزند خود را می شناسد. از نزدیک شاهد رشد رفتاری کودک است. مادر با دیدن و شنیدن فرزندش، متوجه احساسات و خواسته های او می شود.

مادر می تواند اعتماد کردن را به کودک بیاموزد

درک اعتماد و امنیت برای کودک از نظر رشد عاطفی اهمیت دارد. مادر به عنوان فردی که بیشترین زمان را با کودک سپری می کند، نقش پررنگی در القای اعتماد و امنیت به کودک دارد. مادر در زمان نیاز کودک پیش او است و با عشق و حمایت بی قید و شرط، احساس امنیت را در فرزندش تقویت می کند.

 اهمیت مادر در پیوند اعضای خانواده و فرزندان

مادر اعضای خانواده را پیوند می دهد

جایگاه مادر در تربیت فرزند و همچنین در شکل گیری خانواده پررنگ است. مادر به عنوان ستون فقرات خانواده به فرزندش، اهمیت خانواده را آموزش می دهد. مادر به کنار هم بودن اعضای خانواده کمک می کند و آن ها را به وقت گذراندن بیشتر با هم تشویق می کند.

کودک مهربانی را از مادر می آموزد

رفتار پر از مهر و محبت والدین به خصوص مادر نسبت به کودک، باعث می شود کودک همین خصوصیات را بیاموزد و در سنین بالاتر به همین شکل رفتار کند. رفتار والدین هم در دوران کودکی و هم پس از آن، بر رشد کودک تاثیری پایدار و واضح دارد.

درک والدین از رفتارهای کودک اهمیت دارد

رابطه کودک و والدین برای بالا بردن درک و فهم کودک در بزرگسالی اهمیت دارد. والدینی که سعی می کنند طرز تفکر و خواسته فرزندشان را به درستی درک کنند و واکنش مناسب نسبت به آن نشان دهند، به کودک خود می آموزند که نسبت به دیگران حساس باشد و سعی کند آن ها را درک کند تا بتواند روابط خود را حفظ کرده و گسترش دهد. نقش مادر در تربیت فرزندان، در آینده کودک و روابط او در اجتماع نمایان است.

نگرش مثبت مادر نسبت به مشکلات

مادران در برخورد با چالش ها و مشکلات زندگی، با انعطاف بیشتری برخورد می کنند. مدیریت زندگی با نگرش مثبت نسبت به مسائل پیش آمده، به کودک می آموزد که در زندگی مشکلاتی پیش خواهد آمد و با صبر و انعطاف می تواند با آن ها برخورد کند.

مادر نظم را به کودک می آموزد

از همان روزهای ابتدای تولد نوزاد، مادر سعی می کند تا یک روال منظم برای کودک و خودش ایجاد کند. حفظ کردن این الگوی منظم، مثل پیامی می ماند که به کودک منتقل شده و ایجاد یک نظم مشخص برای مدیریت و انجام امور را به او می آموزد. نقش مادر در تربیت فرزند، در روال زندگی هر فردی دیده می شود.

مادر در نقش مربی و متربی

مادر در کنار فرزند خود، نقش مربی و متربی را همزمان دارد. در عین اینکه زندگی را به کودک می آموزد، در نقش یک دانش آموز در کنار کودک، سعی می کند همراه با او یادگیری داشته باشد. توجه به نظرات و ایده های کودک، مشوق او است تا در مسیر پرورش استعداد های خود بیشتر تلاش کند.

همچنین مادر از حضور فرزند بزرگتر به عنوان یک معلم برای کودک استفاده می کند و او را تشویق می کند تا راهنمای کودک در یادگیری مهارت های اصلی باشد. تعاملی که در اینجا شکل می گیرد، نقش مادر در تربیت فرزندان را نشان می دهد و به مادر کمک می کند تا رشد کند و در پرورش کودک بهتر و قوی تر عمل کند.

مادر سختکوشی را به کودک می آموزد

مادری که در طول روز زمان زیادی را در کنار کودک سپری کند، در انجام کارهای خود با سختی زیادی روبه رو می شود. عکس العملی که مادر در انتهای روز نشان می دهد برای کودک، پیامی خواهد داشت. اگر در نهایت مادر احساس رضایت و لذت از آنچه انجام داده باشد، نشان دهد، کودک نیز می آموزد که که برای رسیدن به حس لذت باید از سختی ها نهراسد. بدین صورت کودک سختکوشی را از مادر فرا می گیرد.

کارهایی که مادر در طی روز انجام می دهد چه پیامی برای کودک دارد؟

با انجام دادن کارهای روزانه به صورت منظم، توسط مادر، کودک یاد می گیرد که می تواند از یک الگوی منظم برای انجام کارهایش استفاده کند. در واقع پیروی از نظم در کودک نهادینه شده و مدیریت امور را فرا می گیرد.

نقش مادر در تربیت فرزند برای عبور از مشکلات

چگونه می توان نقش مادر در تربیت فرزند را بهبود بخشید؟

ماهیت مادر، لطیف است و برخورد نرم و منعطف وی با امور مختلف، مثبت اندیشی را به کودک آموزش می دهد. این سبک زندگی کودک را متوجه این موضوع می کند که زندگی هر چقدر هم سخت و دشوار باشد، باید سعی کرد تا راهی برای پشت سر گذاشتن مشکلات پیدا کرد.

مادر می تواند با صحبت کردن و توضیح مسائل ساده به فرزندش او را با مسائل زندگی آشنا کرده و درباره راه حل های آن نیز با وی گفتگو کند.

چگونه مادر خوبی باشیم؟

مادران سعی می کنند تا به بهترین شکل ممکن نقش مادر در تربیت فرزندان را ایفاء کنند و شاید مرتب این سوال را در ذهن خود داشته باشند که «چگونه مادر خوبی باشم؟» بهتر است به جای اینکه دنبال مادر خوب بودن باشید، سعی کنید ارتباط خود را با فرزندتان بهبود بخشید، محبت و عشق خود را به او نشان دهید، فعالیت های روزانه را با هم انجام دهید و سعی کنید در کنار هم لذت ببرید.

در چنین شرایطی کودک سعی می کند شبیه والدین عمل کند. خود به خود یاد می گیرد در بزرگسالی مهربان باشد، برای رسیدن به خواسته هایش تلاش کند و به دنبال رشد خود باشد.

سخن پایانی

تربیت و آموزش کودکان یکی از مهمترین و سخت ترین وظایف والدین است. نقش تربیتی والدین در تربیت فرزندشان، یکسان است و کودک از هر کدام برخی ویژگی ها را به ارث می برد. پدر و مادر باید در نظر داشته باشند که مهمترین کاری که می توانند انجام دهند تا در این مسیر موفق باشند، مشورت با هم و هماهنگ بودن در تربیت فرزندان است. حفظ نقش پدر و جایگاه مادر در تربیت فرزند بدون مشورت و همراهی ممکن نیست.

اتفاق نظر والدین در امور تربیتی، باعث می شود تربیت کودک دوگانه نشود. تفاوت عملکرد و دیدگاه والدین باعث گرایش کودک به یکی از والدین می شود. این شرایط می تواند منجر به بروز مشکلات بیشتر بین والدین و کودک شود. به همین دلیل پدر و مادر باید لجبازی را کنار گذاشته و سعی کنند در تربیت فرزندان به اتفاق نظر برسند.

بیشتر بخوانید:

چه موقع باید به روانشناس کودک مراجعه شود؟​

کودک لجباز و نحوه برخورد با آن

پرورش کودک ( از بدو تولد تا 7سالگی)​

نظرات کاربران

مسلم دبیر:

ممنون از مطلب خوبتون، دقیقا جایگاه مادر در تربیت فرزندو رشد کودک بر هیچکس پوشیده نیست


پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج