پیش نیاز ازدواج برای داشتن زندگی موفق


پیش نیاز ازدواج برای داشتن زندگی موفق

در ابتدا لازم است بدانیم پیش نیاز ازدواج یعنی داشتن مهارت ها و نیرومندی که هر زوجی باید قبل از وارد شدن به زندگی مشترک شان، آنها را در خود بپرورانند؛ وجود این دو نیاز در زندگی زناشویی زوجین باعث میشود آنها بتوانند در مقابل مسائل و مشکلات و همچنین چالش های زندگی از خود استقامت نشان دهند و به راحتی آنها را پشت سر بگذارند؛ حال ممکن است برایتان سؤال پیش بیاید که این پیش نیاز های اساسی شامل چه مواردی میشوند، ما برای پاسخ به سؤال شما، در این قسمت چندین مورد از پیش نیازهای ازدواج را نام برده ایم و در ادامه توضیحات مفصل تری را در این باره ارائه خواهیم داد، با ما همراه باشید.

همچنین برای ارتباط با کارشناسان گپچه و دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

- داشتن استقلال
- مسئولیت پذیر بودن 
- داشتن آگاهی و شناخت کافی زن و مرد از یکدیگر
- متعهد بودن
- توانایی در تصمیم گیری 

پیش نیازهای اساسی ازدواج 

شناخت کافی طرفین از یکدیگر و داشتن درک و آگاهی از پیش نیاز‌های ازدواج در واقع یک فرصت فوق‌العاده برای زن و مرد میباشد که با کمک ان بتوانند به زندگی ایده آل خود دست پیدا کنند و با اطمینان بیشتر در زندگی خود گام بردارند.
از نظر روانشناسان وبسایت گپچه، شناخت پیش نیازهای اساسی ازدواج، یکی از اصلی ترین فاکتورها برای بدست آوردن یک زندگی بادوام و موفق میباشد و لازم است که زوجین این مهارت ها را کسب کنند.

مهم ترین پیش نیاز ازدواج

1. داشتن شباهت و سازگاری

در مواردی همچون؛ آداب و رسوم، فرهنگ و اخلاق خانوادگی، تحصیلات، سن، میزان درآمد و ... باعث میشود زوجین زندگی موفق و بدون تنش داشته باشند.
وجود شباهت و تناسب خانوادگی، اخلاقی، فرهنگی و ... هر چقدر زن و مرد شباهت و تناسب بیشتری با همدیگر داشته باشند زندگی بادوام تری خواهند داشت و کشمکش های کمتری را در زندگی با هم تجربه کنند. 

2. میزان درآمد و استقلال مالی و توانایی رفع نیازها

زن و شوهر میتوانند هر دو شاغل باشند یا فقط مرد شاغل و زن خانه‌دار باشد و برای رفع نیازهای خانواده تلاش کند.
در جامعه‌ی ما، بیشتر مردان شاغل هستند و خانم هایشان خانه داری میکنند و به امور، مدیریت منزل و بزرگ کردن فرزندان میپردازند که کمک بزرگی به دوام خانواده میباشد ولی برخی خانم ها نیز شاغل هستند و در تامین نیازهای مالی به همسر خود کمک میکنند که این کمک در دوام و داشتن زندگی مرفه نقش بزرگی ایفا میکند، فراهم کردن نیازهای خانواده اعم از؛ (فراهم کردن مسکن و خوراک و پوشاک و.) به عنوان اصلی ترین پیش نیازهای ازدواج به شمار میرود.

3. استقلال

یکی دیگر از ضرورت های قبل از ازدواج، داشتن استقلال میباشد که در این مطلب استقلال دو معنا دارد هم جدا شدن از خانواده و تشکیل خانواده برای خود و هم استقلال روانی زوجین؛ استقلال روانی یعنی اینکه فرد از نظر روانی به خانواده خود وابستگی زیادی دارد و حتما باید برای تصمیم گیری از آنها نظر بگیرد و به آنها تکیه میکند و به تنهایی قدرت گرفتن هیچ تصمیمی را ندارد که لازم است برای رفع این مشکل قبل از ازدواج از روانشناس یا مشاور حتما کمک بگیرد.

4. داشتن سلامت روان

برای داشتن یک زندگی ارام و سالم نیاز است که زوجین از سلامت روان برخوردار باشند، زیرا عدم سلامت روان، باعث ضربه زدن و ایجاد مسائل و کشمکش برای خود فرد و دیگر افراد خانواده اعم از(همسر و فرزندان و اطرافیان) میشود و همچنین در اجتماع نیز نمی تواند رابطه ی سالم با افراد برقرار کند و نه تنها خود بلکه همسرش را هم درگیر مسائل میکند و در نتیجه دیده شده است که اکثر این ازدواج ها به جدایی و طلاق منجر میشود، پس نیاز است که افراد در ابتدا از داشتن سلامت روان خود و همسر آینده شان آگاه شوند و اگر متوجه شدند که چنین مشکلی دارند برای رفع آن از روانشناسان با تجربه کمک بگیرند و بعد از بهبود، برای ازدواج قدم بردارند.

5. داشتن اعتیاد

پیش از ازدواج ضروری است که از عدم اعتیاد طرف مقابل آگاهی پیدا کنید زیرا فرد معتاد، هرگز توانایی قبول مسئولیت و همچنین اداره کردن زندگی را نخواهد داشت و همسر و فرزندان خود را نیز درگیر اعتیاد خود کند و زندگی آنها را هم به تباهی بکشاند.

برای دریافت مشاوره اعتیاد با روانشناسان گپچه کلیک کنید.

چنین افرادی بخاطر تاثیرات مخربی که مواد بر فکر و مغزشان میگذارد ممکن است دچار؛ پرخوری، شکاکی، کم شدن میل جنسی و ناسزاگویی و ... شوند که همگی این موارد باعث فروپاشی زندگی زناشویی آنها خواهد شد؛ اگر خودتان به اعتیاد دچار شده اید هرگز با این تفکر که (بعد از ازدواج حتما ترک میکنم) ازدواج نکنید و ابتدا برای ترک اعتیاد خود قدم بردارید و بعد از بهبودی کامل ازدواج کنید.

6. متعهد و مسئولیت پذیر بودن

قبل از ازدواج نیاز است که از متعهد و مسئولیت پذیر بودن یکدیگر در زندگی مطلع شوید، عشق و دوست داشتن و ... همگی لازمه ی یک ازدواج خوب هستند ولی دوام زندگی محدود به آنها نمیشود و همانگونه که گفتیم به تعهد و مسئولیت پذیری نیز احتیاج دارید و حتما باید این احساس ها را در خود پرورش دهید باید بدانید که یک شبه به آنها دست نخواهید یافت و با گذشت زمان و تغییر روش زندگیتان میتوانید آن ها را بدست بیاورید.

7. قدرت تصمیم گیری داشته باشید

یکی دیگر از چیزهایی که قبل از ازدواج لازم است داشته باشید قدرت تصمیم گیری است، اگر میخواهید از وجود این قدرت در خود باخبر شوید به تصمیم گیری های گذشته خود بنگرید و ببینید آیا به خوبی تصمیم گیری کرده اید یا خیر.

- آیا برای تصمیم گیری هایتان به نظر اطرافیان توجه کرده اید؟
- آیا تصمیم گیری هایتان بر پایه احساسات بوده است؟
- آیا مدام در تصمیم گیری دچار تردید می شدید؟
اگر چنین بوده است نیاز دارید این قدرت را در خود تقویت کنید و از روانشناسان در این زمینه مشورت بگیرید.

8. داشتن توانایی سازش و همدلی

همدلی بدین معناست که؛ دنیا را از پنجره ی نگاه  همسر خود ببینید و او را تا حد امکان درک کنید، درک کردن همسر؛ لازمه ی داشتن یک زندگی موفق و عاشقانه است، همدلی باعث میشود که مشکلات و مسائل به راحتی برطرف شوند.

9. داشتن خود آگاهی

برای داشتن انتخاب فردی مناسب برای ازدواج نیاز است که ابتدا خودتان را بشناسید، با کسب خودآگاهی میتوانید متوجه علایق و نیازهای خود بشوید و بفهمید چه چیزی از زندگی میخواهید و هدفتان چیست؛ که همگی این موارد باعث میشود برای ازدواج نیز انتخاب درستی داشته باشید ولی اگر احساس آشفتگی و تشویش داشتید بدین معناست که از خودآگاهی کافی برخوردار نیستید و نیاز است از روانشناس کمک بگیرید.

10. به دست آوردن آگاهی و شناخت کافی از طرف مقابلتان

در قسمت بالا گفتیم که ابتدا لازم است که خود را بشناسیم و بعد نوبت بدست آوردن شناخت و آگاهی از طرف مقابل میباشد، داشتن شناخت کافی از هم قبل از ازدواج باعث میشود که ما بدانیم برای رویارویی با مشکلات آینده تا چه حد باید آمادگی داشته باشیم و مسلما حاصل این شناخت داشتن یک زندگی با دوام و موفق خواهد بود؛ توصیه ی روانشناسان وبسایت آنلاین گپچه به جوانان این است که حتما قبل از ازدواج مشاوره بگیرند و تست های شخصیتی را انجام دهند.
 

 شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین و متخصصان مجرب ما در تماس باشید و برای دریافت مشاوره آنلاین رایگان گپچه اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:

ازدواج موفق و ۱۱ راز کلیدی برای تجربه آن

مهمترین دلایل ازدواج چیست و چرا باید ازدواج کرد؟

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

احمد بهاری:

یکی از پیش نیازهای ازدواج به نظرم‌ مشاوره قبل از ازدواج میتونه باشه.


پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج