اصول پرورش کودک از زمان تولد تا سنین بالاتر


اصول پرورش کودک از زمان تولد تا سنین بالاتر

همانطور که میدانید نوزادان تا ۶ ماهگی فقط از طریق شیر مادر تغذیه میکنند و مادران بعد از تمام شدن ۶ ماهگی ، کودک را به غذا خوردن عادت میدهند غذاهایی مانند : فرنی و سوپ و ... که بسیار برای کودک انرژی‌زا هستند.

در ادامه این مطلب سعی داریم نوع تربیت و پرورش کودک را تا سن 7 سالگی برای شما عزیزان ارائه دهیم، همچنین میتوانید با مشاور کودک گپچه در این لینک به صورت مستقیم در تماس باشید.

پرورش کودک از شش ماهگی تا یک سالگی

کودک در ۶ ماهگی غم و شادی را درک کرده و احساس میکند و به آنها واکنش نشان میدهد و هرگونه احساسی را با صداهای خاصی ابراز میکند احساساتی مانند : گرسنه یا خسته بودن و... خیلی دوست دارد که با پدر و مادر یا خواهر و برادر خود بازی و سرگرمی داشته باشد و در مواجهه با افراد نا آشنا گریه سر میدهند.

تربیت کودک از یک سالگی تا 18 ماهگی

1. ترس از جدایی از والدین

در کودکان 1ساله بسیار اتفاق می افتد ولی این امری طبیعی میباشد که آغاز این ترس از 8 تا 14 ماهگی اتفاق می افتد و تداوم میابد و این زمانی که ذکر کردیم چه از نظر میزان، چه از نظر تداوم در هر کودک تفاوت دارد.

والدین باید زمانی که قصد ترک کودک خود را دارند و او را به مادربزرگ و یا پرستار کودکشان میسپارند  از یک روش همیشگی برای خداحافظی با کودک خود استفاده کنند و آن را تغییر ندهند زیرا اگر شیوه ی خداحافظی خود را عوض کنند،  ناخواسته در کودک خود ترس و اضطراب جدایی را تشدید کرده اند.

حتی اگر کودکتان شروع به گریه و زاری کرد بر نگردید و به راهتان ادامه دهید ، درست است که مادران طاقت گریه فرزند دلبندشان را ندارند ولی بهتر است که از او خداحافظی کنید نه اینکه یواشکی از خانه بروید تا گریه او را نبینید.

2. قدرت کلام کودک

در دوران 1سالگی تا 18ماهگی کودک کلمات کمی را برای ابراز و فهماندن نیاز هایش بیان میکند ولی بیشترین تلاش خود را خرج راه رفتن خود میکند.

اصول پرورش کودک از 2 تا 3 سالگی

رفتارهای که کودک در این سن ممکن است از خود بروز دهد عبارتند از :

1) خیلی زود عصبانی میشود و ممکن است جیغ یا داد هایی بزند که از کنترل پدر و مادر خارج هستند.  
2) نشان دادن احساسات خود آن هم بیش از حد.
3) فکر میکند همه چیز متعلق به او میباشد حتی وسایل دیگران 
4) دوست دارد خودش کارهایش را انجام دهد.
5)فکر میکند بزرگ شده است و وقتی که متوجه میشود فکرش درست نبوده ناراحت و نا امید میشود.
6) دوست ندارد هیچ چیز را با هیچ کس شریک شود و صبر کمی دارد و در نوبت گرفتن دچار مشکل میشود.
7) تغییرات را نمی پذیرد.
8) عادت های غذا خوردن و خوابیدن او عوض میشود.

بیشتر بخوانید: نحوه برخورد با کودک غرغرو​

در 3 تا 5 سالگی چگونه کودکمان را پرورش دهیم؟

این دوران برای والدین سخت ترین مرحله تربیت کودک‌شان میباشد زیرا کودک تا حدودی خود را مستقل میداند و روز به روز تجربه های بیشتری کسب میکند، و اگر در این دوران به کودک خود تشر بزنید خواهید دید که تمام روز کارهایی میکند تا با شما دعوا کند.

شما میتوانید یک فهرست از کارهای کودکتان که شما را آزار میدهد برای خودتان بنویسید و آنها را دسته بندی کنید مانند : 

- کارهای خطرناک 
- کارهای بی ادبانه و به دور از احترام 
- کارهای آزار دهنده

برای کارهایی که ممنوع هستند و بسیار خطرناک هستند قانونی درنظر بگیرید و برای زیر پا گذاشتن این قانون ، تنبیهی در نظر بگیرید، مثلا؛ بیرون رفتن از خانه بدون اجازه از شما و هل دادن کودکان دیگر.

در هرگونه روش تربیتی که برای کودک خود در نظر گرفته اید ثبات داشته باشید تا کودک دچار گیجی و کلافگی نشود ؛ در غیر این صورت ممکن است لجبازی او تشدید شود.
خوشبختانه زمانی که کودک 5 ساله میشود تقریبا خیلی بهتر از 4 سالگی میتواند احساسات خود را مهار کرده و تحت کنترل خود بگیرد و پدر و مادر نیز زمان بیشتری را میتوانند برای کارهای خودشان داشته باشند.

کودک 5ساله وابستگی کمتری به پدرو مادر، در انجام کارهایش دارد ولی این کودکان هنوز هم معصوم و کوچک هستند و شما باید آنها را کنترل کنید ، در این سن کودک هنوز هم علاقه به گرفتن دستهای شما هنگام راه رفتن در بیرون از منزل دارد و میخواهد او را در آغوش پر مهرتان بگیرید و ....

از طرفی دیگر او به خوبی میتواند مانند افراد بزرگتر رفتار و برخورد کند مثلا :

- لباس و کفش های را خودش بپوشد و آماده برای بیرون رفتن بشوند.
- مسواک بزند .
- اسباب بازی هایش را جموجور کند.
- به تنهایی حمام برود .
- موهایش را شانه بزند و ...

با انجام این کارها مسلما کمک بزرگی به مادران خود خواهند کرد و مادر به راحتی ب کارهای دیگر خانه بپردازد ، مادران باید با داشتن راهکارهایی این استقلال را در کودک خود بیشتر تقویت کنند.

در این سن کودک یا به مهد کودک یا پیش دبستانی خواهد رفت که در آنجا دوستان بیشتری پیدا خواهد کرد و آرام تر و اجتماعی تر میشود ؛ ولی گر کودک خود را به مهد نمی برید سعی کنید در منزل با او بازی کنید و آموزش هایی را به او بدهید زیرا کودکان علاقه زیادی به یاد گرفتن دارند و دوست دارند مهارت های زیادی داشته باشند ؛ در این سن کودکان خود را میتوانید در کلاس هایی نظیر : شنا ،  فوتبال و یا اسکی ثبت نام کنید.

کودک 5 ساله توانایی خواندن را نیز دارند پس سعی کنید خواندن کلمات را به او یاد بدهید و با یاد گرفتن این مهارت میتوانند بدون کمک گرفتن از دیگران کتاب و مطالب مورد علاقه خود را بخواند.

بیشتر بخوانید: خرید رفتن را برای کودکان چگونه لذت بخش کنیم؟​

سن شش سالگی

کودک در این سن میخواهد که او را ببینید ، به او توجه کنید و تشویقش کنید.
در این سن تاثیر دوستان هم سن و سالان بر کودکتان 
بسیار بیشتر از شماست پس دقت کنید که کودکتان  در چه گروه های دوستانه ای میرود و دوستان آن چه کسانی هستند و سعی کنید درست رفتار کردن را در این سن به او یاد دهید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

 پرورش کودکان هفت ساله

کودک 7ساله دقت بالایی دارد یعنی به همه چیز خیلی خوب دقت و توجه میکند و درباره ی آنها نیز سوالات زیادی از شما خواهد پرسید. آنها توانایی عوض کردن رفتار و برخورد های خود را دارند و به خوبی در بیشتر امور ایده هایی به شما بدهند.

در این سن هنوز هم خواهان آغوش پر مهر پدر و مادر خود هستند پس محبت و آغوش گرفتن اورا فراموش نکنید و کم کاری نکنید.
کودک در این سن هنوز هم نیاز به راهنمایی و شیوه های تربیتی شما دارند ولی سعی کنید انتظاراتی از کودکتان داشته باشید که مطابق با توان و سن او باشد.

نکته‌هایی که والدین باید هنگام مدرسه رفتن کودکشان بدانند

- هرگز برای اینکه کودکتان نمره کمی گرفته است او را سرزنش نکنید و لقب های خنگ ، کم هوش و ... به او نسبت ندهید بجای سرزنش، راهکاریی برای افزایش تمرکز و ایجاد انگیزه برای او بیابید.

- برای باز کردن کیف مدرسه اش از او در خواست اجازه کنید و از او بخواهید خودش نمره ی درسی که گرفته را به شما نشان دهد.
- به اندازه او را تشویق و تحسین کنید نه کم و نه خیلی زیاد ؛ تا برای هر کاری منتظر تشویق شما نباشد و تشویق و تحسین برایش عادی شود.
- برای او وسایلی مانند : چرتکه یا بازی های الفبا تهیه کنید هم بتواند بازی کند و هم آموزش ببیند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین و متخصصان مجرب ما در مشاوره آنلاین روانشناسی گپچه در تماس باشید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج