مدیریت خشم + راهکارهای کلیدی برای کنترل آن


مدیریت خشم + راهکارهای کلیدی برای کنترل آن

مدیریت احساسات شدید و مدیریت خشم یک امر حیاتی برای داشتن یک زندگی سالم و موفق است. هیجانات و احساسات بخشی از وجود ما هستند که هر روز انواع مختلفی از آن را تجربه می کنیم. ممکن است در طول یک روز، عوامل مختلفی باعث خوشحالی، ناراحتی، اضطراب، احساس ناکامی و یا امیدواری ما شوند.

آیا مدیریت احساسات شدید مهم است؟

همان طور که می بینید، احساسات به شکل های مثبت و منفی و با درجات مختلفی، بروز می یابند و اگر چه در زندگی تمامی انسان ها مشترک هستند، اما هر یک از ما دنیای احساسی  مخصوص به خود را داریم. به عنوان مثال، ممکن است اتفاقی ما را بی اندازه خوشحال و یا ناراحت کند در حالیکه برای فردی دیگر چنین نیست. در این مطلب، قصد داریم تا شما را با دو نمونه ازاحساسات شدید یعنی خشم و نحوه ی برخورد مؤثر با آن بیشتر آشنا کنیم. پس با ادامه ی مطلب همراه باشید.

خشم چیست و چگونه آن را مدیریت کنم؟

خشم یکی از هیجان های پیچیده انسان است. همه ی ما در مواجهه با بدرفتاری و یا ناکامی، دچار احساس خشم می شویم و اگرچه آستانه ی خشم مان با هم متفاوت است، اما هیچ کس نیست که خشم را تجربه نکرده باشد. به عبارت دیگر می توان گفت، خشم میزان قابل توجهی از انرژی است که به منظور دفاع از خود فعال می شود و می تواند مفید و یا مخرب باشد. به عنوان مثال، احساس خشم نسبت به مدیربی توجه و یا زورگوی تان می تواند احساسی به جا و معقول باشد. اما این نوع واکنش شماست که نشان می دهد خشم تان را به درستی مدیریت کرده اید و یا در دام آن افتاده اید.

سه روش متفاوت ابراز خشم 

موقعیتی را تصور کنید که به شدت خشمگین و عصبانی شده اید. در این موقعیت چه واکنشی نشان دادید؟ با مطالعه ی ۳ مدل زیر، نحوه ی ابراز خشم خودتان را بهتر درک خواهید کرد

فروخوردن خشم

اگر از جمله افرادی هستید که خشم تان را فرو می خورید، پس به احتمال زیاد، دردهای بدنی، بیماری، سردرد و بیماری های روان تنی زیادی را نیز تجربه می کنید.ممکن است باور درونی” خشم بد است و انسان سالم هیچ وقت خشمگین می شود” باعث شود تا تصمیم به فروخوردن خشم بگیرید. در بسیاری از موارد، درون ریزی خشم چنان سریع اتفاق می افتد که حتی ممکن است متوجه نشوید دقیقا چه احساسی دارید و یا چرا حال تان خوب نیست.در حقیقت شما به فروخوردن احساس تان عادت کرده اید و این رویه ی درونی شده، شما را بیمار و بی اعتماد به نفس می کند.

انفجار خشم و عدم مدیریت احساسات شدید

داد و بیداد، فریاد زدن ، مشت های گره خورده و بستن چشم ها و باز کردن دهان، از مهم ترین ویژگی های کسانی است که خشم شان را به شکل انفجاری، ابراز می دهند.چنین افرادی معمولا به آنچه خواسته ی اصلی شان بوده نمی رسند، اما احساس می کنند که اگر فریاد نزنند، خواهند مرد! عادت برون ریزی، منجر به ایجاد چنین احساساتی در افراد پرخاشگر می شود. حالتی که ممکن است باعث شود دوستان شان را از دست بدهند و یا تنها بمانند.

جابجایی خشم

اگر در شرایطی که به شدت عصبانی و آشفته هستید، یک دفعه به سرتان می زند که خرید کنید، بیرون بروید، غذا بخورید و یا خشم تان را بر سر فرد دیگری خالی کنید، شما در حال جابجایی خشم هستید.علت این رفتار می تواند این باشد که شما خشم را احساسی ناشایست می‌دانید که نباید بروز داده شود. بنابراین آن را مخفی می کنید و تلاش می کنید تا با انجام کارهای دیگری، احساس خشم را سرکوب کرده و احساس آرامش را جایگزین آن کنید.نتیجه این روش می تواند انبوهی از خریدهای بی مصرف، اضافه وزن، دعواهای بی دلیل با افراد غیر مؤثر و احساس ناکامی در شما شود.اگر سبک ابراز خشم در شما در یکی از دسته های ذکر شده قرار می گیرد، بهتر است برای یادگیری شیوه ی مؤثر ابراز خشم ، ادامه ی مطلب را دنبال کنید.

کلیدی ترین نکات مدیریت صحیح خشم

ارزیابی منطقی اولیه: یک نقطه شروع خوب برای آموختن نحوه مقابله با خشم، تجزیه و تحلیل ارزیابی های اولیه خود است. دریک ارزیابی اولیه از رویدادی ناکام کننده و مشکل ساز ، باید معین کنید، که آیا آن مسئله، ارزش ناراحت شدن را دارد یا نه؟ همه ما انتظارات و خواسته هایی داریم که همیشه معقول و منطقی نیستند.بهتر است تلاش کنید تا بررسی منطقی بودن ارزیابی های خود را به صورت یک عادت در آورید.اگرچنین فکر می کنید که ”تمام کارها باید همیشه مطابق میل من  پیش برود” و یا ”دیگران باید همیشه با من خوب رفتار کنند” خشمگین می شوید. لازم است به خودتان یادآور کنید که دنیا بر اساس خواسته ها و آرزوهای ما اداره نمی شود و شما کنترلی بر رفتارهای دیگران ندارید. با این کار مانع از آن می شوید تا باورهای غیرمنطقی، رفتارتان را مدیریت کنند و حال تان را تحت تاثیر قرار دهند.

آرام سازی خود را یاد بگیرید.

آرام سازی یک مرحله مهم در مدیریت احساسات شدید است. وقتی خشمگین هستید، استفاده از مهارت آرام سازی خود بسیار مفید و اثر بخش است. می توانید از احساس خشم خود به عنوان نشانه ای برای شروع آرام سازی خود، استفاده کنید. بنابراین با استفاده از مهارت های تنفس آرام و عمیق و ریلکسیشن، در مدتی کوتاه خود را آرام سازید. سپس در وضعیت بهتر و آرام تری راه حل های خودتان را بررسی کنید، خودآرام سازی به شما کمک می کند تا بتوانید برخورد منطقی تری داشته باشید.علاوه بر این، می توانید از آرام سازی خود برای آماده کردن خود در جهت مواجه شدن با موقعیتی خشم انگیز، استفاده کنید.به عنوان مثال چشم های تان را ببنیدید و از خودتان بپرسید:” دفعه ی قبلی، چه واکنشی نشان دادم؟ آیا آن واکنش، مناسب بود یا نه؟ بهتر است این بار چگونه رفتار کنم؟”

واکنش تان را انتخاب کنید.

ممکن است با خودتان بگویید، انتخاب کردن واکنش به چه معناست؟! آیا مدیریت احساسات شدید با این روش ممکن است؟ من خشمگین هستم، پس پرخاش می کنم و فریاد می زنم. واقعیت آن است که خشم به خودی خود، باعث نمی شود که به شیوه ای خاص عمل کنیم؛ بلکه ما خشمگین می شویم و انتخاب می کنیم که به روش مناسب اجتماعی یا به روش نامناسب اجتماعی، پاسخ دهیم. بنابراین بهتر است در گام اول، این حقیقت را بپذیرید که خشمگین هستید. در مرحله ی بعد، به این سؤال پاسخ دهید که” می خواهم با خشمم چگونه برخورد کنم؟ آیا تصمیم دارم آن را به شکل پرخاشگرانه ای بروز دهم و یا واکنش موثری نشان دهم؟ آنچه دانستن آن در اینجا مهم است، عبارت از این است که شما دارای قدرت انتخاب و در عین حال، مسئول هستید که تصمیم بگیرید در موقع خشم، چگونه واکنش نشان دهید.

به سمت حل مساله حرکت کنید.

در صورتی که گام های قبلی را به درستی پشت سر بگذارید، می تواند به درستی مساله تان را حل کنید. به عنوان مثال در صورتی که انتظارات مدیرتان ناراحت و عصبانی هستید، می توانید خودتان را آرام کنید. انتظارات تان را مجسم کنید و گفت و گویی را شکل دهید که به جای مشاجره، به حل مساله منجر شود. به عنوان مثال ممکن است بگویید” من از نادیده گرفته شدن تلاش هایم در طول این مدت، بسیار ناراحتم و انتظار دارم تا بازخوردهای روشن تری از جانب شما دریافت کنم”. شروع صحبت تان با” من” و توصیف دلیل ناراحتی تان به طرف مقابل، به شما کمک می کند تا شرایط را توضیح دهید و به خواسته تان برسید.

جهت ارتباط با مشاوران گپچه و دریافت مشاوره تلفنی روانشناسی با بهترین اساتید با ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

۱۱ باور غلط درمورد سلامت روان

فوت فتیش و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج