راهنمای انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم


راهنمای انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم

برای یک ورود عالی به دنیای مشاغل و تخصص ها، برای شما دانش آموزان انتخاب رشته تحصیلی یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده به شمار می رود.

پیش از ورود و انتخاب رشته پایه نهم، دانش آموزان تنها دروس عمومی و همگانی را مطالعه و سپری می کردند. اما اکنون لازم است به شکل تخصصی تر به فکر انتخاب رشته درسی خود باشید.

با انتخاب رشته تحصیلی در دوره نهم شما به گونه ای وارد یک دوره جدید از زندگی می شوید. در این دوران اساس زندگی شما در آینده ای نه چندان دور رقم خواهد خورد. جهت ارتباط با مشاوران انتخاب رشته کلیک کنید.

آینده شغلی در انتخاب درست

تحصیلات دانشگاهی و شغل آینده شما ارتباط مستقیمی با انتخاب رشته پایه نهم به دهم شما دارد پس در نتیجه لازم است با یک انتخاب درست و مناسب، آینده ای درخشان برای خود رقم بزنید.

همچنین لازم است دانش آموزان و خانواده ها به اهمیت انتخاب رشته پایه نهم متوسطه توجهات لازم را داشته باشند تا مبادا با یک انتخاب غلط و اشتباه، آینده تحصیلی و شغلی دانش آموز با خطر مواجه شود.

تعیین رشته سال نهم

در سال نهم تحصیلات، بسیاری از جهت گیری ها و هدف گذاری های دانش آموز برای آینده تحصیلی و شغلی انجام می شود.

انتخاب رشته درسی و تعیین رشته سال نهم بسیار مهم و اثرگذار برای شغل آینده دانش آموز خواهد بود پس نباید با کم توجهی و یک انتخاب غلط این آینده را دچار مشکل کنیم.

آشنایی با رشته های دبیرستان

در ابتدای راه انتخاب رشته تحصیلی لازم است با انواع رشته هایی که در دوران دبیرستان می توانید انتخاب کنید بیشتر آشنا شوید.

همه دانش آموزان می توانند در انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم و دهم، یکی از زیر شاخه های فنی و حرفه ای، کار و دانش و علوم نظری را انتخاب کرده و تحصیلات خود را در همان رشته ادامه دهند.

برای یک انتخاب رشته تحصیلی اصولی، بهتر است که با مراجعه به مشاوره انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم بهترین انتخاب را برای خود رقم بزنید.

معمولا مبنای انتخاب رشته بر اساس، ضریب هوشی دانش آموز، حد نصاب نمرات، استعداد دانش آموز و نقاط ضعف و قدرت وی است.

برای انتخاب رشته سال نهم دلخواه علاوه بر استعداد و علاقه دانش آموز، کسب حد نصاب نمرات لازم آن رشته الزامی است.

این محاسبات توسط سیستم آموزشی صورت می گیرد. برای کسب حد نصاب هر کدام از زیر شاخه های رشته های علوم نظری، فنی و حرفه ای و کار و دانش کسب 35 نمره از 100 نمره لازم و ضروری است.

پایه نهم دبیرستان و شاخه های آن

برای انتخاب رشته نهم ، دانش آموز باید با توجه به تناسب رشته با شخصیت و استعداد خود اقدام کند. همچنین توجه به علاقه و قابلیت های دانش آموز نیز می تواند در این انتخاب کمک کننده باشد.

همچنین سوابق تحصیلی دانش آموز و نقاط ضعف و قدرت او در درس های مختلف نیز می تواند از مولفه های انتخاب رشته تحصیلی در پایه نهم باشد.

معمولا در مدرسه فرمی در اختیار دانش آموز قرار می گیرد که در آن ترتیب رشته ها و زیر شاخه های مربوط به آن رشته درج شده است در این فرم توضیحاتی در مورد رشته ها و زیر شاخه های آن ها داده شد است که دانش آموز بر اساس تمام معیارهای لازم، رشته مورد نظر خود را انتخاب می کند.

انتخاب رشته ریاضی فیزیک پایه نهم

انتخاب رشته تحصیلی ریاضی فیزیک، کاملا مرتبط با دروس ریاضی و فیزیک است. یه دلیل اینکه این رشته می تواند زمینه رشته مهندسی در دانشگاه باشد، یادگیری درست این دروس می تواند کمک زیادی به موفقیت های تحصیلی شما در دانشگاه کند.

فصل ها و مباحث درس فیزیک هر کدام مربوط به یکی از رشته های مهندسی است و با یادگیری صحیح هر کدام از این درس ها می توانید انتخاب رشته تحصیلی مطلوبی برای آینده داشته باشید.

همچنین درس شیمی نیز نقش بسیار مهمی در انتخاب رشته تحصیلی خواهد داشت.

دانش آموزانی که میانگین معدل این دروس را بالاتر از 18 کسب کرده اند می توانند به پذیرفته شدن در این رشته  امیدوار باشند.

انتخاب رشته پایه نهم به دهم در گپچه

شرایط لازم برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک

1- برای انتخاب رشته تحصیلی ریاضی فیزیک لازم است مجموع نمرات کسب شده از درس های ریاضی و علوم تجربی در هرسه پایه دوران متوسطه اول بالای 42 باشد.

2- در سه سال دوران متوسطه اول نمرات درس های علوم تجربی و ریاضی با ضریب 3 محاسبه می شود.

3- لازم است دانش آموز در دروس مربوط به رشته مورد نظر در سه سال دوران متوسطه اول 252 باشد.این میانگین با توجه به ضریب هر یک از دروس محاسبه می شود.

انتخاب رشته علوم تجربی در مقطع نهم

برای به دست آوردن حد نصاب در رشته تجربی لازم است در درس های ریاضی، شیمی و زیست شناسی پایه قوی ای داشته باشید.

بیشتر شاخه های رشته های تجربی در دانشگاه ها مربوط به دروس زیست شناسی و مقدار کمتری از دروس ریاضی و فیزیک هستند.

در آزمون کنکور رقابت بالایی میان رشته های تجربی وجود دارد. پس در نتیجه برای پیروزی در این رقابت تنگاتنگ بهتر است تلاش خود را بیشتر معطوف بر رشته های شیمی، زیست شناسی و ریاضی فیزیک کنید.

شرایط لازم برای انتخاب علوم تجربی

برای دانش آموزی که می خواهد در انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم خود رشته علوم تجربی را برگزیند لازم است:

1- مجموع نمرات پایانی دروس ریاضی و علوم تجربی در سه سال دوره متوسطه بدون در نظر گرفتن ضریب، بالای 42 باشد.

2- در سه سال متوسطه اول، دروس ریاضی و علوم تجربی نمرات با ضریب سه محاسبه می شود.

3- همچنین بدون در نظر گرفتن ضریب در دروس مرتبط با رشته تجربی، لازم است مجموع نمرات حداقل 252 باشد.

انتخاب رشته درسی با مشاوران گپچه

انتخاب رشته علوم انسانی در پایه نهم

متقاضیان رشته علوم انسانی لازم است در دروس عربی و ادبیات پایه قوی تری داشته باشند. در این رشته دروس حفظی اولویت بیشتری دارند.

همچنین افرادی که تمایل به انتخاب رشته تحصیلی در رابطه با علوم انسانی دارند لازم است دارای روابط عمومی قوی و قدرت سخنوری بالایی باشند.

رشته های دانشگاهی مربوط به شاخه علوم انسانی که می توانید در آن ها تحصیب خود را ادامه دهید عبارتند از:

اقتصاد، روانشناسی، مشاوره، مدیریت، علوم سیاسی و بسیاری دیگر هستند و شما می توانید با توجه به استعداد و رتبه کسب شده در کنکور یکی از آن ها را انتخاب کنید.

در رشته های علوم انسانی رقابت کمتری وجود دارد زیرا متقاضیان این رشته درصد کمتری از داوطلبان کنکور را تشکیل می دهند و شانس قبولی بیشتری برای داوطلبان این رشته وجود دارد.

شرایط پذیرفته شدن در رشته انسانی

1- برای پذیرفته شدن در این رشته لازم است مجموع نمرات سه سال دوران دبیرستان در درس های ادبیات و زبان فارسی، عربی و همچنین مطالعات اجتماعی بیشتر از 42 باشد.

2- ضریب محاسبه نمرات دروس زبان فارسی و ادبیات فارسی در دوران متوسطه 4 است. همچنین ضریب محاسبه درس عربی در این سه سال 2 است و درس مطالعات اجتماعی با ضریب 3 محاسبه می شود.

3- برای انتخاب رشته درسی در زمینه ادبیات و علوم انسانی لازم است با در نظر گرفتن ضریب هر کدام از دروس میانگین 378 باشد.

انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی

همان گونه که از نام این رشته پیداست، این رشته در ارتباط با دروس معارف اسلامی، فقه و تفسیر قرآن است.

بسیاری از دانش آموختگان این دروس وارد دانشگاه های علوم و حدیث و همچنین حوزه علمیه می شوند.

شرایط رشته علوم و معارف اسلامی

1-برای انتخاب رشته تحصیلی علوم و معارف اسلامی لازم است مجموع نمرات کسب شده در پایان سال تحصیلی از درس های زبان و ادبیات فارسی، عربی و مطالعات اجتماعی در سه سال دوران متوسطه اول بدون در نظر گرفتن ضریب آنها بالاتر از 42 باشد.

2- در سه سال متوسطه اول نمرات دروس زبان و ادبیات فارسی با ضریب 4 محاسبه خواهد شد. همچنین دروس مطالعات اجتماعی با ضریب 3 و عربی با ضریب 2 محاسبه می شود.

3- لازم است مجموع کل نمرات مرتبط با رشته علوم و معارف اسلامی در سه سال متوسطه اول حد اقل 378 باشد. این میانگین با در نظر گرفتن ضریب هر درس محاسبه می شود.

انتخاب شاخه فنی حرفه ای برای پایه نهم

انتخاب رشته تحصیلی برای مقطع نهم در گروه فنی و حرفه ای به چهار زیر شاخه تقسیم می شود. این گروه ها شامل: هنر، مدیریت و خدمات، صنعت و کشاورزی هستند.

با انتخاب رشته تحصیلی فنی و حرفه ای شانس خود را برای ورود به بازار کار  بیشتر می کنید زیرا در طی فراگیری دروس این رشته از مهارت های لازم نیز برخوردار خواهید شد.

شرایط پذیرفته شدن در رشته فنی و حرفه ای

1-برای انتخاب رشته تحصیلی فنی و حرفه ای لازم است مجموع نمرات دروس ریاضی، علوم تجربی و حرفه و فن در سه سال دوران راهنمایی و بدون در نظر گرفتن ضریب آن ها بالای 30 باشد.

2- حداقل نمره ریاضی بدون تبصره 10 است.

3- لازم است برای ورود به این رشته مجموع نمرات دروس مرتبط با این رشته حداقل 120 باشد. این نمره بدون در نظر گرفتن کارگاه خود اتکایی محاسبه می شود. و لازم است معدل آنها بالاتر از 12 باشد.

انتخاب رشته کار و دانش در مقطع نهم

بسیاری از افراد گمان می کنند که انتخاب رشته تحصیلی در کار و دانش و رشته فنی حرفه ای مشابه همدیگر است اما خوب است بدانید تعداد گرایش های رشته کار و دانش نسبت به فنی و حرفه ای بیشتر است.

همچنین برای کسب دیپلم کار و دانش لازم نیست که الزاما در مدارس مراحل آن طی شود وشما می توانید با رفتن به کارگاه های آموزشی، مهارت مورد نیاز خود را فرا بگیرید و از طریق سازمان فنی و حرفه ای گواهی نامه آن را کسب کنید.

لازم است بدانید واحد های کارگاهی در رشته کار و دانش نسبت به رشته های فنی و حرفه ای بیشتر است.

شرایط لازم برای پذیرفته شدن در رشته های کار و دانش

1- برای انتخاب رشته تحصیلی کار و دانش در مقطع نهم مجموع نمرات پایانی دروس کار و فناوری و ریاضی در طول متوسطه اول باید بالاتر از 36 باشد و این میانگین بدون در نظر گرفتن ضریب این دروس است.

2- در دروس ریاضی سه سال متوسطه میانگین تمام نمرات با ضریب 2 محاسبه می شود. همچنین درس کار و فناوری سه سال متوسطه  با ضریب 3 محاسبه خواهد شد.

مشاوره انتخاب رشته تحصیلی با اساتید و مشاور تحصیلی گپچه

نتیجه گیری

همه ما در زمان هایی لازم است تصمیمات مهمی برای زندگی خود بگیریم. این تصمیمات می تواند زندگی آینده ما را در مسیر تازه ای قرار دهد.

انتخاب رشته تحصیلی یکی از انتخاب های مهم و سرنوشت ساز در زندگی دانش آموزان است. با این انتخاب زندگی آینده، تحصیلات دانشگاه و شغل آینده دانش آموز تا حدودی مشخص می شود و او در مسیر تازه ای در زندگی خود پا می گذارد.

در چنین انتخاب مهم و سرنوشت سازی برای دانش آموز لازم است با کمک و همراهی خانواده بهترین تصمیم و انتخاب گرفته شود.

چه بسا با یک انتخاب هیجانی و اشتباه می تواند آینده انتخاب رشته درسی دانش آموزمان را با خطر مواجه کند. در چنین شرایطی مشاوره انتخاب رشته سال نهم می تواند بسیار مفید و تاثیرگذار باشد.

برای بهترین انتخاب رشته تحصیلی لازم است در کنار یادگیری دروس مورد علاقه به توانایی ها و استعداد دانش آموز توجه شود تا در مسیر درست زندگی تحصیلیش گام نهد.

انتخاب رشته نهم برای دانش آموز بسیار تعیین کننده و تاثیرگذار است زیرا دانش آموز با پیدا کردن هدف اصلی خود می تواند برای آینده و تحصیلات دانشگاه برنامه ریزی کند.

جهت ارتباط با کارشناسان و دریافت مشاوره تحصیلی و مشاوره کنکور با اساتید مجرب گپچه در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید:

مشاوره کنکور تجربی، چراغ راه پر فراز و نشیب موفقیت​

برنامه ریزی درسی و تحصیلی به چه صورت انجام می شود؟

برنامه ریزی کنکور 1401 با بهترین متخصصان + نکات طلایی

نظرات کاربران

سجاد کریمی:

من از وبسایت گپچه و مشاوران تحصیلی شما بابت راهنمایی خوبشون متشکرم.


پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج