13 نشانه مخرب انتخاب شغل نامناسب


13 نشانه مخرب انتخاب شغل نامناسب

انتخاب یک شغل نامناسب در صورت نداشتن مشاوره شغلی می تواند آثار مخربی را در زندگی افراد برجای بگذارد. متاسفانه باید بگویم که یکسری افراد برای اینکه شغل آینده خود را انتخاب کنند مدرک و رشته دانشگاهی شان را ملاک قرار می دهند، اما این به تنهایی نمی تواند کافی باشد.

اگر شما نیز جزء افرادی هستید که در یک دانشگاه خوب و در یک رشته تحصیلی عالی مدرک تحصیلی خود را دریافت کرده‌اید، این موضوع به خودی خود کفایت نمی کند که شما بتوانید شغل آینده تان را انتخاب کنید. اولویت در انتخاب یک شغل خوب این است که شما آگاه باشید تا ۱۰ سال آینده کشور به چه شغلی نیاز خواهد داشت.

مشاوره شغلی کاردان و حرفه ای گپچه میتوانند با راهنمایی به شما کمک کند شغل مناسب خود را پیدا کنید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا نشانه‌های انتخاب شغل نامناسب را برشماریم.

آیا نتوانستید شغل مناسب خود را به درستی انتخاب کنید؟

در حال حاضر از عوامل گوناگونی همچون فرمان برداری از افراد نامناسب، کمک نگرفتن از مشاور یا مشاوره گرفتن اشتباه، انتخاب از سر تکلیف و ... می تواند به انتخاب شغل نادرست شما دامن بزنند. برای اینکه متوجه شوید، آیا شغل خود را به درستی انتخاب کردید و یا تنها از سر اجبار و بدون هیچ علاقه ای در آن قرار گرفته اید؟ این نشانه های شغل نامناسب را مطالعه قرار دهید:

 نشانه های شغل نامناسب چیست؟

نشانه های شغل نامناسب

1. شما بیش از حد بیمار می شوید

آیا شما نیز مدام به بهانه بیماری سرکار نمی روید؟ اگر اینگونه است مطمئن باشید که از شغل خود راضی نیستید. اگر مدام به جز کار خود به این می‌اندیشید که در مکان دیگری باشید و از شغل خود خوشحال نیستید تمام این ها می توانند شما را بیمار کنند و از نشانه‌های شغل نامناسب هستند.

2. علاقه‌ ای به انجام کار ندارید

دیگر صدمات شغل نامناسب این است که مدام این احساس را در خود دارید که هیچ رشدی در کارتان نداشته و احساس می کنید که متوقف شدید. این احساس و حوصله سر رفتگی باعث می شود که نتوانید در شغلی که هستید پیشرفت کنید و اشتیاقی به انجام کاری داشته باشید.

3. کارتان را به درستی پیش نمی‌برید

همه افراد معمولاً در حوزه شغلی نمی تواند تمام فعالیت ها را به طور عالی انجام دهند اما اگر مدام از سر و ته کار خود می زنید این یعنی اینکه شما شغل نامناسب انتخاب کرده اید و حتماً باید به فکر یک شغل جدید باشید. ممکن است افرادی بخش هایی از شغل خود را دوست نداشته باشند، اما اگر این موضوع برای تمام لحظات اوقاتتان می باشد و از شغل خود هیچ لذتی نمی‌برید، این یک هشدار بزرگ است.

4. رشته تحصیلی مورد علاقه تان هیچ شباهتی به کارتان ندارد

اگر واقعا شما در دانشگاه به یک رشته خاصی علاقه شدیدی دارید و مدام در آن به دنبال مطالعه و کسب اطلاعات می باشید بهتر است که همان را انتخاب کنید. شما می‌توانید حتی شغل تدریس را انتخاب کرده و در همان حوزه به دیگران بیاموزید. هیچگاه از آسیب شغل نامناسب در زندگی خود غافل نشوید.

5. به دنبال سرگرمی های جدید هستید

از دیگر نشانه‌های شغل نامناسب این است که شما ذهنتان مدام به دنبال سرگرمی ها و ماجراجویی های جدیدتری می باشد و هیچ تمرکزی بر روی شغل خود ندارید. این خود می‌تواند یکی از بزرگترین نشانه های فرار از شغل باشد. افراد معمولاً برای فرار از شغل شان و موقعیتی که در آن قرار گرفته اند، به دنبال کشف سرگرمی های دیگر هستند.

خستگی و درگیری ذهنی از نشانه های انتخاب شغل نامناسب

6. مدام در کار خود احساس خستگی می کنید

اگر شما جزو کسانی هستید که ذهنتان مدام درگیر است و نمی‌توانید با خوشحالی و حس خوب به خانه باز گردید، اگر زمان هایی که به شغل تان می اندیشید احساسش بدی به شما دست می دهد همه این ها می‌تواند از نشانه‌های این باشد که وقتش رسیده شغل خود را تغییر دهید و به دنبال کشف  تجربیات بهتری باشید. شغل نامناسب مدام احساس خستگی را بر تن افراد برجای می گذارد. اگر احساس می‌کنید که با کاری که دارید نمیتوانید حال خوبی داشته باشید حتما از مشاوره شغلی کمک بگیرید.

7. افراد شما را در کارهای دیگر عالی می‌دانند

مطمئناً افرادی که به ما نزدیک‌تر هستند شناخت خوبی نیز نسبت به اخلاق و خلقیات ما دارند. پیشنهاد می کنیم حتماً در انتخاب یک شغل خوب از تعاریف دیگر را نیز استفاده کنید تا بتوانید به عمق وجودی خود پی ببرید. شما حتی می توانید موقعیت خود را از بیرون نیز بررسی کرده و به خود واقعی تان پی ببرید. فراموش نکنید خودتان بهتر از هر کسی می توانید درست و غلط زندگی تان را تشخیص دهید و شغل نامناسب و یا درست زندگی تان انتخاب کنید.

8. همواره مانند یک ربات عمل می کنید

جالب است بدانید یکی دیگر از صدمات شغل نامناسب این است که شما هیچ میل و رغبتی به کار خود نداشته و در طول روز تنها فرمان دیگران را اطاعت می کنید و آن را انجام می دهید. شما هرگز نباید مانند یک ربات برنامه ریزی شده باشید و در ساعتی نیاز به استراحت و گذراندن اوقات فراغت دارید. کاری که انجام می دهد نباید برای شما بی معنا باشد و اگر خوشحال نیستید پیشنهاد می کنیم که شغل خود را حتماً عوض کنید.

9. در صورت انتخاب شغل نامناسب برای تعطیلات لحظه شماری می کنید

اگر در زندگی مدام به دنبال این هستید که کی به تعطیلات خواهید رفت و از دست این شغل خلاص خواهید شد این هشدار را جدی بگیرید. آیا هر لحظه به تقویم نگاه می کنید و به دنبال تعطیلات رسمی بین المللی در کشور هستید؟ شما فرد تنبل و ناکارآمد نمی باشید فقط نتوانستید شغل مناسب خود را پیدا کنید. شغل نامناسب هیچ اشتیاقی برایتان باقی نمی گذارد تا با خوشحالی به محل کار خود بروید.

10. موفقیت را به مرور از دست می دهید

اگر در کار خود مدام فرصت‌های پیشرفت و موفقیت های روزافزون را به دست دیگران می سپارید و اجازه می دهید آن ها را تصاحب کنند و در محیط کاری خود هیچ رقابتی با دیگران ندارید مطمئن باشید که شما هیچ حسی به این شغل ندارید. این عدم موفقیت و ناراحتی که در دل خود دارید می تواند آسیبات زیادی به شما وارد کند، پس بیهوده وقت خود را تلف نکنید و از همین حالا به دنبال یک شغل مناسب باشید.

11. همیشه نگران شنبه ها هستید

اگر شما نیز از اول هفته ها متنفر می باشید این به این معنی است که هیچ رغبتی برای رفتن به سر کار ندارید. رئیس شما فرد بدی بوده و با همکار خود مداوم در حال درگیری هستید پیشنهاد می‌کنیم شغل خود را عوض کنید و فعلاً از شغلی که در آن قرار گرفته اید، تجدید نظر کنید. همیشه این سؤال را از خود بپرسید که آیا من همکاران خود رو دوست دارم و آیا در ارتباط برقرار کردن با آن احساس خوبی دارم؟ اگر دوست ندارید هیچ‌گاه به سرکار بروید، شما در شغل نامناسب قرار گرفته‌اید.

12. دوست ندارید کسی از شغلتان پرس و جو کند

معمولاً در جمعی و یا در گپ و گفتی افراد شغل ما را می پرسند. اگر دوست دارید که از این سوال فرار کنید از شغل خود راضی نیستید. هیچگاه اجازه ندهید که شغل نامناسب حالتان مدام خراب کند.

13. شوخ طبعی و حالت خود را از دست داده اید

اگر شما فردی شوخ طبع و طنز هستید اما در محیط کاری تان بسیار خشک و جدی برخورد می کنید این یعنی اینکه در شغلی که قرار گرفته‌اید خوشحال نمی باشید. اگر فکر می کنید این شغل واقعا برای شما ساخته نشده است و با واقعیت خود زمین تا آسمان تفاوت دارید‌ از این شغل اشتباهی خارج شوید.

صدمات شغل نامناسب بر روحیه و سلامت افراد

شغل نامناسب چه صدماتی برای ما به دنبال دارد؟

در کل می‌توانیم بگوییم که کار کردن از مزایای بسیار بالقوه ای از شکوفه های استعداد گرفته تا نشاط روانی و شادمانی و همچنین استقلال مالی برخوردار می باشد. اما این ها تنها مزایای شغل مناسب هستند شغل نامناسب می‌تواند در جامعه آسیبات زیادی را برای سلامتی افراد به دنبال داشته باشد که در ادامه این صدمات را با هم بررسی خواهیم کرد.

1. با اضطراب مزمن همراه است

اگر در شغلی که در آن قرار دارید احساس خوبی به آن ندارید مطمئناً شما فردی شاد نیستید و این در دراز مدت می تواند اضطرابات زیادی را برایتان فراهم کند. معمولاً برخی از افراد به خاطر احترام به کارفرمایان و همکاران در این شغل باقی می مانند اما از صدمات شغل نامناسب اطلاعی ندارند. نگرانی ها در رابطه با حجم کار ها مدام باعث می شود مغز به تولید هورمون های استرس را بپردازد و این به خودی خود جسم و روح شما را آزرده می نماید.

2. تهدیدی برای سلامتی قلبتان محسوب می شود

جالب است بدانید که هورمون های استرس باعث باریک شدن رگ های خونی می‌شوند و همین عامل به بالا رفتن فشار خون افراد دامن می زند. علاوه بر آن شغل نامناسب که در پی آن استرس را به همراه دارد میزان گردش کلسترول قلب را نیز افزایش داده و موجب بروز انواع بیماری های قلبی و وقوع سکته مغزی در افراد می گردد.

3. شغل نادرست سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند

لازم به ذکر است هورمون‌های استرس و اضطراب تاثیرات بالقوه ای بر توانایی بدن و همچنین تضعیف سیستم ایمنی بدن می گذارد. هورمون ها موجب می گردند که بدن نتواند در مقابله با بیماری ها به مبارزه بپردازد و روزبه‌روز شما را در معرض میکروب ها قرار می دهد.

4. درگیر شدن با دردهای ناشی از پشت میز نشینی

مطابق با تحقیقات انجام شده دو سوم کارکنان اداری مدام از درد کمر، گردن، کتف و مچ دست رنج می برند که تمام این ها می تواند یکی از ویژگی های شغل های پشت میز باشد. اگر شما نیز جزء افرادی هستید که بیشتر ساعات اداری خود را پشت میز می گذرانید در واقع بخش قابل توجهی از عمر شما در پشت میز نشینی سپری شده و این می‌تواند برای سلامتی آسیب وارد کند.

انتخاب شغل نادرست و به خطر افتادن آینده شما

5. آینده شما به خطر می افتد

انتخاب شغل نادرست و درگیر شدن با استرس و اضطراب می تواند به طور کل زندگی شما را در آینده مختل کند. این آسیب ها شامل از دست دادن سلامتی در دهه های آینده می باشند. اگر شما افسردگی و اضطراب شدید را تجربه می کنید در میانسالی دچار آسیب زیادی خواهید شد.

6. حافظه را ضعیف می کند

اضطراب های مزمنی که حاصل از شغل های نامناسب هستند باعث تغییر خلق و خو می شوند و سلامت ذهن شما را نیز از تاثیر قرار می دهند. در شغل نامناسب که مدام احساس ناراحتی دارید دیگر نمی توانید در کار خود تمرکز داشته باشید و این موضوع تمام محاسبات شما را بر هم می‌زند و به طور کلی اضطراب و استرس در بدن باعث تضعیف حافظه می گردد. این صدمات شغل نامناسب رویکردهای ناخوشایندی برای افراد به دنبال خواهد داشت.

7. با انتخاب شغل نامناسب شما را منزوی گوشه گیر می کند

از دیگر آسیب شغل نامناسب می توانیم به منزوی و گوشه گیر شدن افراد اشاره نماییم. معمولاً اینگونه افراد ترجیح می‌دهند در بیشتر مواقع تنها باشند و از جمع و اجتماع دوری می کنند. کمک گرفتن از یک مشاور شغلی همانند گبچه می تواند به شما در بسیاری امور یاری کند.

برای کسب آگاهی بیشتر و دریافت مشاوره روانشناسی با روانشناسان گپچه در تمام زمینه های روانشناختی اعم از شغلی میتوانید با ما به راحتی در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

کوچینگ شغلی چیست و مناسب چه کسانی است؟​

مسیر شغلی مناسب خود را چگونه بیابیم؟​

استرس شغلی ، شیوه های موثر جهت کاهش و رهایی از آن​

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج