روانشناسی معکوس و نحوه استفاده از آن


روانشناسی معکوس و نحوه استفاده از آن

احتمالاً بارها و بارها بدون اينكه متوجه شده باشيد به صورت ناخودآگاه روانشناسی معكوس انجام  داده ايد،  روانشناسی معکوس روشی متقاعد کننده وغير مستقيم براي وادار كردن افراد به انجام كاری است.روانشناسی معکوس روشي مبتنی بر واکنش پذیری است به اين معني که فردي را وادار به عکس خواسته یا میل خود انجام دهد یا بگوید. در بهترين حالت روانشناسی معکوس بيشتر براي متقاعد كردن کودکان و تبلیغات و تیپ های شخصیتی مختلف است.

فلسفه روانشناسی معكوس

روانشناسی معکوس براي اولين بار توسط پروفسور جف گرینبرگ ، متخصص روانشناسی اجتماعی در دانشگاه آریزونا ابداع شد و دليل اصلي آن ريشه در میل ذاتی انسانها به آزادی است تقريبا اغلب افراد وقتی فردی دستور انجام کاری به آنها داده مي شود احساس آزادی كمتري مي كنند  و از انجام آن سرباز مي زنند. اما روانشناسی معکوس با روشی موثر ديگران را ترغیب به انجام و دستور آن كار مي كند

نكات استفاده از روانشناسی معكوس

  • این روش تقريبا هر فردي با خصوصيات مختلف را متقاعد مي كند.
  • افراد احساسی و با اعتماد به نفس بیش از حد و لجباز نیز در برابر روانشناسی معکوس انعطاف پذير هستند.
  • در هنگام اعمال روانشناسی معکوس بايد صبور بود.
  • از جملات چالش برانگيز از قبيل "شرط می بندم که نمی توانی به موقع برسی"استفاده كنيد.

تكنيك هاي روانشناسی معکوس

  • ايجاد انگيزه

قبل استفاده از تکنیک روانشناسی معکوس، سعي كنيد ازعمل شخص مقابل اگاهي داشته باشید و از هرگونه بحث و جدال بپرهیزید و با آرامش با استفاده از روانشناسي معكوس به شخص مقابل انگیزه انجام كار دهيد.

  •  شناخت فرد متقابل

روانشناسی معکوس تقريبا در همه اشکال ارتباطی موثر و تأثیرگذار است یکی از اولین مواردی که در مورد استفاده از روانشناسی معکوس متوجه خواهید شد اینکه برای همه افراد موثر نیست.افراد به طور کلی دو نوع دارند: افراد سازگار و افراد لجباز و ناسازگار اگر تصمیم به استفاده از روانشناسی معکوس داريد در ابتدا بايد شخصیتی طرف مقابل خود را بشناسيد.

بنابراين مشخص کردن افرادی که به بهترین وجه به روانشناسی معکوس پاسخ می دهند  در موثر واقع شدن آن بسيار مهم است.در حقيقت روانشناسی معکوس بر روي همه افراد تاثير گذار نيست و معمولا افرادي كه در انجام عملي پافشاري مي كنند  بهترين گزينه است.

افرادی که تحریک پذیر ، لجباز و احساساتی هستند تمایل بیشتری به واکنش پذیری دارند. از طرف دیگر افرادی که از رضایت و سازش بیشتری برخوردار هستند ، تمایل کمتری به قبول كردن روانشناسي معكوس دارند. همچنين برخی مردان نسبت به زنان مستعد واکنش نسبت به روانشناسي معكوس هستند.

نکته: احتمال اینکه کودک لجباز به روانشناسی معکوس پاسخ دهد بسیار بیشتر از کودک غیرلجباز است

  • توجه به خواسته های طرف مقابل

قبل استفاده از روانشناسی معکوس،از فکر و خواسته طرف مقابل آگاه شويد در برخي افراد استفاده از روانشناسی معکوس با بيان جملاتي ساده مانند حق با توست ،ممکن است با مخالفت فرد روبه رو شويد و به جاي آن بهتر از جمله، من جلوی کاری که می خواهی انجام دهی را نمي گيرم مطمئنا خودت بهترين تصيم را خواهي گرفت، توجه فرد به شما معطوف مي شود.

  • پرهيز از زياده روي و سوء استفاده

روانشناسی معکوس در شرایط خاص عالی عمل می کند اما در صورت استفاده بيش از حد به روابط افراد آسیب مي زند و منجر به کینه جويي مي شود.

توجه:  بهتر در مواقع كم اهميت از روانشناسی معکوس استفاده کنید  به عنوان نمونه تصميم گيري در مورد انتخاب فيلم يا موارد كم اهميت.

  • حفظ آرامش و صبوري

روانشانسي معكوس براي برخي افراد به خصوص كودكان تا زماني كه  به طرز فکر شما عادت کنند کمی ناراحت کننده است و ممكنه با مخالفت هايي روبه رو شويد بنابراين در حين روانشناسي معكوس حفظ آرامش و خونسردی مهم است. برای ارتباط با مشاور کودک آنلاین کلیک کنید.

  • در نظر گرفتن شرايط

در برخي شرایط خاص ممكن است روانشناسی معکوس نتیجه عكس دهد و عواقب جدی داشته باشد مخصوصا زماني كه سلامتي فردي در ميان باشد .مثلا اگر فردي از مراجعه به مطب دكتر مي ترسد نبايد با جمله  حق با توست به پزشک مراجعه نکن او را ترغيب به دكتر رفتن كنيد در اين صورت ترس آن بيشتر مي شود.

  • موثر بودن در كودكان

كودكان بیشتر مستعد روانشناسی معکوس هستند. وی گفت ، برای مثال كودكان سنین 2 تا 4 سالگی احساساتی تر و یاغی هستند  بنابراین روانشناسی معکوس بیشتر تاثير دارد. در عوض كودكاني در سن 4 سالگی کمی اجتماعی تر هستند و کمتر مستعد روانشناسی معکوس می شوند.

نمونه هایی از روانشناسی معکوس

  • كودكاني كه از خوردن صبحانه امتناع مي كنند با گفتن جمله اگر غذا نمي خوري پس ميز صبحانه را ترک كن، کودک احساس می کند حق انتخابی ندارد و به سرعت نسبت به صبحانه خوردن ترغيب مي شود.
  • اگر دوستان وقت نشناس داريد و هميشه ساعاتي را منتظر رسيدن ملاقات با آنها مي مانيد با گفتن جمله روانشناسي معكوس "شرط می بندم که نمی توانی قبل از ساعت 6 عصر برسی" انگیزه و ذهنیت سر وقت آمدن را در آنها ايجاد كنيد.
  • تصور كنيد وقت خواب كودك است و او با پنهان شدن در اتاق و بازي كردن از اين امر امتناع مي كند در اين صورت با جمله "سعي نكن بخوابي چون نمي تواني" كودك در واكنش عكس به جمله شما ترغيب به خوابيدن مي شود.
  • براي افراد بد اخلاق گفتن جمله بهتر لبخند نزني،فرد ترغيب به خنده مي شود.
  • با به كار بردن جمله لازم نيست آن كار را انجام بدي چون فكر نكنم بتوني، فرد را وادار به انجام كار مورد نظر خواهيد كرد.

اثرات مثبت استفاده از روانشناسی معکوس

  • متقاعد و وادار کردن افراد براي خواسته های خود
  • روشی موثر برای والدین در آموزش عادت های خوب و ترک الگوی رفتاری غلط به کودکان
  • ايجاد روابط دوستانه و ارتباط موثر با افراد لجباز

اثرات منفی روانشناسی معکوس

  • كاهش اعتماد  در روابط شخصی
  • احساس توهین و تحقیر فرد مقابل و واكنش نشان دادن احساسات عاطفی منفی
  • تلقي كردن شما به رفتاري ناشايست

آیا دوستی تا به حال شما را به انجام کاری متقاعد کرده است که قبلاً نمي خواستيد آن را انجام دهید؟ اگر پاسخ بله است پس مطمئنا قدرت روانشناسي معكوس در كار است.روانشناسی معکوس روندی است که بسیاری از افراد برای متقاعد کردن فردي برای انجام با بيان عكس استفاده می کنند. علاوه بر این ، روانشناسی معکوس نیز به طور مکرر در تجارت به عنوان روش بازاریابی و فروش استفاده می شود .

 شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین و متخصصان مجرب ما در مشاوره آنلاین روانشناسی گپچه در تماس باشید. 

بیشتر بخوانید:

علت پرخاشگری کودکان + روش برخورد با آن

ترساندن کودک چه عوارضی به دنبال خواهد داشت؟

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج