ترساندن کودک چه عوارضی به دنبال خواهد داشت؟


ترساندن کودک چه عوارضی به دنبال خواهد داشت؟

برخی اوقات والدین کودکان خود را برای اینکه کار بدی انجام ندهند میترسانند،این کار را پدر و مادرانی که هیچ مهارت و شایستگی در تربیت کودک ندارند انجام میدهند.
به همین دلیل از این روش برای کنترل کودکشان استفاده میکنند تا بتوانند کودک را به اطاعت کردن از خود بکشانند و آنها را مجبور به انجام آن کار که دلخواه خودشان است بکنند.
والدین با ترساندن کودک و گفتن کلماتی که ترس و وحشت در کودک بوجود می‌آورد کودک خود را دچار نگرانی و تشویش میکنند که مسلما عوارضی برای او به دنبال خواهد داشت.

برخی خانواده ها دوست دارند از روش هایی که سلیقه‌ی خودشان است برای تربیت کودکشان استفاده کنند برای همین کودک را میترسانند و رابطه دوستانه با کودک ندارند؛ رابطه ی آنها مانند رئیس و مرئوس است.

این خانواده ها تحمل ندارند که کودکشان از حرف آنها پیروی نکند و بخاطر نداشتن تجربه و آگاهی کافی در مورد تربیت کودک و همچنین نداشتن توانایی مقابله با فرزندشان دست به دامان ترساندن کودک میشوند. برای آگاهی بیشتر و دریافت مشاوره کودک روانشناسی کلیک کنید.

تاثیرات منفی ترساندن کودکان

مسلما این ترساندن ها و رعب و وحشت بسیار برای کودک مضر است،شاید در همان لحظه یا کوتاه مدت با ترساندن او را ساکت کنید و به هدفتان برسید اما در دراز مدت بسیار زیان بار خواهد بود.
از طرفی بر روح و روان کودک اثر میگذارد واز طرف دیگر کودک این رفتار پدرو مادر را الگوی خود قرار میدهد که برای آرام کردن کودکان باید آنها را بترساند و فکر میکنند این رابطه ی ترسناک بین فرزند و والدین درست است و در بزرگسالی آن را تکرار خواهد کرد.
ترساندن کودک به هرشکلی اعم از ترساندن از تاریکی و تهدید کردن،کتک زدن،کلمات ترس ب انگیز و ...همگی را کنار بگذارید و بجای آن آرامش و دوستی و محبت را به فرزندانتان هدیه بدهید.

 ترسانیدن کودکان چه اثری در زندگی بزرگسالی آن‌ها دارد؟

همیشه یک خاطره بد یا برخورد و رفتار بد والدین یا اطرافیان با کودک ‌سرنوشت آینده ی اورا تحت تاثیر قرار میدهد،ترساندن کودک به هر دلیلی کار عاقلانه و عادلانه ای نیست و دربزرگسالی منجر به بی اعتمادی فرزندتان نسبت به شما خواهد شد.
زمانی که کودکتان را میترسانید اواحساس ناامنی میکند و روح و روان او آسیب میبیند و آغوش پدر و مادر برایش جای امنی نباشد و مانعی بر راه شادی و موفقیت آن خواهد شد.

از دیگر عوارض ترساندن کودک

کاهش اعتماد به نفس کودک.
خودپنداره منفی.
ایجاد شکاف بین کودک و والدین
افرادی خجالتی و کم رو میشوند.
در دوستی ها ناپایدارند.
درآینده افراد مستقلی نیستند.
نمیتوانند تصمیم درست بگیرند.

کودکان به محیطی آرام و سرشار از محبت و دوستی،آرامش و مهربانی نیاز دارند و محیط های ترسناک و همچنین انسان های ترسناک، رفتارهای بد و محیط خشن و... برای آنها سم است. این ترس همیشه و همه جا مانند سایه همراه کودک است و درموقعیت های مختلف باعث ایجاد ترس و دلهره و اضطراب در درون او میشود.

ترس از چه زمانی به اختلال تبدیل می‌شود؟

ترس زمانی به اختلال تبدیل می شود که این رفتارهای ترسناک خانواده بر کودک شدت بسیار پیدا کنند به صورتی که خواب و خوراک را از کودک بگیرد وکودک دیگر رنگ شادی را نبیند و نتواند احساس ارامش و امنیت و زندگی کردن داشته باشد و ترس سراسر وجود اورا گرفته باشد در این صورت ترس تبدیل به یک مرض میشود.
هر رفتاری که با شدت وتداوم همراه باشد از نظر سلامت به دور است و با درجه بندی های گوناگون تبدیل به اختلال میشوند.
مثلا ؛اگر پدر و مادر کودک را با کلماتشان تهدید کنند و درمرحله بعد کتک بزنند و همینطور مراحل بعدی از چیزی او را بترسانند و اجازه بدهند دیگران نیز به او امر و نهی کنند کودک دچار اختلالات رفتاری و روانی خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مشاورین و روانشناسان مشاوره آنلاین گپچه با ما میتوانید به راحتی در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید:

درمان بیش فعالی کودک بدون دارو

سندروم آسپرگر چیست و چه نشانه هایی دارد؟​

درمان چاقی کودکان + بهترین راه های درمان آن​

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج