5 راهکار برای حضور ایمن فرزندان در فضای مجازی


5 راهکار برای حضور ایمن فرزندان در فضای مجازی

در زمان کنونی و با توجه به شیوع ویروس کرونا، اعضای خانواده احتمالا بیشتر اوقات را در خانه هستند و در این بین فرزندان خانواده زمان زیادی را صرف حضور در فضای مجازی برای تحصیل خود می کنند. کلاس های درس، برقراری تماس با اقوام و آشنایان، کلاس های موسیقی و سایر چیزها، آنلاین و بر روی بستر اینترنت انجام می شوند.

اینگونه ارتباطات، اثر منفی وضعیت کنونی را تا حدی کم می کند و از جهتی افراد را ترغیب می کند تا زندگی طبیعی خود را ادامه دهند. اما با این حال چالش های جدیدی پیش روی والدین قرار می گیرد. چگونه می توان از فضای مجازی بیشترین استفاده را کرد در حالیکه کم که ترین خطر برای فرزندان داشته باشد؟ در شرایط عادی و معمولی هم چنین کاری ساده به نظر نمی رسد و حالا که چنین بیماری باعث وجود چنین شرایطی شده، اهمیت این موضوع دوچندان به نظر می رسد.

به همین خاطر در زیر 5 راهکار برای حضور ایمن فرزندان در فضای مجازی برای والدین شرح داده شده است که آنها را ملاحظه خواهید کرد.

1-در رابطه با فضای مجازی، صادقانه با فرزندان خود گفت و گو کنید

در رابطه با کسانی که فرزندان شما با آنها ارتباط دارند، صادقانه سخن بگویید و نحوه برقراری ارتباط را هم برای آنها تشریح کنید. مطمئن شوید که نسبت به موضوع ارتباط باارزش و مفید، آگاه هستند و درباره رفتارهای تبعیض آمیز در رابطه به آنها هشدار بدهید. به آنها بگویید در صورت مشاهده چنین رفتارهایی، سریعا موضوع را با افراد معتمد خود در جریان بگذارند. در رابطه با حالاتی که فرزندان شما هنگام کار با اینترنت دارند، هوشیار باشید. به عنوان مثال ممکن است غمگین شوند و آزار اینترنتی را تجربه کنند. همراه با فرزند خود، در مورد کم و کیف استفاده از وسایل ارتباطی فضای مجازی، قوانینی را وضع کنید.

میتوانید جهت ارتباط با کارشناسان و ارتباط با مشاور کودک کلیک کنید.

2-استفاده از تکنولوژی برای حفاظت از فرزندان را غافل نشوید

اطمینان حاصل کنید که لوازمی که فرزند شما از آن استفاده می کند، آخرین نسخه آنتی ویروس را داشته باشد و تنظیمات حریم خصوصی آن هم فعال باشد. وبکم را در صورت عدم استفاده غیرفعال کرده و یا با استفاده از چیزی، آن را بپوشانید. برای فرزندان کوچکتر خود، نرم افزارهای کنترل کننده والدین بر اینترنت و جست و جوی امن را نصب کنید تا نسبت به جست و جوی آنها در محیط اینترنت، آرامش خاطر داشته باشید.

در رابطه با بحث آموزش رایگان، مهم است که به فرزند خود بگویید که نباید نام کامل خود را برای دسترسی به این منابع ذکر کند. نسبت به کنترل و مدیریت تنظیمات حریم خصوصی اقدام کنید تا میزان دریافت اطلاعات را کاهش بدهید. به او یاد بدهید که نباید اطلاعات شخصی خود را در اختیار افراد غریبه در اینترنت بگذارد.

3-برخی اوقات همراه با فرزندان خود در فضای مجازی حضور داشته باشید

زمینه ای را فراهم کنید تا فرزندان شما، ارتباطات آنلاین مثبت و ایمن سازی شده را با دوستان، خانواده و یا حتی شما داشته باشند. از این طریق می توانید خود را به عنوان الگوی مناسب و صحیح در فضای مجازی معرفی کنید  چرا که ارتباط با دیگران به همین دلیل دارای اهمیت است.

در مورد دوری از منابعی که فرزندان شما را در رابطه با بیماری کرونا، نگران و مضطرب می کند، به آنها آموزش دهید. در این زمینه منابع معتبری از جمله سازمان جهانی بهداشت هستند که آموزش ها و اطلاعات لازم در خصوص این بیماری را در اختیار شما و فرزندان شما قرار می دهد.

برای فرزندان خود، نرم افزارها و بازی های مناسب سن او پیدا کرده و برای او نصب کنید.

4-رفتارهای خوب در فضای مجازی را تشویق کنید

عادات آنلاین سالم در فضای مجازی و به خصوص در تماس های تصویری را تشویق کنید. فرزند خود را در مورد مهربان بودن با همکلاسیهایش تشویق کنید و نگذارید که در اتاق خواب با دیگران تماس تصویری برقرار کند و به طور کلی نسبت به پوشش او در مقابل دوربین کمی حساس باشید.

شیوه و طریقه گزارش آزار اینترنتی از طریق تماس با مدرسه یا گزارش محتوای آنلاین نامناسب را بدانید.

به خاطر گذراندن زمان بیشتر برای حضور در فضای مجازی، امکان دارد بیشتر در معرض تبلیغاتی مانند تبلیغات جنسی، غذاهای ناسالم، محتوای نامناسب سن او و... قرار بگیرند. به همین خاطر به آنها چگونگی تشخیص تبلیغات سالم از ناسالم را بیاموزید و حتی وقتی را برای شناسایی محتوا و تبلیغات نامناسب در نظر بگیرید.

5-زمینه ساز گذراندن اوقات خوش برای فرزندان خود باشید

ماندن در خانه فرصت خوبی برای فرزندان شما است تا از این فرصت به صورت مفید استفاده کرده و با استفاده از فضای مجازی، نظرات و حمایت خود را درباره کسانی که در این شرایط به حمایت نیاز دارند، منتشر کنند.

به آنها بگویید که می توانند از طریق لوازم الکترونیکی و رسانه های اجتماعی برای ورزش و تحرکات جسمانی خود استفاده کنند. مثلا با استفاده از ویدیوهای ورزشی آنلاین برای بچه های کوچک و بازی های ویدیویی، شرایطی را مهیا کنید تا تحرک بیشتری داشته باشند.

حتما توجه کنید که میان فعالیت های آنلاین و غیرآنلاین، تعادل را برقرار کنند. مثلا اگر امکان دارد در فضای آزاد، مقداری از وقت خود را بگذرانند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط باکارشناسان و مشاوران مرکز مشاوره آنلاین گپچه با ما میتوانید در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

اختلال اوتیسم و نکاتی که والدین باید در مورد آن بدانند

مشکلات دانش آموزان در دوران تحصیل

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج