مشکلات دانش آموزان در دوران تحصیل


مشکلات دانش آموزان در دوران تحصیل

انواع مشکلات دانش آموزان درحین تحصیل

دلایل فردی

طبق آنچه که مطالعات نشان می دهد، 10درصد موارد افت تحصیلی به علت عدم کشش ذهن شخص اتفاق می افتد. البته در برخی موارد دانش آموز مقطع ابتدایی را که مشکل تحصیلی داشته و یا تشخیص داده اند که کمبود هوش دارد، به مراکز مشاوره برده اند که پس از بررسی های دقیق دریافتند که او هیچ ناتوانی ذهنی نداشته و علت را باید چیز دیگری دانست. در دنیای امروزی، هوش دیگر جایگاه سابق خود را ندارد بلکه این صفات شخصی افراد است که مسیر پیشرفت آنها را تعیین می کند و صبر و پشتکار هم حائز اهمیت هستند. از بین 2 دانش آموز مقطع ابتدایی، آن دانش آموزی موفق است که تلاش و پشتکار تحسین برانگیزی در جریان تحقق یافتن هدف خود داشته باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مشاوره نوجوان تلفنی گپچه کلیک کنید.

توجه

 اولین پله نردبان یادگیری است. طبیعی است که دانش آموزی با بهره هوشی بالا اما بدون توجه موفق نخواهد شد و در واقع همین عدم توجه و اهتمام نسبت به مطالب ارائه شده و تدریس شده است که شکست و افت تحصیلی را به دنبال دارد.

انگیزه و اشتیاق

حالات درونی افراد که آنها را به دنبال چیزی می کشاند و به نوعی موتور افراد محسوب می شود. عدم وجود انگیزه خود نیز عامل کند کننده پیشرفت است.

اختلالات عاطفی و هیجانی

مشکلات و اختلالات هیجانی و عاطفی دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی هم یک عامل دیگر برای عدم پیشرفت آنها حساب می شود. این فشارها در هر مقطع از زندگی تحصیلی آنها به هوش و استعداد آنها ضربه وارد کرده و عدم تمرکز و حواس را در کلاس درس به دنبال دارد.

ضعف بدنی

دانش آموزانی که ضعف بدنی دارند از دید عموم، سلامت کامل را ندارند و نمی تواند در حد معمول تلاش و کوشش داشته باشند. اینگونه افراد به جهت داشتن بیماری های مختلف مسیر پیشرفت را کند طی می کنند. به عنوان مثال وجود ضعف در بینایی و شنوایی یکی از این ضعف ها است. ضعف در سیستم عصبی و ناهماهنگی های جسمی نیز به طریق خود بر پیشرفت دانش آموزان تاثیرگذار است.

روابط و ارزش های حاکم در خانواده

مهم ترین دلیل تشکیل نگرش و دید نسبت به تحصیل در دوره ابتدایی، خانواده است. اینکه والدین نسبت به دانش آموز و روش درس و تحصیل او چگونه واکنش نشان می دهند و در شیوه های تربیتی خود چه ارزش هایی را دارند، یکی از عوامل بنیادین در شکل گیری نگرش دانش آموزان به تحصیل است. نگرش و دید منفی، شرایط نامناسب خانواده از منظر عاطفی و روانی خود عاملی بازدارنده از ادامه تحصیل است. عمده ترین وظیفه ای که والدین در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارند، مهیا کردن محیطی آرام برای تحصیل آنهاست. در برخی موارد والدین کاملا ناخواسته علاوه بر اینکه محیطی آرام را برای مطالعه او مهیا نمی کنند بلکه اصرار دارند که او در مکانی پر از سروصدا مشغول به مطالعه شود. البته توجه کنید که فرایند یادگیری در مکان هایی آرام و عاری از هرگونه وسیله مزاحم مانند تلویزیون، رادیو و... سریعتر دنبال می شود. همچنین پدر و مادر باید نسبت به برگزاری مراسمات خانوادگی و رفت و آمدها در ایام امتحانات خودداری کنند. همچنین آنها می توانند به جای آنکه اشیای غیرضروری را برای دانش آموزان تهیه کنند، وسایل کمک آموزشی خریداری کنند تا هم اوقات فراغت دانش آموزان را پر کرده باشند و همه یادگیری آنها را بهبود بخشند.

کمبود درآمد

کمبود درآمد و وضعیت معیشتی خود عامل غیرمستقیم در پیشرفت فرزند است. عدم وجود غذای سالم و کمبود استراحت به دلیل انجام کارهای غیردرسی به منظور تامین کمبودهای مالی، پیشرفت او را مختل می کند. علاوه بر اینها، فقر فرهنگی یا کم سوادی و بی سوادی والدین، مجادله های لفظی و چگونگی ارتباط با خواهر و برادر، در مسیر پیشرفت دخیل است.

در برخی مواد عدم پیشرفت دانش آموزان ریشه در اوضاع مدرسه دارد:

توقعات معلم

معمولا معلم ها سعی بر این دارند تا با اولین برخورد با دانش آموز ضمن محک زدن قابلیت های او، سرانجام درسی او را هم متصور شوند. اینگونه تصورات بر روند پیشرفت دانش آموز موثر است. مثلا اگر یک دانش آموز متوسط را نزد معلم به عنوان دانش آموزی باهوش معرفی کنیم، این تلقین خود، دید معلم نسبت به دانش آموز را تغییر داده و می تواند زمینه ساز پیشرفت درسی او را فراهم کند. در نتیجه معلمان عزیز بایستی از تلقین های منفی به خود درباره دانش آموز جلوگیری کنند چرا که اینگونه آنها را از پیش شکست خورده پیش خود می دانند.

شرایط فیزیکی کلاس درس

گرما و سرمای بیش از حد کلاس، تمیز نبودن کلاس و حضور پرتعداد دانش آموزان هم به عنوان عامل به وجود آورنده مشکلات تحصیلی در دانش آموزان قلمداد می شود.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین و متخصصان مجرب ما در مشاوره آنلاین روانشناسی گپچه در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

ويژگی مشاور تحصیلی خوب​

روانشناس نوجوان چه کمکی میتواند به خانواده ها کند؟

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج