اعتیاد به اینترنت و نشانه ها آن


 اعتیاد به اینترنت و نشانه ها آن

اعتیاد به اینترنت، بسیار درجامعه رایج است که باعث میشود فرد نتواند کارمفیدی انجام دهد و تمام وقت خود را در اینترنت سپری کند ؛ باماهمراه باشید ، تا نشانه ها و راه های درمان آن را برای شما عزیزان مطرح کنیم.
در این نوع اعتیاد، افراد نمیتوانند دستاوردهایی که درحالت عادی میتوانستند به دست بیاورند را داشته باشند ، ولی خوشبختانه روش هایی برای درمان اعتیاد به اینترنت نیز وجود دارد و برای این کار لازم است در ابتدا ، نشانه های این اعتیاد را بشناسیم وبه تعریفی درست از این اعتیاد برسیم. جهت راهنمایی بیشتر و دریافت
مشاوره اعتیاد آنلاین کلیک کنید.

اعتیاد به اینترنت چیست؟

یک نوع اعتیاد رفتاری میباشد که افراد در آن ، از دستگاه های آنلاین و اینترنت استفاده میکنند به صورتی که وابستگی شدیدی به آنها پیدا میکنند.
دربسیاری از کشورها اعتیاد به اینترنت بسیار قابل مشاهده میباشد از جمله این کشورها میتوان به( کره ی جنوبی و آمریکای شمالی ، اروپا ) اشاره کرد.

اعتیاد به اینترنت یکی از مشکلات سلامتی ملی محسوب میشود.

موارد مهمی که همه ی ما باید درمورد اعتیاد به اینترنت بدانیم

1.اعتیاد به اینترنت در 3 نوع دسته بندی شده است:
- اعتیاد به قمار آنلاین.
- اعتیاد به بازی های ویدیوئی.
- اعتیاد به دیدن وبسایت های غیر اخلاقی.

2. خوشبختانه مطالعات و بررسی هایی راجع به اعتیاد به اینترنت و شبکه های اجتماعی و موبایل و ...در حال انجام است که همه ی این موارد ممکن است به هم ربط داشته و همپوشانی باهم داشته باشند مثلا ؛
بازی های آنلاین و قمار آنلاین باهم در ارتباط اند که بازی های آنلاین نیز برخی اوقات باعث
 تحریک جنسی افراد میشود.

3. ارسال کردن محتواهای غیراخلاقی، که امروزه افراد زیادی را گرفتار خود کرده است.

4. روش های زیادی برای درمان اعتیاد به اینترنت است و روانشناسانی که در این زمینه تخصص دارند میتوانند به این افراد کمک کنند ، ولی متاسفانه در سراسر جوامع ، مراکز بسیار کمی برای درمان این اعتیاد وجود دارد.

نشانه ها و راهکارهایی برای مقابله با اعتیاد به اینترنت

▪️نشانه‌های استفاده‌ی بیش از حد از اینترنت

یکی از نشانه های اعتیاد به اینترنت استفاده کردن بیش از حد از اینترنت میباشد ولی چه کسی میتواند بگوید که حد استفاده از اینترنت چه مقدار است؟!
در دستورالعمل ها آمده است که ؛ نباید بیشتر از 2 ساعت در روز از رایانه استفاده بشود.
ولی کسانی که شغل و کارشان با رایانه میباشد این قضیه را رد میکنند و قبول ندارند که بعضی از مولفین  «برای استفاده‌های غیرضروری» را به این مطلب شان اضافه کرده اند و اما کسی که معتاد به اینترنت است میگوید همه ی کارهای او ضروری هستند و غیر ضروری نیستند.

▪️معمولا چقدر:

دراینجا ما قصد داریم برخی از سوالات را برای ارزیابی ، اعتیاد افراد به اینترنت بیان کنیم تا افراد متوجه بشوند که چه مقدار استفاده از اینترنت ، (استفاده ی بیش از حد) تلقی میشود ؛ 
- شما یک زمانی را در نظر داشته اید ، ولی الان بیشتر از آن زمان آنلاین میمانید؟
- اطرافیانتان از اینکه شما مدام در اینترنت هستید گلایه دارند؟
- مدام تلاش میکنید که زمان کمتری را در اینترنت باشید ولی موفق نشده اید؟
- سعی میکنید از دیگران مخفی کنید که چه مقدار از زمانتان را در اینترنت سپری کرده اید؟
پس اگر شما هر کدام از این سوالات در طول روز برایتان پیش آمده باشد مسلما دچار اعتیاد به اینترنت  شده اید.

▪️ترک اعتیاد به اینترنت

وقتی سخن از ترک اعتیاد میشود اکثر افراد جامعه اعتیاد به مواد مخدر یا الکل در ذهنشان نقش میبندد ولی امروزه ترک اعتیاد به اینترنت و اعتیاد های رفتاری نیز وجود دارند و باید به آنها توجه کنید .
نشانه های دیگر از ترک اعتیاد به اینترنت (تنش ، عصبانیت ، خشم ، افسردگی) میباشند ، زمانی که فرد دسترسی به اینترنت ندارد دچار این موارد خواهد شد و همچنین فرد رفتارهایی در این زمان از خود بروز میدهد مانند: عصبی بودن ، دمدمی مزاج ، زودرنجی و خستگی و نداشتن احساس شادی.

▪️افزایش قدرت تحمل نسبت به عامل اعتیادآور

در اینجا همانطور که فرد معتاد برای رسیدن به نئشگی و تاثیر دلخواه خود از مواد مخدر بیشتری استفاده میکند ، برای فرد معتاد به اینترنت نیزهمین شرایط به وجود می آید به این صورت که ؛ فرد زمان بیشتری نسبت به قبل در رایانه خود سپری میکند و به دنبال فن آوری های بیشتری میرود ، مثلا :
 نرم‌افزارها، سخت‌افزارها یا گجت‌های بزرگ‌تر، بهتر و جدیدتری را بخواهد در هر صورت، تمنا برای داشتن مقدار بیشتر، تم غالب فرآیندهای فکری و برنامه‌ریزی‌های فرد میباشد.

▪️توجه به پیامدهای منفی اعتیاد به اینترنت

اگر استفاده ی بیش از حد از اینترنت عوارضی به همراه نداشت قطعا مشکلی نبود ولی متاسفانه آسیب هایی را بدنبال دارد به عنوان مثال:
بخاطر استفاده ی بیش از حد رایانه شما تمامی روابطتان را با دیگران قطع میکنید و نسبت به روابط و مسائل شخصی تان بی توجه میشوید ؛ممکن است دعوا و جروبحث هایی برایتان به وجود بیاید که چرا همه ی زمانت را در اینترنت به سر میبری؟!
دراین میان ممکن است در این فضاها خیانت آنلاین صورت بگیرد که به معنی خیانت به همسر میباشد.
برخی افراد نیز بخاطر استفاده بیش از حد از اینترنت در دروس خود نمره کمی میگیرند.
گاهی بخاطر شب بیداری هایی که در اینترنت دارند در طول روز خسته هستند و کم حوصله میشوند ؛ برخی افراد هم ممکن است بخاطر قمار آنلاین از نظر مالی زیان ببینند‌.

اعتیاد کودکان به اینترنت

این مسئله بسیار خطرناک است ، زیرا کودکان اطلاعات کافی برای استفاده ی درست از اینترنت را ندارند و ممکن است دچار آسیب های رایانه ای شوند. که متاسفانه امروزه استفاده از گوشی های هوشمند برای کودکان و نوجوانان بسیار عادی شده است.

اینکه والدین از داشتن تماس دوطرفه با فرزندانشان خیالشان راحت تر میشود کاملا درست است ولی اگر به صورت مداوم کودکان به اینترنت و گوشی دسترسی داشته باشند فرزندانتان در معرض خطرات جدی هستند مانند :

کاهش ارتباط با دنیای اطراف .
درگیر شدن با مزاحمت سایبری .
استفاده از اپلیکیشن های مخرب 
ارسال محتواهای غیر اخلاقی.

برخی کودکان نیز از طریق موبایلشان و بازی های ویدیویی باهم مسابقه گذاشته و رقابت میکنند ، در این صورت مجبور هستند زمان بیشتری را در اینترنت باشند که همین باعث اعتیاد به اینترنت درآنها میشود و در روابط اجتماعی آنها اختلال ایجاد میکند و کودکان به انزوا کشیده میشوند ؛ پس توصیه میشود که کودکان و نوجوانان ، بیشتر از 2 ساعت در طول شبانه روز از دستگاه های رایانه ای استفاده نکنند.

قدم های بعدی :

اگر شما هم فکر میکنید که به اعتیاد اینترنت دچار هستید ، میتوانید به یک روانشناس یا متخصصین دیگر که در این حوزه فعالیت دارند مراجعه کنید تا برای شما داروهایی برای رفع(استرس و افسردگی یا اختلال اضطراب) را تجویز کنند که این مشکلات  دلایلی برای اعتیاد به اینترنت هستند.

جهت ارتباط با روانشناسان آنلاین گپچه در زمینه درمان استرس و درمان افسردگی کلیک کنید.

نکته :
اعتیاد به اینترنت بر کودکان و نوجوانان تاثیرات بدی به دنبال خواهد داشت که امیدواریم  با این راهکارهایی که برای شما عزیزان گفته ایم بتوانید با اعتیاد به اینترنت مقابله کنید.

بیشتر بخوانید:

اعتیاد به موبایل و 9 روش عالی برای رهایی از آن

درمان اعتیاد با پیشرفته ترین و بهترین روش های روز

10 مورد از شایع ترین اختلالات رفتاری بزرگسالان

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج