سلامت روان


سلامت روان

سلامت روان چه تأثیری بر زندگی انسان دارد و راه‌های افزایش آن کدام‌اند؟  تمام افراد در هر مقطع شاخصی نشانه‌هایی از سلامت روان را نشان می‌دهند. مهم نیست که کودک یا بزرگسال باشید. اگر در زندگی به مشکلات روحی برخورد کرده باشید، متوجه خواهید شد که تصمیم گیری و خلق و نحوه تفکر شما و به دنبال آن رفتار و عواطفتان نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.  به همین دلیل مهم است که همواره در پی بهبود شرایط روحی خود باشید. عوامل زیادی در به وجود آوردن مشکلات روحی روانی دخیل هستند که با روش‌های گوناگون می‌توان به حل آن‌ها پرداخت. همچنین افراد می‌توانند با کمک مشاورین گپچه بهبودی لازم را کسب کنند و سلامت روانی خود را افزایش دهند.

سلامت روان چیست و چه اهمیتی دارد؟

سلامت روان شامل احساسات،‌ شرایط روانشناختی و بهبود اجتماعی است. سلامت روان بر نحوه تفکر انسان، احساسات و دیگر جنبه‌های زندگی او تأثیر می‌گذارد. این مسئله تعیین کننده این است که فرد چگونه می‌تواند استرس خود را کنترل کند، مسائل مربوط به دیگران را مدیریت کرده و از میان گزینه‌های مختلف دست به انتخاب بزند.

سلامت روان در تمام مراحل زندگی بخشی مهم محسوب می‌شودعوامل زیادی در به وجود آوردن مشکلات روحی روانی دخیل هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی مانند عوامل زیستی، مثل ژنتیک و شیمی مغز، تجربیات زندگی، مثل سوء استفاده جنسی و تعرض و ضربه‌های روانی، سابقه خانوادگی اشاره کرد.

نشانه‌های اولیه اختلال در سلامت روان

اگر در تعادل سلامتی فردی که اطراف شما زندگی می‌کند خللی وارد شده باشد، چگونه می‌توانیم آن را شناسایی کنیم؟ تجربه یک یا دو مورد از موارد زیر به همراه رفتارها می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه مشکلات در حوزه سلامت روان باشد.

.1 به هم خوردن تعادل در خوردن به صورت خوردن خیلی زیاد و یا خیلی کم

۲. به هم خوردن تعادل در خوابیدن به صورت خواب خیلی زیاد و یا خیلی کم

۳.خارج شدن از فعالیت‌های گروهی و ارتباطات انسانی

۴. کم بود انرژی

۵.احساس کرختی و بی اهمیت بودن دنیا

۶.دردهای بدون دلیل

۷.احساس ناامیدی و درماندگی

۸.مصرف سیگار، الکل، و استفاده از انواع داروها بیشتر از گذشته.

۹.احساس غیرمعمول گم گشتگی، فراموشی، در لبه بودن، خشم، ناراحتی، نگرانی و ترس

۱۰.فریاد کشیدن و دعوا کردن با دوستان و خانواده

۱۱.تجربه تغییر خلق‌های بی شمار در ارتباطات عاطفی ناشی از اختلال در سلامت روان است

۱۲.ناتوانی در دور کردن افکار و خاطراتی که تکرار می‌شوند

۱۳.شنیدن صداها و یا باورهای خلاف واقع

۱۴.تلاش برای آسیب زدن به خود و دیگری

۱۵.ناتوانی برای انجام کارهای روزانه مثل مراقبت از کودکان و یا فعالیت‌های شغلی و تحصیلی

نکات مهم در افزایش سلامت روان

دارا بودن سلامت روان و بالا رفتن سلامت روانی در افراد علاوه بر ایجاد احساسات خوب می‌تواند باعث شود که در دیگر فعالیت‌های زندگی نیز بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند. موارد زیر نکات اصلی در افزایش سلامت روانی هستند که با انجام هر یک در زندگی خود می‌توانید به  آرامش برسید:

- آگاهی یافتن از پتانسیل‌های خود

- کنارآمدن و مدیریت استرس در زندگی

- انجام فعالیت‌های سازنده

- ایجاد ارتباطات با معنا در زندگی

- گرفتن کمک حرفه‌ای در صورت نیاز

- ارتباط بهینه با دیگران

- مثبت بودن باعث بهبود سلامت روان می‌شود

- انجام فعالیت‌های جسمانی

- کمک کردن به دیگران

- خواب کافی

- گسترش راهکارهای مقابله با مشکلات و مهارت حل مسئله

بهزیستی و سلامت روان

بهزیستی مسئله اصلی در حوزه سلامت روان است. به طور کلی تمام تلاش روان درمانگران و پزشکان و متخصصان سلامت، بالا بردن بهزیستی افراد با استفاده از روش‌های روان درمانی است. بهزیستی در معنای کلی به معنای کارآمدی بالاتر و گرفتن نتایج بهتر در تمام حوزه‌های زندگی است.

موضوعات بنیادی در حوزه بهزیستی

به طور کلی سلامتی ابعاد متفاوت و گوناگونی دارد. این ابعاد می‌توانند جسمانی، روانی و اجتماعی باشند و از تعاریف عامه سلامتی بالاتر باشند؛ همچنین می‌تواند شامل انتخاب‌های گوناگون و فعالیت‌هایی در راستای رسیدن به هدف‌ها باشدسه مسئله اصلی در حوزه بهزیستی روانی عبارتند از:

۱. روانشناسی رشد، که در این حوزه نحوه رشد را از دوران جنینی تا زمان مرگ در نظر می‌گیرد.

۲. روانشناسی شخصیت، در این رویکرد سعی بر شکوفا کردن استعداد افراد و رسیدن به حالتی است که شخصیت افراد بیشترین وحدت و کمترین تعارض را داشته باشد.

۳. روانشناسی بالینی، که در این رویکرد متخصصین سلامت تلاش دارند تا مشکلات و بیماری‌های ذهنی را به طرق مختلف درمان کرده و همچنین سعی در جلوگیری از مشکلات روانی خواهند کرد.

سخن آخر

روانشناسان و متخصصین تنها برای از بین بردن بیماری‌های روانی آموزش نمی‌بینند. تمام اقشار جامعه می‌توانند متناسب با فعالیت‌هایی که دارند از کمک متخصصین سلامت بهره ببرند تا بتوانند بازده بیشتری در عملکردهای روزانه خود داشته باشند. سلامت روان موضوعی است که عدم رسیدگی به آن می‌تواند آسیب‌زا باشد و از طرفی حل مشکلات مرتبط با آن از جمله افسردگی و اضطراب به تنهایی امکان پذیر نیست.

 شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین و متخصصان مجرب ما در مرکز مشاوره خانواده گپچه در تماس باشید.

حتما بخوانید:

۱۱ نکته برای محافظت از سلامت روان در دوران قرنطینه

 سلامت روان و کودک سالم

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

محمد پرورش:

مقاله کامل و مفیدی بود

1399/8/23


پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
+