با اختلال شخصیت مرزی آشنایی دارید و راه درمان آن را میدانید؟


با  اختلال شخصیت مرزی آشنایی دارید و راه درمان آن را میدانید؟

اختلال شخصیت مرزی 

اگر دقت کرده باشید اخیرآ درطول روز اسم اختلال های روانی را دربین صحبت هایمان با دیگران بسیار میشنویم و هرلحظه از مشکلاتی مانند :《وسواس، بیش فعالی و افسردگی》حرف به میان می آید و اسم آن را فوبی ها و پارانوئید میگذاریم.

تا قبل از اینکه روانشناسان به «افزایش دانش عمومی درمورد مشکلات روانی» پی ببرند کسی نمی دانست افسردگی به چه معناست و مردم تا فردی را می دیدند که دچار مشکل روانی شده است شروع به بدگویی و غیبت می کردند :
- بیچاره پاک خل شده 
- همسرش اینقدر درگوشش خوند که روانی شده
- زده به سرش
و امثال اینها ، و بعد که روانشناسان به این دانش عمومی دست یافتند مشکل جدیدی به وجود آمد ؛ 
افراد با داشتن اختلال هایشان به همدیگر پز می دادند ؛ که من فلان اختلال را دارم تو چطور؟ 

اختلال شخصیت ضد اجتماعی 

افرادی که دچار این اختلالات هستند نمی دانند که با چه چیزی طرف هستند و مدام میخواهند پز بدهند که فلان اختلال را دارم.
فردی که دچار اختلال شخصیت است اطرافیانش فکر میکنند که این فرد در کل آدم بد و مردم آزاری است و همه ی رفتارهایش از روی عمد است تا آنها را عذاب بدهد و اصلا متوجه این نیستند که این فرد دچار اختلال شخصیت شده است و نیاز به درمان دارد.

خب حالا وقت آن شده که بفهمیم اختلال شخصیت چیست !
بر اساس تحقیقات انجام شده متوجه شده ایم که مرلین مونرو، بازیگر و مدل امریکایی به اختلال شخصیت مرزی مبتلا بوده است.

اختلال شخصیت به چه معناست؟

اختلال شخصیت به این معناست که فرد ، صفت های شخصیتی با دوامی دارد و برای مدت زمانی ثابت هستند که این صفت های شخصیتی باعث میشوند زندگی شغلی و عاطفی و... فرد دچار مشکلاتی بشود و فرد و اطرافیانش را اذیت و آزار دهد و اما این اذیت شدن اصلا شبیه آن نارضایتی هایی که هر انسانی از صفت های منفی خودش دارد نیست و این نارضایتی ها کاملا عادی و طبیعی میباشند. جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با اختلال شخصیت و ارتباط با کارشناسان ما در این زمینه کلیک کنید.

هر فردی ممکن است در مواقعی عصبانی شود که این عصبانیت برایش دردسر درست کند ولی اگر فرد دچار اختلال شخصیت باشد این دردسر ها برایش چندین برابر خواهد بود .
زمانی که از اطرافیانِ فرد مبتلا به اختلال شخصیت راجع به این فرد سوال می کنیم جواب آنها این است که ؛《این فرد از اولش هم همینطوری بود》
بدین معناست که ، فرد از دوران جوانی و نوجوانی اش این رفتارها و ویژگی ها را داشته است و به مرور زمان بخاطر مشکلاتی که سر راه زندگی اش بوده است این صفت ها پررنگ تر و شدیدتر شده اند.
فردی را در نظر بگیرید که فقط بایکی از دوستانش درد و دل میکند حالا اگر همین فرد در زندگیش به مشکلات بزرگتری برخورد کند ممکن است دیگر با همان یک دوستش هم راجع به مشکلاتش حرفی نزند.

تغییر اصلی ترین عنصر در شخصیت مرزی

 این تغییر باید جایی رخ بدهد که ما انتظار ثبات را داریم.
اختلال شخصیت مرزی : به مجموعه ای از رفتارها و ویژگی های با دوام که فرد از  دوران جوانی و نوجوانی با آنها زندگی کرده است میگویند ؛ برخی ازاین ویژگی ها را برایتان نام میبریم :

1. ترس از ترک‌شدن

افرادی که دچار اختلال شخصیت مرزی هستند مدام از ترک شدن توسط دوستان صمیمی و افرادی که دوستشان دارند میترسند و استرس و اضطراب این را دارند که ؛《 نکند فلانی من را ترک کند و برود 》.
واگر آنها فرد را ترک کنند به هر دلیلی ، فرد بسیار از دست آنها عصبانی خواهد شد و مدام خودخوری میکند و تمام دنیا بر سرش خراب میشود .
برخی دیگر از افرادی که دچار اختلال شخصیت مرزی هستند بخاطر این که دیگران آنها را ترک نکنند به چیزهای دیگر روی می آورند مانند : حیوانات و گل ها و گیاهان و ...

2. روابط پرتنش

روابط بین فردی برای افراد مبتلا به شخصیت مرزی یکی از سخت ترین بخش های زندگی آنهاست.
فرقی ندارد که این رابطه با خانواده یا دوستان یا یک پزشک باشد.
روزی این فرد از طرف مقابل در ذهن خود یک فرشته میسازد که بی واقعا بی همتا است و هیچ کسی به اندازه ی طرف مقابلش بی نظیر و دوست داشتنی و مهربان نیست و درهمان اول آشنایی ، ممکن است مسائل خصوصی زندگی اش را برای او بازگو کند.
ولی به یکباره همان طرف مقابلش برای او بدترین و پست و بی ارزش ترین آدم دنیا شود دلیلش هم این است که طرف مقابل برای او وقت نگذاشته و درکنار او نبوده و برایش اهمیت قائل نبوده است.
به طور کلی فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی افراد را یا خوب ترین می بیند یا بدترین ، یعنی حد وسط ندارد و نظراتش ثباتی ندارد.

3. بی‌ثبات‌بودن تصویر فرد از خودش

اگر از یکی از دوستان و آشنایانتان بپرسید که میتوانی خودت را توصیف کنی؟ او در جواب از ویژگی ها و هدف هایی که دارد برایتان خواهد گفت و مسلما اگر چندماه بعد دوباره همین سوال را از او بپرسید همان جواب های قرل را خواهید شنید.
ولی اگر از یک شخص مبتلا به اختلال شخصیت مرزی این سوال را بپرسید او هم از ویژگی های شخصیتی و اهدافش برایتان میگوید و اگر چند ماه بعد همین سوال را از او بپرسید می بینید که جواب هایش کاملا با جواب های چندماه قبل فرق دارد.
اخلاق و شغل و فکر و اهدافش به طور کلی تغییر کرده است گاهی اوقات این فرد تصمیم میگیرد تغییر جنسیت دهند.
این تغییر در شخصیت او نیز رخ میدهد یعنی درست زمانی که نزدیک است در کاری به نتیجه ی دلخواهش برسد یکباره نظرش را تغییر میدهد و از آن کار دست میکشد و به کاری دیگر فکر میکند.

4. رفتارهای تکانشی و خطرناک

افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ،افرادی تکانشی هستند به زبان ساده تر ،ممکن است آنها در یک لحظه فکری به سرشان بزند پس همان موقع بدون اینکه به آن کار و عواقبش فکر کنند آن کار را انجام میدهند برای مثال:
ممکن است موقع رانندگی در داخل شهر فکر این که پایشان را روی گاز بگذارند و با سرعت بالا ویراژ بدهند به مغزشان خطور کند پس این کار را همان موقع انجام میدهند.
این افراد خیلی زود حوصله شان سر میرود و همین مسئله کافیست تا آن ها دست به کارهای خطرناک بزنند ، کارهای خطرناکی همچون ؛ مصرف کردن مواد مخدر ، داشتن روابط جنسی خطرناک و...
قابل به ذکر است که تمامی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی کارهای خطرناک انجام نمی دهند بلکه برخی از آن ها نیز کارهای دیگری انجام میدهند، مانند : انجام خریدهای یهویی و پرخوری کردن بدون اینکه گرسنه باشند .

5. خودزنی و خودکشی

اگر تابحال کسی از اطرافیانتان با شما درباره خودکشی کردن صحبت کرده باشد مسلما آن موقع ترس و اضطراب را در خودتان حس کرده اید و دلهره آرام کردن آن فرد را خواهید داشت و در طول روز و شب این فکر و دغدغه را دارید که نکند خودکشی کرده باشد؟
نکند زمانی که برسم پیش او خودش را کشته باشد؟
و هزاران فکر دیگر ...
افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ممکن است بارها فکر و اقدام به خودکشی کنند ، زیرا ترک شدن و 
اینکه تنها بمانند برای آنها خیلی سخت و غیر قابل تحمل است ، و اگر همسر یا دوست و یا خانواده شان هرکدام قصد ترک کردن این افراد را داشته باشند مسلما برای اینکه او را منصرف کنند تهدید به خودکشی میکنند که 《اگر بروی و مرا تنها بگذاری خودم را خواهم کشت》و اینکار راهم واقعا انجام میدهند و فقط بلوف نمی زنند.

- این افراد گاهی اقدام به خودزنی میکنند و در قسمت های مختلف بدنشان جراحت هایی از خود زنی دیده میشود و به همین دلیل است که پیراهن آستین بلند می پوشند تاجراحت شان پیدا نباشد.

آن ها خودزنی میکنند تا رنجی که دارند را تسکین دهند و گاهی هم دچار بی احساسی میشوند یعنی هیچ نوع هیجانی را در خود احساس نمی کنند و برای اثبات اینکه هنوز احساساتی دارند شروع به خودزنی می کنند.
آنها خود زنی را برای جلب توجه دیگران انجام نمیدهند بلکه واقعا هم خودشان از این جراحت ها خجالت می کشند و سعی می کنند آن ها را پنهان کنند ، این خودزنی ها گاهی باعث مرگ فرد می شود.

6. هیجان‌های بی‌ثبات

افرادی که دچار این شخصیت هستند با کوچکترین و بی اهمیت ترین اتفاقی که رخ میدهد خُلق شان عوض می شود و زیر و رو می شوند.
پس اتفاقات اطراف به شدت روی آنها اثر میگذارد. افرادی که 《زمان ناراحتی شان درغم و اندوه گُم میشوند و زمانی که استرس می گیرند بجای نفس عمیق کشیدن هول میشوند و خودشان را عذاب میدهند 》خیلی بهتر میتوانند افراد مرزی را درک کنند.
اکثر افراد درمواقع ناراحتی ، غم و اندوه ، حادثه ها و غیره ، واکنش و حال خود را میدانند و می شناسند ولی افراد مرزی هر بار که اتفاقی برایشان رخ میدهد واکنش شان مانند این است که اولین بار است که این اتفاق برایشان رخ داده و خودشان را در دریایی طوفانی حس می کنند و دنیا بر سرشان خراب میشود.
افرادی که شخصیت مرزی دارند عصبانیت و افسردگی یا اضطراب شان تا چندین روز طول میکشد و بعد از چند روز حال خوب و خوشحالی به وجود نمی آید زیرا بعد از آن ، اتفاقات دیگری می افتد و او دوباره عصبانی و افسرده خواهد شد.

7. عصبانیت غیرعادی

افراد مرزی نمیتوانند خشم شان را کنترل کنند و واکنش شان در خشم ، نسبت به بقیه افراد بسیار شدید تر است و به سرعت خشم آنها فوران می کند.
خدا نکند که کسی روی نقطه ضعف آن ها دست بگذارد  آن وقت است که فوران واقعی خشم اورا خواهد دید.
این افراد درموقع خشم بسیار نیش و کنایه می زنند داد و فریاد راه می اندازند و ممکن که کتک کاری هم بکنند ولی زمانی که خشم شان فروکش کرد از کارهایی که کرده اند بسیار پشیمان و شرمنده  می شوند و فکر می کنند که آدم بسیار بدی هستند.

درمان اختلال شخصیت مرزی 

این اختلال به راحتی قابل درمان نیست ، زیرا این ویژگی های شخصیتی از دوران جوانی و نوجوانی در فرد ریشه کرده اند و شخصیت فرد را نمیشود به یکباره از پایه خراب کرد و از نو ساخت.
این افراد ممکن است فکر کنند که هیچ مشکلی ندارند و سفت و محکم جلوی تغییر کردن خود بایستند و همین کار باعث میشود که جلوی درمان گرفته شود.

برخی اوقات ممکن است فرد مرزی افسردگی یا  اعتیاد به مواد مخدر هم داشته باشد که این موارد کار درمان را سخت تر میکنند.

جای امیدواری است که افراد مرزی خودشان بسیار به دنبال درمان هستند  که همین امر در درمان آنها بسیار تاثیر گذار است.
با کمک روانشناس و
مشاور آنلاین و رفتار درستی که روانشناس با آن ها دارد افراد شوق فراوانی نسبت به درمان پیدا میکنند.

سه راه برای درمان اختلال شخصیت مرزی وجود دارد؛
1. خوردن دارو 
2. روان درمانی
3. هم خوردن دارو و هم روان درمانی ؛که بهترین راه درمان است.

برای درمان اختلال شخصیت مرزی ضروری است که فرد به یک روانشناس مراجعه کند تا روانشناس به فرد کمک کند که هیجانات خود را بشناسد و آنها را کنترل کند.
این اختلال به طور کلی از بین نخواهد رفت ولی بعد از روان درمانی میزان خود زنی و خودکشی کم میشود و فرد یاد میگیرد از راه های دیگری برای مقابله با مشکلاتش استفاده کند.

جهت کسب اطلاع بیشتر و دریافت مشاوره تلفنی با کارشناسان و مشاوران آنلاین گپچه در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

10 مورد از شایع ترین اختلالات رفتاری بزرگسالان​

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج