تربیت کودک و انتخاب بهترین روش تربیتی توسط والدین


تربیت کودک و انتخاب بهترین روش تربیتی توسط والدین

درک و شناخت شخصیت و خلق و خوی کودک در واقع از مهمترین روش‌های تربیتی برای کودک میباشد زیرا با شناخت خلق و خو و شخصیت کودکتان میتوانید به شناخت استعداد ها و علایق او نیز برسید. البته روش های بسیار زیادی برای تربیت کودک وجود دارد، باید از روش های دیگر نیز استفاده کنیم و فقط به یک روش بسنده نکنیم.

4 شیوه‌ی تربیتی برای کودکان

1. محدودیت کم، محبت کم 
2. محدودیت زیاد،محبت کم 
3. محدودیت کم، محبت زیاد 
4. محدودیت زیاد، محبت زیاد 

آموزش و تربیت کودک از چه دوره ای باید آغاز شود؟

والدین معمولا سعی دارند تمامی نیازهای کودک خود را برطرف کنند مثلا زمانی که کودک گریه می‌کند و پدر و مادر برای آرام کردن او را بغل می کنند یا زمانی که گرسنه است و مادر او را شیر یا غذا میدهد و لباس و پوشک کودک را عوض میکند و ... انجام تمامی این کارها دشوار است ولی مهم تر از همه ی این موارد تربیت کودک است که بیشتر والدین از این مورد غافل هستند.

کودک شما کم‌کم رشد میکند و خواسته هایش جایگزین نیازهایشان میشود و والدین می‌فهمند که باید یکسری محدودیت ها را برای کودک خود قائل شوند، زیرا برخی از کارها و خواسته های کودکان غیر معقول است و تحملش کمی برای والدین دشوار میباشد. برای مثال: کودکی که برای چندمین بار ظرف غذای خود را بر روی فرش وارونه میکند مسلما مادر توان تحمل کار او را ندارد و نیاز است که به کودک آموزش داده شود، شاید با خود بگویید که کودک 2 یا 3 ساله را که نمیشود تنبیه کرد!! در پاسخ باید بگوییم که بله حق با شماست، کودک را تنبیه نکنید بلکه او را آموزش دهید زیرا هدف ما تنها آموزش به کودک است که باید از همان دوران نوزادی آغاز شود.

به گفته‌ی کلر لرنر، مدیر سازمان تربیت کودکان 1 تا 3 ساله: به کار گرفتن برخی محدودیت ها در واقع به عنوان بخش مهمی از مسئولیت والدین در تربیت کودک به شمار میرود، والدین با ایجاد محدودیت ها به کودک خود تشخیص درست یا غلط بودن هر چیز را می آموزند و به او نحوه‌ی تصمیم گیری درست و ایستادگی در برابر ناتوانی و ناامیدی را یاد میدهند.

چگونگی تربیت و رفتار با کودکان 

چگونگی برخورد پدر و مادران با فرزندان، مسلما با تربیت کودکانشان ارتباط خیلی محکمی دارد. منظورمان از نحوه‌ی برخورد تربیتی پدر و مادر‌ها در واقع همان میزان محبت و عشق و محدودیت هایی است که هر پدر و مادری برای کودکش در نظر میگیرد و این عشق و محبت باعث میشود که رابطه ی بین والدین و کودک بسیار محکم تر شود و کودک احساس آرامش و امنیت کند.

با این محدودیت هایی که برای کودک تان در نظر میگیرید ؛ درواقع جلوی عکس العمل های تند خود را در برابر کودک میگیرید و کودک، شما را فردی زورگو تصور نمیکند.
عکس العمل های تند سرانجام به کتک زدن کودک ختم میشوند که متأسفانه روش تربیتی درستی نیست ولی اگر عکس العمل متعادلی داشته باشید به نتیجه ی درستی در تربیت فرزندتان خواهید رسید.

پس والدین باید با کمک گرفتن از  این 4 روش مختلف تربیتی، یکی از آنها را در دست بگیرند و محبت و عشق خود را به کودکانشان تقدیم کنند، با در نظر گرفتن محدودیت ها، کودکان خود را به راه درست تربیتی سوق دهند.

لازم به ذکر است که پدر و مادرانی که از روشهای  تربیتی (محبت زیاد) برای کودکان خود کمک میگیرند باید زمان بیشتری را با آنها بگذرانند و با آنها هم صحبتی بیشتری داشته باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره کودک تلفنی با روانشناسان گپچه میتوانید در این لینک در ارتباط باشید.

آیا برخی رفتارهای بد کودک نشانه‌ی بی ادبی اوست؟

گاهی کودک تلاش میکند تا رفتار بدی از خود نشان دهد ولی مطمئنا بخاطر بی ادب بودن او نیست بلکه او قصد دارد چیزهای جدیدی را در دنیای اطراف خود کشف و شناسایی کند مثلا: کودک تلاش میکند تا عینک شما را از روی صورتتان بردارد.

هاروی کارپ، نویسنده‌ی کتاب(خوشحالترین کودک نوپا) و دارای مدرک دکترای پزشکی میگوید: کودک دائما در حال تماشای جهان اطراف خود میباشد، زمانی که غذا را با دستانش له میکند قصد دارد ببیند چه حسی به او دست میدهد یا زمانی که شیء ای را بر زمین میکوبد قصد دارد تا بفهمد صدای شکسته شدن آن شیء چه حس و لذتی دارد.

شیوه‌های صحیح تربیتی برای فرزندان در خانواده 

برخی والدین ، فرزندان خود را بسیار محدود میکنند و مانند قدیم دیکتاتوری با آنان برخورد میکنند که کاملا روش اشتباهی است،هدف والدین از تربیت کردن کودکان خود باید این باشد که ؛
- به آنها یاد بدهند چگونه به دیگران در قبال احترام ، احترام بگذارند.
- قوانین اجتماعی را رعایت کنند.

پس سعی کنید بهترین روش تربیت کودکی را برگزینید که فکر میکنید با آن ارتباط خوبی را برقرار کرده اید.
برخی از والدین روش تربیتی که در گذشته پدر و مادرشان برای تربیت آنها انتخاب کرده اند را در دست میگیرند و کاملا هم راضی هستند ولی برخی دیگر برعکس است.

محبت کردن و محدودیت زیاد خیلی بهتر از،محبت کردن با محدودیت کم است چون محبت و محدودیت کم باعث به‌وجود آمدن شخصیت پایین در کودک شما خواهد شد.

گاهی هم ممکن است پدر و مادر فکر کنند باید کاری به کار کودک خود نداشته باشند تا کودکان از گفته های آنها برداشت منفی نداشته باشند؛ که این کار اصلا در تربیت فرزند تاثیری ندارد.

هیچ‌وقت بیخودی به کودکان خود زور نگیرید و آنها را بیش از حد خسته و پریشان نکنید زیرا با اینکار مجبورشان میکنید که به حرفهایتان گوش ندهند و لجبازی کنند؛ به‌جای زور‌گویی با محبت بسیار زیاد با آنها رفتار کنید. برای کودک خود حد و مرز قرار دهید ولی از محبت زیاد به آنها اصلا غافل نشوید ،فقط زمانی حق دارید عصبانی شوید یا پرخاش کنید که کاری انجام دهد که جانش در خطر باشد.

تربیت کودکان با شیوه‌ی درست و سرشار از محبت

واکنشی از خود نشان ندهید : در زمانی با کودکان خود متعادل برخورد و رفتار کنید که مجبور باشند کاری را انجام دهند مانند : فرا رسیدن وقت خواب کودک.
زمانی که کودکتان آب مینوشد و آن را از دهان خود به بیرون میریزد به گونه ای با او رفتار کنید که کودک چنین تصور کند که شما فکر کرده اید که کاری که انجام داده است کاملا ناخودآگاه و تصادفی میباشد؛ اگر میخواهید کودکتان دیگر این عمل را تکرار نکند، سعی کنید در اینگونه مواقع ؛ داد و فریاد راه نیندازید و او را سرزنش نکنید.

در هر موقعیتی لازم است که رفتار خاص خود را داشته باشید یعنی در برخی مواقع مهربان باشید و در مواقع دیگر سلطه جو یا منفعل و یا حتی متعادل، همانطور که میدانید تفاوت های بسیار زیادی بین بچه های قدیم با بچه های امروزی است ، پس با روش های صحیح و مناسب خودشان با آنان برخورد و رفتار کنید مثلا آنان هرگز دوست ندارند کسی پند و اندرزشان دهد.

رعایت برخی نکات توسط والدین برای تربیت کودک

- به شخصیت کودک احترام بگذارید

همانگونه که دوست دارید با شما رفتار شود با کودک خود رفتار کنید؛ احترام بگذارید تا او نیز به شما احترام بگذارد.

- در شیوه ی تربیتی خود صبور باشید

ممکن است روش تربیتی که انتخاب کرده اید کمی دیر به نتیجه برسد، اما ناامید نشوید و به راهتان ادامه دهید و بر قوانین خود ثابت قدم باشید.

- روش تربیتی مناسب کودک خود را پیدا کنید

منظور خود را به درستی به کودک خود بگویید تا او نیز متوجه شود، قبل ازاینکه بخواهید او را تنبیه کنید یا از او انتظار بیجا داشته باشید، او را از منظور خود آگاه کنید.

- به شناسایی ریشه ی برخی از رفتارهای کودک خود بپردازید

گاهی کودکان بخاطر رخ دادن اتفاق یا حادثه ای ،رفتارهای بسیار بد و غیرقابل تحملی از خود نشان میدهند.

بیشتر بخوانید:

تربیت فرزند + روش طلایی تربیتی برای والدین​

چه موقع باید به روانشناس کودک مراجعه شود؟

روانشناسی کودک، ضرورت و اهمیت آن در دوران کودکی

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج