اصول و نحوه تربیت کودک در 7 سالگی


اصول و نحوه تربیت کودک در 7 سالگی

تربیت کودک در7 سالگی

دوره های زندگی اولیه هر شخص به سه قسمت 1 تا 6 سالگی، 6 تا 12 سالگی و 12 تا 18 سالگی تقسیم بندی شده است که هر کدام نیز نیازمند رفتارها و برنامه ریزی خاص خود می باشد.

کودکانی که در آستانه ورود به دوره دوم زندگی هستند و 7 ساله محسوب می شوند، دارای استعدادها و توانایی های بسیاری هستند که با توجه نمودن به ایشان و کشف آن ها می توان در راستای شکوفا شدن این استعداد ها برنامه ریزی نمود.

تربیت کودک 7 ساله به جهت اینکه وارد دوران جدیدی از زندگی شده است با دوران پیش از آن متفاوت بوده و باید در این سن به مرور حس مسئولیت پذیری و خلق و خوهای صحیح را به کودک آموزش داد.

کودکانی که وارد هفتمین سال از زندگی خود شده اند به مرور اجتماعی تر شده و تمایل دارند تا با هم سن و سالان خود بیشتر به بازی و گذر اوقات بپردازند، درعین اینکه از صحبت نمودن با والدین خود نیز لذت می برند.

پیش از سن 6 و 7 سالگی، کودکان آزادی عمل داشته و انتظاری نیز از آن ها نمی رفت اما با ورود به دوره دوم از زندگی که به دوره تادیب و آموزش یاد می شود، باید با برنامه ریزی دقیق والدین به کودکان موارد مختلف را آموزش داد.

جهت ارتباط با مشاور کودک و یا کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت فرزند و دانستن روش طلایی تربیتی برای والدین کلیک کنید.

تربیت کودک در هفت سالگی باید به شیوه ای منطقی و با تعیین محدودیت هایی برای کنترل کودک از سوی والدین صورت گیرد تا در تعامل با دوستان خود در مدرسه و دیگر مکان ها به توانایی مناسب برسد و به مرور از آسیب هایی که در اجتماع وجود دارد مطلع گردد.

از سوی دیگر نباید بیش از حد به کودکان فشار وارد کرد یا اینکه آن ها را به حال خود رها نمود، این تصمیمات غلط در آینده برای رابطه بین والدین و فرزندان و همچنین ارتباطات میان فرزندان با دیگران نیز مشکل ساز خواهد شد.

کودکی 7 ساله به جهت اینکه هیچگونه تجربه ای را نداشته و به تازگی وارد دنیای اجتماعی مدرسه و دوستان می شود نیاز دارد تا توسط والدین به آگاهی برسد و از پیشامد هایی که امکان دارد برای وی اتفاق بیفتد مطلع گردد.

در واقع هرچه تربیت فرزند 7 ساله تا 14 ساله به دقت صورت گیرد، در دوره های بعدی نیز موفقیت بیشتری نصیب کودک می گردد، چرا که توانایی های لازم برای حضور در اجتماع به وی آموزش داده شده است.

ویژگی های کودک 7 ساله چیست

 

ویژگی های یک کودک 7 ساله

کودکی که به تازگی وارد هفت سالگی شده است متاثر از اینکه در7 سال قبل زندگی خود در چه شرایطی بوده و چگونه توسط والدین تربیت شده است به برقراری ارتباط با دیگران خواهد پرداخت و تصمیم خواهد گرفت.

در سن هفت سالگی به مرور رفتارهای اجتماعی بروز پیدا می کنند و کودک می تواند برخی از کارهای خود را به تنهایی و به درستی انجام دهد؛ برای مثال حمام کردن یا بستن بندهای کفش یا پوشیدن لباس های خود بدون کمک گرفتن از والدین.

در این سنین، هوش ریاضی و حل مسئله در کودکان فعال می شود و با نظارت صحیح از سوی والدین و آموزش هایی که در مدرسه به آنها آموزش داده می شود به مرور بهتر و قوی تر از قبل نیز خواهد شد.

برخی از کودکان در سنین بعد از 7 سالگی دچار تغییر رفتار می شوند و ممکن است گاهی با تندی با والدین خود صحبت کنند یا اینکه به والدین خود دروغ بگویند. تعیین کردن چارچوب های مشخص و معین و رعایت نظم دقیق در تربیت فرزند 7 ساله می تواند به راحتی راهگشای شما در گذر از این دوران و چالش هایش باشد.

بیشتر بخوانید: تربیت کودک و انتخاب بهترین روش تربیتی توسط والدین​

تربیت کودک در هفت سالگی چگونه است؟

تربیت کودک 7 ساله چگونه است؟

در این دوران نباید به کودک آزادی عمل کامل داد و از اشتباهاتی که ممکن است مرتکب شده باشد، چشم پوشی کرد. بهتر است که کودک را از بی ادبی و بی انضباطی های احتمالی باز داشت، به نظم و انضباط عادت داد و او را از بی توجهی و تلف نمودن اوقات عمر خود باز داشت.

ضمن آموزش مهارت های زندگی باید به آموزش کودکان از لحاظ اعتقادی نیز پرداخته شود، چرا طبق کلام معصوم ذهن و ضمیر کودکان مانند یک زمین زراعی آماده کشت است که هر چی به او بدهی، همان را می پذیرد. صحبت نمودن در مورد مسائل مختلف اعتقادی ساده و اولیه مانند چرایی و چیستی خدا و دادن جواب های درست و در حد فهم کودک 7 ساله بسیار مهم است.

بالا بردن قدرت ایمان در کودکان نیز ایشان را در برابر مشکلات و چالش هایی که در آینده امکان مواجهه با آن ها وجود دارد، قوی تر و مسئولیت پذیر تر بار خواهد آورد.

در شیوه هایی که برای نحوه تربیت کودک هفت ساله توسط اندیشمندان ارائه شده است برای چگونگی رفتار فیزیکی با کودکان در این سنین توصیه شده است که حتما زمان خواب کودکان تنظیم گردد و به آن پایبندی داشت.

انرژی کودکان در این سنین بسیار بالاست و همچنین توانایی هایی حرکتی آن ها نیز به مرور تکامل پیدا کرده و نسبت به قبل پیشرفت پیدا می کنند.

تنظیم ساعات خواب کودکان 7 ساله و بالاتر در رشد طبیعی بدن ایشان کاملا موثر است و به بهبود روند آن کمک شایانی خواهد نمود از سویی نیز کودکان 7 ساله تمایل دارند تا دوستان زیادی داشته و به گذراندن اوقات خود با آن ها مشغول باشند و حتی ممکن است که به آن ها وابسته شوند.

در برخی موارد نیز کودکان از ارتباط گرفتن با هم سن های خود هراس و واهمه دارند که با مدیریت صحیح والدین به مرور این هراس از بین رفته و رفتار کودک از لحاظ اجتماعی نیز به مرور شکل می گیرد.

کودکان 7 ساله به این دلیل که وارد اجتماع و مدرسه شده اند بایستی از لحاظ تربیت جنسی نیز مورد آموزش قرار گیرند تا در زمان رسیدن به سن بلوغ از شرایط موجود در اجتماع و نحوه رفتار با جنس مخالف نیز آگاه تر گردند.

بیشتر بخوانید: آموزش مسائل جنسی به فرزندانمان را از چه سنی شروع کنیم؟

غرایز مختلف از سنین 7 سالگی به مرور بیدار می شوند تا زمانی که کودک به سن بلوغ می رسد تکامل پیدا می کنند؛ بنابراین برای اینکه از انحرافات احتمالی جلوگیری شود باید والدین زمینه های آموزش مناسب را برای کودک 7 ساله خود آماده نمایند.

کودکان 7 ساله و به خصوص دختران سریع تر از پسران از لحاظ جسمانی  رشد پیدا می کنند و علاقه خود به جنس مخالف را سریع تر درک می کنند، از این رو است که باید زمینه های تربیت جنسی کودک از همین سنین 7 سالگی و بیشتر پایه ریزی گردد.

طبق گفته اندیشمندان این عرصه بهتر است که محل خواب دختران از پسران در این سنین جدا گردد و رعایت حریم خصوصی به آن ها آموزش داده شود. درست است که غرایز جنسی در این سن به مرحله بروز نمی رسند اما از همین 7 سالگی و کم تر بسته به تحریک شدن غرایز در کودکان در شرایط خانواده و دوستان خود، کم کم در وجود کودک جوانه می زند.

زمانی که با اولین بیداری در کودک خود مواجه شدیم نباید به کلی آن را نادیده بگیریم یا اینکه به سرعت به آن واکنش نشان داده با نصحیت ها و رفتارهای افراطی کودک هفت ساله خود را بترسانیم.

در این سنین باید کودک را با مسائل بهداشتی آشنا نمود و به صورت غیرمستقیم پیامدهای منفی آن برای جسم را برای کودک توضیح داد. به این ترتیب کودک در حین بالاتر رفتن سن علاوه بر آموزش هایی که در مورد مسائل اجتماعی و شخصی می آموزد با مسائل جنسی نیز آشنا شده و کم تر دچار مشکل می شوند. همچنین والدین نیز باید پوشش خود را از سنین 7 سالگی به بعد در مقابل کودکان خود رعایت نمایند و از ابراز احساسات شدید در مقابل فرزندان خود بپرهیزید.

نکته ویژه ای که وجود دارد حس کنجکاوی در کودکان 7 ساله است که باید در تربیت کودک هفت ساله در نظر داشت. کودکان در این سن سوال های مختلفی را از والدین خود می پرسند و به مقایسه بین موارد مختلف می پردازند بنابراین هنگامی که کودک خود را به حمام می برید از پوشیده بودن بدن خود اطمینان حاصل کنید چرا که کودکان به مقایسه بدن خود با بدن والدین می پردازند و شستشوی بدن خود و نقاط حساس بدن توسط خود کودک را می توانید به ایشان آموزش دهید.

چگونه کودک هفت ساله خود را مستقل تربیت کنیم

چگونه کودک هفت ساله خود را مستقل رشد دهیم؟

نحوه تربیت کودک 7 ساله بسیار مهم است. آنچه که تاکنون به آن ها اشاره نموده ایم می تواند تاثیر به سزایی را در کودک داشته باشد.

مستقل بودن یکی از توانمندی هایی است که هر شخصی باید به آن دست پیدا کند فارغ از این که در چه سنی باشد. آموزش مستقل بودن و فضا دادن به کودک در سن هفت سالگی می تواند قابلیت مستقل بودن را در کودک پروش دهد. در تصمیم گیری ها برای انتخاب لباس یا خرید هر وسیله ای می توانید انتخاب آخر را به فرزند خود بسپارید تا به مرور توانایی تصمیم گیری در وی شکل بگیرد.

نکات مختلف را برای وی در حد فهم او توضیح دهید و او را در انتخاب درست راهنمایی کنید تا قدرت تصمیم گیری در وی شکل بگیرد و در پی تکرار این رفتار به مرور مستقل بودن و قدرت تصمیم گیری در کودک تقویت می گردد.

پرورش استعداد های پنهان کودک

از مهم ترین موارد در تربیت کودک 7 ساله توجه خاص و ویژه به آموزش و پروش او در زمینه های هنری و ورزشی و دیگر مهارت های زندگی اجتماعی است. صرفا بسنده کردن به آموزش های نظری کافی نبوده و با فراهم کردن زمینه پرورش صحیح  کودکان به کشف و پرورش استعدادهای جسمی و ذهنی آن ها پرداخت.

از گذشته توصیه شده است که به فرزندان خود سه حرفه سوارکاری، شنا و تیراندازی آموزش داده شود اما نکته موجود در این توصیه آموزش دادن متناسب با شرایط آینده جامعه است. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که کودکان 7 ساله ما برای زمان دیگری آموزش داده شده و مهیا می گردند و باید آمادگی خود را برای آن زمان به دست آورند.

تقویت محبت نیز بعد دیگری از تربیت فرزند 7 ساله محسوب می شود، برای تقویت محبت و دوستی در کودکان بهتر است تا با اقوامی که دوستشان دارید رفت و آمد نموده و آن ها را به کودکان خود معرفی نموده و تجربیات خود را به آن ها انتقال دهید.

با پدربزرگ و مادر بزرگ ها رابطه داشته باشید و در حضور کودکان خود به آن ها محبت نمایید و قدر دانی کنید. به این صورت نحوه عشق ورزیدن و نوع دوستی را نیز به بهترین شکل در کودک 7 ساله خود پرورش می دهید.

خواندن قصه های مورد علاقه و کتاب داستان قبل از خواب نیز وسیله ای برای ابراز عشق به کودک شماست و این حس را نیز در او پرورش می دهد و آینده او را از این نظر تضمین می نماید.

سوالات متداول

1.چگونه متوجه می شوید که فرزندتان مشکلات رفتاری دارد؟

برخی از علائم عاطفی اختلالات رفتاری عبارتند از:

- به راحتی عصبانی یا عصبی می شود.

- اغلب عصبانی به نظر می رسد.

- سرزنش دیگران.

- امتناع از پیروی از قوانین یا سؤال از مقامات.

- بحث و جدل و عصبانیت.

- داشتن مشکل در مدیریت ناامیدی.

2. چگونه می توان کودکی مودب و محترم تربیت کرد؟

آنچه شما می توانید انجام دهید:

- رفتار محترمانه از خود نشان دهید.

- پاسخ های مودبانه را آموزش دهید.

- از واکنش بیش از حد خودداری کنید.

- منتظر اختلاف نظر باشید.

- محدودیت ها را تعیین کنید.

- رفتار محترمانه را تحسین کنید.

3. یک کودک 7 ساله چقدر باید بخوابد؟

کودکان 3 تا 5 ساله به 10.5-11.5 ساعت نیاز به خواب دارند.

کودکان 6 تا 7 ساله به 10.5 ساعت زمان نیاز دارند.

کودکان 7 تا 13 ساله به حدود 10 ساعت زمان نیاز دارند.

حتی نوجوانان 18 ساله هر شب به 9 ساعت خواب نیاز دارند.

4. یک کودک 7 ساله چند بار باید غذا بخورد؟

کودکان در سنین مدرسه (6 تا 12 سال) به غذاهای سالم و میان وعده های مغذی نیاز دارند. آنها سرعت رشد ثابت اما کندی دارند و معمولاً 4 تا 5 بار در روز (از جمله میان وعده ها) غذا می خورند.

بیشتر بخوانید:

پرورش کودک ( از بدو تولد تا 7سالگی)​

رشد عاطفی کودک و نقش والدین در آن​

نحوه رفتار با کودک پنج ساله و نکات طلایی که والدین باید بدانند​

نظرات کاربران

دلسا ایزدی:

نحوه تربیت کودک در ۷ سالگی بسیار مهمه چون شروع روزهای مستقل شدن اوست.


پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج