بهبود روابط زناشویی از دیدگاه مشاور خانواده


بهبود روابط زناشویی از دیدگاه مشاور خانواده

دکتر تری اربوچ، دکتر روانشناس و نویسنده کتاب پنج راه ساده برای تبدیل ازدواج خوب به ازدواج عالی معتقد است بهبود روابط زناشویی هدف دشواری نیست. بر طبق تحقیقات این دکتر روانشناس، ایجاد تغییرات کوچک، مداوم و ساده در زندگی مشترک باعث ایجاد یک ازدواج موفق خواهد شد. این روانشناس و مشاور خانواده در کتاب خود به پنج مرحله برای دستیابی به یک ازدواج موفق، پیشنهاد‌هایی عملی به زوج ها و جوانانی که قصد ازدواج دارند توصیه کرده است. دانستن این نکات برای هر زوج خواه از زندگی زناشویی خود رضایت دارند یا از ازدواج خود احساس نارضایتی می‌کنند ارزشمند است:

تحقیقات روانشناسی برای بهبود روابط زناشویی

مراحل دستیابی به ازدواج موفق که توسط این دکتر روانشناس توصیه‌شده‌ بر اساس یک تحقیق روانشناسی طولانی با حمایت سازمان ملی سلامت ایالات‌متحده صورت گرفته است. او در طول سال‌ها تحقیق بر روی ۳۷۳ زوج که زندگی مشترک خود را آغاز کرده بودند به این نتایج ارزشمند دست‌ یافت. در این تحقیق، زوج باهم و هم به‌صورت انفرادی توسط مشاور ازدواج مورد مصاحبه قرار گرفتند و اقدامات استانداردی بر روی موضوعاتی مانند میزان سلامت روانی و ابتلا به افسردگی زوج انجام گرفت. بسیاری از زوج ها در این تحقیق تا هفت مرتبه توسط مشاور خانواده مورد مصاحبه قرار گرفتند. بر طبق مصاحبه این محقق، ۴۶ درصد زوج ها بعد از ازدواج طلاق گرفتند که نشان‌دهنده  آمار نرخ طلاق بود. در این تحقیق  زوج های مطلقه به‌صورت انفرادی مورد مصاحبه قرار می‌گرفتند. نتایج تحقیقات این روانشناس بدین‌صورت بود:

برای بهبود روابط زناشویی انتظارت از همسر خود را کاهش دهید

بسیاری از مردم فکر می‌کنند نداشتن تفاهم به همسر یا اختلافات زناشویی در ازدواج از دلایل افزایش احتمال طلاق محسوب می‌شود. اما بر اساس نتایج این تحقیقات، این احساس سرخوردگی و درماندگی است که موجب تصمیم به طلاق و شکست در ازدواج می‌گردد. به گفته این دکتر روانشناس، احساس سرخوردگی در ازدواج زمانی رخ می‌دهد که انتظارات یکی از زوج از همسر خود برآورده نمی‌شود. زوج های خوشبخت از همسر خود انتظارات معقول و منطقی دارند. این روانشناس در کتاب خود به ده باور غلط زوج در زندگی مشترک اشاره می‌کند. یکی از این باورهای غلط این است که همسران موفق باهم تفاهم دارند و هرگز با همسر خود اختلاف ندارند. به گفته این روانشناس، پیدایش اختلافات زناشویی در زندگی مشترک امری اجتناب‌ناپذیر است. اگر شما به‌عنوان یک زوج با همسر خود اختلاف ندارید، احتمالاً شما با همسر خود در مورد مسائل مهم زندگی زناشویی صحبت نمی‌کنید. جهت دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای احترام به خواسته‌های همسر خود تمرین کنید

سعی کنید دو مورد از مهم‌ترین انتظاراتی که از همسر خود دارید را یادداشت کنید. (مثلاً شما از همسر خود انتظار دارید چگونه با شما رفتار کند). به گفته این دکتر روانشناس این تمرین ساده به زوج اجازه می‌دهد بفهمند که چه چیزی برای همسرشان در زندگی مشترک اهمیت دارد. اگر او از انتظارات شما بی‌اطلاع باشد چگونه می‌تواند انتظارات همسر خود را برآورده سازد؟

به همسر خود انگیزه و پاداش بدهید

در تحقیقات این دکتر روانشناس حمایت عاطفی و تشویق همسر کلید خوشبختی در ازدواج است. تشویق ، قدردانی و حمایت عاطفی یعنی به همسر خود بفهمانید که او برای شما در زندگی فردی مهم است و شما همسرتان را فقط به خاطر خودش دوست دارید. زوج ها می‌توانند یا از طریق ارتباط کلامی (مثلاً به همسر خود بگویید که چقدر دوستت دارم و تو عشق من در زندگی هستی) و یا از طریق عملی از همسر خود تشکر و قدردانی کنند. تشکر عملی از همسر می‌تواند مثل صبح زود از خواب بیدار شدن و تهیه صبحانه برای همسر و یا نگهداری و مراقبت از فرزندان برای اختصاص وقت بیشتر به همسر خود باشد. برخلاف باور عموم، مردان به حمایت عاطفی همسر بیشتر نیاز دارند. زیرا خانم‌ها می‌توانند این حمایت ها را از افراد دیگر در زندگی دریافت کنند. بر اساس تحقیقات این دکتر روانشناس ، نکته کلیدی در بهبود روابط زناشویی این است که  قدردانی از همسر مداوم و دائمی باشد نه اینکه فقط مواقعی که اوضاع بر وفق مراد است از همسر خود تشکر کنید.

تمرین: تشکر و قدردانی یک‌بار در روز از همسر می‌تواند موجب ایجاد حس رضایت در زندگی مشترک شود. به عقیده این دکتر روانشناس، با تمرین تشکر و قدردانی کلامی از همسر یا انجام کاری به بهانه تشکر و قدردانی عملی از همسر، یک‌مرتبه در روز ، این عادت رفتاری مثبت را در زندگی زناشویی خود نهادینه کنید.

برای بهبود روابط زناشویی جلسات روزانه گفتگو با همسر خود داشته باشید

بسیاری از زوجین وقتی به مرکز مشاوره خانواده مراجعه می‌کنند اعتقاد دارند با همسر خود ارتباط مناسبی برقرار می‌کنند. مثلاً در مورد پرداخت قبوض آب و برق ، خرید منزل ، کمک به فرزندان و بچه‌ها برای انجام تکالیف مدرسه در حالیکه این کار ها فقط برای حفظ امور خانه انجام می‌گیرد و به معنای بهبود روابط زناشویی یا نبود اختلاف با همسر نیست. درواقع، برقراری ارتباط صحیح با همسر به معنی شناخت و درک نیازهای عاطفی همسر است. این قانون ده‌دقیقه‌ای را هر روز با خود تمرین کنید: هرروز به مدت ده دقیقه در مورد هر چیزی به‌غیراز چهار موضوع زیر با همسر خود گفتگو کنید: مسایل کاری ، خانواده ، کارهای منزل و رابطه با همسر زوج می‌توانند این گفتگوی ده‌دقیقه‌ای را از طریق تلفن، پیامک یا گفتگوی رودررو انجام دهند. شما با این گفتگوی روزانه می‌توانید همسر خود را بهتر بشناسید. نمی‌دانید در مورد چه چیزی با همسر خود صحبت کنید؟ پاسخ ساده است. مثلاً از همسر خود بپرسید،اگر در قرعه‌کشی برنده شوی با پولش چکار خواهی کرد؟ یا نام پنج‌تا از فیلم‌های موردعلاقه خود را که در سینما دیده‌ای نام ببر.

برای ارتباط با روانشناس و دریافت مشاوره زوج درمانی کلیک کنید.

تغییراتی در زندگی اعمال کنید

هر ازدواج و رابطه ای در طول زندگی مشترک دچار مشکل و چالش می‌شود. اعمال تغییراتی در زندگی برای بهبود روابط زناشویی بسیار مهم است و راه‌های بسیاری برای این تغییرات وجود دارد. یکی از روش‌ها برای اعمال تغییرات، اضافه کردن چیز جدیدی در زندگی است. برای کاهش احساس خستگی و درماندگی و ایجاد حسی نو در زندگی، سبک زندگی خود را تغییر دهید. به‌عنوان‌مثال به‌جای رفتن به رستوران همیشگی، دفعه بعد یه یک رستوران جدید شام صرف کنید. از مکان‌های جدیدی به‌اتفاق همسر دیدن کنید یا به گروه جدیدی از افراد ملحق شوید. روش دیگر در اعمال تغییرات انجام فعالیت‌های هیجان‌انگیز است به‌طوری‌که سطح آدرنالین بدن شما افزایش یابد و شمارا هیجان‌زده کند. تحقیقات روانشناسی نشان داده اگر این فعالیت‌ها را به همراه همسر خود انجام دهید، این احساس شور و هیجان به همسر و رابطه زناشویی شما نیز منتقل خواهد شد.

اتفاقات مثبتی در زندگی خود رقم بزنید

به گفته این دکتر روانشناس در چهار مرحله اول فوق، تمرکز بر روی ایجاد فعالیت‌های مثبت برای بهبود روابط زناشویی زوج بود. این مرحله در مورد به حداقل رساندن تجربه اتفاقات منفی در زندگی و افزایش فعالیت‌های مثبت است. بر طبق مطالعات روانشناسی صورت گرفته، زوج های شاد در یک ازدواج موفق به ازای هر اتفاق منفی، پنج اتفاق مثبت را در زندگی مشترک خود تجربه می‌کنند. این بدان معنی نیست که با ماشین‌حساب به شمارش اتفاقات مثبت در زندگی خود بپردازید بلکه به معنی بررسی منظم کیفیت زندگی زناشویی و در نظرگیری ارزش اتفاقات خوب در برابر اتفاقات بد است. بسیاری از زوج ها گمان می‌کنند که باید بین اتفاقات منفی و مثبت در زندگی زناشویی تعادل ایجاد کرد. اما به عقیده این مشاور خانوده برای دستیابی به یک ازدواج موفق و شاد، تجربه اتفاقات مثبت زندگی مشترک باید به‌مراتب بیشتر از اتفاقات منفی زندگی باشد به‌طوری‌که این اتفاقات مثبت اثر آن اتفاقات منفی در زندگی مشترک زوج  را کم‌رنگ و بی‌اثر کند. این محقق همچنین به زوج ها پیشنهاد می‌کند که شش رفتار پرخطر و منفی در هر زندگی مشترک وجود دارد: دعوا با همسر به‌طور مستمر، عدم ارتباط صحیح با همسر، اختلاف با همسر در مورد تقسیم وظایف خانه، احساس حسادت به همسر، در خود ریختن غم و غصه‌ها و عدم درمیان گذاشتن آن‌ها با همسر، عدم برقراری ارتباط صحیح با خانواده همسر. تمرین:یک برگه کاغذ بردارید و در آن تمامی رفتار ها و احساسات مثبتی که بر رابطه با همسر اثر می‌گذارد را یادداشت کنید. در برگه دیگر تمام رفتار ها و احساسات منفی که موجب اختلافات زناشویی شما می‌شود را یادداشت کنید. همچنین از همسر خود نیز بخواهید این یادداشت را آماده کند.

در پایان این محقق بیان می‌دارد برای شش رفتار منفی اول فهرست راه‌حلی را به همسر خود پیشنهاد دهید. به‌عنوان‌مثال اگر دعوای مستمر با همسر یکی از مهم‌ترین مشکلات زندگی زناشویی شماست، مهم است تا با همسر خود وقت و موقعیت مناسبی برای صحبت با همسر برنامه‌ریزی کنید. به‌عنوان‌مثال با همسر خود متعهد شوید که در جمع فامیل و دوستان و یا زمانی که از سرکار برمی‌گردد و خسته است از بحث و دعوا خودداری کنید و اختلاف نظر با همسر خود را به زمانی که تنها هستند و وقت و آرامش برای توجه به حرف‌های یکدیگر رادارند موکول کنند.

انتظار دعوای عادلانه هنگامی‌که شما یا همسرتان عصبی، خسته یا بی‌حوصله هستید سخت است. در این مواقع (وقتی شما عصبی و مضطرب هستید) مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری به‌شدت کاهش می‌یابد. پس بهتر است با همسر خود قرار بگذارید تا بحث و گفتگو در مورد اختلاف نظر را به ساعاتی دیگر که آرام هستید موکول کنید. همچنین این وقفه فرصتی را برای زوج فراهم می‌آورد تا اختلافات با همسر خود را باحوصله و از زاویه دیگری بررسی کنند.

به‌طورکلی نتایج تحقیقات این دکتر روانشناس نشان می‌دهد زوج های شاد و موفق بر روی نقاط مثبت زندگی‌شان تمرکز می‌کنند. بنابراین برای بهبود روابط زناشویی لازم است زوج به تقویت این نقاط مثبت در زندگی مشترک خود بپردازند. این کار همچنین به زوج در مقابله صحیح با اختلافات زناشویی نیز کمک فراوانی می‌کند.

جهت ارتباط با کارشناسان و مشاوران مرکز آنلاین مشاوره گپچه با ما در ارتباط  باشید.

بیشتر بخوانید:

چگونه یک زندگی مشترک موفق را تجربه کنیم؟

چگونگی گرم نگه داشتن رابطه عاطفی

مشاوره زناشویی + برای چه مشکلاتی باید برای مشاوره همسر اقدام کنیم؟

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج