مشاوره زناشویی برای کدامیک از مشکلات میان زوجین ضروری است؟


مشاوره زناشویی برای کدامیک از مشکلات میان زوجین ضروری است؟

مشاوره زناشویی چیست؟

مشاوره زناشویی نوعی مشاوره برای رفع مشکلات افراد متاهل و کسانی که قصد ازدواج دارند میباشد و نام های دیگری نیز دارد که عبارتند از: مشاوره ازدواج یا زناشویی درمانی.

اکثر افراد با شنیدن نام مشاوره زناشویی به تنها چیزی که فکر میکنند روابط جنسی است که این طرز فکر و دیدگاه کاملا غلط میباشد زیرا این طرز فکر سبب میشود افراد تا مدت های طولانی با مسائل و مشکلاتی که در زندگی برایشان بوجود آمده است، دست و پا بزنند و توانایی برطرف کردن آن را نداشته باشند.

در مشاوره ازدواج یا زناشویی درمانی به زوجین کمک میکنند که روابط میان خود را بهبود ببخشند و بیشتر از پیش یکدیگر را درک کنند و طرف مقابل خود را همانگونه که هست قبول کنند.

جهت ارتباط با مشاوران گپچه و دریافت مشاوره زوج درمانی کلیک کنید.

با مراجعه به مشاور زناشویی که از تخصص و تجربه بالایی برخوردار باشد به راحتی میتوانید بر تمامی مشکلات و مسائل مختلف زناشویی خود غلبه کرده و آنها را برطرف کنید. مسلما مسائل و دشواری های زندگی زناشویی فقط به رابطه جنسی ختم نمی شوند بلکه مشکلات دیگری نیز ممکن است میان زن و شوهر اتفاق بیفتد و آنها را درگیر خود کند مانند :

- مشکلات اجتماعی
- اعتماد به نفس دو طرف در رابطه 
- روابط خانواده ها با هم و... که همگی بر داشتن زندگی سالم زناشویی بسیار اثرگذار هستند ؛ درک کردن این موارد باعث میشود افراد بیشتر به مزایای مشاوره زناشویی تلفنی پی ببرند و به مشاور مراجعه کنند.

مشاور زناشویی چگونه میتواند به افراد کمک کند؟ 

به زبان ساده تر میتوانیم بگوییم که مشاوره روابط زناشویی از این توانایی برخوردار است که بتواند هر نوع مشکلی که بین زوجین به وجود می آید را با راهکارهای خاص خود برطرف کند.

مشکلات و مسائل زناشویی را میتوان به چند دسته تقسیم بندی کرد : 
1. مشکلات عاطفی 
2. مشکلات جنسی
3. مشکلات اخلاقی و رفتاری
4. مشکلات خانوادگی 
لازم به ذکر است که درمیان تمامی این مشکلات ذکر شده در قسمت بالا ، اکثریت زوجین بخاطر "مسائل جنسی" خود به مشاوره زناشویی حضوری مراجعه میکنند.

در مشاوره زناشویی چه اتفاقی خواهد افتاد؟

مشاوره زناشویی بدون همکاری زوجین نمیتواند به نتیجه‌ی درستی برسد، پس برای داشتن یک مشاوره تاثیرگذار نیاز است که زوجین نیز صد در صد تلاش خود را کنند؛ اکثر مشکلات زناشویی ریشه دار هستند که نیاز است توسط مشاور و زوجین مورد شناسایی قرار بگیرد.

در جلسات مشاوره زناشویی به زوجین کمک میشود که بتوانند بینش خود را نسبت به یگدیگر تغییر دهند زیرا بیشتر مشکلات زناشویی به دلیل سوء تفاهم ها ایجاد میشود.

چه زمان نیاز به مشاوره زناشویی داریم؟

بسیاری از افراد فکر میکنند زمانی که زندگیشان به بن‌بست میرسد باید به مشاوره مراجعه کنند که کاملا اشتباه است؛ باید گفت زوجین بهتر است در شرایط آرامتر به مشاوره مراجعه کنند. همچنین در شرایط خاص مانند اینکه چطور با فرزند خود رفتار کنند یا شغل همسر، اقدام برای مراجعه به مشاوره زناشویی آنلاین گامی مثبت برای تغییر در زندگی مشترک است. اما در صورتی که زوجین نشانه هایی مشاهده کردند باید زودتر برای رفع آن به مشاوره مراجعه کنند ، این نشانه شامل موارد ذیل است :

- زوجین احساس کنند بیشتر از اینکه زن و شوهر باشند هم خانه هستند .
- تردید نسبت به انتخاب همسر خود برای ازدواج، افکاری مانند اینکه کاش من با این فرد ازدواج نکرده بودم ، آیا این فرد انتخاب درستی برای من بوده یا نه ؟
- وقتی که تعامل و مذاکرات خوب پیش نمی رود ؛ یعنی زمانی که طرفین صحبتی با هم درباره خواسته ها و مشکلات ندارند یا نه بحث راجع به خواسته ها صورت میگیرد اما به نتیجه ای نمی رسند.
- مخفی کردن مسائل از یکدیگر

در ادامه مطلب در این‌باره مفصل‌تر برایتان توضیح خواهیم داد. باما همراه باشید.

مشاوره همسر و دلایل مراجعه به مشاوره زناشویی

7 دلیل رایج که زوجین نیاز به مشاور زناشویی و  کمک به بهبود رابطه دارند

1. شما از هم جدا شده اید

بدین معناست که ، برخی از زوجین پس از سالها زندگی در کنار هم، مدتی است که با هم ارتباط برقرار نمی‌کنند و صرفاً به عنوان هم اتاقی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند : دیوید وودسفلو، روانشناس بالینی و زوج درمانگر در آتلانتا می گوید : طلاق در زمان های مختلف زندگی زناشویی به اوج خود می رسد ؛ او خاطرنشان کرد : بالاترین موج در7 سال اول زندگی مشترک است ، اوج موج دوم در 21 سالگی زندگی زناشویی است.

برخی از زوجین میگویند : ما با هم یک خانواده را اداره می‌کنیم، اما هیچ ارتباط یا صمیمیتی میان ما وجود ندارد ، هر دو شاغل هستیم و آنقدر سرمان شلوغ است که به رابطه خود هیچ اهمیتی نمیدهیم . این زمان است که مردم زندگی خود را با چیزهای دیگر پر می کنند و سطح خواسته ها و نیازهایشان را پایین می آورند. 
در نهایت آنها بازنشسته می شوند یا جدایی اتفاق می افتد.
سالتز میگوید : زوج ها اغلب فراموش می کنند که در وهله اول چه چیزی آنها را دور هم جمع کرده است، چرا آنها عاشق شده اند « پس اگر شما، برای مدت طولانی با کسی بوده‌اید، روایت عاشقانه یا خاطراتی برای هم ساخته‌اید که نمی‌توانید با شخص دیگری آن را تجربه کنید ؛ زوج درمانی می تواند به شما در احیای دوباره ی آن کمک کند.»

بیشتر بخوانید: تاثیر سکس و اهمیت رابطه جنسی در بهبود روابط زوجین

2. بر سر پول با هم درگیر می شوید

پول همیشه یک موضوع بحث برانگیز برای زوج‌ها بوده است و در یک نظرسنجی هریس اینتراکتیو، از 36 درصد افراد 55 تا 64 ساله متاهل سوال پرسیدند که آنها در پاسخ گفتند : که مسائل مالی باعث مشاجره با همسران می شود.
تضادها ممکن است ناشی از شیوه‌های متفاوت خرج کردن یا اختلاف نظر در مورد نحوه پس‌انداز و خرج کردن دوران بازنشستگی باشد. ممکن است استرس در مورد نداشتن پول کافی یا نابرابری در نحوه مدیریت در زندگی شما وجود داشته باشد.

"اد کومبز" متخصص، مشاوره زوجین و درمان مالی می‌گوید : پول می‌تواند احساسات شدید خشم ، اضطراب و حسادت را برانگیزد.
درمان به افراد کمک می‌کند تا رابطه‌شان با پول و نحوه شکل‌دهی افکارشان در رابطه با خود و دیگران را تغییر دهند. اغلب ما نوع نگاه و مدیریت امور مالی با تجربیات گذشته مرتبط است. به همین دلیل " کومبز " از کودکانی که با آنها در رابطه بوده خواسته که یک شجره نامه رسم کنند و اعضای خانواده شان را بر روی شجره نامه در نظر بگیرند و بگویند که هر کدام به چه شکلی مسائل مالی را برطرف میکنند و چگونه برای پول برنامه ریزی میکنند و به چه طریقی پس انداز میکنند .
کومبز می گوید: این تمرین به کودکان کمک می کند تا از رفتارهای خرج کردن خود آگاه تر شوند و "همدلی مالی بیشتری برای یکدیگر ایجاد کنند."

3. شخصی خیانت کرده است

یکی از رایج ترین دلایل مراجعه به زوج درمانی  تلاش برای ترمیم اعتماد از دست رفته میباشد .
انجمن آمریکایی ازدواج و خانواده درمانی دریافته است که ؛ 15 درصد از زنان متاهل و 25 درصد از مردان متاهل گفته اند که رابطه خارج از ازدواج داشته اند یعنی به همسر خود خیانت کرده اند.

اما خیانت تنها به معنای خیانت فیزیکی نیست، پنهان کاری نیز یک خیانت عاطفی محسوب میشود. مثلا : فردی در فضای مجازی شروع به پیام دادن به جنس مخالف خود میکند و آن را از همسر خود پنهان میکند ولی معتقد است که ما فقط در حد پیام دادن به هم هستیم و هیچ خیانتی صورت نگرفته است .

چگونه تشخیص دهیم که چه زمانی از خط خیانت عبور کرده ایم ؟

«خیانت برای هر فردی معنای مختلفی دارد و آنچه مهم است این است که زوجین تعریف مشترک و توافق شده ای از وفاداری را در رابطه خود ایجاد کنند.

اگر وسوسه می‌شوید که خیانت کنید بهتر است همین الان مشاوره را امتحان کنید تا اینکه بعداً با پیامدها روبرو شوید و اگر یکی از زوجین قبلاً رابطه نامشروع داشته است ، قطعاً راهی برای بازگشت دوباره به رابطه نامشروع بوجود خواهد آمد.

حدود یک سوم زوج‌های متاهل میتوانند خود را از داشتن رابطه نامشروع نجات دهند و آنها کسانی هستند که برای این مسئله از مشاوره زناشویی خوب کمک گرفته و تلاش فراوان کرده اند.

4. دعواهای آزار دهنده زیادی دارید

زوج‌هایی که احساس می‌کنند بارها و بارها با هم دعوا می‌کنند و به سختی می‌توانند راه‌حلی برای آن پیدا کنند.
همه ما راه های مختلفی برای مدیریت تعارضاتمان داریم ؛ بحث به خودی خود چیز بدی نیست بلکه نوع برخورد افراد با تعارض ها است که می‌تواند بحث را به جاهای ناسالم بکشاند. به عبارت دیگر : لزوماً این مهم نیست که شما در بحث و دعواهایتان چه می گویید ، بلکه نحوه بیان آن مهم است.

یکی دیگر از روش های مشاوره که امروزه طرفداران زیادی دارد مشاوره زناشویی آنلاین است که به شما می آموزد چگونه اختلافات را به روشی سالم پشت سر بگذارید معقولانه و محترمانه.

در بحث‌های زناشویی نحوه شروع گفتگو بسیار مهم است ، بنابراین به جای گفتن جمله ای تحریک آمیز مانند "چرا این کار را کردی؟" لحن معقولانه تری را امتحان کنید، مانند «به من کمک کن تا بفهمم چرا چنین احساسی دارم».
جای ضمایر را عوض کنید ، مثلا به جای ( شما همیشه این کار را انجام می دهید) که طرف مقابل را در حالت دفاعی قرار می دهد، بگویید (احساس می کنم شما حرف های من را نمی شنوید).

از گفتن کلمات "همیشه و هرگز" دوری کنید و مسائل گذاشته را جلو نکشید و فقط درباره ی مسئله ی اخیر صحبت کنید .

5. شما در حال عبور از یک مسیر پر فراز و نشیب هستید

«حتی اگر شما و شریک زندگی‌تان خوب با هم کنار بیایید، یک تغییر یا مشکل بزرگ می‌تواند پایه های رابطه‌تان را متزلزل کند و باعث ایجاد یک دعوا و مشاجره بزرگ شود.»

6. کمبودهای زندگی ، فقدان عشق و محبت

زوج هایی که احساس می کنند میل جنسی یا عاشقانه خود را از دست داده اند.
زوج هایی که احساس می کنند شنیده نمی شوند یا احساس می کنند که شریک زندگی آنها از نظر عاطفی نیاز های او را برطرف نمیکند.
بر اساس مطالعات انجام شده  از 2371 نفری که اخیراً طلاق گرفته اند ؛ خواسته شد تا دلایل جدایی خود را ذکر کنند که پاسخ 47 درصد از شرکت کنندگان "فقدان عشق یا صمیمیت" بود.

گاهی اوقات یکی از شرکای زندگی خیلی خسته است و داشتن رابطه جنسی فقط یک چیز اضافی است که باید از لیست کارها حذف شود.
" مسائل پزشکی، عوارض جانبی داروها و تغییرات در بدن شما، مانند یائسگی، نیز می تواند رابطه جنسی را برای برخی از زوج ها کمتر کند.

اما صمیمیت‌های کوچک مانند : گوش دادن به حرفهای شریک زندگی‌تان و برخی حرکات کوچک مهربانی، می‌تواند کمکی به شما و شریک زندگی‌تان برای احساسات و برقراری ارتباط شما شود.

مک مانوس خاطرنشان می کند که زوج های زیادی هستند که از نظر عاطفی صمیمیت خوب هستند اما از نظر جنسی رابطه ی خوبی ندارند.
 «تا زمانی که هر دوی شما از شرایطی که دارید راضی هستید، واقعاً مشکلی وجود ندارد ؛ مشاوره زوجین زمانی مفید است که یکی یا هر دوی شما از میزان صمیمیت خود راضی نباشید.»

7. می خواهید از طلاق اجتناب کنید یا یک طلاق دوستانه داشته باشید

معمولاً، اگر [یک زوج متاهل] برای درمان به مشاوره زناشویی تلفنی مراجعه کنند، به طلاق فکر کرده‌اند اما می‌خواهند ببینند که آیا راهی برای نجات ازدواج شان وجود دارد یا خیر.

گاهی اوقات زوجین برنامه های متفاوتی دارند؛ یکی از آنها می خواهد از هم جدا شوند یا طلاق بگیرد و دیگری می خواهد رابطه را نجات دهد؛ در اینگونه موارد مشاوره زناشویی می‌تواند به زوجین کمک کند تا تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند طلاق بگیرند یا نه ؟ و اگر می‌خواهند با هم بمانند چه چیزهایی را باید تغییر دهند.

ولی اگر مشاوره نیز تشخیص داد که این ازدواج یا زندگی نمی تواند کارساز باشد ، جدایی عاقلانه و بدون دعوا را خواهند داشت و اگر زوجین بتوانند جمله ی «چگونه به اینجا رسیدیم؟» را برای خود پردازش کنند و از سرزنش یکدیگر دست بردارند ، می‌توانند با شیوه‌ای بالغ‌تری حرکت کنند که آسیب کمتری به همه افراد خانواده وارد میکند.

نکته :

بسیاری از مردم فکر می کنند که تنها زوج هایی که در شرف طلاق یا جدایی هستند باید به مشاوره‌ی زناشویی مراجعه کنند ؛ اما حقیقت این است که همه‌ی ازدواج ها مشکلات خاص خود را دارند و تمامی زوج ها می توانند در هر زمان و بدون در نظر گرفتن وضعیت رابطه خود می توانند به دنبال مشاوره باشند و از راهنمایی های یک درمانگر بهره‌مند شوند.

مشاوره زناشویی برای کسانی که با هم ازدواج کرده اند، دختر و پسری که با هم دوست هستند و قصد ازدواج دارند میتوانن از مشاوره قبل از ازدواج و زناشویی کمک بگیرند.
ویا اینکه زندگیتان را تازه شروع کرده اید و چه 40 سال است که از ازدواج شما گذشته است، می توانید به
زوج درمانگر مراجعه کنید.

باز هم، واقعاً هیچ محدودیتی در مورد اینکه چرا ممکن است مشاوره زناشویی را انتخاب کنید ، وجود ندارد. هر نوع مشکلی که فکر میکنید به تنهایی نمی توانید آن را حل کنید یا نیاز به یک فرد بیطرف دارید تا بتواند شما را راهنمایی کند می توان با چند جلسه مشاوره روانشناسی کمک گرفت.

مشاوره زناشویی آنلاین و مشاوره روابط زناشویی در گپچه

در مشاوره روابط زناشویی چه اتفاقی می افتد؟

اکثر مشاور خانواده هر دو طرف را تشویق می کنند که در جلسات مشاوره حضور داشته باشند؛ این مؤثرترین راه عملکرد مشاوره است زیرا مشاور می خواهد نحوه برقراری ارتباط شما را ببیند و تشخیص دهد که چه راهکاری برای بهبود رابطه شما لازم است. با این حال، اگر شریک زندگی شما تمایلی به آمدن ندارد، یا به دلایلی قادر به آمدن نیست، می توانید به تنهایی در مشاوره زوج درمانی شرکت کنید.

مشاوره با درمانگر مکانی امن برای شماست تا برخی از احساساتی را که نمیتوانید با دیگران در میان بگذارید را به راحتی آشکار کنید. در زمان مشاوره ممکن است مراجعه کننده احساسات شدیدی از خود نشان دهد مانند : گریه و بلند حرف زدن و ... که کاملا عادی است.

درمانگر سعی میکند فضایی برایتان ایجاد کند که هم شما و هم شریک زندگی‌تان در آن احساساتتان را بروز دهید. برخی از مشاوره ها زناشویی مدت کوتاهی طول میکشند و در این جلسات، زوجین راهکارهایی را برای مقابله با مشکلات آموزش دیده اند و میتوانند هنگام بروز مشکلات از آنها کمک بگیرند.

چگونگی شروع مشاوره زناشویی

شما و شریک زندگیتان هر دو باید تمایل به شروع مشاوره با روانشناس را داشته باشید تا مؤثر واقع شود؛ اگر به نظر می رسد که شریک زندگی شما تمایلی ندارد، بسیاری از مشاوران خانواده موافقت می کنند که ابتدا هر یک از طرفین را جداگانه ببینند. 
به این ترتیب، هر فرد احساس می کند که می تواند بدون انتقاد طرف مقابل ، حرفهای خود را بیان کند. همچنین ممکن است بتوانید با گفتن اینکه "فقط یک جلسه را با هم امتحان می کنیم" شریک زندگی خود را به رفتن ترغیب کنید.

چگونه شوهرم را متقاعد کنم که برای مشاوره زناشویی تلفنی اقدام کند؟

پیشنهاد رفتن به مشاوره زوجین به همسرتان می تواند ترسناک باشد، به خصوص زمانی که نمی دانید او چگونه واکنش نشان خواهند داد. مهمترین چیز این است که با شریک زندگی خود صادق باشید و ارتباط صادقانه ای برقرار کنید. او را سرزنش نکنید، بلکه بگویید که چقدر دوستش دارید و فقط می خواهید روی تقویت رابطه کار کنید. 

به او توضیح دهید که مشاوره زناشویی تلفنی می تواند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه مورد استفاده قرار گیرد. و راهکارهای ارزشمندی را برای کمک به حفظ ازدواج شما در طولانی مدت ارائه می‌دهد.

زمان مناسبی را برای مطرح کردن این موضوع انتخاب کنید یعنی زمانی که : در حال دعوا کردن هستید یا با مسئله ای در زندگی رو در رو شده اید زمان مناسبی نیست.
و هرگز پیشنهاد رفتن به مشاوره اخلاقی و ... را ندهید. زمانی که همسرتان  تنهاست و در آرامش کامل هست میتوانید موضوع را مطرح کنید.

از او بخواهید زمانی را برای هم صحبتی با شما تعیین کند تا متوجه شود قصد دارید با او مسئله ی مهمی را در میان بگذارید . به او بگویید که هدفتان از رفتن به مشاوره چیست .

مشاوره زناشویی آنلاین راه‌حلی فوق‌العاده برای زوج‌هایی است که شرایط لازم برای انجام درمان حضوری را ندارند، به دنبال هزینه های کمتری هستند ، یا تمایلی به انجام مشاوره حضوری ندارند.

زوج‌هایی که مرتب سفر می‌کنند، ساعت‌های طولانی کار می‌کنند یا بچه‌های کوچک دارند ؛ مشاوره زناشویی آنلاین مفید خواهد بود.

درمان آنلاین به اندازه درمان حضوری مؤثر است ؛ مشاوره آنلاین می تواند برای افرادی که از درمان حضوری ناراضی هستند یا مشاوره انجام نداده اند فوق العاده باشد؛ مشاوره ها از طریق تلفنی ، صوتی و تصویری انجام می‌شود و بسیاری از افراد ارتباط تلفنی را راحت‌تر از حضوری می‌دانند.

مشاوره زناشویی خوب در گپچه

آیا مشاوره زناشویی و همسر موثر است؟

آمارهای مربوط به مشاوره امیدوارکننده است. طبق تحقیقات انجمن ازدواج و خانواده درمانی آمریکا (AAMFT)، 98 درصد از زوج‌هایی که مشاوره خانواده روانشناسی را امتحان می‌کنند، گزارش می‌دهند که مشاوران آنها "عالی" یا "خوب" هستند و از مشاوره خود راضی هستند ؛ از زوج هایی که مشاوره زوج درمانی را امتحان می کنند، 90 درصد احساس می کنند که سلامت عاطفی آنها بهبود می یابد و دو سوم از آنها بهبود در سلامت جسمانی خود را گزارش می دهند. و شاید مهم‌ترین آمار از همه این‌ها این باشد که سه چهارم زوج‌ها بعد از مشاوره شاهد بهبود در روابط خود هستند.

ازدواج نیز مانند هر چیز دیگری نیازمند مراقبت است. مشاوره زناشویی تنها راهی است که به آنها کمک می‌کند تا مشکلات خود را پشت سر بگذارند و به عنوان یک زوج دوام بیاورند. مشاوره ممکن است همیشه آسان نباشد، به خصوص در ابتدا، اما زندگی شما ارزش این کار را دارد.

حرف آخر :

تمامی زوجین در زندگی زناشویی خود نیازمند همفکری و مشاوره زناشویی هستند تا بتوانند به راحتی از این مسیر پر فراز و نشیب گذر کنند و با کمک مشاوره مهارت های زندگی را بیاموزند و زندگی مشترک خود را بهبود ببخشند.

بیشتر بخوانید:

مشاور خوب و ویژگی های آن + ارتباط با مشاور خوب در تهران و دیگر شهرها

اضطراب جنسی و راه های غلبه بر آن

سکس تراپی و چه کسانی باید به سکس تراپیست مراجعه کنند؟

نظرات کاربران

حسین طیبی:

من ازمشاوره زناشویی تلفنی گپچه استفاده کردم که قیمت مناسبی داره


پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج