بهترین صبحانه مناسب برای روز کنکور داوطلبان


بهترین صبحانه مناسب برای روز کنکور داوطلبان

صبحانه مناسب از مهمترین وعده های غذایی برای کنکوری ها

دوران آماده شدن برای کنکور، از مهمترین اوقاتی است که افراد علاقمند به تحصیل در دانشگاه طی می کنند. هر فردی سعی می کند تا زمان خود را برای امور مهم صرف کند و از مشاوره های تخصصی برای این دوران بهره ببرد تا چالش های این دوران را آسان تر پشت سر بگذارد. یکی از مهمترین موارد مورد توجه در این دوران، تغذیه به خصوص صبحانه مناسب کنکور است. صبحانه از مهمترین وعده های غذایی برای هر فردی به خصوص کنکوری ها محسوب می شود. اما به خاطر شرایط خاص این دوران ممکن است به راحتی حذف شود.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر ودریافت مشاوره کنکور و مشاوره تحصیلی با اساتید گپچه کلیک کنید.

صبحانه را فراموش نکنید

صبحانه اولین وعده غذایی در روز است و تاثیر زیادی در افزایش انرژی بدن تا پایان روز دارد. به همین دلیل در ایام امتحانات، بهتر است توجه بیشتری به صبحانه داشته باشید. به خصوص در روز کنکور که بدن نیاز بیشتری به مواد مغذی دارد، تا تمرکز افزایش یابد. پیشنهاد می شود، 25 درصد از انرژی و پروتئین روزانه را در صبحانه تامین کنید.

نخوردن صبحانه مناسب روز کنکور میتواند عواقبی و تاثیر زیادی به دنبال داشته باشد

نخوردن صبحانه مناسب روز کنکور چه نتایجی دارد؟

رعایت تعادل و تنوع در وعده های غذایی برای داشتن ذهن و جسمی آماده یادگیری لازم است. شاید برخی افراد با حذف وعده های غذایی، زمان بیشتری برای مطالعه به دست آورند. اما به مرور با مشکلات دیگری مواجه می شوند. حذف یک وعده غذایی مثل صبحانه، برای کنکوری ها می تواند عوارضی داشته باشد. از جمله:

  • افت شدید قند خون
  • سستی و بی حالی
  • بی حوصلگی
  • عصبانیت
  • افسردگی
  • از دست دادن انگیزه مطالعه
  • افزایش استرس
  • کاهش انرژی
  • کاهش تمرکز
  • کاهش سیستم ایمنی بدن

حتما بخوانید: ويژگی مشاور تحصیلی خوب​

توصیه های غذایی برای دوران آماده شدن برای کنکور

  • یک برنامه غذایی برای تغذیه در دوران کنکور به خصوص صبحانه مناسب روز کنکور داشته باشید.
  • از خوردن غذا در حین مطالعه یا کار و جلوی تلویزیون و کامپیوتر اجتناب کنید.
  • زمان های خاصی را به تغذیه اختصاص دهید و با آرامش غذا بخورید.
  • در کنار وعده های اصلی از میان وعده ها نیز استفاده کنید.
  • به جای سه وعده غذایی سنگین، غذا را در 5 یا 6 وعده سبک تر صرف کنید تا کسل نشوید.
  • میوه، آب میوه و لبنیات را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

صبحانه مناسب برای روز کنکور و توصیه های غذایی برای روز قبل کنکور

توصیه های غذایی برای روز قبل از کنکور

صبحانه مناسب برای روز کنکور و روز قبل از کنکور از مهمترین تغذیه های یک محصل است. بهتر است با در نظر گرفتن یک تغذیه مناسب و متعادل، جسم و ذهن خود را برای شرکت در جلسه امتحان آماده کنید. این نکات را در نه فقط در روزهای نزدیک به کنکور، بلکه به عنوان یک روش تغذیه همیشگی اجرا کنید.

  • قند نخورید
  • مصرف ویتامینهای گروه D
  • مصرف فیبر
  • با ماهی و گردو حافظه خود را تقویت کنید
  • پر خوری نکنید
  • مصرف مواد غذایی دارای آهن
  • غذا را خوب بجوید
  • قهوه، کافئین و نوشابه های انرژی زا  را در حد اعتدال مصرف کنید
  • نوشیدن آب را فراموش نکنید

قند نخورید

صبحانه مناسب کنکور سرشار از مواد مغذی است. نزدیک شدن به روز کنکور، برای بعضی به معنای حذف هر فعالیتی غیر از درس خواندن است. از سویی دیگر برخی معتقدند قند غذای مغز است و باید قند بیشتری بخورند تا بتوانند بیشتر و بهتر مطالعه کنند. در همین راستا با حذف وعده های غذایی، سعی در کسب انرژی از طریق و نوشیدن خوراکی های شیرین دارند.

با وجود اینکه مواد قندی انرژی زا هستند، نمی توانند تمام نیازهای بدن  را تامین کنند و مناسب بهترین صبحانه برای کنکور نیستند. در نتیجه پس از مدتی آثار خستگی و کسالت را مشاهده می کنند و تمرکز نیز برای آن ها سخت می شود. در نظر داشته باشید که مصرف قندهای ساده باعث ترشح انسولین در بدن و در نتیجه افت قند خون می شود.

مصرف ویتامین های گروه D

ویتامین های گروه D در تقویت حافظه و همچنین حس آرامش موثرند. مصرف این ویتامین به تقویت سیستم عصبی کمک کرده و باعث ایجاد نشاط می شود. به همین دلیل در صبحانه مناسب برای روز کنکور جا دارد. این ویتامین را می توان از طریق جوانه ها، حبوبات، غلات سبوس دار، لبنیات، تخم مرغ و گوشت قرمز تامین کرد.

همچنین می توان با نظر پزشک از مکمل های دارویی ویتامین D، B و C  استفاده کرد.

مصرف فیبر

میوه ها و سبزیجات منبع غنی از فیبر هستند. افزودن فیبر به رژیم غذایی، برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش اهمیت دارد. کمبود فیبر، باعث اختلالات گوارشی مثل یبوست و دل درد می شود. مشکلات دستگاه گوارش نیز علاوه بر متابولیسم بدن، روی جذب ویتامین ها تاثیر می گذارد. به همین دلیل در صبحانه مناسب کنکور استفاده می شود.

با توجه به خواص فیبر، بهتر است از انواع سبزیجات و میوه ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید تا علاوه بر ویتامین هایی که از این طریق به بدن می رسانید، از خواص اعجاب انگیز آن برای دستگاه گوارش نیز بهره ببرید.

صبحانه مناسب کنکور میتوانید از ماهی و گردو استفاده کنید

با مصرف ماهی و گردو حافظه خود را زیاد کنید

ماهی سرشار از امگا 3 است. مصرف امگا 3 به افزایش تمرکز کمک می کند. گردو نیز منبع امگا3 است و در صبحانه مناسب کنکور قرار دارد. ماهی برای رفع خستگی و کسالت و بی خوابی موثر است و به داوطلبان کنکور کمک می کند با عوارضی مثل ریزش مو که در اثر استرس های قبل از کنکور ایجاد می شود، مبارزه کنند.

 پر خوری نکنید

برخی افراد فکر می کنند بیشتر خوردن باعث افزایش قدرت و تمرکز می شود. حتما بارها دیده اید که والدین هنگام درس خواندن برای فرزندشان، ظرفی از خوراکی می آورند و با عبارت «بخور جون بگیری» آن ها را تشویق به خوردن می کنند. اما در نظر داشته باشید که افزایش کالری حتی در صبحانه مناسب برای روز کنکور، ارتباطی به افزایش تمرکز ندارد.

به این نکته توجه کنید که بهتر است در هنگام درس خواندن، چیزی نخورید. از طرفی دیگر خوردن خوراکی های چرب، بیشتر از آنکه باعث تمرکز شود، باعث خواب آلودگی و خستگی و در نتیجه کاهش تمرکز می شود. بهتر است اجازه ندهید حتی خوردن یک خوراکی مفید باعث از دست دادن تمرکز شود.

مصرف مواد غذایی دارای آهن

یکی از علل خستگی و کاهش تمرکز، کم خونی است. به همین دلیل سعی کنید از خوراکی هایی که حاوی آهن هستند مثل جگر، گوشت و حبوبات در رژیم غذایی استفاده کنید. اگر خیلی زود خسته می شوید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و با یک آزمایش میزان آهن خون را ارزیابی کنید. تا در صورت نیاز از مکمل های دارویی استفاده کنید.

غذا را خوب بجوید

برای اینکه غذا مسیر هضم را به خوبی طی کند، باید در دهان خرد و با بزاق مخلوط شود تا در دستگاه گوارش اختلالی ایجاد نکند. اگر از جمله افرادی هستید که ترجیح می دهید غذا را تند بجوید و قورت دهید تا وقت بیشتری برای مطالعه داشته باشید، در وهله اول به بدن خود ضرر می زنید. اگر بدن شما دچار مشکل شود، مسلما بر ذهن و تمرکز شما نیز تاثیر می گذارد. به همین دلیل بهتر است غذا را با آرامش بخورید و به خوبی بجوید.

اعتدال در مصرف صبحانه در روز امتحان و استفاده مناسب از قهوه و کافئین

قهوه و کافئین و نوشابه های انرژی زا را در حد اعتدال مصرف کنید

نوشیدن قهوه و چایی برای بیشتر بیدار ماندن، رواج دارد. این نوشیدنی ها می توانند سطح هوشیاری را بالا برده و برای ساعت های بیشتری مغز را بیدار نگه دارند.

محصلین نیز برای اینکه ساعات بیشتری را به مطالعه بگذرانند، به نوشیدن انرژی زا و قهوه حتی در صبحانه مناسب کنکور، روی می آورند. اما باید در نظر داشته باشید که این نوشیدنی ها محرک هستند و در طولانی مدت، باعث افزایش استرس و کاهش تمرکز می شوند. در نتیجه سطح یادگیری را پایین می آورند.

نوشیدن آب را فراموش نکنید

یکی از مشکلات کنکوری ها فراموش کردن نوشیدن آب است. شاید برای عده ای نیز نوشیدن آب، سخت باشد. اما کم آبی باعث یبوست، خشکی پوست و اختلال در سلامت و کارایی بدن می شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود اگر فراموش می کنید آب بخورید، یک ظرف آب کنار خود بگذارید تا با دیدن آن، به آب خوردن تشویق شوید.

اگر هم از دسته افرادی هستید که طعم آب را دوست ندارید، می توانید با مزه دار کردن آب، نوشیدن آن را آسان کنید. استفاده از میوه هایی مثل خیار، توت فرنگی، سیب و یا عرق بیدمشک و نسترن، طعم آب را لذت بخش  می کند.

خوراکی هایی برای جلسه کنکور

زمان کنکور تقریبا زیاد است و به احتمال زیاد در میانه آن، به خوردن برای تقویت خود نیاز داشته باشید. بهتر است در طی جلسه کنکور و همچنین در صبحانه مناسب برای روز کنکور از این خوراکی ها استفاده کنید.

  • آب یا آب میوه های طبیعی کم شکر
  • نبات
  • میوه هایی مثل سیب، موز
  • شکلات
  • مغزیجات مثل بادام، پسته و گردو
  • کشمش، برگه و مویز

پیشنهاد می کنیم  از خوراکی هایی استفاده کنید که برای رفع تشنگی، کاهش خستگی و افزایش تمرکز و کاهش استرس موثر هستند. کیک و شیرینی های پر از شکر می توانند باعث افزایش قند خون و احساس تشنگی و گرسنگی شوند.

این نکات را قبل از کنکور اجرا کنید

- بهترین صبحانه برای کنکوری ها، حاوی مغزیجات است.

- خوردن تخم مرغ به دلیل پروتئین بالا، جلوگیری از افت قند خون در جلسه کنکور کمک می کند.

- به دلیل افزایش استرس، ممکن است تمایل زیادی به خوراکی های چرب و شیرین پیدا کنید. اما بهتر است این خوراکی ها را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

- نوشابه های گاز دار محرک هستند و می توانند آرامش شما را از بین ببرند.

- مصرف گوجه فرنگی در این دوران تاثیرات خوبی دارد.

- از خوردن خوراکی های آلرژی زا برای صبحانه مناسب کنکور پرهیز کنید.

- پنیر، گردو، عسل، خامه، کره و مربا روتین صبحانه ایرانی ها است. بهتر است ناگهان روتین خود را تغییر ندهید. چون ممکن است با مشکلات گوارشی مواجه شوید.

- روز کنکور از خوردن غذاهای چرب و یا مایعات بیش از حد اجتناب کنید.

- شب قبل از کنکور از خوردن و نوشیدن خوراکی های سنگی و کافئین دار پرهیز کنید.

- بهتر است شب قبل از کنکور یک شام سبک میل کنید.

- زمان خوردن صبحانه را تنظیم کنید. بهتر است فرصت کافی برای خوردن صبحانه قبل از کنکور داشته باشید.

- بهترین صبحانه برای کنکوری ها حاوی خرما است. خرما یک میان وعده مناسب برای جلسه کنکور نیز هست.

برای صحبت با مشاوران حرفه ای مرکز مشاوره آنلاین گپچه و صحبت درباره چالش های کنکور و انتخاب رشته کنکور میتوانید با ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

اهمیت کنکور و تاثیر آن در آینده دانش آموزان​

تاثیر معدل در کنکور 1401 تا چه اندازه است؟​

راهنمای انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج