کودک باهوش و راهکارهایی برای پرورش استعداد کودکان


کودک باهوش و راهکارهایی برای پرورش استعداد کودکان

 یکی آرزوهای والدین شنیدن هرچه زودتر  کلمه “بابا” یا “مامان” از زبان کودکانشان است . پرورش کودک باهوش و نابغه خیلی زود والدین را به این آرزویشان می رساند ، دامنه لغات آن ها نیز بالاست ، مثلا یک کودک که تازه زبان باز کرده ممکن است با دیدن یک گربه ، فقط بگوید گربه ، اما یک فرزند باهوش یا نابغه می گوید : یک گربه سفید بزرگ!

کودکان باهوش موقعیتها و اجسام را با جزئیات بخاطر دارند و جای دقیق وسایل خانه و اسباب  بازی خودشان را بخوبی می دانند آن ها تغییرات را هم متوجه میشوند یعنی اگر شما دکوراسیون خانه یا نوع لباس پوشیدنتان را تغیر دهید براحتی متوجه می شوند و اظهار می کنند .

یکی از وجوه تمایز کودکان باهوش و کودکان معمولی در این است که کودکان باهوش در مورد علایق شان بسیار تنوع طلب هستند آن ها گاهی بسراغ مسایل علمی می روند و غرق در فیزیک و نجوم می شوند و مدتی بعد بسمت هنر می روند و میخواهند تا انتهای هنر پیش بروند . آن ها همچنین حافظه قوی ای دارند و می توانند اتفاقات گذشته را با جزییات زمان و مکان برای شما تعریف کنند.

والدین باید این نکته را مد نظر داشته باشند که با اعمال زور و تهدید نمیشود کودک را باهوش و نابغه بار آورد در واقع باید اجازه بدهیم طبیعت کار خودش را انجام دهد و دخالتی در کار طبیعت نکنیم ، چه بسا والدینی که با فشار بی مورد و بی جا باعث شده اند مسیر زندگی کودکشان تغییر کند و به مسیر اشتباه بیافتد و آینده کودکشان تاریک شود ، برخی فکر می کنند چون کودکشان باعث شادی و خنده در بین جمع می شود نابغه است ، برخی دیگر به اشتباه کودک را وادار به انجام کارهای جالب و تعجب برانگیز می کنند تا به این صورت به دوستان و آشنایان بگویند که کودکشان باهوش است و با باقی کودکان فرق دارد  .

جهت اطلاع بیشتر و دریافت مشاوره کودک و مشاوره نوجوان کلیک کنید.

راههایی برای پرورش هوش و استعداد کودکان وجود دارد که به برخی از آن ها اشاره می کنیم :

از کودک بخواهیم که کتاب های داستان یا مجلات را با صدای بلند برایمان بخوانند اگر این کار در میان جمع انجام دهند باعث ایجاد اعتماد به نفس در کودک  می شود و هوش بیانی آن ها را تقویت می کند .

هنگام قصه خواندن برای کودک یا هنگام صحبت کردن با کودک ، ارتباط چشمی را فراموش نکنید .

برای آن که کودک موفق داشته باشید کودکان خود را از حالت آکبند بیرون بیاورید به این معنی آن ها را از نوزادی در گهواره و کالسکه و اتومبیل قرار ندهید ، اجازه بدهید به کشف دنیای اطراف خود بپردازند و اشیا و طبیعت را لمس کنند . آن ها را به موزه و باغ وحش ببرید و برای آن ها راجع به حیوانات و طبیعت توضیح دهید و از آن ها بخواهید مطالب گفته شده را برای شما بازگو کنند .

پرورش هوش کودکان

یکی دیگر از راه های پرورش هوش کودکان انجام تست های هوش سنجی می باشد ، شما می توانید با مراجعه به لوازم تحریر فروشی ها و دانلود از طریق سایتهای معتبر این تست ها را خریداری کنید و از آن ها استفاده کنید . این کار به پرورش هوش کودکان کمک کرده و میتواند  فضای خانه را هم شاد کند . استفاده از کلمه و عبارات پیچیده ولی با لحن آرام نیز به پرورش هوش کودکان کمک می کند .

از مشخصات بارز کودکان باهوش بدست آوردن مهارتهای طبیعی زودتر از زمان انتظار است ، آن ها می توانند از خود بازی ابداع کنند و با علاقه ای که به ایجاد ارتباط با دیگران دارند  دوستان خود را در بازی شریک کنند . والدین باید این نکته را مد نظر داشته باشند که دیر زبان گشودن و دیر بدست آوردن مهارت ها از جانب کودکان نشانه ی کم هوشی آن ها نیست ، والدین می توانند با انجام برخی تمرین ها و ترفندها ، هوش کودکان عادی را هم افزایش دهند . هوش طبیعی از ۹۰ تا ۱۱۰ متغیر است و بر طبق آخرین آمارها از هر یک میلیون نفر تنها یک نفر آی کیو بالای ۱۷۰ دارد . آیا آن یک نفر کودک شماست ؟

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی با مشاورین و متخصصان مجرب گپچه در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

روانشناسی کودک ، ضرورت و اهمیت آن در دوران کودکی

پرورش کودک ( از بدو تولد تا 7سالگی)

روانشناس نوجوان چه کمکی میتواند به خانواده ها کند؟

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج