روانشناس نوجوان چه کمکی میتواند به خانواده ها کند؟


روانشناس نوجوان چه کمکی میتواند به خانواده ها کند؟

دوره نوجوانی و جوانی شروع گذر انسان از دوره‌ی کودکی به بزرگسالی میباشد که این گذر کردن نیز با یکسری تغییرات بدنی مانند: رشد از لحاظ جنسی و فکر و روان میباشد. گاهی اوقات نوجوانان و جوانان توانایی همراه شدن با این تغییرات را ندارند و ممکن است آشوب و پریشان حالی پیدا کنند، اگر این آشوب در آنها ادامه پیدا کند ممکن است آنها را به سمت اختلال روانی بکشاند و از رشد مساعد و نیکو و شخصیت مناسب بی نصیب شوند.

روانشناس نوجوان به نوجوانان کمک میکند تا این دوران را به خوبی پشت سر بگذارند و رشد و تغییرات جنسی، مستقل شدن، بدست آوردن هویت و شخصیت و... را به خوبی کسب کرده و کمترین ضربه را در این دوران بخورند و با خیالی آسوده از این دوران گذر کنند. برای کسب آگاهی بیشتر و همچنین دریافت مشاوره نوجوان، میتوانید با کارشناسان گپچه به راحتی در ارتباط باشید.

مشاوره نوجوان، خانواده ها را یاری میدهد تا بتوانند به خوبی با خلق و خوی نوجوان خود برخورد کنند و رابطه‌ی عمیق تری با فرزند خود برقرار کنند و همچنین از کمبودها و علاقمندی های فرزند خود با خبر شوند تا کمتر او را مورد قضاوت و سرزنش قرار دهند و بیشتر با او هم صحبت شده و کمتر او را نصیحت کنند زیرا نصیحت کردن باعث میشود نوجوان بیشتر از والدین خود فاصله بگیرد و ممکن است گاهی در برابر اینکار شما از خود مقاومت و پرخاشگری نشان دهد.

برخی از مسائل دوران نوجوانی بسیار پیچیده هستند که پدر و مادر ها از درک و رفع آنها عاجزند، بهترین کار این است که این مسائل را بدست یک مشاور متخصص بدهند زیرا روانشناس نوجوانان میتواند با ارائه راهکارهای بسیار عالی به والدین کمک کند تا بتوانند روابط محکم تری با نوجوان خود برقرار کنند و مسائل او را به‌درستی برطرف کنند.

روانشناس نوجوان در چه حوزه هایی به خانواده ها کمک میکند؟

روانشناسان وبسایت گپچه بر این باورند که نداشتن آگاهی پدر و مادرها در شناخت دوره‌ی نوجوانی و همچنین عدم توجه به برخوردشان با نوجوان باعث فروپاشی خانواده میشود و نوجوان و والدین را با مشکلات بسیاری روبرو خواهد کرد؛ مرکز مشاوره گپچه در این حوزه خدمات ذیل را به شما ارائه می کند:

- آموزش ویژگی های رشدی نوجوانان
- آموزش ویژگی های بلوغ به نوجوانان و والدین
- کمک به حل بحران های ارتباطی بین فرزندان و والدین

روانشناس نوجوان خوب در گپچه

شناسایی تخصص روانشناس نوجوان خوب

اگر این مقاله را میخوانید شما یکی از والدین یا خود نوجوان یا شاید معلم هستید که رفتارهای ناگهانی و ناپایدار و شخصیت های مختلف و احساساتی که مثل یک سیلاب خود را به یکباره نشان میدهند شما را گیج و کلافه کرده است.

روانشناس نوجوانی به کودکان میان 12 تا 18 ساله میتواند کمک کند و در برخی اوقات افرادی در سنین بالاتر یا کمتر از سنین ذکر شده نیز میتوانند از روان‌شناس نوجوان یاری و مشورت بگیرند. روانشناسی نوجوان مانند یک مکتبی است که در آن روانشناس بالینی یا مشاور میتواند تخصص خود را در آن بدست آورد.

کمک و درمان شدن یک نوجوان به تخصص و آگاهی نیاز دارد، عوامل و شرایط اجتماعی و فرهنگی بسیاری بر رفتارهای نوجوان اثر میگذارند که باید برای درمان نوجوان به خوبی آنها را شناخت و همچنین از روابط و تاثیراتی که خانواده با نوجوان دارند و نقش نوجوان در خانواده با خبر شد تا درمان به درستی راه خود را درپیش بگیرد.

روانشناس نوجوان بر مسائلی که در دوران رشد نوجوان بسیار شایع هستند توجه میکنند و مشکلات عاطفی و اجتماعی، ضربه هایی که از لحاظ بیولوژیکی به نوجوان وارد میشود و عیب های شناختی و تشویش و نگرانی که فرد نسبت به رشد جنسی و جسمی خود دارد را شناسایی کرده و رفع می کنند. روانشناس نوجوان با دشواری ها و اختلالاتی که در عرصه ی سلامت روان نوجوان مانند: (اختلال عصبی و شخصیتی) وجود دارد آشنایی کاملی دارند و تخصص کافی را در این زمینه کسب نموده اند.

هدف روانشناس نوجوان چیست؟

اگر بخواهیم مهم ترین هدف روانشناس را نام ببریم باید به: انتشار و تبلیغ آگاه شدن والدین از مسائلی که به رشد نوجوان مربوط هستند و تاثیرات بیولوژیکی که به سلامت روانی آنها وابسته است اشاره کرد. روانشناس نوجوان در صورت بدست آوردن آگاهی نسبت به نوجوان، میتواند به خانواده ها و نوجوان راهکارهایی را ارائه دهد تا رفتارهایشان را بهبود ببخشند.

روانشناسان نوجوان چه وظایفی دارند؟

وظایف یک روانشناس بستگی به میزان تحصیلات و محیط شغل او دارد. در حوزه روانشناسی نوجوان وظیفه‌ی روانشناس این است که در ابتدا شرایط روانی نوجوان را ارزیابی کند و بعد راهکار و برنامه هایی را برای درمان او درپیش بگیرد و بخاطر اینکه مسائل دوران نوجوانی بسیار پیچیده و گسترده هستند روانشناس و مشاور و دیگر متخصصین با هم برای رفع مشکلات نوجوان همکاری میکنند.

روانشناسان نوجوان در مدرسه ها نیز آماده‌ی خدمت رسانی به نوجوانانی هستند که به مشورت نیاز دارند و روانشناس به آنها خدمات سنجشی و درمانی ارائه میدهد و به صورت تک نفری هر کدام از نوجوانانی که میخواهند احساسات خود را سرو سامان دهند و یا از یکسری اختلالات مانند: بیش فعالی، افسردگی و اوتیسم رنج میبرند را درمان کنند و به آنها راهکار ارائه دهند.

روانشناسانی که در مدرسه ها مشغول به کار هستند معمولا با مددکاران اجتماعی و پرسنل دیگر در مدرسه همکاری دارند تا راهکارهایی برای پیشگیری از اختلالات نوجوانان ارائه دهند و به سلامت عاطفی و اجتماعی و ... دانش آموز کمک کنند.

روان‌شناس نوجوان معمولا در حوزه‌ی اعتیاد و جرایم و رفتارهای ناهنجار نیز تخصص دارند زیرا اکثر نوجوانان دچار اعتیاد شده یا سابقه‌ی قضایی و... دارند و روانشناس برای کمک به چنین نوجوانانی مستلزم تخصص و آگاهی در این زمینه میباشد.

برخی دیگر از روانشناسان نیز در مطب خود آماده به خدمت رسانی هستند که بیشترین تمرکز آنها بر شناسایی و درمان اختلال روانی نوجوان میباشد و گاهی برای کسب اطلاعات بیشتر نسبت به نوجوان، تست هوش و شخصیتی نیز انجام خواهد گرفت که با کمک این تست ها بهترین راهکار و درمان را برای نوجوان برنامه ریزی خواهند کرد و جلسات درمان هم به‌صورت مشاوره فردی یا هم خانوادگی برگزار خواهد شد.

روانشناس نوجوان در تهران و بررسی رفتارهای نوجوان دروبسایت گپچه

چه رفتارهای را در نوجوان میتوان معمولی تلقی کرد؟

معمولا پدر و مادرها برایشان سؤال پیش می آید که چگونه متوجه شویم کدامیک از رفتارهای نوجوانمان معمولی است و کدامیک غیر معمول!
در پاسخ به این سؤال باید گفت هر یک از رفتارهای نوجوان نشان دهنده‌ی مسئله ای است که او را رنج میدهد برای مثال:
اگر نوجوان شما تخس و بد رفتار است نشان دهنده ی این است که او به دنبال کمک میباشد ولی او ترفند و مهارتی در برقراری ارتباط با والدین و کمک خواستن از آنها را ندارد که در اینجا یک روانشناس با تجربه میتواند به والدین و نوجوان کمک چشمگیری کند.

اگر به دنبال روانشناس نوجوان خوب در تهران و سایر شهرها هستید و رفت و آمد و ترافیک و هزینه‌ی مراجعه به روانشناس حضوری برایتان کار دشواری است؛ ما وبسایت روانشناسی آنلاین گپچه را به شما عزیزان توصیه میکنیم زیرا با کمترین هزینه و بدون محدودیت زمان و مکان میتوانید به روانشناسان با تجربه و متخصص گپچه در ارتباط باشید و از آنها مشورت بگیرید.

برای کدامیک از مشکلات نوجوانان باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

اگر چه دوران نوجوانی سرشار از مشکلات و مسائل پر تنش میباشد ولی در این قسمت سعی داریم به مهم ترین آنها اشاره ای داشته باشیم: 

- تصوراتی که نوجوان از ظاهر خود دارد 
- غرور و بی صبری و بیقراری
- افسردگی
- استرس و اضطراب تحصیلی
- شکست عشقی و عاطفی و....

روانشناس نوجوان و نوجوانی در گپچه و بررسی تغییرات مهم در این دوران

تغییرات مهم و اساسی در دوره نوجوانی کدامند؟

تغییرات مختلفی که برای شما عزیزان در این قسمت ذکر خواهد شد:

1. تغییرات فیزیکی:

تغییرات اولیه این دوره با فیزیکی آغاز میشوند که شامل این موارد میباشد: کلفت شدن صدا، رشد مو بر صورت پسرها و برجستگی در سینه و باسن دخترها، قد کشیدن یکدفعه ای نوجوان، بزرگ شدن بینی آنها و جوش های زیادی که در صورتشان نمایان شده، میباشد که اعتماد به نفس آنها را کاهش میدهد.

ترشح شدن هورمون های جنسی نوجوان سبب به‌وجود آمدن یک نوع هیجان جنسی در آنها شده و بخاطر اینکه از این میل جنسی آگاهی درستی ندارند حس گناه و شرمندگی در آنها به‌وجود می آید که نوجوان در این دوره گاهی از نزدیک شدن به والدین و نشستن کنار آنها احساس شرم میکند. و نوجوانان مفهوم تولید مثل و خود ارضایی را در این دوره خواهند فهمید که به دلیل نبود آموزش های مناسب برای این دوران در مدارس و خانواده ها، نوجوانان مجبور میشوند به اینترنت رجوع کنند که گاهی اطلاعات اشتباه در اختیار فرد گذاشته میشود.

2. تغییرات خلقی و فکری:

فرد کم‌کم از دوران کودکی و بازی کردن بیرون آمده به دورانی پا گذاشته است که نیاز به تنهایی دارد، نوع ترس ها برای او عوض میشوند.

3. تغییرات ارتباطی:

خانواده برای نوجوان نقش کمتری دارند و رابطه‌ی او با دوستان عمیق‌تر خواهد شد، حرف زدن راجع به تغییرات فیزیکی با دوستانش و هم درد بودن آنها باهم برای نوجوان اعتماد به نفس ایجاد میکند.
واکنش تند و برخورد نا‌مناسب پدر و مادرها با نوجوان باعث میشود ترس و دل آشوبی های او بیشتر شود به همین خاطر والدین باید مراقب نوع برخورد با فرزندان خود باشند.

چرا باید والدین با نوجوانان خود ارتباط موثری داشته باشند؟

سخت گیری به نوجوان کار بسیار اشتباهی است و تنها راه نزدیک شدن به نوجوان صمیمیت و رفاقت میباشد تنها از این راه میتوانید از مسائلی که آنها را درگیر خود کرده است آگاه شوید و او را با حقیقت زندگی آشنا کرده و راه دست را با دوستی و مهربانی به او بیاموزید، ولی اگر اختلافات میان خود و فرزندتان را برطرف نکنید ممکن است تا مدت ها از شما فاصله بگیرد.
به او کمک کنید در محیط خانواده شخصیت خود را شکل داده و بشناسد نه در محیط بیرون از خانه و میان دوستان، سعی کنید آنها را درک کنید تا دچار بحران شخصیتی نشوند. 

برای آگاهی بیشتر و ارتباط با روانشناس نوجوان و روانشناس تلفنی در تمام زمینه های روانشناختی با کارشناسان گپچه در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

اختلال روانی شایع در نوجوانی

گرفتن موبایل برای نوجوانان + نکاتی که هر پدر و مادر باید بداند

اشتباهات نوجوانی فرزند خود را چگونه مدیریت کنیم؟

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج