ترک ریتالین و معرفی بهترین روش ها برای رهایی از آن


 ترک ریتالین و معرفی بهترین روش ها برای رهایی از آن

آیا فکر میکنید ترک کردن ریتالین مانند دیگر مواد اعتیاد آور، سخت است؟ 

ریتالین درواقع یک نوع داروی محرک برای درمان کردن بیش فعالی میباشد که گاهی اوقات دانشجویان از ان برای افزایش تمرکز و رقابت های فکری و همچنین شب قبل از امتحان از آن استفاده میکنند برای اینکه خواب از سرشان بپرد و بیشتر بیدار بمانند ولی غافل از اینکه مغز و بدن آنها به این دارو عادت میکند بطوری که مصرف کردن آن از کنترل شان خارج شده و وابستگی شدیدی به آن پیدا میکنند و ترک ریتالین برایشان بسیار سخت خواهد بود.

در ادامه ی این مطلب به راهکارهایی برای ترک ریتالین اشاره کرده ایم، اگر برای شما یا نزدیکانتان چنین مشکلی پیش آمده بهتر است با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

ریتالین چیست ؟

ریتالین (متیل‌فنیدات) یک نوع داروی محرک میباشد که روانپزشکان معمولا برای کسانی که بیش فعالی دارند یا از کمبود توجه رنج میبرند تجویز میکنند.
عوارض و میزان اثر گذاری این دارو در میانه طیفی قرار گرفته است زیرا از یک طرف کافئین و از طرفی دیگر اثر گذاری آن مانند : کوکائین و شیشه میباشد.

گروه مشاوره گپچه با ارائه خدمات پژوهشی و علمی در زمینه مشاوره بخصوص اختلالات رفتاري می تواند پاسخگوی سوالات تمامی افراد شامل باشد. اگر ابهام یا سوالی در انتخاب مسیر خود دارید می توانید برای راهنمایی و دریافت مشاوره اعتیاد از مشاوران ما کمک بگیرید.

تاثیرات مصرف ریتالین بر بدن

مصرف ریتالین چه تاثیراتی بر بدن فرد دارد ؟

این دارو خاصیت تحریک‌کنندگی مغز انسان را دارد و افرادی که بیش فعالی دارند با مصرف این دارو احساس تمرکز و آرامش و همچنین توجه و حافظه در آنها افزایش می یابد.
تاثیر ریتالین برای افرادی هم که هیچ گونه بیماری و اختلالی ندارند در حد مواد محرک دیگر عمل میکند مانند: 

- بالا بردن دقت و تمرکز 
- بالا رفتن هوشیاری 
- کم شدن نیاز فرد به خواب و استراحت 
-کاهش وزن 
- کاهش اشتها 

و برخی نیز، شیفت های شب کاری دارند و از این دارو استفاده میکنند و اثراتی مانند : 

- سرخوش بودن 
- افزایش انرژی و لذت بسیار را دارد.

و کسانی که ریتالین را با دوز بالایی مصرف میکنند حالت هایی مانند : استفاده کردن از کوکائین و شیشه را خواهند داشت.
 ریتالین مانند مواد مخدر است از این نظر که ؛ مصرف  دوز قبلی دیگر برای مصرف کننده تاثیر گذار نمیباشد و فرد ناچار است دوز مصرفی خود را افزایش داده تا وضعیت روانی قبلی خود را دوباره بدست آورد.

علائم اعتیاد به ریتالین چیست ؟ 

افرادی که بدون مشورت و تجویز با پزشک به مصرف ریتالین روی می آورند مسلما میزان مصرف ریتالین هم از کنترلشان خارج شده و آن را بیشتر مصرف میکنند یا بطور کلی آن را قطع میکنند.
حال علائمی را دکر خواهیم کرد تا افراد متوجه شوند به ریتالین اعتیاد دارند یا خیر.

- تغییر در اشتها بروز تغییراتی در اشتها و کاهش وزن
- کم شدن وزن 
- بی قرار بودن 
-سرگیجه داشتن 
- احساس خستگی مداوم 
-افسردگی و اضطراب
- سردرد و عرق کردن های شدید 
- بی خواب شدن 
- مشکلاتی در بینایی
- بالا رفتن ضربان قلب 
- دردهایی در ناحیه شکم 

عوارض ترک مصرف ریتالین و ترک اعتیاد به ریتالین و بررسی آن با مشاوران گپچه

ترک کردن مصرف ریتالین چه عوارضی دارد؟

ریتالین معمولا عمر طولانی ندارد و فردی که ریتالین مصرف میکند بعد از گذشت 24 ساعت از آخرین مصرفش، ریتالین از بدنش بیرون میرود؛ ولی باید بدانید که ترک کردن آن چندان کار آسانی نیست و از زمانی که فرد شروع به ترک ریتالین میکند معمولا نشانه های ترک آغاز میشوند این علائم بین 7 تا 10 روز به طول می انجامد و فرد مدام دچار وسوسه رفتن به سوی مصرف ریتالین میشود، ترک اعتیاد ریتالین بسیار سخت تر و طولانی تر از ترک کردن دیگر مواد مخدر میباشد.

علائم فرد در روزهای اول و دوم ترک ریتالین:

فرد دچار عدم تمرکز، سردرد، بیحالی و خستگی میباشد؛ مدام غذا میخورد و میخوابد و نمیتواند هیچ کار دیگری انجام دهد و همچنین اشتهایش بیشتر از قبل میشود.

علائم فرد در روزهای دوم تا هفتم ترک ریتالین:

در این مرحله فرد ممکن است دچار روان پریشی شود و به فکر خود کشی و صدمه زدن به خود شود، علائمی مانند؛ سردردهای مزمن و حالت تهوع خواهد داشت و بطور ناگهانی خشم خود را بروز دهد و بسیار عصبانی شود.

علائم در روزهای هفتم تا دهم:

فرد علائم عاطفی را در این مرحله دارد و علایمی مانند؛ حالت تهوع و تپش قلب را خواهد داشت ولی سردرد هایش تا حدودی کمتر میشود.  

علائم در روزهای دهم تا چهاردهم:

در این مرحله علائم عاطفی و همچنین شناختی کمرنگ تر میشوند بنابراین ممکن است برای اینکه فرد را به حالت طبیعی خود برگردانند، برای او از درمان مستقیم کمک بگیرند.

علائم ترک ریتالین، بدون مشورت با پزشک :

اگر فردی بدون مشورت با پزشک داروی ریتالین را مصرف کند و به یکباره نیز آن را خودسرانه کنار بگذارد، دچار علائم شدیدی خواهد شد، علائمی مانند :

- نداشتن تمرکز 
- خواب‌آلودگی مداوم و خستگی ویا بی‌خواب شدن 
- زیاد شدن اشتها
- بالا رفتن وزن
- پرخاشگر شدن 
- نوسانات خلقی
-افسردگی و استرس
- یبوست
- شدید یا کم شدن ضربان قلب

گاهی افراد برای اینکه از علایم ذکر شده رها شوند دوباره به سمت مصرف ریتالین میروند.

به چه دلیل باید ریتالین را ترک کنید ؟

اگر میخواهید به این سوال جواب درستی بدهید لازم است در ابتدا یک فهرست از فواید مصرف ریتالین و مضرات مصرف ریتالین تهیه کنید و برای هر کدام از این موارد امتیاز به میزانی که برایتان اهمیت دارد در نظر بگیرید، و این مورد را هم در فهرست خود اضافه کنید که پیامد های آن تا چه مدت ادامه خواهند داشت، با مثالی این تهیه‌ی این فهرست را برایتان آسانتر خواهیم کرد.

فواید ترک ریتالین

- حالت سرخوشی آن فقط چند دقیقه زمان میبرد.
- کم شدن تمرکز ، فقط در روز های اول ترک اعتیاد رخ میدهد.
- بدن سالمی خواهم داشت.
- زمان خود را صرف کارهای مثبت میکنم نه مصرف و تهیه کردن ریتالین.

مضرات ترک ریتالین

- حالت سرخوشی ام از بین میرود.
- تمرکزم پایین می آید.

پیامد های ترک ریتالین تا چه زمان خواهد بود؟

- اثر بلند مدت دارد و تا همیشه باقی خواهد ماند.

ترک ریتالین با تغذیه درمانی و داروهای گیاهی

آیا برای ترک ریتالین میتوانیم از داروهای گیاهی و تغذیه درمانی کمک بگیریم ؟

برخی داروهای گیاهی هستند که با مشورت پزشک و صلاح دید آن میتوانید از آنها به جای ریتالین استفاده کنید مانند :

- ریشه ی گیاه سوسن اصغر
- گیاه جینکو 
- گیاه آب قاشقی 

بهتر است بعد از ترک کردن اعتیاد ریتالین، به تغذیه ی خود بیشتر از پیش اهمیت بدهید؛ زیرا داشتن تغذیه‌ی مناسب و صحیح به بهبودی بدن و مغز شما کمک شایانی خواهد کرد، به عنوان مثال موارد زیر را بیشتر مصرف کنید.

- گوجه فرنگی 
- زنجبیل 
- چربی های مفید 
- عدس 
- گردو 

و مصرف غذاهایی که به زیاد شدن تمرکز و حافظه تان کمک میکند مانند : 

- ماهی و میگو و کتان 
- مرکبات و چای سبز 
- غذاهایی که دارای فلاونوئید ها هستند.

زمانی که فرد ریتالین مصرف میکند به کبد او آسیب هایی وارد میشود که باعث مختل شدن عملکرد سم زدایی آن میشود، پس لازم است برای بهبودی کبد خود، از مواد زیر در تغذیه اش استفاده کند : 
- پیاز                    - چغندر
- کلم                     - سیر 
- لیمو 

ترک ریتالین با کمک سم زدایی :

اولین گامی که برای ترک اعتیاد بر میداریم این است که ماده‌ی ریتالین را سم زدایی کنیم. سم زدایی یعنی؛ وابستگی جسم را به این دارو از بین ببریم و علائم ترک کردن را داشته باشیم.
معمولا برای ترک کردن هر مواد مخدری، یک نوع دارو در نظر گرفته میشود که فرد معتاد آن را باید در این دوران استفاده کند که به آن داروی نگهدارنده میگویند ولی جای تاسف دارد که بگوییم برای ترک ریتالین هیچ نوع داروی نگهدارنده ای وجود ندارد که فرد بخواهد از آن استفاده کند.

ترک اعتیاد به ریتالین به کمک بستری و سرپایی :

بستری : یعنی اگر فرد قصد ترک ریتالین را دارد باید اول از محیطی که در آن دسترسی به مواد آسان است ، دور شود یعنی به کمپ ها و یا مراکز درمانی مراجعه کند تا در آنجا از مشاوره های درمانی نیز استفاده کند ، در این مراکز طرح های ۲۴ساعته ارائه میشود که در این ۲۴ ساعت به باز پروری فرد میپردازند و این طرح ۳۰ روز طول میکشد و فرد در این مدت بستری خواهد شد ،  در آنجا مراقب هستند که فرد بخاطر افسردگی که دارد، دست به خود کشی نزند.

سرپایی : یعنی فرد ، در هفته ۹ یا ۲۰ ساعت در هفته را در بیمارستان یا مراکز نامبرده حضور پیدا میکند و از خدمات لازم و مشاوره فردی بهره مند میگردد.که مقدار ساعت حضور فرد در طول هفته در این مراکز به میزان حاد یا جزئی بودن حال بیمار بستگی دارد.

ترک ریتالین با کمک گرفتن از برنامه های روان درمانی و اجتماعی : 

متخصصان در زمینه مقابله با اعتیاد براین باورند که؛ ۹۷ درصد از اعتیاد فرد را جنبه ی روانی وابستگی به مصرف مواد  به خود اختصاص میدهد و فقط ۳ درصد از بیماری شامل جسم فرد میشود.
پس بدیهی ست که؛ این مسئله برای مواد محرکی است که لذت روانی بسیار زیادی دارند و از نظر جسمی وابستگی کمتری دارند و ضروریست که افراد برای ترک ریتالین و رسیدن به بهبودی از برنامه های روان درمانی و اجتماعی کمک بگیرند.

با ما همراه باشید تا در ادامه ی مطلب شما را با برخی از روش ها و برنامه های روانی و اجتماعی ترک اعتیاد ریتالین آشنا کنیم : 

1. درمان های شناختی و رفتاری : 

این روش بر باورها و افکار و رفتارهایی توجه و تمرکز میکند که باعث میشوند فرد به مصرف ریتالین ادامه دهد؛ پس در این شیوه از درمان سعی میشود فرد را از برگشتن به عقب باز دارند و وسوسه های فرد کنترل و کمتر شوند، در درمان شناختی به فرد راهکارهایی را آموزش میدهند تا با کمک آن از شر این وسوسه ها خلاصی یابد و توان کنترل آنها را بدست آورد، برای دریافت این راهکارها کافیست که با مشاورین روانشناس وبسایت گپچه در ارتباط باشید.

2. خانواده‌ درمانی : 

برخی اوقات به دلیل اینکه خانواده ها اطلاعات کمی راجع به بیماری اعتیاد مخصوصا اعتیاد به ریتالین  دارند ؛ با نوع رفتار و برخورد غلط خود باعث میشوند فردی که به مواد اعتیاد داشته دوباره به سمت مصرف مواد برود ، به همین علت است که توصیه میکنیم خانواده ها نیز برای برخی آموزش های برخورد با فرد معتاد به مشاوران مراجعه کنند.

3. مشارکت اجتماعی :

فرد معتاد بهتر است برای بهبودی خود و دور شدن از مصرف مواد ، در گروه هایی شرکت کنند که از افرادی تشکیل شده که قبلا معتاد بوده و در حال حاضر از مواد پاک شده اند و به زندگی سالم برگشته اند ، افرادی که به ریتالین نیز اعتیاد دارند هم میتوانند در این گروه ها شرکت کنند.

 نکات بسیار مهم درباره مصرف ریتالین :

مصرف ریتالین برای افرادی که هیچ نوع اختلالی مانند : بیش فعالی و عدم تمرکز را ندارند مانند مواد مخدر عمل میکند یعنی آنان را به خود وابسته میکند و فرد معتاد ریتالین میشود و اما توجه داشته باشید که ؛ ریتالین برای افرادی که بیش فعالی و عدم تمرکز دارند درواقع بهترین درمان محسوب میشود البته با تجویز پزشک نه خود سرانه.
پس اگر خود و یا کودکتان از این اختلالات رنج میبرید به شما توصیه میکنیم با یک روانپزشک یا مشاور حتما مشورت داشته باشید تا اگر پزشک صلاح دانست برای شما ریتالین را تجویز کند.

نکته‌ی قابل توجه این است که در انتخاب پزشک یا مشاور خود بسیار دقت کنید زیرا اگر یک تشخیص اشتباه بدهند تا مدت ها شما را درگیر مصرف ریتالین خواهند کرد.

به همین دلیل است که ما به شما عزیزان، وبسایت روانشناسی گپچه را پیشنهاد می‌کنیم ، زیرا گپچه با داشتن مشاورانی برجسته و متخصص می‌تواند به شما در ترک ریتالین کمک شایانی بکند و برای کودکانی که از بیش فعالی و کمبود توجه رنج میبرند میتوانند تشخیص دهند که ریتالین مصرف کنند یا خیر.

خوشبختانه مرکز مشاوره آنلاین گپچه، شرایطی را برای تمامی هموطنان عزیز فراهم کرده است که ؛ افراد بتوانند در هر نقطه ای از کشور پهناورمان که قرار دارند به صورتی تلفنی و آنلاین با مشاوران متخصص گپچه در ارتباط باشند و از مشاوران کمک بگیرند.

چرا ضروری است که ریتالین را ترک کنیم ؟ 

ریتالین کم کم باعث میشود فرد معتاد شود و وابستگی شدیدی به مصرف دارو پیدا کند و بر همه‌ی امور زندگی فرد مانند: تحصیل ، شغل ، خانواده ، ارتباط با دیگران و.. تاثیر میگذارد و زندگی فرد را مختل میکند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تلفنی روانشناسی با مشاورین و متخصصان مجرب گپچه در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

درمان اعتیاد با پیشرفته ترین و بهترین روش های روز

ترک تریاک و نگاهی بر بهترین راه کارهای ترک تریاک و درمان آن

ترک متادون و بررسی بهترین روش های ترک اعتیاد به آن​

 نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

سعید رعنایی:

من به عنوان یک پدر دانستن این نکات را لازم میدونم و برای هوشیار بودن خانواده ها از عوارض مصرف ریتالین و مراقبت از فرزندانمان خیلی مهم است.


پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج