ترک متادون و بررسی بهترین روش های ترک اعتیاد به آن


ترک متادون و بررسی بهترین روش های ترک اعتیاد به آن

متادون چیست؟

متادون یک نوع داروی مسکن درد برای افرادی بود که به بیماری ایدز یا سرطان مبتلا بودند تجویز میشد ولی اخیرا در کمپ های ترک اعتیاد برای افرادی که به تریاک یا هروئین یا مورفین اعتیاد دارند توصیه میشود .
متادون اثرات بی واسطه و سر راستی بر سیستم عصب مرکزی و نخاع و مغز فرد دارد که درد های او را از بین میبرد و علائم ترک مواد مخدر را نیز کم میکند.
به هیچ وجه نباید متادون را بدون تجویز پزشک مصرف کنید زیرا متادون مثل مواد افیونی و اپیوئیدی عمل میکند و توصیه‌ی تمامی پزشکان این است که هیچ کس این دارو را سر خود مصرف نکند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت
مشاوره ترک اعتیاد با کارشناسان گپچه کلیک کنید.
این دارو بسیار اعتیاد آور میباشد و میزان و دوز مصرفی آن بستگی به نظر پزشک و حال فرد دارد ، در برخی اوقات مصرف کم یا زیاد آن باعث فوت فرد میگردد.
از متادون در کمپ های ترک اعتیاد نیز به عنوان برطرف کننده نشانه های خماری که نتیجه ی ترک اعتیاد است و همچنین برای سم زدایی کمک گرفته میشود .
برای آشنایی بیشتر با روش های ترک متادون تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید .

گمان غلط افراد در مورد داروی متادون :

برخی افراد گمان میکنند متادون اصلا وابستگی ایجاد نمیکند و زمانی که قصد ترک تریاک و هروئین را دارند از متادون استفاده میکنند ، این باور بسیار اشتباه است زیرا همانطور که در قسمت بالای این مقاله نیز توضیح دادیم متادون بسیار وابستگی و اعتیاد ایجاد میکند و گاهی باعث میشود به دیگر مواد مخدر نیز اعتیاد پیدا کنید.

نشانه های اعتیاد و وابستگی به متادون کدامند؟

اگر از نشانه های اعتیاد به متادون باخبر باشیم مسلما به مصرف خودسرانه آن پناه نمیبریم و هرچه سریعتر برای ترک آن اقدام درمانی خواهیم کرد ، علائمی همچون ؛

- ضعف بدن ، خستگی مداوم و خواب آلودگی
- نداشتن تمرکز ، مشکلات حواس
- نامنظم شدن ریتم قلبی
- خارش مداوم بدن
- کم شدن حافظه
- خشک شدن لب و دهان
- سر دردهای مزمن

روش های ترک اعتیاد به متادون

روش اصولی ترک اعتیاد متادون :

همانگونه که گفته شد استفاده دراز مدت از داروی متادون بسیار پیامدهای بدی به دنبال خواهد داشت و لازم بذکر است که ؛ اگر بخواهیم سرخود و یکدفعه ای متادون راهم ترک کنیم ممکن است ازنظر جسم و روح آسیب جدی ببینیم ، پس ضروری است که با کمک پزشکان یا مشاورین متخصص در این زمینه مشورت داشته باشیم و با کمک آنها با روش اصولی به ترک متادون بپردازیم ؛ اگر تحت نظر آنها باشیم مسلما ترک کردن بسیار آسان تر خواهد شد و درد کمتری نیز متحمل خواهیم شد ؛ وبسایت روانشناسی گپچه ، با بهره مندی از بهترین مشاورین متخصص در این زمینه در خدمت و کمک رسانی به شما عزیزان است برای اطلاعات بیشتر به وبسایت گپچه مراجعه فرمایید .

در این قسمت سعی داریم برخی از عوارض و پیامدهای ترک اعتیاد به متادون بدون برنامه ریزی و مشاوره را برایتان ارائه دهیم ؛ عوارضی همچون :

- ایجاد اختلال و مشکلات جنسی
- ایجاد اختلال و مشکلات در بینایی
- پایین آمدن فشار خون
- ایجاد استرس و اضطراب و بیقراری مکرر
- ایجاد هیجان و احساس نارضایتـی از خود و دیگران
- ایجاد اختلال در خواب و بی خوابی های مداوم 

تا این قسمت به مضرات ترک داروی متادون و وابستگی فرد به آن اشاره کردیم و حالا زمان آن رسیده است که بخوانیم ، چگونه از ترک متادون آگاه شویم ؟ ترک متادون چه علائمی دارد ؟ این علائم را چه کسی میتواند تشخیص دهد؟ 

این علائم را فقط پزشک متخصص و مشاورین میتوانند تشخیص دهند به همین خاطر مراجعه به ان را ضروری دانسته اند و علائم ترک آن اعم از ؛ 

- وجود سرگیجه و غش کردن 
- حالت تهوع و استفراغ
- عرق کردن بیش از حد و نداشتن تحمل گرما
- دل پیچه و دردهای شکمی و اسهال

ولی لازم است بدانید که علائم ذکر شده برای هر فردی متفاوت است و شدید بودن این علائم به مدت زمان مصرف و میزان مصرف فرد بستگی دارد .علائمی که در برخی افراد تشدد بیشتری دارند مانند :
- ضعف ازنظر جسمانی
- نامنظم شدن دوره های قاعدگی
- ایجاد افسردگی و تشنج و همچنین اختلالات حافظه
- نامنظم شدن و اختلالات جنسـی

حتما بخوانید: ترک اعتیاد و نکاتی حیاتی قبل از اقدام برای تغییر​

آیا میدانید ترک متادون چند روز به طول می انجامد؟ 

با کمک دو شیوه ی درمانی بسیار عالی میتوان به ترک متادون پرداخت که بعد از مراجعه به پزشک و ویزیت شدن ، پزشک به شما خواهد گفت از کدام روش برای شما استفاده خواهد کرد و درمانتان چقدر طول میکشد ، روش ها عبارتند از :
1. سم زدایی تدریجی متادون
2. سم زدایی فوق سریع متادون
که روش دوم برای کسانی بکار میرود که میزان مصرف انها بسیار کم بوده است .

1. سم زدایی تدریجی متادون : 

این روش رایج ترین و بهترین روش ترک مصرف قرص متادون است و برای افرادی است که دوز مصرفی آنها بیشتر از 20 سی سی یا 80 گرم بوده است و به مدت  10 تا 14 روز لازم است که بستری شوند تا سم زدایی صورت بگیرد ؛ ولی به این نکته هم توجه کنید که امکان دارد به دلیل مقدار مصرف و دوز مصرفی فرد که بر جسم و روح او نیز تاثیرات مخربی داشته است لازم باشد که مدت زمان گفته شده تغییر کند و فرد زودتر یا دیرتر از زمان مقرر مرخص شود .
در طول سم زدایی فرد ، پزشک و پرستاران بصورت متوالی و پی در پی به بیمار سر خواهند زد و از احوال او با خبر میشوند و اگر پزشک لازم دانستند برای کاهش درد و خماری و ... او دارویی درنظر میگیرند که فرد بتواند مصرف کند ، زمانی هم که فرد مرخص میشود داروهایی را برای کاهش بی خوابی و ... برای او درنظر میگیرند که در منزل حتما باید مصرف کند و در جلسات روانشناسی هفتگی و ماهانه حتما مشارکت داشته باشند تا احوالات آنها کنترل شود .

2. سم زدایی فوق سریع متادون :

این روش برای افرادی مناسب است که دوز مصرفی پایین تر از 10 سی سی یا 40 میلی گرم است و مدت زمان بستری شدن فرد 2 شب و 3 روز میباشد .
در این روش بیمار یک شب را زیر نظر پزشک متخصص قرار میگیرد و بعد از آن یعنی فردای آن روز سم زدایی را آغاز خواهند کرد و شرایط بیمار باید اینگونه باشد که سن آن حداکثر 40 سال باشد و بیماری های گوارشی و قلبی هم نداشته باشد .

و در این قسمت در تلاشیم تا شما عزیزان را با درمان خماری و مراقبت های بعد از ترک کردن داروی متادون در خانه بیشتر آشنا کنیم و همچنین بدانیم ترک متادون چه علائمی دارد.

علائم و روش ترک داروی متادون با متخصصین گپچه

علائم ترک متادون :

در ابتدا یک توضیح مختصری از علائم ترک متادون داشته باشیم که اغلب بعد از گذشت 3 الی 4 روز از قطع کردن متادون آغاز خواهد شد . 
ترک کردن معمولا یه پروسه ی طولانی مدت خواهد داشت که علائم ترک متادون نیز اغلب از 24 الی 36 ساعت بعد از آخرین مصرف و یا در نهایت از 96 الی 144 ساعت بعد از آخرین مصرف آغاز خواهد شد.
روش سم زدایی نیز  پس از 5 الی 7 روز آغاز میشود.

دونوع علائم و نشانه وجود دارد :

1. علائم اولیه : 
 - وسوسه ، ترغیب و بی قراری روحی
- اضطراب
- درد عضلانی
- بی خوابی
- آبریزش بینی
- عرق کردن
- خمیازه

2. علائم ثانویه
 - گرفتگی بدن 
- منقبض شدن شکم
- وجود حالتهای تهوع و استفراغ و اسهال

مراقبت های لازم بعد از ترک کردن داروی متادون :

بعد از ترک متادون ممکن است فرد بخاطر اعتیاد و وابستگی که به این دارو داشته است دچار استرس و افسردگی و عوارض دیگر شود به همین دلیل لازم میدانیم که شما عزیزان یکسری مراقبت ها را برای بعد از ترک متادون مورد توجه خود قرار دهید تا از عوارضی که ممکن است برایتان پیش بیاید جلوگیری کنید ؛ عوارضی مانند :

1. افسردگی 
داروی متادون اثرات بسیار بدی بر نوع عملکرد سیستم عصبی فرد دارد و این اثرات باعث بوجود آمدن افسردگی در او خواهند شد و فرد را دچار سرگیجه و تاری دید و ... میکند که بهترین کار برای رفع این اثرات و علائم این است که به یک مشاور متخصص مراجعه کنید .

2. افزایش وزن
بعد از ترک متادون درصد اینکه فرد دچار افزایش وزن شود بسیار بالا است که بهترین راه برای جلوگیری از افزایش وزن در این دوره خوردن مایعات فراوان و آب و سبزیجات و پروتئین میباشد و خوردن مایعات کافئین دار ممنوع است .

3. کم کردن وسوسه:
افراد بخاطر تحریک و وسوسه زیاد ممکن است دوباره به سمت مصرف متادون بروند ؛ پس برای کاهش وسوسه باید کارهای زیر را انجام دهند ؛
هر روز ورزش کنند ، بازی های دسته جمعی ، کتاب خواندن و ...

آیا میدانید خماری ترک متادون چند روز است ؟

این سوالی است که بیشتر مراجعین از پزشک و مشاور خود خواهند کرد و پاسخ این است؛ بیشترین دلهره و ترسی که این افراد دارند بخاطر دردهایی است که بعد از ترک متادون به سراغشان خواهد آمد و در هفته ی اولی که مصرف متادون را کنار میگذارند آغاز میشود و ممکن است تا 2 هفته این  دردها طول بکشد ؛ پس عاقلانه ترین کار این است که فرد در مراکز ترک اعتیاد زیر نظر پزشک بستری شود تا درد کمتری را متحمل شود.

آیا میتوان متادون را در منزل ترک کرد ؟ 

پاسخ ما به این سوال خیر میباشد زیرا با این کار نه تنها کمکی به شما نخواهد کرد بلکه عوارض بیشتری را به جان میخرید و درصد مبتلا شدن به عوارضی مانند افسردگی و مشکلات روحی و جسمی و ... را افزایش خواهید داد ؛ پس در مان و قطع و مصرف خودسرانه متادون را کنار بگذارید و به فکر سلامت روح و جسم خود باشید و حتما به پزشک و مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنید .

عوارض ترک غیر اصولی متادون

- ایجاد اختلال در خواب و بی خوابی فرد 
- ایجاد ضعف و بی اشتهایی در فرد 
- ایجاد اضطراب و دلهره و بیقراری در فرد 
- پایین آمدن فشار خون
- ایجاد سرگیجه و حالت تهوع
- ایجاد خارش های پوستی
- ایجاد مشکلات دید 
- ایجاد مشکلات جنسی
- ایجاد هیجان و داشتن حس نارضایتی از خود و دیگران

حرف آخر :

ممکن است در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با یکسری دارو برای کم کردن نشانه های ترک متادون یا  ترک متادون بدون درد برخورد کنید که متخصصین وبسایت مشاوره روانشناسی گپچه به هیچ وجه مصرف چنین داروهایی را بدون مشورت با پزشک توصیه نمیکنند ؛ پس مراقب سلامت روح و جسم خود باشید.

بیشتر بخوانید:

چگونه بر اعتیاد غلبه کنیم؟

درمان اعتیاد با پیشرفته ترین و بهترین روش های روز

ترک ریتالین و معرفی بهترین روش های ترک اعتیاد به ریتالین

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج