سندرم پیش از قاعدگی و نشانه های آن


سندرم پیش از قاعدگی و نشانه های آن

قبل از قاعدگی امکان دارد اختلالات مختلفی در افراد پدید آیند که یکی از آنها اختلال افسردگی پیش از این حالت است که البته به اختلال ناآرامی پیش از قاعدگی و یا سندرم پیش از قاعدگی یا (PMS) هم معروف است.

در حقیقت وجود چنین حالتی برای خانم ها مشکلی جدی محسوب می شود و عده زیادی از خانم ها از این مشکل رنج می برند. این اختلال در رده اختلالات افسردگی و اختلالات دوقطبی قرار می گیرد و توصیه این است که نسبت به تغییرات رفتاری خانم ها بیشتر توجه شده و خدمات درمانی بهتری هم در اختیار آنها قرار گیرد.

سندروم قاعدگی نیز یک حالت پیش از قاعدگی است که شباهت زیادی به اختلال افسردگی پیش از قاعدگی دارد اما با این تفاوت که علائم شدیدتری از خود نشان می دهد.

شباهت زیاد میان این دو اختلال، خانم ها را در تشخیص اینکه کدام اختلال است، دچار اشتباه می کند در صورتی که این دو اختلال با یکدیگر تفاوت هایی دارند. اختلال افسردگی پیش از قاعدگی، حالتی است که طی آن خانم ها با غم و اندوه مواجه شده و حالتی شبیه افسردگی به آنها دست می دهد.

خانم ها تقریبا 7 روز قبل از شروع عادت ماهیانه خود، غم و اندوه را در وجود خود حس کرده و در این مدت ممکن است هر چیز کوچکی جرقه ای برای شروع گریه آنها باشد. به مرور و با پدید آمدن عادت ماهانه خود، این علائم کمتر شده و سپس از بین می روند.

علائم اختلال سندروم پیش از قاعدگی

پیش از بیان علائم اختلال افسردگی پیش از قاعدگی ، باید بگوییم که اختلالاتی که منشا روانی دارند، علامت های مشابهی هم دارند و به همین خاطر بنا به هر علامتی، نمی توان اختلال خاصی را به افراد نسبت داد. در اینجا بهترین راه این است که افراد به روانشناس مراجعه کنند تا با کمک او و به تشخیص او، به صورت تخصصی به درمان بپردازد.

آنچه که در بالا گفته شد، در مورد اختلال افسردگی پیش از قاعدگی صادق است و با مشاهده هر علامتی نمی توان این اختلال را برای افراد متصور بود. علاوه بر این، این علامت ها باید به صورت مداوم و در طی مدت زمان یک سال، برای خانم ها به وجود بیایند.

نشانه های افسردگی پیش از قاعدگی عبارتند از:

یکی از این نشانه ها، عدم وجود ثبات رفتاری و هیجانی در فرد است. فرد مبتلا، ممکن است بدون هیچ دلیل خاصی به یکباره گریه کرده و احساس ناراحتی کند و یا حتی نسبت به بی توجهی دیگران هم به شدت واکنش نشان دهد. در چنین حالتی، فرد ممکن است زود عصبانی شده و قصد مجادله با دیگران را داشته باشد.

علامت دیگر این اختلال ناامیدی است. همان طور که مشخص است فرد مبتلا به شدت ناامید شده و نسبت به شخصیت خودش بدبین و منفی بین می شود. او همواره استرس داشته و بی قراری و ناآرامی، او را سردرگم می کند.

بی توجهی نسبت به فرد هم یکی از موضوعاتی است که افراد مبتلا به این اختلال نسبت به آن شکایت دارند. او در رابطه با کارهای روزمره خود مانند تحصیل، کار و یا فعالیت های عادی روزانه، علاقه خود را از دست می دهد و نسبت به دیگران هم بی حوصلگی می کند.

عدم توانایی درونی در تمرکز حواس، هم یکی از نشانه های این اختلال است. به این معنی که فرد در درون خود علائمی را دارد که افراد دیگر نسبت به آنها توجهی نداشته و فرد مبتلا هم به همین دلیل خودخوری می کند. در این حالت فرد اشتیاق انجام کارها را از دست داده و بی انرژی می شود. به همین خاطر امکان دارد برخی خانم ها در این دوران کم اشتها شده و یا برعکس بعضی دیگر پرخوری کنند. در رابطه با خواب هم، بی خوابی و یا خواب زیاد در افراد ممکن است صورت بگیرد. چنین علائمی فرد را سردرگم کرده و سبب می شود تا او در موقعیت مختلف مدیریت خود را از دست بدهد.

علاوه بر علائم روانی، علائم فیزیکی مانند اضافه وزن، دردهای عضلانی، متورم شدن برخی اعضای بدن هم در پیدایش این اختلال دخیل هستند.

لازم است تا حداقل 5 نشانه از نشانه های فوق، در افراد پدید بیاید تا بتوان پیدایش این اختلال را در افراد احتمال داد. چنانچه شخص اختلالات روانی دیگری دارد، امکان دارد این نشانه ها نشات گرفته از آن اختلالات باشند و به همین خاطر نمی توان آنها را علائم افسردگی پیش از قاعدگی دانست.

درمان افسردگی پیش از قاعدگی

روند درمان این اختلال، شبیه به درمان سندروم پیش از قاعدگی است. اما در بالا اشاره شد که این اختلال، شدت بیشتری نسبت به سندروم قاعدگی دارد و برای درمان آن لازم است از دارو درمانی و روان درمانی بهره گیری کرد.

با اینکه دارو درمانی تا حد زیادی این علائم را کمتر می کند و بهبود می بخشد، اما نمی توان تنها به دارو اکتفا کرد و می بایست از روان درمانی هم در کنار دارودرمانی استفاده کرد.

دارو درمانی اختلال افسردگی پیش از افسردگی

دارو درمانی در این اختلال زمانی صورت می گیرد که علائم این اختلال، غیرقابل مهار باشد.SSRI مناسب ترین گزینه دارو برای این اختلال هستند مانند: پارکستین، فوکستین، سرترالین. البته مصرف این داروها حتما باید با تشخیص پزشک همراه باشد و از مصرف آنها به صورت خودسرانه پرهیز کنید.

روان درمانی افسردگی پیش از قاعدگی

روان درمانی و روش های شناختی رفتاری، بهترین روش روان درمانی برای این اختلال هستند. انجام حرکات فیزیکی مانند یوگا و مدیتیشن ها هم در بهبود این بیماری کمک به سزایی خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

اختلال پیکا چیست؟​

تعلل و به تعویق انداختن کارها و بررسی دلایل آن

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج