اضطراب اجتماعی ( فوبیای اجتماعی ) ؛ علائم و طریقه درمان


اضطراب اجتماعی ( فوبیای اجتماعی ) ؛ علائم و طریقه درمان

احتمالا در محیط پیرامون خود افرادی را دیده اید که هنگام حضور در جمع استرس وجود آنها را فرا می گیرد یا حتی قادر به سخن گقتن نیستند. حتی بعضی از این افراد مهارت زیادی در صحبت دارند اما در جمع این مهارت آنها خنثی می شود. همواره سعی بر این دارند که از حضور در جمع خودداری کنند و همیشه استرس دارند. اگر نسبت به ترک جمع موفق نشوند استرس زیادی به سراغشان می آید که برای آنها غیرقابل تحمل است. این نوع اختلال را اضطراب اجتماعی یا فوبیای اجتماعی گویند. در بالا اشاره شد که  افراد مبتلا به این اختلال از حضور در جمع خودداری کرده و از حضور در هر اجتماعی که اضطراب را برای آنها به دنبال دارد، خودداری می کنند.

آنها فکر می کنند که دیگران نسبت به خودشان دید منفی داشته و یا او را مسخره می کنند. به همین خاطر از صحبت در جمع کناره می روند و از چنین شرایطی دوری می کنند. مبتلایان به اضطراب اجتماعی از حضور در اجتماعات مختلف مضطرب شده و نشانه هایی مانند لرزش، تپش قلب، تعریق، گرفتگی ماهیچه و سرخ شدن و سردرگمی در آنها ظاهر می شود. در ادامه با شما در رابطه با علائم این اختلال و راههای درمان اضطراب اجتماعی با شما در میان میگذاریم با ما همراه باشید.

علائم اضطراب اجتماعی

همانند اختلالات دیگر، اضطراب اجتماعی نیز علائمی دارد که روانشناسان به تشخیص آنها می پردازند. این علائم عبارتند از:

افراد مبتلا به این اختلال زمان حضور در جمع و در معرض توجه دیگران، مضطرب شده و مثلا زمان گفت و گو با دیگران، خوردن با دیگران و... استرس و دلهره دارند. این اختلال حتی در کودکان هم دیده می شود. به گونه ای که علاوه بر احساس اضطراب هنگام حضور در جمع بزرگسالان، در جمع های کودکانه و همسالان خود نیز چنین احساسی را دارند.

علامت دیگر این اختلال این است که فرد همواره از مسخره شدن، شرمگین شدن و مورد بی اعتنایی و بی اعتمادی افراد، ترس دارد. به بیان دیگر او از انجام کارهایی که او را نزد دیگران ناراحت می کند یا موجب مسخره کردن او می شود، ترس دارد. بیشتر اجتماع ها برای اینگونه افراد استرس به دنبال دارد و او سعی بر دوری از اجتماعات دارد تا بتواند از اضطراب ناشی از آن جلوگیری کند.

البته این اضطراب به حدی زیادی است که متناسب با آن موقعیت نیست. به گونه ای که نمی توان هر استرس در جمع را نشانه اضطراب اجتماعی دانست بلکه اضطرابی نشانه این اختلال است که مداوم باشد و بیش از 6 ماه به طول بیانجامد.

قدرت این اضطراب آنقدر زیاد است که او را از حضور جمع های خانوادگی، کاری، اجتماعی و تحصیلی منع می کند. البته لازم به ذکر است که بعضی این اختلالات روانی علائمی شبیه به فوبیای اجتماعی دارند. مثلا اختلال وحشت زدگی، بادی دیسمورفیک و یا اختلال طیف اتیسم نیز نشانه های مشابهی دارند که تشخیص آنها توسط روانشناس انجام می گیرد.

تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی

از رایج ترین اختلالات اضطراب میتوانیم به اختلال اضطراب اجتماعی اشاره کنیم ، افرادی که به این اختلال دچار هستند معمولا در مکان های اجتماعی اصلا احساس خوب و خوشحالی ندارند یعنی بسیار عصبی و کم حوصله میشوند و مدام به این فکر میکنند که نکند کاری کنم که باعث خجالت من بشود و دیگران درمورد من چه فکری میکنند نکند مرا تحقیر کنند و این افراد  بسیار کم رو هستند و تصور روی صحنه بودن را در ذهن خود دارند .

ما در این مطلب قصد داریم چند ترفند را برای شما عزیزان ارائه دهیم تا برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی از آن ها استفاد کنید البته لازم به ذکر است که ؛ این راهکارها تنها برای افرادی است دارای اختلال اضطراب اجتماعی متوسط هستند ولی اگر علائم تان شدید است باید حتما به متخصص مراجعه کنید.

درمان اضطراب اجتماعی

اولین قدم برای درمان اضطراب اجتماعی مراجعه به روانشناس است. او با بهره گیری از شیوه های متعددی این اختلال را ریشه یابی کرده و به سوی درمان آن قدم بر می دارد. دارودرمانی و روان درمانی دو نوع درمانی هستند که برای این اختلال استفاده می شود. جهت اطلاع بیشتر و ارتباط با مشاور برای درمان استرس و اضطراب کلیک کنید.

دارو درمانی اختلال اضطراب اجتماعی

داروهایی که برای اضطراب اجتماعی و خجالت توصیه می شود، قادر هستند تا علائم آن را کاهش داده و یا این اختلال را تضعیف کنند اما برای نهایی کردن روند درمان و اوج گیری دوباره این اختلال، روان درمانی لازم است.

داروهایی برای اختلال اضطراب اجتماعی توصیه می شوند که عبارتند از: بازدارنده های مختلف مانند جذب سروتوئین، مونوامین اکسیداز.

توجه به این نکته لازم است که زمانی افراد مجاز به استفاده از این داروها هستند که توسط پزشک تجویز شده باشند.

روان درمانی اختلال اضطراب اجتماعی

تا به امروز، شیوه های درمانی مختلفی برای این اختلال به کار گرفته شده است که در این شیوه ها، روش درمان شناختی رفتاری یا CBT بسیار سودمند واقع شده است. در کنار این روش، روانکاوی، نوروفیدبک و گروه درمانی نیز اثرات مثبتی داشته اند.

 دارو درمانی برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی

داروهای گوناگونی برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد و مسلما این دارو ها هم مزیت و هم ضررهایی برای فرد به دنبال خواهد داشت که آن هم بستگی دارد که شما در چه شرایطی قرار دارید مقصودمان این است که ؛ ممکن است یک دارو یا چندین دارو برای درمان شما لازم باشد .

- داروی مهار کننده های انتخابی باز جذب سروتونین :

این داروها معمولا بخاطر اینکه ضرر و عوارض کمتری دارند اولین تجویز برای فرد درنظر گرفته میشوند و برای قطع کردن این دارو ، باید در زمان تمام شدن درمان به تدریج آن را کمتر مصرف کرد .

انواع این داروها شامل موارد زیر میباشد :
• پاکسیل CR (پاروکستین)
• لووکس CR (فلووکسامین)
• زولوفت (سرترالین)
• لکساپرو (سیتالوپرام)
• سلکسا (سیتالوپرام)
• پروزاک (فلوکستین)

- مهارکننده های بازجذب سروتونین - نور اپی نفرین : 

داروی ضد افسردگی میباشند که برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی نیز تجویز میشوند و تاثیر زیادی بر 
نوروترنسمیتر سروتونین دارند .

انواع این داروها شامل موارد زیر میباشند :
• افکسور XR (ونلافاکسین)
• سیمبالتا (دولوکستین)
• پریستیک (دس ونلافاکسین)

- مهارکننده های مونو آمین اکسیداز :

قبلا این دارو را برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی تجویز میکردند ولی باید به این نکته توجه کنید که اگر طبق نسخه عمل نکنید و غذا و دارو را همانطور که در دستورالعمل آمده مصرف نکنید ممکن است عوارضی برای شما داشته باشد .
امروزه از این داروها بخاطر عوارضی که دارند در درمان اختلال اضطراب اجتماعی استفاده نمیشود ولی بر اساس تحقیقات انجام شده دریافتند که (فنلزین . ناردیل ) برای درمان این اختلال بسیار تاثیر گذار میباشد ؛ داروهایی مانند : 

• ناردیل (فنلزین)
• پارنات (ترانیل سیپرومین)
• مارپلان (ایزوکربوکسازید)

- بلاک کننده های بتا :

این داروها برای کم کردن علائم اضطراب تجویز میشوند علائمی مانند : لرزیدن دستها ، بالا رفتن ضربان قلب ، دلشوره و استرس و همچنین این دارو ها را میتوانید در شرایطی که به وضوح ذهن احتیاج دارید مصرف کنید زیرا عوارض نخواهند داشت .
داروهایی مانند : 
• ایندرال (پروپرانولول)
• تنورمین (آتنولول)

- بنزودیازپین ها : 

ین داروها اثر آرام بخشی بسیار ملایمی دارند که باعث میشوند علائم اضطراب شما کمتر شود و سیستم عصب مرکزی را آرام میکنند ولی لازم به ذکر است که این داروها اعتیاد آورند .

انواع این داروها شامل : 
• آتیوان (لورازپام)
• والیوم (دیازپام)
• زاناکس (آلپرازولام)
• کلونوپین (کلونازپام)

نکته : این داروها اولین داروهایی نیستند که پزشکان برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی تجویز میکنند و ابتدا از داروهای دیگری برای درمان فرد کمک میگیرند داروهایی مانند :  
• ویستاریل (هیدروکسیزین)
• بوسپار (بوسپیرون هیدروکلرید)
مصرف خودسرانه هر کدام از این داروها مسلما عوارض و خطرات بسیاری به دنبال خواهد داشت پس برای انتخاب گزینه درمانی خود با پزشک مشورت داشته باشید.

برای درمان اضطراب اجتماعی، خانواده و اطرافیان شخص بیمار نقش کلیدی دارند و باید از طریق حمایت روحی و روانی او، زمینه ساز درمان این اختلال در او شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با کارشناسان گپچه با ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

درمان فوبیا با بهترین روانشناسان

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج