فریاد درمانی و فواید آن از دیدگاه علم روانشناسی


 فریاد درمانی و فواید آن از دیدگاه علم روانشناسی

فواید و روش های درست فریاد زدن


دلایل بسیار زیادی برای فریاد زدن وجود دارد. ممکن است فرد عصبانی باشد، ترسیده باشد یا به خاطر شرایطی که دارد دردی را تجربه کرده باشد. برخی از اوقات ممکن است به این فکر کنید که فریاد کشیدن برای شما خوب نیست اما تحقیقات علمی انجام شده چیز دیگری می گوید.

فواید جیغ زدن "برای اولین بار در تاریخ روانشناسی، راهی برای دسترسی به احساسات، پنهان کردن، به شیوه ای امن و در نتیجه کاهش رنج انسان پیدا شده است این اولین اصل در علم روان درمانی است. "


فواید جیغ زدن در علم روان درمانی


درمان اولیه: دکتر آرتور جانوف، اواخر دهه 1960 درمان اصلی را اختراع کرد این، یک عمل است که به بیمار اجازه می دهد تا احساسات سرکوب شده خود را از سر ضربه های گذشته به چالش بکشد و این احساسات را از بین ببرد. معمولا در اواخر کلاس های درمانی، دکتر جانوف بیماران شروع به جیغ زدن میکنند، البته از ابتدا از این شیوه استفاده نمیکرد، داستان یکی از بیماران او الهام بخش این روش درمانی بود.

فواید جیغ زدن در روانشناسی


چگونه شروع شد: "در طی یکی از جلسات درمانی بیمار او داستانی در مورد شخصی به نام Ortiz که در صحنه تئاتر لندن در حال اجرای یک نمایش بود تعریف کرد در حالی که پوشک و شیشه شیر در دست داشت. در طول نمایش، Ortiz ،با تمام وجود فریاد می زند:"مامان! بابا! مامان! پدر!در انتهای نمایش بالا می آورد، کیسه های پلاستیکی به سمت او پرتاب میشود، و مخاطبان از او رو برمیگردانند. "

با این وجود، این انتهای داستان نیست ؛ دکتر جانوف گفت که بیمارش با این داستان کاملا شگفت زده شده بود و این موضوع باعث شد فکری نو به ذهن دکتر برسد."دکتر از بیمار خود خواست تا فریاد بزند مامان! بابا! بیمار از این موضوع طفره رفت و گفت که نمیتواند این کار را انجام دهد، چون به نظر عملی بچگانه بود اما دکتر پافشاری میکند و در نهایت، بیمار جیغ میزند بعد از شروع جیغ ها، بیمار با ناراحتی بر روی زمین می افتد تنفس او سریع و فشرده میشود .

مدام پدر و مادر را فریاد میزند. او ظاهرا در حالت کما یا حالت هیپنوتیزم قرار گرفته است در انتها چنان فریادی میزند که دیوارهای دفتر میلرزد ؛ بیمار او بیان کرد:"من آن را انجام دادم! نمیدانم چطوری، اما می توانم احساسش کنم. "

جیغ زدن و کاهش استرس


دکتر جانوف بعد از مدتی سردرگمی تصمیم میگیرد، روش مشابه را روی بیمار دیگر اجرا کند ،تا به جواب یکسان برسد بیمار ،شروع به فریاد زدن میکند"مامان! بابا!" علائم تنگی نفس، گر گرفتن در بیمار مشاهده میشود و در آخر جیغ میزند. در انتها پزشک ،بیان میکند که بیمار او تغییر و به فرد دیگری تبدیل شده است ،

به نظر آگاه تر شده است و بهتر خودش را درک میکند اگر چه هدف اولیه این تمرین خاص، این نبود که بیمار بتواند فریاد بزند، وقتی جلسات درمانی با این روش به پایان میرسید بیماران احساس رهایی، احساس آرامش و کاهش استرس داشتند.

روش های مفید برای تمرین فریاد و جیغ زدن


گام 1: تنها بودن - تنها باش اگر در جایی زندگی می کنید که نمیتوانید تنها باشید، ممکن است ایده خوبی باشد که با خانواده یا هم اتاقی هایتان صحبت کنید و به آنها بگویید که چه کاری را میخواهید انجام دهید و مطمئن شوید که با موضوع مشکلی ندارند اگر شرایط خوب بود، به مرحله 2 بروید.

گام 2: دراز بکشید- روی یک مات یوگا دراز بکشید و یک بالش زیر سرتان را بگذارید ، اگر یک تشک یوگا ندارید، می توانید از یک فرش یا حتی پتو نرم استفاده کنید.

گام 3: فکر کنید - به چیزهایی که به شما آسیب رسانده یا عصبانی کرده فکر کنید این می تواند هر چیزی از دوران کودکی یا حتی چیزی که اخیرا اتفاق افتاده است و موجب ناراحتی و گریه شما شده باشد . شما حتی می توانید از روش بیماران دکتر جانوف استفاده کنید و "مامان! بابا! " را فریاد بزنید.

گام 4: جیغ - هرگز چیزی را در دل نگه ندارید؛ با صدای بلند گریه و فریاد بزنید شما همچنین می توانید مشت های خود را روی زمین بکوبید، یا فقط دراز بکشید و از اعماق وجود فریاد بزنید پس از این، شما باید تنفس خود را به سرعت به حالت عادی و پایدار بازگردانید. شما باید احساس سبکی کنید، مانند اینکه باری از دوشتان برداشته شده اگر نه، شما همچنین می توانید این روش های دیگر را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: معجزه گوش دادن به موسیقی برای سلامت بدن

آواز فریاد یکی از روش های جیغ زدن و فواید آن


"آواز فریاد" اشاره به روش بسیاری از خوانندگان در گروه های راک دارد ، این روش را امتحان کنید از آن لذت خواهید برد، استرس کاهش میابد و حس خوبی به شما دست میدهد.

فواید آواز فریاد یکی از تمارین جیغ زدن


1. به خودتان فشار وارد کنید تا صدای خشن داشته باشید.
2. مثل مار شروع به هیس کردن کنید و مطمئن شوید که این کار را با دیافراگم (معده شما) تا زمانی که میتوانید انجام دهید.
3. نفس عمیق بکشید و هوای بیشتری وارد ریه کنید و شروع به خواندن متن آهنگ کنید.
4. سعی کنید نفس خود را با متن آهنگ هماهنگ کنید تا نفس کم نیارید .
5. صدای خود را با فشار دادن ، هوا از گلویتان تحریف کنید، فقط مراقب باشید که به خود آسیب نزنید.
6. تا جایی که میتوانید دهان خود را باز کنید و فریاد بزنید، هر چه دهان بازتر باشد، فریاد بلندتر میشود ، دهان باریکتر (و به احتمال زیاد به شکل "O" شکل میگیرد)، صدای پایین تری دارد .مثل خوانندگان راک شروع به فریاد زدن کنید ، فقط قبل از آواز خواندن آب بنوشید تا احساس تشنگی نکنید.

حتما بخوانید: ۱۱ باور غلط درمورد سلامت روان و اختلالات روانی


جیغ کشیدن در بالش:

چنگ زدن به بالش و فریاد به آن. این روش احتمالا سریع ترین و ساده ترین روش برای تمرین جیغ است فقط مطمئن شوید که راه برای نفس کشیدن داشته باشید.همیشه به یاد داشته باشید که اطمینان حاصل کنید در زمان تمرین هر یک از این روش های فریاد، هیچ وقت مزاحم کسی نخواهید شد.

 شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین و متخصصان مجرب ما در مركز مشاوره آنلاين  گپچه و اينستاگرام گپچه  در تماس باشید. 

بیشتر بخوانید:

با شوهر غیرتی و بد دل چگونه برخورد کنیم ؟

فرزندان شاد، چطور فرزندانی شاد تربیت کنیم ؟

نظرات کاربران

طاهره از یزد:

حتما باید به همسرم این متن رو نشون بدم تا بخونه و دیگه بهم نگه چرا اینقدر جیغ میزنی 😕واقعا جالب بود برام 👏👏

1399/9/22


مجید سیامی:

جالب بود برام

1399/9/13


پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
+