بیش فعالی جنسی + علائم و روش های درمان


بیش فعالی جنسی + علائم و روش های درمان

اختلال بیش فعالی جنسی

اختلال بیش فعالی جنسی یک بیماری است که طی آن افراد بیشتر از حد معمول درگیر رابطه جنسی یا تفکر درباره علایق و تمایلات جنسی هستند.

بیش فعالی جنسی چیست؟

افرادی که این اختلال را دارند ممکن است درگیر فعالیت هایی مانند دیدن پورن، خودارضایی، رابطه جنسی در ازای پول و داشتن شرکای جنسی متعددی شوند. به همین خاطر این امکان وجود دارد که این افراد در قسمت های مختلف زندگی خود مانند کار و روابط، افسرده و پریشان شوند.

این اختلال که به اعتیاد به رابطه جنسی منجر می شود، بسیار بحث برانگیز است و به همین خاطر اختلال رفتار جنسی جبری در طبقه بندی بیماری های سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است. به عقیده برخی محققین، این حالت یک مشکل در تنظیم رفتار تلقی می شود اما به باور برخی دیگر این رفتار نشات گرفته از تمایلات جنسی زیاد و یا مدیریت امیال و هوس ها است. به خاطر وجود چنین اختلاف نظری بین محققین، تعداد افراد درگیر با این اختلال همچنان در درست بررسی قرار دارد که در این بین برخی می گویند 3 تا 10 درصد افراد بالغ با این اختلال مواجه هستند. جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با سکس تراپی کلیک کنید.

اما گروه دیگر کارشناسان طی اظهار نظر خود اعلام کردند که علت واقعی چنین رفتاری، حالات عاطفی خصوصا استرس، افسردگی و یا مشکلات روابطی است. برای بعضی از افراد همچنین خجالت و اصول اخلاقی هم می تواند عامل این اختلال باشد. در صورت وجود و یا حتی عدم وجود چنین مشکلی، روان درمانی به جهت تنظیم عواطف و حاصل شدن نگرش جدید نسبت به تمایلات جنسی به همه افراد به عنوان کاری مفید توصیه می شود.

بیش فعالی جنسی در ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی وجود نداشته که البته قبلا این اختلال به عنوان اختلالی جنسی در DSM-4 به معنای "ناراحتی سرچشمه گرفته از الگوهای روابط جنسی مداوم با در نظر گرفتن معشوق ها به عنوان کالایی مصرفی توسط فرد" مطرح شده بود.

درخواست سال 2010 برای اضافه کردن این اختلال به DSM-5 مشمتمل بر معیارهای رفتار جنسی غیرقابل کنترل بود. موافقان افزودن این اختلال به DSM-5 ادعا می کردند که افراد مبتلا به بیش فعالی جنسی غم و استرس زیادی را متحمل می شوند. در معیارهای پیشنهاد شده اختلال جنسی به عنوان یک اختلال تمایل جنسی به همراه عنصر تحریک پذیری قلمداد شده است.

تشخیص پیشنهادی به DSM-5 مورد قبول واقع نشد. کارشناسان دریافتند که شواهد تجربی کافی و مطمئن برای پذیرش این تشخیص وجود ندارد. از طرفی بسیاری این اختلال را اعتیاد ندانسته و عقیده دارند که شباهتی به اعتیادهای دیگر ندارد.

علائم بیش فعالی جنسی

ذکر این نکته الزامی است که رفتار جنسی ، قسمتی از زندگی عادی و سالم است و بسیاری از افراد نسبت به داشتن شرکای جنسی متعدد و تجربیات متفاوت در این زمینه خرسند هستند. اما این بیش فعالی جنسی زمانی به عنوان مشکل در نظر گرفته می شود که حالت پریشانی زیادی در فرد بیمار ظاهر شده یا او را در خطر آسیب رساندن به خود و یا دیگران قرار دهد.

با اینکه این رفتار در DSM-5 نیامده است، اما فاکتورهای زیر از علائم این اختلال هستند:

وجود رفتارها، تمایلات و علایق جنسی مداوم و شدید

تداخل رفتارها با فعالیت ها و تعهدات فرد

رفتارها در واکنش نسبت به حالات خلقی مانند اضطراب، استرس، افسردگی، بی حوصلگی و یا اتفاقات استرس زا زندگی پدید آیند

تلاش های مکرر اما بی فایده برای مدیریت و یا کاهش رفتارهای جنسی و علایق مربوط به آن

انجام رفتارهای جنسی بدون توجه به احتمال آسیب رسانی فیزیکی و احساسی به دیگران

تعدد و شدت رفتارها، تمایلات و علایق موجب بروز استرس یا اختلال محسوس در زندگی می شود.

بالاتر اشاره شد که بیش فعالی جنسی امکان دارد با افسردگی و اضطراب درگیر باشد.بعضی افراد هم ممکن است به منظور فرار از ناراحتی و یا شرمندگی و آرامش موقت، رفتارهای جنسی انجام دهند. امیال جنسی قادر هستند که به عنوان سرپوشی برای استرس، افسردگی و اضطراب قرار گیرند.

علت های بیش فعالی جنسی

در مورد علل این اختلال هنوز هم اتفاق نظر مشترکی بین محققین وجود ندارد. برخی نوجوانان ممکن است به خاطر تجربه های عوامل استرس زا یا بیماری های روانی، به فعالیت های جنسی روی بیاورند. اگرچه هیچ معیار استانداردی برای بیش فعالی جنسی در کودکان تعریف نشده است، اما گفته شده که کودکانی که قربانی سوءاستفاده جنسی می شوند ممکن است تمایلات جنسی آنها افزایش یابد. همچنین رفتارهای جنسی وابسته به معیارهای اجتماعی و جمعیتی مانند سوءعملکرد خانواده و فشارهای اجتماعی هستند.

درمان بیش فعالی جنسی

با اینکه بیش فعالی جنسی در DSM-5 ذکر نشده است، اما اگر یک فرد به چنین اختلالی مبتلا شود که استرس را برای او به دنبال دارد، مشاوره جنسی برای او پیشنهاد می شود.

درمان مشتمل بر موارد زیر است:

بازسازی مجدد روابط

کنترل و مدیریت استرس

شناسایی محرک های جنسی و رفتارهای جنسی جبری

پیدا کردن رفتارهای جایگزین که کمتر مخرب باشند.

جهت ارتباط با کارشناسان گپچه و دریافت مشاوره آنلاین با اساتید مجرب میتوانید با ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

شایعات جنسی ازقدیم الایام تا به امروز

زود انزالی و درمان زود انزالی و آنچه درباره ی آن نمی دانید ؟

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج