اختلال اوتیسم و نکاتی که والدین باید در مورد آن بدانند


اختلال اوتیسم و نکاتی که والدین باید در مورد آن بدانند

نشانه های اوتیسم اغلب در کودکی خود را نشان میدهند ، بخصوص در کودکان کمتر از یک سال ،پزشکان تلاش بسیار انجام داده اند تا بتوانند راهی برای تشخیص صحیح اوتیسم پیدا کنند ولی در ابتدا این پدران و مادران بودند که میفهمیدند کودک دلبندشان با دیگر کودکان فرق دارد و این علائم در هر کودکی متفاوت است و در اکثر موارد پزشکان باید آن را شناسایی کنند .

آشنایی با اوتیسم و علائم آن 

اوتیسم درواقع یک نوع اختلال عصبی رشد میباشد که از راه های گوناگون تاثیر زیادی بر روی سیستم پردازش فرد میگذارد و باعث میشود این فرد نتواند به راحتی با دیگر انسان ها ارتباط برقرار کند و به عبارتی مشکل ارتباطی دارند .

این افراد ممکن است رفتار های تکراری از خود نشان بدهند و وابستگی ها و تعلقات آنها اندک باشد که دلیلش هم وجود نقص های حسی و هماهنگ نبودن عضو های ، آن ها میباشد .

بیشترین کسانی که مبتلا به اوتیسم میشوند زنان هستند که عوامل ژنتیکی نیز بسیار در مبتلا شدن به این اختلال عصبی تاثیر دارد واگر زنان در دوران حاملگی خود بیماری های خاصی داشته باشند ممکن است که به اوتیسم مبتلا شوند .
با ماهمراه باشید تا در ادامه ی مطلب علائم بیشتری را برایتان بیان خواهیم کرد .

1-تغییرات سیستم گوارشی

2-مسمویت با جیوه

3-رژیم غذایی

4-عدم استفاده از ویتامین ها و املاح موجود

5-حساسیت بدن نسبت به واکسن ها

بیشتر بخوانید: تربیت فرزند + روش طلایی تربیتی برای والدین​

تشخیص علائم ابتدای اوتیسم در سنین متفاوت

لازم به ذکر است که نقطه اوج و زمان بیماری اوتیسم در کودکان متفاوت است و امکان دارد برخی از کودکان این علائم را بدو تولد بروز داده و یا حتی تا سه سالگی هم هیچ علامتی وجود نداشته باشد. حتی ممکن است این بیماری بدون ظهور علامتی وجود داشته باشد که می بایست در این خصوص با پزشک مشورت کنید. جهت آشنایی بیشتر با بروز بیماری اوتیسم در سنین متفاوت و نشانه های آن در ابتدای بروز با روانشناسان مرکز مشاوره کودک همراه باشید.

علائم اوتیسم در 6 ماهگی:

عدم وجود ارتباط چشمی و یا ارتباط چشمی محدود

کمبود لبخند و یا سایر حالات چهره شاداب و بانشاط

علائم اوتیسم در 9 ماهگی:

کمبود تعاملی صدا، لبخند و سایر حالات چهره

نشانه های اوتیسم در 12 ماهگی:

وجود ضعف و ناتوانی در پاسخ به نام

ضعف و یا عدم وجود غان و غون

عدم انجام حالات تعاملی مانند دست تکان دادن، اشاره کردن و نشان دادن

علائم اوتیسم در 16 ماهگی:

عدم استفاده از کلمات و یا استفاده محدود از آنها

نشانه های اوتیسم در 24 ماهگی:

استفاده نکردن از کلمات معنی دار و یا استفاده از حجم کلمات بسیار کم

علائم اوتیسم در تمامی سنین:

وجود ضعف در درک احساسات دیگران

گرایش به تنهایی

از دست دادن مهارت های اجتماعی کسب شده

تکرار مداوم کلمات و یا عبارات دیگر افراد

دوری از ارتباط چشمی

تاخیر در زبان تحول

مقاومت نشان دادن در برابر تغییرات کوچک زندگی

انجام رفتارهای تکراری مانند بال زدن و عقب و جلو رفتن

وجود علایق بسیار محدود

واکنش های سریع و غیرمعمول نسبت به صدا، مزه و بوهای مختلف

خصوصیات کودکان مبتلا به اوتیسم:

کودکانی که به اوتیسم مبتلا هستند، خصوصیتی متفاوت از خصوصیات دیگران دارند که در زیر به آنها پرداخته ایم.

قدرت تکلم خوبی دارد

لازم است که بدانید که کودکان مبتلا به اوتیسم با تاخیر تکلم می کنند و هر چه که بزرگتر می شوند درک بیانی بالاتر و بهتری نسبت به گفته ها دارند. یک کودک یک ساله فقط قادر است که یک کلمه را تکرار کند و در 1.5 سالگی می تواند 2 تا 3 کلمه را ترکیب کرده و بگوید. اما کودکان اوتیسم در تکلم تاخیر دارند و دیرتر کلمه مورد نظر خود را بیان خواهند کرد که معنی خاصی ندارد و فقط آن را بر زبان خود جاری می کنند. متاسفانه والدین کودکان اوتیسمی، اختلال کودک خود را انکار کرده و به خاطر اینکه در سنین پایین کلمات سنگینی را مرتبا تکرار می کند، او را با هوش تصور می کنند در حالی که این کودکان تنها شنیده های اطراف خود را بازگو کرده و نسبت به محیط پیرامون خود توجهی ندارند.

ارتباط یک طرفه دارد

کودک مبتلا به اوتیسم حتی اگر قدر تکلم هم داشته باشد اما قادر نیست که کلمات را به درستی ادا کرده و با دیگران ارتباط برقرار کند. اینگونه مواقع کودک ممکن است از علایق خود بگوید در حالیکه هیچ ربطی با موضوع جمع ندارد. در حالت کلی می توان گفت که کودک توانایی تبادل اطلاعات را نداشته و نسبت به لبخند و یا خستگی سایرین هم بی تفاوت است و در رعایت کردن نوبت هم توجهی ندارد. اینگونه از کودکان معمولا به صورت یک طرفه ارتباط دارند و به همین دلیل است که عمدتا ارتباط آنها موثر نیست.

کوک مبتلا به اوتیسم من نمی گوید

همان طور که می دانید، کودکان به محض اینکه معنی کلمه من را درک کنند، از آن پس دیگر با من درخواستشان را مطرح می کنند در حالی که کودک اوتیسم قادر به استفاده از من نیست و به جای آن نام خود را به کار می برد. به عنوان مثال می گوید به علی آب بدهید. این یک نشانه نگران کننده است و در برخی مواد حتی کودک ضمیرها را هم درست بیان نخواهد کرد.

واژه سازی غیرطبیعی کودک اوتیسم

لازم است بدانید که واژه سازی در کودکان عادی می تواند به شکل بازی هم صورت گیرد اما جایگزین کردن واژه ها فقط در مورد کودکان اوتیسم انجام می شود به عنوان مثال ممکن است یک شخصیت کارتونی را با واژه ای دیگر خطاب کند.

ساعات زیادی را با یک وسیله سرگرم است

در کودکان عادی، زمانی که با یک وسیله سرگرم می شوند، پس از مدت کوتاهی آن را رها کرده و به سراغ چیزهای جدید می رود و اینگونه با به چالش کشیدن وسایل متفاوت، خود به خود موجب پیشرفت خود می شود اما کودک اوتیسم ساعات زیادی را با یک وسیله می گذارند و نسبت به اتفاقات دنیای اطراف خود بی تفاوت است.

مدت زیادی محو پنکه و لباسشویی می شود

کودکان اوتیسم، به وسایل چرخشی علاقه دارند و امکان دارد حتی ساعات زیادی با آن مشغول باشند و حتی ممکن است با چرخاندن یک زنجیر به مدت چند ساعت خود را مشغول کنند.

مانند دیگر کودکان بازی نمی کنند

کودکان عادی از 1.5 تا 2 سالگی بازی های نمادین انجام می دهند و امکان دارد مثلا با قرار دادن عروسک خود بر روی پاهایشان، قصد خواباندن او را داشته باشند که اینگونه بازیها زمینه ساز رشد آنها خواهد بود. در حالی که کودکان مبتلا به اوتیسم چنین توانایی ندارند و حتی با اسباب بازی ها، بازی نمی کنند و مثلا به جای راه بردن ماشین، تعداد زیادی از آنها را به صورت قطاری پشت سر هم می چینند،علائمی که ذکر شد از جمله علائم اوتیسم می باشند.

جهت ارتباط با مشاوران و روانشناسان گپچه و دریافت مشاوره رایگان آنلاین با ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانید: 

اختلال پیکا چیست؟​

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج