شیوه های موثر جهت کاهش و رهایی از استرس شغلی


شیوه های موثر جهت کاهش و رهایی از استرس شغلی

در صورتی که استرس شغلی در حد تعادل و میانه باشد و کنترل گردد؛  در آن صورت، می‏تواند همانند یک کاتالیزگر عمل کند و در رسیدن فرد به اهداف، مسیر موفقیت را به وی نشان می دهد. اما اگر استرس شغلی، از حد تعادل خود خارج شود و افزایش پیدا کند، آنگاه فرد دچار تشویش خاطر می شود، و تحت این شرایط، وی باید برای حل این معضل چاره ای بیاندیشد تا از آن رهایی یابد.

کاهش استرس شغلی و رهایی یافتن از آن

اگر استرس شغلی دارید، بدانید که در شغل خود پیشرفت داشته اید و این نشانه خوبی است؛ در واقع، این استرس شغلی، نشانگر موفقیت شغلی شما است.

توجه داشته باشید که افزایش مسئولیت، پیچیدگی‏ شغلی و پیشرفت تکنولوژی سه عامل مهمی هستند که منجر به ایجاد استرس شغلی می گردد.

می دانیم که در بازار کار، رقابت وجود دارد و وجود رقبا منجر به فشار بیشتری به شما می گردد؛ تحت این شرایط، استرس بیشتری به شما وارد  می گردد.

مطابق نتایج پژوهش های انجام شده، کسانی که در زمینه شغلی خود، موفقیت های بیشتری کسب می کنند، استرس شغلی بیشتری نیز دارند.

این افراد، برای آینده شغلی خود، برنامه دارند و در جهت رسیدن به اهداف بلندپروازانه خود، تلاش می کنند. با این وجود، در این مسیر، نگران این مسئله هستند که موفقیت از دستشان برود و رقبا، گوی سبقت را از آنها بربایند.

در ایجاد استرس شغلی عوامل زیادی دخیل هستند از این بین یک سری شرایط کاری ( مانند طراحی مسئولیت ها، نحوه مدیریت، ارتباط بین افراد، مسئولیت های شغلی، امنیت شغلی و شرایط محیطی)، وجود دارد که ممکن است موجب ایجاد استرس گردد.

(1) طراحی مسئولیت ها: ساعات کاری طولانی مدت، فعالیت های سنگین و شیفتی، مسئولیت های کم اهمیت و پُر تحرک، زمان اندک برای استراحت، عدم وجود مهارت های مورد نیاز و عدم وجود احساس کنترل بر وضعیت های موجود

 (3) نحوه مدیریت: ضعف در روابط سازمانی، نداشتن همکاری کارکنان در تصمیم گیری، نداشتن تدابیر سازگار با خانواده

 (3) ارتباط بین افراد: نداشتن پشتیبان و ناظر، عدم وجود همیاری از سوی همکاران، محیط اجتماعی نامناسب

 (4) مسئولیت های شغلی: داشتن مسئولیت های فراوان، داشتن چندین پست متفاوت، انتظارات شغلی نامطمئن و متضاد

 (5) امنیت شغلی: نداشتن امنیت شغلی، نداشن فرصت رشد، ترقی و پیشرفت، و عدم وجود تغییرات سریع

(6) شرایط محیطی: عدم وجود شرایط فیزیکی مناسب، شرایط نامساعد و پرخطر محیطی مانند، آلودگی های صوتی، آلودگی هوا، شرایط نامناسب ارگونومیکی

برای اینکه استرس شغلی شما کاهش پیدا کند و از بین برود، راه‏کارهایی وجود دارد که در ادامه به آن‏ها ‏می ‏پردازیم:

بالا بردن میزان مهارت ها و توان‏ کاری جهت کاهش استرس شغلی

در ابتدا به این مطلب اشاره کردیم که وجود رقبا، یکی از عوامل اصلی ایجاد استرس شغلی است. هر چقدر که این رقبا قدرتمند تر و توانمند تر باشند، استرس شغلی ما نیز افزایش خواهد یافت.

با این وجود، گاهی نیز حضور رقبا موجب این مسئله می شود که شما بدانید که در کسب و کار خود باید در به فکر ایجاد تغییرات مثبت باشید.

اما دقت کنید، در صورتی که استرس شغلی شما بیش از حد افزایش یابد، آنگاه قادر به درک نتیجهی مثبت نیستید. تحت این شرایط، تنها مسئله ای که ذهن شما را به خود درگیر می کند، شکست احتمالی شما و موفقیت احتمالی رقبا است.

توصیه ای که برای جلوگیری از این امر پیشنهاد می شود، این است که توان کاری و مهارت خود را بهبود ببخشید. این راهکار، تنها چاره ای است که موجب می شود، شما فاصله خود را از رقبایتان بیشتر کنید.

در حقیقت، برای مقایسه شما با رقبایتان، فقط معیار مهارت و تخصص، مورد سنجش قرار می گیرد. اگر زمانی بتوانید مهارت و تخصص خود را بالا ببرید، آنگاه هی فرد دیگری نخواهد  توانست که با شما رقابت کند.

اگر بتوانید مهارت خود را بهبود ببخشید، آنگاه کسی نمی تواند با شما رقابت کند؛ بنابراین، بهتر است، به جای این که زمان خود را از دست دهید و صرف استرس کنید، چاره ای بیاندیشید.

برای اینکه از استرس شغلی شما کاسته شود، کافی است که زمان خود را مدیریت کنید.

استرس شغلی، تحت تأثیر افکار منفی ما ایجاد می شود.مدیریت دوران، یکی  دیگر از شیوه های غلبه بر استرس شغلی، است.

با توجه به میزان زمان آزاد، استرس شغلی هم تغییر پیدا می کند و هر چه زمان آزاد بیشتر باشد، استرس شغلی نیز بیشتر می گردد. چرا که در این زمان ها، جهت اندیشیدن به رویدادهای منفی، شکست و یا ناامیدی، فرصت بیشتری دارید.

اگر از زمان های آزاد خود به نحو مطلوبی استفاده کنید و این زمان را به یادگیری، پیشرفت و یا انجام فعالیت های مورد علاقهی خود صرف نمایید، آنگاه، فرصتی برای افکار منفی باقی نمی‏ ماند؛ به همین دلیل، می توان گفت که دیگر استرسی به وجود نمی آید.  

در هنگام کار و فعالیت و خورد و خوراک، حرص نخورید. چرا که حرص خوردن، منجر به کاهش تمرکز افراد می گردد. علاوه بر این، سلامت جسمی و روحی، و سلامت افکارتان را تحت تأثیر قرار می دهد و آن را می کاهد.

شما باید، جهت کاهش استرس شغلی خود، باید میزان آن را با خودتان مقایسه نمایید.

هرگز نباید به خاطر موقعیت های بهتری که نصیب شما نشده، حسرت بخورید. به جای این کار، به کسانی فکر کنید که موقعیت پایین تری نسبت به شما دارند.

شما می توانید با کنترل وضعیت خود، موقعیت و توامندهای خودتان را با سایر افراد مورد مقایسه قرار دهید.

جهت کاهش استرس شغلی خود، با افراد مثبت ‏اندیش و واقع بین ارتباط داشته باشید. هرگز، منفی نگر نباشید؛ چرا که این خصلت منفی، مهمترین عاملی است که منجر به ایجاد استرس شغلی می گردد. شما با تقویت افکار و اندیشه های مثبت خود، می توانید استرس شغلی خود را درمان نمایید.

با این وجود، مشکل اصلی، بدین صورت است که گاهی آنقدر درگیر افکار منفی هستید که هیچ راه فراری را پیش روی خود نمی بینید. در این شرایط، برای حل این مشکل، تنها باید با افراد مثبت‏ اندیش و آرام و واقع نگر ارتباط برقرار نمایید. داشتن دوستانی با این خصوصیت، می تواند روحیه مثبت نگر شما را دوچندان کند و تغییرات مثبتی را در شما ایجاد نماید.

شما برای کاهش استرس شغلی، همواره باید نه گفتن را فرا بگیرید و نه شنیدن را نیز بپذیرید.

همواره سعی کنید رک باشید و رک سخن بگویید. شاید این رک بودن در ابتدا منجر به ناراحتی افراد شود، با این وجود، در طولانی مدت، موجب افزایش اعتبار و حیثیت شما شده و از استرس تان می کاهد. اما نکته ای که در این میان حائز اهمیت است، این است که با چگونه نه گفتن، افراد دیگری را نیز دچار استرس نکنیم.

چگونگی «نه گفتن»، و توضیح دادن دلایل آن، از اهمیت فراوانی برخوردار است. در کنار نه گفتن آسان، باید ظرفیت «نه شنیدن» را هم داشته باشید.

شما باید استرس شغلی خود را مدیریت کنید؛ در این مسیر باید با مراقبت از خود، استرس شغلی خویش را بکاهید.

در زمانی که فعالیت های شغلی شما، با زندگی شخصی تان تداخل پیدا می کند، باید در جهت رفع این مشکل، این مسئله را مدیریت کنید؛ چرا که استرس شغلی، برای سلامتی مضر است و اگر با زندگی شخصی تداخل پیدا کند، می تواند سلامتی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

با برآورده شدن نیاز ها ، فرد قوی تر و انعطاف پذیرتر می گردد. مدیریت مسائل خرد، می تواند در رفتار افراد تأثیر مثبتی داشته باشد؛ خلق و خو را بهبود ببخشد و موجب افزایش انرژی و کنترل عواطف و احساسات شود.

این مسائل خرد و کوچ شامل موارد زیر می گردد:

(1) ورزش منظم به صورت روزانه، یک مسکن قوی برای کنترل و کاهش استرس است.

(2) تمارین هوازی، یکی دیگر از این مسائل خرد است. ورزش هوازی، با افزایش انرژی، تفکر را شفاف و زلال می کند و ذهن و بدن فرد را به حالت آرامش می رساند؛ این نوع تمارین، حتی می تواند منجر به افزایش ضربان قلب و تعریق نیز گردد. داشتن روزانه 30 دقیقه تمرین هوازی، برای سلامتی بسیار مفید می باشد؛ با این وجود، در صورتی که تمرین مداوم منجر به خستگی شما می شود، می توانید با تقسیم بندی این زمان، به دو بخش 15 دقیقه ای یا 3 زمان، 10 دقیقه ای، شادابی و نشاط را برای خود به ارمغان بیاورید.

(3) برای ثابت نگه داشتن قندخودن، انرژی و تمرکز خود، کافی است، به خوردن وعده های غذایی کوچک و مکرر، عادت کنید. این کار، مانع از تغییرات خلق و خویی شما می شود.

(4) مصرف الکل، منجر به افزایش نگرانی ها می گردد. نوشیدن مواد الکلی، جهت کاهش استرس شغلی، می تواند منجر به سواستفاده و اعتیاد فرد شود.

(5) گاهی فرد، در مواقعی که غرق در کار است، برای کاهش استرس خود، روی به مصرف نیکوتین می آورد و سیگار می کشد؛ شاید نیکوتی در ابتدا آرام بخش باشد، با این وجود،  این ماده تحریک کننده بوده و منجر به ایجاد نگرانی بیش تر می گردد.

(6) استرس،  می تواند منجر به ایجاد بی خوابی و بدخوابی شود. عدم وجود خواب مناسب و بیخوابی، یکی دیگر از دلایل ایجاد استرس می باشد که منجر به عدم تعادل احساسی فرد می گردد. بنابراین، شما باید برای کمیت و کیفیت خواب خود ارزش قائل شوید و برای آن برنامه ریزی  کنید؛ شما باید، در طول شبانه روز، به میزان ۸ ساعت، خواب مفید شبانه داشته باشید.

(7) روابط نزدیک خانوادگی، یکی دیگر از راهکارهای غلبه بر استرس است. اشتراک گذاری احساسات، با اعضای خانواده و دوستان، می تواند منجر به کاهش و تسکین استرس گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مشاوران و روانشناسان گپچه با ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید: 

تعادل کار و زندگی بعد از کرونا چگونه خواهد بود؟

مشاور دلسوز | دیدگاه های بد درباره مشاوره​

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
+